Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Clevo P771DM-G, Clevo P670RE6, Clevo P670RG of BTO 17CL78

Pagina: 1
Acties:

• NumesSanguis
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 30-07 07:59
Keuze gemaakt! zie onderaan waarom
Het wordt de: Clevo P670RE6-G

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een high-end laptop dat dient als PC vervanger. OS: dual boot Windows en Linux (Ubuntu wss). Windows voor games/Photoshop/video-bewerking en Linux voor programeren, app-development en Machine Learning (heavy AI dingen)
De Linux discussie wil ik graag hier voeren: NumesSanguis in "High-end laptop Dual Boot W/L (X•BOOK 17CL78)"
Hier wil ik het over wat de beste laptop voor mij is.

Wat is je budget?
€1500-€2050

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Vooral thuis, maar ook voor op de universiteit en op en neer bregen als ik naar mijn ouders ga.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit te twijfelen over de volgende 4 laptops: Clevo P670RE6, Clevo P670RG, Clevo P771DM-G of BTO 17CL78. Ik heb vernomen van het forum hier dat BTO dezelfde casing gebruikt als Clevo, maar dan BTO erop plakt + €200?

Dit zijn voor mij de voordelen/nadelen:
Clevo P670RE6Clevo P670RGClevo P771DM-GBTO 17CL78
Specs
  • GTX 970M
  • Mobile Intel® HM170 Express Chipset
  • i7-6700HQ (2.8GHz, 3.5GHz Turbo) 6MB Cache (36.56W)
  • 3.2kg
  • GTX 980M
  • Mobile Intel® HM170 Express Chipset
  • i7-6700HQ (2.8GHz, 3.5GHz Turbo) 6MB Cache (36.56W)
  • 3.2kg
  • GTX 970M
  • Intel® Z170 Express Chipset
  • i7-6700 (3.4GHz, 4GHz Turbo) 8MB Cache (52.81W)
  • 3.9kg
  • GTX 970M
  • Intel® Z170 Express Chipset
  • i7-6700T (2.8GHz, 3.4GHz Turbo) 8MB Cache (35W) confirmed
  • 3.9kg
Positief
  • Goedkoopst
  • Licht gewicht
  • Beste videokaart
  • Licht gewicht
  • G-Sync
  • Betere processor
  • Accu 82Wh
  • G-Sync
  • Betere processor + energie zuinig
  • Accu 82Wh
Negatief
  • Slechtere processor
  • Accu 60Wh
  • Slechtere processor
  • Accu 60Wh
  • Intel audio 2 ipv 2 x Onkyo High Quality Speakers 5.1
  • Zwaar gewicht
  • BTO extra kosten?
  • Zwaar gewicht
Prijs met componenten€1.644,54€2.004,78€1.937,27€2.020,00

Afterword:
De 2 Clevo P670* hebben als voordeel dat ze goedkoper en lichter zijn, maar ik weet niet in hoeverre mate de lagere processor snelheid een bottleneck voor mijn systeem gaat zijn. Ook gaat een 60Wh accu natuurlijk minder lang mee. Ik weet niet of iemand ervaring heeft met hoeveel uur dit inhoudt?
De GTX980M is een stuk duurder, maar wel weer goed voor Machine Learning.
De Clevo P771DM-G heeft de beste processor en G-Sync (wat me erg goed lijkt voor gaming), maar is weer zwaarder en heeft slechtere? audio.
De BTO's processor is meer energie zuinig, maar is voor de rest vooral duurder?

Hebben jullie op basis hiervan advies waarvoor ik zal gaan? Iemand ervaring met de accuduur (niet het belangrijkste, maar ik wil wel dat het redelijk lang lichte dingen op mijn laptop kan doen, bijv in de trein)?

Edit:
Ik keek vooral naar de raw-specs verschil tussen de i7-6700 en i7-6700HQ, maar ik kom er nu achter de HQ de mobile versie is. Echter de i7-6700T is beter in alle aspecten, zelfs power consumption en goedkoper? Dus waarom zou je voor een mobile version HQ gaan ipv de gewone T?
Antwoord: https://www.reddit.com/r/...nce_i76700hq_and_i76700t/
Daarom T verwijdert.
EditEdit Ze zeggen dat het inderdaad de T versie bedraagt bij BTO.

Edit2:
Tweakers info over moederbord klopt niet (Clevo P6 serie bestaat uit: Mobile Intel® HM170 Express Chipset), dit is aangepast in de tabel.
P670RE6 barebone: http://www.clevo.com/clevo_prodetail.asp?id=865&lang=en
P770DM-G barebone: http://www.clevo.com/clevo_prodetail.asp?id=812&lang=en
(met dank aan @Azerion)

Final Decision:
Het gaat de Clevo P670RE6-G worden!

