Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik doe nu CCNA op mijn 2 jarige opleiding (associate degree) en ik krijg geen CCNP. Nu had ik aan een docent gevraagd of je een baan als netwerkbeheerder kan krijgen met alleen CCNA waarop hij nee antwoordde. Nu vind ik het het sowieso vreemd dat wij geen CCNP krijgen maar wat ik graag zou willen weten (en waar de school geen antwoord op heeft) is of ik mij nu het beste op de labs of op de theorie kan focussen. Het is namelijk zo dat er ontzettend veel theorie gepland wordt en dat je gewoon zéér weinig tijd over houd voor andere dingen. Ik heb het meerdere malen aangegeven maar naar feedback luisteren van studenten doen ze niet. Ook zou ik graag willen weten waar je begint als je start met CCNP. Begin je vanaf nul net als bij CCNA of ga je verder waar CCNA ophoudt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ten eerste: ja, je kunt een baan als netwerkbeheerder krijgen met alleen CCNA. Is mij ook meerdere keren gelukt tenslotte ;) Je moet waarschijnlijk wel instappen op een functie als junior netwerkbeheerder omdat je naast je CCNP ook nog geen werkervaring hebt. Zodra je een baan hebt kun je je CCNP dan gaan halen en kun je na verloop van tijd als je het goed doet junior voor je titel weghalen.

Over CCNP zelf: een vereiste is dat je nog een geldige CCNA certificering hebt. Die verloopt na 3 jaar, dus je kunt wel nagaan dat ze starten op het punt waar CCNA geëindigd is. De onderwerpen zijn vergelijkbaar, maar je gaat er een stuk dieper op in. Als je bijvoorbeeld een routing protocol neemt: in CCNA leer je globaal hoe het routing protocol werkt en hoe je het basic instelt (bij OSPF bijvoorbeeld gewoon "router ospf 1, network 192.168.1.0 255.255.255.0"), in CCNP leer je wat meer details en leer je ook de wat lastigere zaken binnen een protocol zoals distribution lists, route maps, stub area's etc.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Bedankt voor de info. Dan heb ik nog een vraag. Ik had vandaag aan de docent gevraagd of je helemaal opnieuw begint met de praktijk als je CCNP gaat doen. Wat hij mij vertelde was dat CCNP gaat over netwerken ontwerpen terwijl ik juist dacht dat CCNP juist gaat over de praktijk (vergelijkbaar met de labs). Juist omdat ik dat denk, maar niet zeker weet, wil ik graag weten of die aanname ook klopt want dan weet ik of ik ook veel tijd moet besteden aan de packet tracer labs of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WI

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 248568 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 01:08:
Wat hij mij vertelde was dat CCNP gaat over netwerken ontwerpen terwijl ik juist dacht dat CCNP juist gaat over de praktijk (vergelijkbaar met de labs).
Netwerkdesign zijn de CCDA en CCDP certfificeringen. (Cisco Certified Design Associate en Cisco Certified Design Professional)

De grap is dat je voor die laatste alsnog drie examens moet behalen die ook onderdeel van het CCNP traject zijn. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Meneer de docent zit natuurlijk niet helemaal fout met z'n uitspraak, want als je CCNP gecertificeerd bent (en daar ook echt moeite voor hebt gedaan) kun je natuurlijk prima een mooi netwerk designen. Het gaat echter meer om het configureren van een netwerk, want voor het designen heb je de CCDA en CCDP certificeringen, zoals hierboven al genoemd werd.

Mijn advies? Lekker CCNP gaan doen. En dan kun je met 2 extra examens ook nog eens je CCDA en CCDP behalen. Dan zit je helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThengelo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 10:34
Henshin, Als je ook eens op de site van cisco rondkijkt staat het hele cisco certificerings traject en de mogelijkheden uitgelegd:
http://www.cisco.com/c/en...tions/certifications.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:18

DSK

boeiend...

Geen idee of dit nog het geval is maar vroeger werd ook wel eens een soort CCNA via NetAcad gegeven. Dit was typisch in 4 modules. Hiervoor werden een soort online examens afgenomen door een gecertificeerde docent.

Veel studenten verwarren bovenstaande met het echte CCNA certificaat, waarbij je een examen moet afleggen bij een testcentrum. De inhoud is ook een stuk uitgebreider en vereist wat meer studeerwerk.

