Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e computer in huis aanschaffen/opzetten. HOE?!

Pagina: 1
Acties:

• Asakir
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10-2023
Hai allemaal,

In de woonkamer staat een desktop computer (niet van mij) met de modem/ingebouwde router van Ziggo, halve meter verderop. Echter ik wil dus boven in mijn slaapkamer dus eigen een 2e desktop PC aansluiten. De vraag is:

Hoe doe ik dat? Wat zijn de mogelijkheden?? Moet ik dan helemaal een netwerkkabel van beneden naar boven trekken? Draadloze netwerkkaart in moederboard [dus wi-fi] zit er ook echt niet bij mij in.

Ik wil dus echt puur een desktop PC in mijn slaapkamer BOVEN. [Ik ben er nog niet eruit om welke pc ik moet halen, daar komt vast een ander topic voor]

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:14
Bedraad, via wifi of via ethernetplug zijn ongeveer je mogelijkheden. Bedraad zou verreweg mijn voorkeur hebben, dat is veel stabieler en sneller. Je moet dan wel een kabel trekken. Alternatief is een wifikaart in je moederbord prikken (die kun je los kopen), of een powerline-netwerk.

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:51
Ligt eraan wat je met de PC gaat doen, maar Draad gaat eigelijk boven alles.

Waar een wil is, is een weg! :*)

• Asakir
Wouter_96 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 19:58:
Ligt eraan wat je met de PC gaat doen, maar Draad gaat eigelijk boven alles.

Waar een wil is, is een weg! :*)
Ja aan draad zit ik ook sowieso aan te denken, anders kan ik net zo goed een laptop halen als ik "wi-fi" wil gebruiken. Dat wordt dus een lange netwerkkabel kopen.

Nou het zit zo, ik heb niet echt een studieplek voor volgend schooljaar en ik wil daar een verandering aan komen. Daarmee wil ik dus mijn halve slaapkamer omtoveren. Ik heb daarbij dus een desktop PC nodig waar ik veel tijd zal mee doorbrengen en ik bewerk heel vaak video's met Sony Vegas/After Effects enzovoort. [Daarbij moet ik ook nog op onderzoek gaan naar de perfecte (sterke) onderdelen] Ik ben geen gamefreak, maar een designfreak :D.

[ Voor 16% gewijzigd door Asakir op 04-12-2015 20:07 ]

• Asakir
Die powerline adapters lijkt me best wel interessant? Heeft iemand hier ervaring mee? Is het af te raden? Lijkt me ook niet zo ideaal denk ik?

Dan ga ik toch voor de kabel trekken. Iemand enig idee waar ik op moet letten bij lange netwerkkabels?

Upd:
Ik moet minimaal 20meter netwerkkabel trekken. Tips?!

[ Voor 26% gewijzigd door Asakir op 04-12-2015 20:23 ]

• Aksnes
Zolang je er niet mee gaat gamen zou Wi-Fi kunnen. Ik twijfel alleen met de afstand. Bij ons op de 1ste verdieping is het signaal van het Acces Point op de begane grond eigelijk al te zwak om er iets mee te doen.

Ervaringen die ik hoor met Powerline adapters zijn of ze werken perfect of ze werken voor geen meter. Is eigelijk geen middeweg.

Veiligste optie is een kabel trekken. Dit hoeft er maar 1 te zijn. Daarna kun je het heel gemakkelijk uitbreiden met een switch. Mocht je nog meer apparaten aan willen sluiten.

• Asakir
Wouter_96 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 20:25:
Zolang je er niet mee gaat gamen zou Wi-Fi kunnen. Ik twijfel alleen met de afstand. Bij ons op de 1ste verdieping is het signaal van het Acces Point op de begane grond eigelijk al te zwak om er iets mee te doen.

Ervaringen die ik hoor met Powerline adapters zijn of ze werken perfect of ze werken voor geen meter. Is eigelijk geen middeweg.