Aangezien ik niet van plan ben te gaan overclocken of 2 video kaarten in mijn laptop ga zetten, maakt het niet uit of het de HM170 of Z170 moederbord bevat.

De i7-6700HQ is wat slechter dan de i7-6700, maar waarschijnlijk gaat dat niet mijn bottleneck worden. Eventueel kan ik de i7-6820HQ kiezen (+€100). Ik was bang dat de interne Intel video kaart van de Clevo P6* series moeilijk ging doen met Linux, maar het wordt ondersteund: http://www.intel.com/cont...ipsets-platform-brief.pdf

Clevo P670RE6 is lichter en waarschijnlijk door de interne video kaart en stroom zuinigere processor gaat deze laptop even lang / langer mee.

Dan het laatste dat me tegenhield was dat de P670RE6 geen G-Sync in de monitor had. Maar ik heb gesproken met Laptop Plus en ze verwachten de P670RE6-G (zelfde model met G-Sync) binnen nu en 1 maand binnenkomt. Dus de P670RE6-G it is.

Na-woord: Ik wil mijn props geven aan Gerben van Laptop Plus, die mijn vele emails een gehele zondag door beantwoordde.
---
Niet op tweakers: https://www.bto.eu/bto-x-book-17cl78.html#product-specs
#ProductPrijsSubtotaal
1Clevo P670RE6 GTX 970M€ 1.364,13€ 1.364,13
1Clevo P670RG GTX 980M€ 1.724,37€ 1.724,37
1Clevo P771DM-G G-SYNC€ 1.215,51€ 1.215,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.304,01

[Voor 48% gewijzigd door NumesSanguis op 07-12-2015 17:41. Reden: Keuze gemaakt!]

• Azerion
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18-10 13:35
De 6700HQ zal niet de bottleneck zijn voor een 980m, dat is de 4720HQ al niet, G-sync is iets waar je je volgens mij niet blind op hoeft te staren, het is leuk als het er in zit, zit het er niet in zal je het naar alle waarschijnlijkheid niet missen.

Bij de CPU zal je dus echt moeten kijken of jij CPU zware taken uitvoert, is dit antwoord ja dan ga je voor de T zo niet dan kan je prima uit de voeten met een HQ.

De accuduur(als je alleen aan het browsen bent) is een aantal uur, aangezien de GPU van de CPU dan wordt gebruikt, start je een spel op of een programma dat de echte GPU aanspreekt dan is de batterij in no time leeg(vermoed dat je het einde van het uur niet eens zal halen)

Overigens uit de best buy guide review:
Een lange accuduur vinden we bij gamelaptops niet van groot belang. Gamen doe je immers vrijwel altijd op netstroom, want de tdp van alleen de videokaart is al honderd watt. Gebruik je de laptop echter om gewoon mee te browsen, dan blijkt de accuduur best mee te vallen. In onze browsetest kwamen we uit op een accuduur van zes uur.

[Voor 22% gewijzigd door Azerion op 06-12-2015 20:29]

• NumesSanguis
Volgens https://www.reddit.com/r/...nce_i76700hq_and_i76700t/ is het hoogst onwaarschijnlijk dat het de T versie betreft, dus waarschijnlijk is het gewoon de i7-6700 en dus niet energie zuiniger (52.81W). Dus eigenlijk in alle gevallen is de Clevo P771DM-G beter dan de BTO 17CL78. De 980M vind ik uiteindelijk toch te duur (€360 meer voor alleen 970M-->980M).

Nu blijft dus Clevo P670RE6 en de Clevo P771DM-G over. Eventueel kan ik ipv de i7-6700HQ de i7-6820HK (+€100) overwegen.

Gaming zal ik inderdaad altijd op netstroom doen, maar het is wel fijn als ik aan wat documenten of video'tje kan kijken voor een paar uur.

[Voor 12% gewijzigd door NumesSanguis op 06-12-2015 20:43]

• vtrisjin
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18-08 13:09

vtrisjin

Retro Games Collector

Interessant die laptopplus site, heb je er al ervaring mee?
Zit zelf ook te kijken naar een nieuwe laptop maar vind zo'n "unbranded" laptop samenstellen beetje eng ivm met garantie, service, bereikbaarheid etc.

