• Nikr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10 08:05
Hallo allen!

Ik heb voor mijn bedrijf een webshop waarbij ik foto's van de leverancier aangeleverd krijg. Deze zijn lelijk, niet scherp en niet smakelijk (chocolade).

Afijn, ik een lichttent gekocht samen met 2 lampen om zelf de producten mooi op de foto te krijgen.
Van een vriend mocht ik een spiegelreflexcamera lenen; een Sony A100.
Na een paar testruns en inlezen ging het al aanzienlijk beter dan de eerste keer (ik had echt nog nooit een dslr in me hand gehad).
Omdat de Sony een objectief heeft met een lage schepdiepte, krijg ik het product niet in z'n geheel scherp op de foto(correct me if iam wrong). Ook vind ik het echt heel moeilijk om het product überhaupt scherp te krijgen.

Omdat ik in de toekomst meer foto's ga nemen van producten en ik het stiekem leuk vind om het te doen wil ik een camera komen die goed is productfotografie.

Nu komt de maar;
Er is zoveel te koop, dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien en ik me blind staar op wat ik nou precies moet hebben voor de productfoto's.

Wat ik denk nodig te hebben: (niet veel)
  • Een objectief met een hoog diafragma.
  • Het aantal megapixels maakt niet uit.
  • Automatisch scherpstellen
Wat ik nog niet weet nodig te hebben.
  • Vast objectief, of met zoom.
  • Ook is me nog niet duidelijk of ik een macro of wide objectief nodig hebt.
  • Of ik wel een dslr of een ander cameratype nodig heb
Mijn budget bedraagt tussen de € 300.- en max € 600.-

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Ieder objectief kun je instellen op een kleiner diafragma (groot f-getal zoals f/11 of f/16), waardoor je een grotere scherpteidepte krijgt.
Wide of macro zijn 2 verschilldende dingen. Wide is gewoon groothoek, macro is dat de vergrotingsfactor 1:1 is: 1cm van het object komt ook 1cm groot op de sensor (sensor van veel camera's is tussen 18 en 24mm breed).
Hoe groot zijn de objecten die je in beeld wil krijgen?
Automatisch scherpstellen bij productfotografie zou ik juist niet doen. Gebruik liveview om handmatig scherp te stellen.
Iedere systeemcamera (ook dslr) is geschikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt voor dit soort dingen prima een compactcamera gebruiken.
Door de kleine sensor heb je meer scherpte diepte dan een sensor van een dslr.
Normaal gesproken heeft een dslr een apsc sensor, die is veel groter dan de sensor van een compactcamera en heeft minder scherpte diepte dan een compactcamera.
Je heb ook nog dslr camera's met een full frame sensor, en die heeft weer een grotere sensor dan een apsc sensor en dus heeft dus weer minder scherpte diepte.

Een compactcamera met kleine sensor levert vooral in slechte lichtomstandigheden een mindere kwaliteit als camera's met een grotere sensor, maar dat is in jouw geval niet echt een probleem, omdat je met een lichttent werkt.

• Universal Creations
Met een spiegelreflex/systeemcamera kun je dezelfde scherptediepte bereiken door af te stoppen. Het voordeel van een dslr/systeemcamera is het volledig controleren van hoe de foto eruit komt te zien. Iets wat met veel compactcamera's niet of deels mogelijk is.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:44
Ik ben het met Universal Creations eens. Ik heb vroeger een spiegelreflex gehad (nog met film). Als ik foto's van voorwerpen wilde maken, dan gebeurde dat op diafragmavoorkeuze. Daarmee kon ik zelf mijn scherptediepte bepalen. Dat gebeurt niet door automatisch een zo groot mogelijk diafragma te kiezen. Soms kan het interessant zijn om slechts een gedeelte scherp te hebben, en de rest te laten vervagen.

Daarmee kom je ook op het punt waar je op scherp stelt. Je kunt je scherptediepte berekenen. Voer eens een paar berekeningen uit met een lens die je hebt. Je zult ook zien dat de scherptediepte naar achteren tweemaal zo ver is, als voor je scherpstelpunt. Kijk ook eens wat het effect is van een iets grotere afstand tot je onderwerp op je scherptediepte. Maak ook foto's om het te controleren.

Nu heb ik een camera waarbij ik niet met de hand kan scherpstellen (ja, via een menu). Gewoon met de hand draaien, en via het oculair controleren werkte beter voor dit soort zaken.
Automatisch scherpstellen werkt meestal niet goed. Je bent veel te lang bezig om hem op het juiste punt te laten scherpstellen.
Gezien je budget zou ik ook een goede tweedehands overwegen. Er zijn altijd mensen die het nieuwste willen. Voor jouw foto's heb je al die features niet nodig. De beste foto's maak je misschien wel op volledig manual bediening.

• Universal Creations
kzin schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 19:56:
Je zult ook zien dat de scherptediepte naar achteren tweemaal zo ver is, als voor je scherpstelpunt.
Helaas, dat is een fabeltje. Dat geldt maar voor 1 focusafstand en voor de rest is het variëren van 1:1 t/m 1:oneindig.

• Nikr
Universal Creations schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 19:00:
Hoe groot zijn de objecten die je in beeld wil krijgen?
Het zijn etenswaren tussen de 3 cm en 25 cm.
Ik heb een grotere tent gekocht 75 x 75 cm om ook wat grotere taarten te fotograferen.
Dat kan uiteenlopen van diameter 21 cm en hoogte 10 cm tot diameter 40 cm en hoogte van 40 cm.