Veiligste optie is een kabel trekken. Dit hoeft er maar 1 te zijn. Daarna kun je het heel gemakkelijk uitbreiden met een switch. Mocht je nog meer apparaten aan willen sluiten.
Ik heb nog 2 poorten over in dat modem/router, dus in principe hoef ik dus alleen 1 poort te gebruiken en verder niets. En dat wordt dus 20m netwerkkabel. Enige tips waar ik moet opletten bij het aanleggen? Krijg ik dan trouwens hetzelfde internet snelheid als de 1e PC of gaat er ook iets ervan af?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je deelt de bandbreedte natuurlijk met alle aangesloten apparaten. Dus als jij flink gaat downloaden, dan zal de snelheid op de PC beneden ook teruglopen, en andersom. Maar als die eerste pc niets doet, dan heb je op de 2e volle snelheid.

Zolang je maar een deugdelijke kabel pakt (er blijkt nogal wat rotzooi te zijn op de markt, zie Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
Heb zelf hier Powerline liggen. Werkt het gros van de dagen degelijk, alleen m.n. zaterdagavonden is er wat storing op het lichtnet en doet hij het wat minder. Het is afhankelijk van de bekabeling in je huis, de stabiliteit van het lichtnet, en mogelijk ook het aantal Powerline gebruikers in je buurt (het schijnt een behoorlijke range te hebben).

Jammer aan Powerline is dat je er niet op kan rekenen dat het 100% van de tijd werkt. Daarnaast moet je goede stopcontacten hebben (geen stekkerdozen!) naast je router en pc.

Als het een redelijle optie is, ga altijd bekabeld. Maar Powerline kan dus ook. En je kan bij de winkel vantevoren informeren wat hun return policy is, vaak kan je een waardebon krijgen of zelfs je geld terug als je direct concludeerd dat Powerline niet goed werkt in jouw huis en jouw opstelling.

Mijn tip voor Powerline is: bezuinig niet op de adapters. Hoe stabiel het netwerk is hangt daar voor een groot deel vanaf.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:20
Indien je WiFi gaat gebruiken, welke moederbord en router/modem heb je, en wat is de relatieve afstand van de slaapkamer tot de woonkamer?

Als je een PCI-e x1 slot over hebt op het moederbord zou ik een wlan kaartje aanschaffen of een USB adapter.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800 -- 802.11n, 450Mbps€ 34,95€ 34,95
Importeer productenTotaal€ 34,95

Als het signaal alsnog niet sterk genoeg is kan je een Access Point ertussen zetten of een Powerline gebruiken. https://www.ziggo.nl/klan...fi/extra-wifi-apparatuur/

Maar een kabeltje is idd altijd de best mogelijke verbinding :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ketho op 04-12-2015 21:02 ]

• Asakir
Bedankt voor de advies! Ik heb dus de Ziggo router Ubee EVW3200.

Moederboard, ik heb op dit moment nog geen desktop PC aangeschaft. Daar moet ik dus nog aan denken, ivm met design programma's die ik vaak gebruik en dan ook nog te denken aan videokaarten die de rendering ondersteunt. Daar heb ik nog niet helemaal aan gedacht en wilde eerst kijken wat de mogelijkheden zijn voor een second PC boven. De afstand van slaapkamer naar woonkamer is ongeveer 10-15 meter.

• Aksnes
Asakir schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 20:27:
[...]