3D Artist/Founder: Yellowcake Games

• NumesSanguis
@vrtisjin, het is voor mij ook de 1e keer dat ik daar bestel, maar het wordt goed gerate op tweakers en hij reageert zelfs op een zondag op mijn emails (vandaag). Het enigste wat in de buurt komt van deze laptops is MSI, maar daar heb ik slechte ervaring mee kwa software en helpdesk. Ook bied het net niet wat ik wil aan hardware, dus ik ga dit nu proberen. Het voordeel is bijvoorbeeld ook dat je niet een nieuwe Windows licentie hoeft aan te schaffen als je die al hebt en laptop plus zit in Nederland. Het blijft natuurlijk wel een beetje een risico.

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Het ziet er wel verleidelijk uit ja!
Heb net even een laptop samengesteld met een 970m 6gb(!) en de prijs is nog best oke :> (met 8gb ram)
http://www.laptopplus.nl/...ch-clevo-p650re6-gtx-970m

Het enige wat ik me af vraag is hoe ze zijn met de wet koop op afstand. Ik ben vooral erg benieuwd naar het scherm, stel het is straks niet te doen (zie mijn Asus ROG topic over wat ik niet te doen vind) of je eht terug kan sturen en je volledig bedrag kan ontvangen etc. Ik ben met dat soort dingen een beetje noob en snel bang dat ik er mee zit opgescheept.

• Azerion
vtrisjin schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:00:
Interessant die laptopplus site, heb je er al ervaring mee?
Zit zelf ook te kijken naar een nieuwe laptop maar vind zo'n "unbranded" laptop samenstellen beetje eng ivm met garantie, service, bereikbaarheid etc.
Ik heb zelf mijn laptop bij laptopplus vandaan P650SG, heb echter nog geen ervaring met garantie of iets dergelijks, maar er kan in ieder geval niet moeilijk worden gedaan over het openmaken van de laptop, aangezien je hierin geen keus hebt als je hem zonder SSD/RAM bestelt.

Wat betreft garantie, dit loopt via Laptopplus en Clevo is een gerenommeerd merk, kwalitatief zit het erg goed in mekaar, BTO bijvoorbeeld levert dit merk.

EDIT: het is overigens beter om de laptop zonder RAM/SSD te kopen, dit kan je namelijk goedkoper zelf bestellen, uiteraard loopt de garantie van die onderdelen dan wel via een ander bedrijf.

[Voor 11% gewijzigd door Azerion op 06-12-2015 21:51]

• NumesSanguis
vtrisjin schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:15:
Het ziet er wel verleidelijk uit ja!
Heb net even een laptop samengesteld met een 970m 6gb(!) en de prijs is nog best oke :> (met 8gb ram)
http://www.laptopplus.nl/...ch-clevo-p650re6-gtx-970m

Het enige wat ik me af vraag is hoe ze zijn met de wet koop op afstand. Ik ben vooral erg benieuwd naar het scherm, stel het is straks niet te doen (zie mijn Asus ROG topic over wat ik niet te doen vind) of je eht terug kan sturen en je volledig bedrag kan ontvangen etc. Ik ben met dat soort dingen een beetje noob en snel bang dat ik er mee zit opgescheept.
Dit gaat mijn kennis ook te buiten en kan je het beste gewoon aan hen vragen: http://www.laptopplus.nl/pagina/ruilen-retourneren
Graag deze posts houden over de kwaliteit van de laptops en waarom wel/niet welke laptop :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:41
Heb de Clevo P650RE6 GTX 970M ook net besteld - vooral de combi GPU + uitbreidingsmogelijkheden + betrekkelijke draagbaarheid sprak me aan. Overigens wel besteld met het 3K scherm, dat is helemaal top (zie dat het 4K scherm van de bestelsite van Laptopplus is).

Overigens verwacht ik dat ie icm een PCI-e 4 x M2 SSD helemaal als de brandweer gaat.

• laptopplus
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 01:04

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
@NumesSanguis

Graag gedaan. :)

Groeten,
Gerben

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

• NiGeLaToR
laptopplus schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:35:
@NumesSanguis

Groeten,
Gerben
Succes met het bouwen van mijn notebook ;)
Leuk dat je/jullie zo actief zijn hier. We zijn een uitdagend publiek :+

• NumesSanguis
NiGeLaToR schreef op zondag 13 december 2015 @ 08:30:
Heb de Clevo P650RE6 GTX 970M ook net besteld - vooral de combi GPU + uitbreidingsmogelijkheden + betrekkelijke draagbaarheid sprak me aan. Overigens wel besteld met het 3K scherm, dat is helemaal top (zie dat het 4K scherm van de bestelsite van Laptopplus is).

