Op dit moment heb ik een ATI AMD radeon HD 7800-series in mijn pc zitten en ik wil deze graag vervangen omdat ik merk dat deze bij nieuwere games toch niet meer optimaal is. Nou vroeg ik mij af of ik deze zou kunnen vervangen met een Nvidia GPU of dat dit met AMD zal moeten en waarop ik moet letten als ik dit uitzoek. Alvast bedankt
In principe kun je beide merken gewoon installeren (aangenomen dat je de oude kaart verwijderd). Wel zul je even moeten opletten dat je de drivers volledig verwijderd met iets als Display Driver Uninstaller.
Let er ook op dat je voeding sterk genoeg is. Een kleine stelregel, AMD kaarten bieden de beste prijs/performance maar gebruiken iets meer, Nvidia kaarten hebben een betere performance/watt (onder load).
AMD kaarten zijn sterker op hoge resoluties.
Als je een snellere kaart wil dan een uit de HD7800 series dan moet je al snel kijken naar de volgende kaarten. Op volgorde van snelheid (sneller naar trager) R9 390 (sneller op hoge resoluties) = GTX970 -> R9 380x -> R9 380 -> GTX960, deze hebben een prijsrange van +/- 200 - 400 euro.
AMD kaarten zijn sterker op hoge resoluties.
Als je een snellere kaart wil dan een uit de HD7800 series dan moet je al snel kijken naar de volgende kaarten. Op volgorde van snelheid (sneller naar trager) R9 390 (sneller op hoge resoluties) = GTX970 -> R9 380x -> R9 380 -> GTX960, deze hebben een prijsrange van +/- 200 - 400 euro.
Al is de vraag wel: welke HD78xx?
Van HD7850 naar R9 380 is een leuke stap, maar van HD7870xt naar R9 380 is redelijk zonde van je pesos.
Van HD7850 naar R9 380 is een leuke stap, maar van HD7870xt naar R9 380 is redelijk zonde van je pesos.
People as things, that’s where it starts.
Welke games?
En wat zijn de specs van de rest van je systeem?
En wat zijn de specs van de rest van je systeem?
Wat is 'niet meer optimaal' voor jou? En wat wil je uitgeven? En zoals zeadope zegt: wat zijn de rest van je specs.
Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770
Het gaat voornamelijk om games zoals: GTA V, Fallout 4, Witcher 3, etc. heb vooral met de nieuwere spellen last van haperingen en voelt niet meer soepel aan als ik de graphics op normal / medium zet bij de 3 genoemde spellen (en ik denk dat dat alleen maar erger wordt met nieuwere games maar dat is een gok)
Mijn specs zijn:
Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz
8GB RAM (binnenkort 12GB)
ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX (motherboard)
ATI AMD Radeon HD 7800 series (saphire)
Mijn specs zijn:
Welke CPU koeler heb je? Die 2600k kan makkelijk tot 4 GHz geklokt worden (met een fatsoenlijke koeler)
*knip* Je loopt hier lang genoeg rond om te weten dat hijacken niet is toegestaan.
[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 07-12-2015 13:19 ]
Nogmaals:Anoniem: 638739 schreef op zondag 06 december 2015 @ 23:21:
Het typenummer van de videokaart zelf is best belangrijk om een goede schatting te maken. Daar nog bij: welk budget heb je?RobinHood schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:02:
Al is de vraag wel: welke HD78xx?
Welke videokaart gaat het inderdaad specifiek om? En heb je de nieuwste driver daarvoor al geprobeerd? Soms valt daar ook al een aardige prestatiewinst mee te behalen.
Kan nergens het exacte type vinden alleen dat 7800 series, nieuwste drivers staan er wel op maar fixt niet alles helaas. Budget is tot een max van 400 euro.
Anoniem: 638739 schreef op zondag 06 december 2015 @ 23:21:
Het gaat voornamelijk om games zoals: GTA V, Fallout 4, Witcher 3, etc. heb vooral met de nieuwere spellen last van haperingen en voelt niet meer soepel aan als ik de graphics op normal / medium zet bij de 3 genoemde spellen (en ik denk dat dat alleen maar erger wordt met nieuwere games maar dat is een gok)
Mijn specs zijn:
Beide kan. Waar je wel op moet letten is dat je alle drivers goed verwijderd, al helemaal als je overstapt van nVidia naar AMD of andersom. Dus eerst via de normale manier (configuratiescherm) en daarna nog eens met Display Driver Uninstaller (DUU).Anoniem: 638739 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:45:
Nou vroeg ik mij af of ik deze zou kunnen vervangen met een Nvidia GPU of dat dit met AMD zal moeten en waarop ik moet letten als ik dit uitzoek.