Omdat ik met die paar foto's die ik had gemaakt wel merk dat ik het echt leuk vind om het te doen en te leren, gaat mijn voorkeur uit naar een dslr.

Dus even voor mijn eigen beeld:
Zowat iedere kit die je koopt is geschikt voor de producten?
Liveview, kan je dat met een kabel aan een monitor aansluiten o.i.d. ? of aan je PC?

Wat ik nog niet begrijp is de benaming van de diafragma op de lens.
Bij de pricewatch staat bijv: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

EF-S = type aansluiting op de body
18-55 mm = de minimale en maximale uitrekking van het objectief?.
f/3.5-5.6 = de diafragma wat mij lijkt dat het tot f/5.6 gaat en dan niet hoger dan f/5.6.

• Universal Creations
Nikr schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 20:12:
Het zijn etenswaren tussen de 3 cm en 25 cm.
Zolang je die etenswaren van 3cm niet beeldvullend wil hebben, is een macrolens niet nodig.
Omdat ik met die paar foto's die ik had gemaakt wel merk dat ik het echt leuk vind om het te doen en te leren, gaat mijn voorkeur uit naar een dslr.
Een systeemcamera kan dit soort fotografie net zo goed.
Dus even voor mijn eigen beeld:
Zowat iedere kit die je koopt is geschikt voor de producten?
Jip
Liveview, kan je dat met een kabel aan een monitor aansluiten o.i.d. ? of aan je PC?
Liveview is achterop het schermpje bekijken wat je fotografeert, net zoals met een compactcamera. Aansluiten op een PC is ook gewoon mogelijk. En monitor is ook mogelijk door een mini-hdmi aansluiting op de camera.
EF-S = type aansluiting op de body
Ja
18-55 mm = de minimale en maximale uitrekking van het objectief?
Brandpuntsafstand van de lens. Als de lens op 18mm staat, is dit groothoek en op 55mm beetje telelens. Alle standen er tussen zijn uiteraard ook mogelijk (dit is niet anders als met een compactcamera.
f/3.5-5.6 = de diafragma wat mij lijkt dat het tot f/5.6 gaat en dan niet hoger dan f/5.6.
Nee. f/3.5 is bij 18mm en f/5.6 is bij 55mm het grootst mogelijke diafragma. Je kunt het diafragma in die standen wel kleiner maken (dus f-getal groter, zoals f/8, f/11, f/16).

Even nog voordat je overgaat tot aanschaf: lees je echt in. Je hebt heel weinig kennis van de materie. Uiteraard is het leuk om al doende te leren (dat zal je toch doen), maar het bespaart je veel gedoe en misschien ook wel geld, als je vooraf goed inleest over wat alles betekent en wat het effect is op je foto. Een aantal termen staan ook in de Fotografie FAQ

• Nikr
Ik ben gelijk alles voor mezelf op een rijtje aan het zetten, ik verzoop in de materie en ik ben meer iemand die leert van het doen met camera en een stuk text erbij, dan alleen de text. Dat ben ik zo weer vergeten.

Het is me alweer een stuk duidelijker.
Ik ga wel een camera aanschaffen, misschien 2e hands.

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties! Fijn weekend!

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 22:36
@Nikr: Als je wat meer ingelezen bent in fotografie, zou ik ook aanraden te kijken naar een kleurenkaart (bv: http://www.kamera-express...te-colorchecker-passport/). Daarmee kan je redelijk eenvoudig naderhand de kleuren corrigeren bij gebruik van raw-bestanden. Die chocolade moet natuurlijk op de uiteindelijke foto's wel de juiste kleur hebben ;)

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11 19:05
Ik vind Canon erg fijn,
Je zou kunnen kijken naar een Canon 40d body met bijvoorbeeld een 100 mm macro lens deze lens is mooi scherp en ik denk dat je daarmee mooi uit de voeten komt .

Je zou ook nog eventueel de 50mm
F1.8 erbij kunnen nemen.

Body kost rond de 200 ,2de hands
50mm 75 euro of 110 nieuw
Macro lens verschilt per merk maar de Canon is voor 200/250 te koop ook 2de hands,

Je zou ook eerst wat lenzen kunnen huren om het te proberen of ze voldoen voor je ze koopt .

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Sommige (nieuwere) camera's hebben een optie om te focusstacken in de camera. De camera maakt dan een serie opnames waarbij het focuspunt bij elke foto anders ligt. Daarna combineert de camera alle foto's waardoor de uiteindelijke foto van voor tot achter scherp is.

Dit is met name handig bij macro-opnamen; want zelfs met een klein diafragma is het dan lastig om het onderwerp volledig scherp te krijgen.

Ook voorkomt het dat door het gebruik van een heel klein diafragma de foto scherpte verliest door diffractie. Al denk ik dat dat niet zo'n probleem zal zijn bij foto's voor het web.

In ieder geval hebben sommige camera's van Olympus deze optie, zoals de OMD's E-M5 II, E-M10 IITG4 en E-M1, maar misschien zijn er ook andere?

edit: de E-M5II en E-M10II blijken deze functie niet te hebben, wel kunnen ze tot 999 opnames focus bracketen. De camera maakt dan dus een serie opnames waarbij de focus tekens op een andere diepte ligt. Deze foto's kun je daarna stacken in de meegeleverde software of in een ander programma.

[ Voor 17% gewijzigd door Kwintessens op 13-12-2015 07:40 ]

Pagina: 1