Overigens verwacht ik dat ie icm een PCI-e 4 x M2 SSD helemaal als de brandweer gaat.
Ah alleen de 15" inch versie heeft de optie voor een 3K scherm, jammer dat de 17" inch versie die optie niet heeft. Gebruikt dat niet extra veel stroom?
laptopplus schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:35:
@NumesSanguis

Groeten,
Gerben
:)

• NiGeLaToR
Oh vd week stond er ook een 4k optie bij, maar nu idd niet meer. Overigens vind ik 3k prima op deze maat, dus geen probleem :)

• laptopplus

laptopplus

NiGeLaToR schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:34:
[...]

Succes met het bouwen van mijn notebook ;)
Leuk dat je/jullie zo actief zijn hier. We zijn een uitdagend publiek :+
Zijn we inmiddels ook achter :)

• Fridge
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17-10 12:19
laptopplus schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:50:
[...]

Zijn we inmiddels ook achter :)
Nooit toegeven hè :) Gewoon: nee hoor, jullie zijn fantastisch!

Ik heb afgelopen weekend ook de Clevo P650RE6 bij jullie besteld, ben benieuwd! Meteen maar die andere koelpasta erbij gedaan, las dat dit nogal wat graden kan schelen. Zal eens kijken hoe het in de praktijk uitpakt.

• laptopplus

laptopplus

Praktijk is ca 6 graden koeler, het is dan ook pasta en geen 'plakker'.

Maar goed, je kan het verschil niet testen, als je ze niet allebei hebt geprobeerd :).

PS. Jullie zijn fantastisch! :)

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Ook op de boot gesprongen en een 15 P650RE6 besteld afgelopen zaterdag.
Hype!

• NiGeLaToR
Voor die 7€ zou de betere pasta er standaard op mogen, hier iig ook besteld :)

Ook de 256gb M2 ssd met raketsnelheid, 3k scherm, 2 x 8gb en een externe optical drive.

Enfin, zaken gaan best goed zo te lezen :+

• NumesSanguis
Haha met zoveel mensen die door dit topic een laptop bij laptop plus kopen, voel ik me net een sponsor :p Maar mooi dat dit handig voor jullie allemaal is geweest ^_^

• NiGeLaToR
NumesSanguis schreef op donderdag 17 december 2015 @ 01:02:
Haha met zoveel mensen die door dit topic een laptop bij laptop plus kopen, voel ik me net een sponsor :p Maar mooi dat dit handig voor jullie allemaal is geweest ^_^
Zoveel Clevo topics zijn er niet, dus alle info is welkom he :)

Krijgen we straks de unboxing video's en benchmarks? :+

• Azerion
NiGeLaToR schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:52:
[...]

Zoveel Clevo topics zijn er niet, dus alle info is welkom he :)

Krijgen we straks de unboxing video's en benchmarks? :+
Benchmarks genoeg :P http://forum.notebookrevi...the-robins-nest-p.782595/

• NiGeLaToR
Ja die had ik gevonden, maar gewoon hier, gezellig, op ons eigen honkje :+

1 a 2 weken levertijd, voel de spanning al oplopen :P

[Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-12-2015 19:22]

• laptopplus

laptopplus

Misschien een idee om je ordernummer te vermelden? Kunnen wij ook af en toe eens een update over je order geven hier.

Die nicknames van jullie kunnen we toch helaas echt NIETS mee :).

• NiGeLaToR
laptopplus schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:51:
Misschien een idee om je ordernummer te vermelden? Kunnen wij ook af en toe eens een update over je order geven hier.

Die nicknames van jullie kunnen we toch helaas echt NIETS mee :).
Mijne is in een DM :+
Je zult zien dat de nick niet ver van de naam viel in mijn geval :) thx alvast!

• NiGeLaToR
Zo, iemand z'n laptop al binnen? Ben nog in afwachting - ging wat mis met een onderdeel en toen was tussen kerst en oud en nieuw natuurlijk even rustig. Hoop dat ik deze week met m'n kerstcadeautje aan de slag kan.

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Hey, Ik had em Maandag 28 dec binnen. Heb zelf de 15' P650RE6 met een GTX970M gekocht.
Jammer genoeg had ik een dode pixel maar gelukkig is daar dan de 24 uur dode pixel garantie, meteen opgestuurd en nog wachtende (oud en nieuw etc, post NL deed er erg lang over met afleveren)

Een dagje kunnen genieten van Battlefront op ultra ^^

Verder vond ik de laptop echt heel erg goed in elkaar zitten, voelde echt stevig en premium aan en het scherm (naast de dode pixel dan) is ook erg mooi. Ik heb hiervoor 2x een Asus ROG GL552VW geprobeerd en teruggebracht, vergeleken met deze laptop voelde die als speelgoed (de backlight bleeding was echt intens k*t)

De service (al het mailverkeer) en de medewerkers zijn ook echt heel aardig en behulpzaam, ik stel zo veel vragen..hoop niet dat ik ze de neus uitkom :), dat is niet te merken in ieder geval :P

Wat drivers van Clevo ( http://www.clevo.com/en/e-services/Download/default.asp ) gehaald want die op de cd zijn uiteraard niet helemaal up to date( en naast het feit dat ik geen module daarvoor in de laptop heb) en alles werkt zoals het hoort te werken. Echt een prachtig ding en ik wacht met smacht af.