Overigens ben ik het eens met wat hierboven gezegd is. Het lijkt me dat je docent niet helemaal (meer) op de hoogte is van de Cisco certificaten. Bovendien is er nu niet meer één algemene CCNA maar is die opgesplitst in specialiteiten. Hierbij is CCNA routing & switching het equivalent van het vroegere algemene CCNA.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat is nog steeds het geval. Stichting NASC coördineert NetAcad voor het MBO/HBO in Nederland.
Voor TS: Check ook dit topic.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Anoniem: 311786 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:05:
Mijn advies? Lekker CCNP gaan doen. En dan kun je met 2 extra examens ook nog eens je CCDA en CCDP behalen. Dan zit je helemaal goed :)
Je zult eerst je CCNA moeten hebben voor je CCNP kunt doen. En met het behalen van je CCNA heb je ook gelijk het recht om CCDP te doen. Dan kun je CCDA overslaan.

Mijn advies zou zijn om eerst je (echte!) CCNA te halen. CCNP is een optie waar je al aan kunt beginnen terwijl je studeert/solliciteert maar hoeveel het betekent voor je de bijbehorende werkervaring hebt vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megajr schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:15:
[...]
Je zult eerst je CCNA moeten hebben voor je CCNP kunt doen. En met het behalen van je CCNA heb je ook gelijk het recht om CCDP te doen. Dan kun je CCDA overslaan.
Believe me, I know. Het is immers een prerequisite. Echter zou ik niet zomaar CCDA overslaan en meteen voor CCDP gaan, zeker niet als beginner. Dan mis je denk ik toch net even iets teveel van de basis.

EDIT: dit staat bij de prerequisites voor CCDP:

Valid Cisco CCDA and CCNA Routing and Switching or any Cisco CCIE certification can act as a prerequisite.

Dat leest verdacht veel als CCDA "EN" CCNA R&S. Dus in dat geval is CCDA overslaan überhaupt geen optie, tenzij je CCIE gecertificeerd bent.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 311786 op 08-12-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:13
Ik heb hogeschool network management afgestudeerd met het NetAcad schema. Ik ben begonnen bij een groot netwerk bedrijf (wij designen onderhouden bouwen enz heel grote netwerken) als Field engineer. Daar heb ik veel over de praktijk en hardware geleerd. Toen heb ik mijn CCNA R&S gedaan. Ik deed dus vooral Level 1 zaken. Nu zit ik onsite bij een klant waar ik L1 en L2 support geef (vooral L2). Ik heb ondertussen ook CCNA Security gedaan en volgend jaar staat CCNP op de planning. Je kan dus perfect aan de slag zonder CCNA of CCNP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Anoniem: 311786 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:25:
[...]

Believe me, I know. Het is immers een prerequisite. Echter zou ik niet zomaar CCDA overslaan en meteen voor CCDP gaan, zeker niet als beginner. Dan mis je denk ik toch net even iets teveel van de basis.

EDIT: dit staat bij de prerequisites voor CCDP:

Valid Cisco CCDA and CCNA Routing and Switching or any Cisco CCIE certification can act as a prerequisite.

Dat leest verdacht veel als CCDA "EN" CCNA R&S. Dus in dat geval is CCDA overslaan überhaupt geen optie, tenzij je CCIE gecertificeerd bent.
Ik zou zweren dat het anders was.. Al heb ik ook al een tijdje niet gekeken als ik heel eerlijk ben en al helemaal niet na de aankondiging dat de oude examens uitgefaseerd gingen worden. Of het dus eerst anders is geweest durf ik dus ook niet meer met zekerheid te zeggen nu. Hoe dan ook, I stand corrected.

CCDA behandelde naar mijn idee overigens niet heel veel stof. Het las af en toe meer als een verkooppraatje voor Cisco dan als een boek over netwerk ontwerp. Daarom ben ik er ook op afgehaakt en kijk ik momenteel ook niet actief naar CCDP.

Hoe dan ook, jouw route is wel de meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megajr schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:50:
[...]

Ik zou zweren dat het anders was.. Al heb ik ook al een tijdje niet gekeken als ik heel eerlijk ben en al helemaal niet na de aankondiging dat de oude examens uitgefaseerd gingen worden. Of het dus eerst anders is geweest durf ik dus ook niet meer met zekerheid te zeggen nu. Hoe dan ook, I stand corrected.

CCDA behandelde naar mijn idee overigens niet heel veel stof. Het las af en toe meer als een verkooppraatje voor Cisco dan als een boek over netwerk ontwerp. Daarom ben ik er ook op afgehaakt en kijk ik momenteel ook niet actief naar CCDP.

Hoe dan ook, jouw route is wel de meest logische.
Ik zweer hetzelfde ;) Volgens mij is CCNA R&S niet altijd een vereiste geweest voor CCDP en had je alleen CCDA nodig (of CCIE). Verder heb je helemaal gelijk voor wat betreft het "verkooppraatje" voor Cisco gehalte van CCDA en ook ik ben dan ook niet voornemens om iets met de design certificeringen van Cisco te gaan doen.
Pagina: 1