Nu moet de huidige PC natuurlijk wel compatibel zijn met een nieuwe videokaart. Daarvoor moet iig je BIOS up-to-date zijn en daarnaast moet de voeding van fatsoenlijke kwaliteit zijn en genoeg vermogen leveren. Heb je een merk en type voor ons?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Kijk even goed naar advies van -The_Mask- omtrent voeding en bios update. Als je echt een stap wilt maken vanuit je huidige kaart zou ik een GeForce GTX 970 4GB kopen (rond de 360 euro). Kun je weer paar jaar vooruit. Vind je dat te gortig qua prijs, dan zou ik een GTX 960 4GB doen voor 230.
Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770
Wat we nu nog moeten weten is het volgende:
-Merkvoeding en type
-Exacte type videokaart (genoeg programma's op internet om hierachter te komen) (futuremark bv)
-Je budget
Heb je zoals eerder gesteld een 7870 (XT) dan moet je om er op vooruit te gaan denken aan een 970 of 290/390
Met een 960 of 280 schiet je er dan weinig mee op.
-Merkvoeding en type
-Exacte type videokaart (genoeg programma's op internet om hierachter te komen) (futuremark bv)
-Je budget
Heb je zoals eerder gesteld een 7870 (XT) dan moet je om er op vooruit te gaan denken aan een 970 of 290/390
Met een 960 of 280 schiet je er dan weinig mee op.
[ Voor 75% gewijzigd door D-dark op 07-12-2015 23:19 ]
Een vriend van mij heeft ongeveer dezelfde overweging (HD7850 upgraden, bij en PC met een i5 2500k op een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 en een XFX Core Edition PRO550W voeding). Hiermee leek mij een GTX970 wel haalbaar.
Echter wordt hier in het topic verwezen naar bios updates die mogelijk noodzakelijk zijn hiervoor. Vanwaar dat de bios van het moederbord een update nodig heeft om een nieuwere generatie videokaart aan te kunnen?
Echter wordt hier in het topic verwezen naar bios updates die mogelijk noodzakelijk zijn hiervoor. Vanwaar dat de bios van het moederbord een update nodig heeft om een nieuwere generatie videokaart aan te kunnen?
Seregmir zegt dat hij/zij games zoals de Witcher 3 wil spelen. Als je dat met de hoogste graphics wilt kunnen spelen, dan zal een 960 niet goed genoeg zijn. Ik heb een 970 en moet ook daarmee al wat compromissen maken. Just something to keep in mind bij het maken van afwegingenppotter10 schreef op maandag 07 december 2015 @ 23:08:
Kijk even goed naar advies van -The_Mask- omtrent voeding en bios update. Als je echt een stap wilt maken vanuit je huidige kaart zou ik een GeForce GTX 970 4GB kopen (rond de 360 euro). Kun je weer paar jaar vooruit. Vind je dat te gortig qua prijs, dan zou ik een GTX 960 4GB doen voor 230.
Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222
Als je per-se nu iets wil kopen zou ik sowiesow een R9 390 nemen. maar als ik jou was zou ik nog een half jaartje wachten voor de nieuwe kaarten in de zomer.
De die's gaan verkleind worden van 28 naar 14nm, wat niet alleen extra performance maar ook energiezuinigheid oplevert, GDDR5X geheugen komt op de goedkopere kaarten en HBM2 op enthousiast grade kaarten EN daarbij waarschijnlijk ook nog extra DX12 functionaliteit. De kans is enorm dat volgend jaar een van de grootste prijs-kwaliteits boosts in tijden zal plaatsvinden bij GPU's in een heel lange tijd (dit komt VOORAL door de die shrink trouwens)
De huidige architectuur liep al jaren erg stug met kleine vooruitgangen, er werd bij de laatste reeksen alleen maar een beetje geoptimaliseerd. Heel veel nieuwe technologieën zijn precies volgend jaar af en dat wordt zeer spannend.
De die's gaan verkleind worden van 28 naar 14nm, wat niet alleen extra performance maar ook energiezuinigheid oplevert, GDDR5X geheugen komt op de goedkopere kaarten en HBM2 op enthousiast grade kaarten EN daarbij waarschijnlijk ook nog extra DX12 functionaliteit. De kans is enorm dat volgend jaar een van de grootste prijs-kwaliteits boosts in tijden zal plaatsvinden bij GPU's in een heel lange tijd (dit komt VOORAL door de die shrink trouwens)
De huidige architectuur liep al jaren erg stug met kleine vooruitgangen, er werd bij de laatste reeksen alleen maar een beetje geoptimaliseerd. Heel veel nieuwe technologieën zijn precies volgend jaar af en dat wordt zeer spannend.
[ Voor 32% gewijzigd door Osiummaster op 09-12-2015 13:29 ]
Pagina: 1