Ik heb nog 2 poorten over in dat modem/router, dus in principe hoef ik dus alleen 1 poort te gebruiken en verder niets. En dat wordt dus 20m netwerkkabel. Enige tips waar ik moet opletten bij het aanleggen? Krijg ik dan trouwens hetzelfde internet snelheid als de 1e PC of gaat er ook iets ervan af?
Zoals je al zegt 1 poort is genoeg. 20 meter is helemaal geen probleem voor een UTP kabel. Zolang je een goede CAT5E kabel pakt zul je gemakkelijk de volle snelheid behalen. Makkelijkste is om een loze leiding te zoeken richting jou kamer. Bij mij was deze helaas niet aanwezig. Daarom eerst via zolder en dan via een gootwerk richting de kamers op de 1ste verdieping. Daarna aan beide kanten een UTP stekkertje erop knijpen. Mocht het je eerste keer zijn wat ik aanneem. Zou ik even kijken of je iemand hebt in de buurt met een UTP tester. Zo kun je kijken of alle kabeltjes signaal doorgeven en je de volle snelheid gebruikt.

• Asakir
Wouter_96 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:51:
[...]

Zoals je al zegt 1 poort is genoeg. 20 meter is helemaal geen probleem voor een UTP kabel. Zolang je een goede CAT5E kabel pakt zul je gemakkelijk de volle snelheid behalen. Makkelijkste is om een loze leiding te zoeken richting jou kamer. Bij mij was deze helaas niet aanwezig. Daarom eerst via zolder en dan via een gootwerk richting de kamers op de 1ste verdieping. Daarna aan beide kanten een UTP stekkertje erop knijpen. Mocht het je eerste keer zijn wat ik aanneem. Zou ik even kijken of je iemand hebt in de buurt met een UTP tester. Zo kun je kijken of alle kabeltjes signaal doorgeven en je de volle snelheid gebruikt.
De kabel gaat langs de trap en dan tussendoor een klein gaatje boren in de muur en zo achter de verwarming tot de modem. Wat bedoel je met de UTP tester, zijn kant en klare in de winkels niet goed of?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
UTP kan best tot 100meter :) Of je dan nog de volledige snelheid haalt, hang van veel zaken af.

• Aksnes
Asakir schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:56:
[...]

De kabel gaat langs de trap en dan tussendoor een klein gaatje boren in de muur en zo achter de verwarming tot de modem. Wat bedoel je met de UTP tester, zijn kant en klare in de winkels niet goed of?
Als je door een gat in de muur gaat kan het handiger zijn om zelf de connector eraan te maken. Zo hoeft het gat niet te groot te zijn. Natuurlijk is kant en klare kabel ook geen probleem. Daarmee kun je in iedergeval geen fouten maken bij het aansluiten van de UTP connector. En met een degelijke kabel haal je dan altijd de snelheid.

De belangrijkste regel bij het kopen van een UTP kabel is wanneer er ook maar ergens CCA staat in de beschrijving er dan zo ver mogelijk van weg te blijven.

• ToFast
Wouter_96 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:03:
[...]

Als je door een gat in de muur gaat kan het handiger zijn om zelf de connector eraan te maken. Zo hoeft het gat niet te groot te zijn. Natuurlijk is kant en klare kabel ook geen probleem. Daarmee kun je in iedergeval geen fouten maken bij het aansluiten van de UTP connector. En met een degelijke kabel haal je dan altijd de snelheid.

De belangrijkste regel bij het kopen van een UTP kabel is wanneer er ook maar ergens CCA staat in de beschrijving er dan zo ver mogelijk van weg te blijven.
Misschien even een korte uitleg over CCA (Copper Cladded Aluminium). Dit is een kabel met aluminium als kern met heel weinig koper erom heen, of soms helemaal geen koper. Aangezien de utp-kabel uit hele dunne meerdere losse adertjes intern bestaat, wil je dat deze gewoon puur koper zijn. Anders krijg je geheid problemen met connectie en snelheid op langere afstanden.

Dus als je een haspeltje 100meter of meer voor 2-3 tientjes tegenkomt, onderzoeken/testen, maar geheid dat het CCA spul is. En blijf ook weg van CCS (steel, nog slechter qua verbinding).

• Aksnes
Ik wou niet te diep ingaan op de CCA. Zolang je er maar van wegblijft. :) Maar Thanks voor de aanvulling!