• NiGeLaToR
Ja bij mij is het wachten op het 3k scherm, hoop dat die spoedig komt. En dan hopen op 0 dooie pixels :+ zo met die feestdagen duurt het wel lang, heb 11/12 besteld.

Fijn om te lezen dat het een tof ding is, heb dezelfde dus :)

• NiGeLaToR
Vanavond wordt de mijne bezorgd. Na 1 maand en 1 dag niet de snelste levertijd ooit, maar als het assembleren en testen er voor heeft gezorgd dat ie tiptop in orde is dan wordt het wachten vast beloond. Ik denk dat ik maar een sleezy unboxing video ga maken :+

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

HYPE

• laptopplus

laptopplus

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:50:
Vanavond wordt de mijne bezorgd. Na 1 maand en 1 dag niet de snelste levertijd ooit, maar als het assembleren en testen er voor heeft gezorgd dat ie tiptop in orde is dan wordt het wachten vast beloond. Ik denk dat ik maar een sleezy unboxing video ga maken :+
Enjoy! :)

• NiGeLaToR
Thx! Tot mijn verrassing stond er een niet geactiveerde Windows 10 op - met m'n eigen sleutel meteen geactiveerd en kon aan de slag. Had al bootable media klaar staan.

Scherm is ook fenomenaal - erg mooi. Vind het glanzende van m'n mb pro scherm ook mooi, maar dit is prettig werken. Nu 's kijken hoe rap die is.
Kwestie van maken :+ Zeker als 't bedoeld was als kerstcadeau :*)

[Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-01-2016 19:55]

• laptopplus

laptopplus

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:49:
Thx! Tot mijn verrassing stond er een niet geactiveerde Windows 10 op - met m'n eigen sleutel meteen geactiveerd en kon aan de slag. Had al bootable media klaar staan.

Scherm is ook fenomenaal - erg mooi. Vind het glanzende van m'n mb pro scherm ook mooi, maar dit is prettig werken. Nu 's kijken hoe rap die is.
Had je dat niet aangegeven dan? Dat je dat pre-installed als versie wilde? Wij installeren altijd een versie, om te testen en die laten we altijd staan. :)

• NiGeLaToR
laptopplus schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:41:
[...]

Had je dat niet aangegeven dan? Dat je dat pre-installed als versie wilde? Wij installeren altijd een versie, om te testen en die laten we altijd staan. :)
Heb de optie niet bewust gezien nee, maar ben er blij mee want meer tijd om te prieken :)
Slim om er wat op te zetten om te testen.

Maare top apparaat tot zover! Zeker icm de M2 SSD echt bizar snel zeg. Kan er iig keihard op interneppen :+

• laptopplus

laptopplus

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:36:
Heb de optie niet bewust gezien nee, maar ben er blij mee want meer tijd om te prieken :)
Slim om er wat op te zetten om te testen.

Maare top apparaat tot zover! Zeker icm de M2 SSD echt bizar snel zeg. Kan er iig keihard op interneppen :+
Net alsof dat interneppen van je hetgeen is dat je ermee doet? :P

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Tof man, ben je ook van plan een review te schrijven?
De mijne is nog in reparatie en zodra ik em heb ga ik hoogst waarschijnlijk eentje schrijven.
Vind het altijd wel leuk om te doen bij dit soort grote aankopen.

• NiGeLaToR
laptopplus schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:58:
[...]

Net alsof dat interneppen van je hetgeen is dat je ermee doet? :P
Lol, hij vervangt m'n 6 jaar oude i7 920 / x58 game pc met HD6970 SLI idd niet voor IE. GTA V draait als een zonnetje.
vtrisjin schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:55:
Tof man, ben je ook van plan een review te schrijven?
De mijne is nog in reparatie en zodra ik em heb ga ik hoogst waarschijnlijk eentje schrijven.
Vind het altijd wel leuk om te doen bij dit soort grote aankopen.
Ik overweeg het wel, maar moet er dan wel even wat tijd vinden/maken :) wel leuk omdat het een custom laptop is.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True