• Asakir
Ik zal het onthouden. Bij het kopen van een netwerkkabel kijken of er geen CCA/CCS op staat.

Connector? [sorry, voel me echt hier nieuw in lol ondanks mijn ict achtergrond haha]

• ToFast
Asakir schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:57:
Ik zal het onthouden. Bij het kopen van een netwerkkabel kijken of er geen CCA/CCS op staat.

Connector? [sorry, voel me echt hier nieuw in lol ondanks mijn ict achtergrond haha]
Het uiteinde van de kabel, de plug/connector die ergens anders insteekt :P

• Asakir
ToFast schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:59:
[...]

Het uiteinde van de kabel, de plug/connector die ergens anders insteekt :P
Ohhhja inderdaad, dat connector moet door de muur heen waardoor ik rekening moet houden groot ik die gat moet boren. /

/facepalm, Ik zat heletijd aan dat kabel te denken [dus zonder connector haha]

Verwijderd

Als je bv. een gewapende betonnen vloer moet doorboren, dan is een 10-12 mm boor makkelijke dan een 6 mm boor. Echter, dan heb je "zwaar spul" (lees: grote boorhamer met goede boor) nodig. Kan je huren.

Maar makkelijker is gewoon kabel (zonder aansluitblokje (lees: connector stekkertje) trekken. Kabel mag tot 300 meter lang worden, zonder snelheidsvelies. Als het maar geen CCA / CCS is. Dus je kan best via de kruipruimte, en via de zolder op de eerste verdieping uitkomen. Is een "omweg", maar werkt perfect. Geen probleem. Ga daar waar je het minste boor / hakwerk moet doen. die paar tienstjes extra voor extra kable verdien je dubbel en dwars terug met het makkelijker werk.

Let ook op bij kabel in kruipruimte: Leg de kabel in bui, en zet de buis vast tegen het "plafond" van de kruipruimte. De kabel mag niet nat worden en blijven. Dus NIET op de grond laten liggen, óók niet in een buis!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

Als je een kabel gaat aanleggen koop dan een goede kabel, bij voorkeur zelfs cat6. Dan heb je er over tientallen jaren ook nog wat aan tenzij je hem natuurlijk makkelijk kan vervangen. Cat6 doet altijd gigabit, met een beetje tegenvallende cat5e kan dat wel afwijken. En cat6 kan ook 10gbps doen oOo mits niet te lang. Maar die ga jij niet nodig hebben denk ik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:01
Ik trek regelmatig (3x in vijf jaar, :) ) de kabel langs een verwarmingsbuis naar de bovenverdieping, met de connector er aan zelfs. Kijk onder de afdekkapjes maar een hoeveel ruimte er is. Geeft vaak de kortste route.

gewaarwordingshorizon

• Asakir
Mijn kortste route is dus dat ik aan mijn kamermuur zal moeten trekken met kabelgoot waarop het langs de deuropening zal gaan waar ik het onder een overgangsplint wil wegstoppen. Daarna zal het dus langs een muur waarbij ik de kabel beetje moet buigen om zo door het gat waar ik dus wil gaan boren waar de woonkamer is. En zo dus achter de kasten langs de verwarming waar al een bestaande kabelgoot bestaat dus de kabel trekken tot de modem.

Dat gebuig gedeelte, kan dat probleem opleveren?

• Asakir
Ik kom erachter dat ik ook de grond in kan boren omdat de woonkamer dus direct onder mijn kamer ligt voor de kortste route naast verwarmingsleiding, maar ik wil daar geen risico nemen. Dus neem ik de andere route waar ik 2x de muur moet gaan boren.

Welke boormachine apparaat moet ik gebruiken? Het gaat om een gestucte muur van ong 5 - 10cm. Ik heb begrepen dat ik minimaal 15mm schroef nodig hebt om met de connector door het muur te kunnen boren..
Pagina: 1