Af en toe de zolderkamer warm. Hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-08 11:15
Een paar keer per week werken mijn vrouw of ik een paar uur op de zolderkamer. Die stoken we normaal gesproken niet. We verwarmen normaal alleen de woonkamer en keuken. Als we op zolder willen werken dan doen we meestal het volgende:
1. Zet in de woonkamer de termostaat een graad hoger.
2. Draai eventueel wat radiatoren dicht.
3. Zet de radiator op zolder aan.
4. Als het dan warm is op zolder, dan zetten we de termostaat en radiatoren in de woonkamer weer op 'normaal'.

Dat moet natuurlijk handiger kunnen. Nu heb ik wel gezien dat je volledig pakketten met slimme systemen zijn zoals Honeywell Evohome, maar dat kost al snel meer dan €500,-. Ik lees vanalles op dit forum, maar kom er eigenlijk niet uit wat in mijn situatie nu handig is. Is er iemand die me hier mee kan helpen?

edit: Eerste zin aangepast om de frequentie beter te beschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door delima op 06-12-2015 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 21:54
Ik weet niet of kosten een belangrijk aspect zijn maar kan je anders niet gewoon even een electrische kachel aanzetten?

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30
Waarom draai je de radiatoren in de woonkamer dicht?

In mijn geval wordt de woonkamer altijd al wat geknepen en de CV zal af en toe aanspringen. De thermostaatknop op zolder op de gewenste stand zetten zal daarom tot gevolg hebben dat de zolder vlot warmer wordt. Sowieso is het water dan nog het warmst. Qua gevoel is een lagere maar wel toenemende temperatuur ook nog wel prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-08 20:32
Waarom zet je de thermostaat beneden hoger? Is dit omdat je soms warmtevraag hebt op zolder, terwijl je dat in de woonkamer niet hebt?

Zo nee, dan volstaat een thermostatische kraan op de zolderradiator toch. DAn kan je zelf bepalen wanneer je warmte op zolder wil hebben.

Zo ja, dan zou een weersafhankelijke regeling een uitkomst zijn. Daarvoor zijn nodig: 1) een moderne ketel, 2 een moderne kamerthermostaat. 3) overal thermostatische kranen en 4) een buitenvoeler (paar tientjes). Het principe van deze regeling is dat er warm water in het systeem blijft, onverlet of je warmtevraag hebt in de ruimte waar de thermostaat hangt.

Ikzelf heb een Isense thermostaat van Remeha. Dan kun je per dag bepalen of je op de buitentempemperatuur wil verwarmen (als je op zolder werkt) of alleen op basis van de kamerthemperatuur (wanneer je niet op zolder zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:42
hoe vaak komt dit voor? Mijn ouders gebruiken in hun kantoortje een simpele elektrische kachel, half onder het bureau. Dit kost natuurlijk behoorlijk stroom, maar als her voor 3 uurtjes per week is kan het al snel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kraan in de woonkamer dichtdraaien doe ik hier ook soms. Dan slaat de thermostaat niet af. Woonkamer is hier erg snel warm namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ik denkt dat EvoHome (of een vergelijkbaar systeem) de enige oplossing is.
Je wilt dat de ketel aanspring en dat het hete water niet de woonkamer ingaat maar wel de zolderradiator ingaat.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Koop een 2kW eletrische kachel. Dat kost dan 1,50 om die 3 uurtjes te laten draaien. Doe je dat 5x per maand dan is dat nog wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
joepie de p schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:47:
Waarom zet je de thermostaat beneden hoger? Is dit omdat je soms warmtevraag hebt op zolder, terwijl je dat in de woonkamer niet hebt?
Ik heb dan in de woonkamer inderdaad geen warmtevraag (net als ciris). Dat is eigenlijk altijd zo, omdat het daar snel warm is of al warm is al we boven willen werken. Ik zal eens verder kijken naar een weersafhankelijke regeling. Misschien is dat wel iets voor ons.

@Bart, @Fr3zz en @Megamind: Wel bedankt voor de tip. Had er zelf nog niet aan gedacht. Maar het is wel een keer of 3 per week een halve dag. Niet super ideaal dus.

Mochten er nog meer ideeën zijn, dan hoor ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Rukapul schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:45:
Omdat het anders in de woonkamer weer te warm wordt. Maar vaak accepteer ik dat dan maar. En soms wacht ik inderdaad gewoon. Uiteindelijk wordt het op zolder ook wel warmer, maar het duurt heel lang omdat er nauwelijks warmtevraag in de woonkamer is.

Bedankt voor meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Fr33z schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:49:
hoe vaak komt dit voor? Mijn ouders gebruiken in hun kantoortje een simpele elektrische kachel, half onder het bureau. Dit kost natuurlijk behoorlijk stroom, maar als her voor 3 uurtjes per week is kan het al snel uit.
Heb ik voor de kinderkamer. Paar keer per dag hooguit 5 minuten 2000W gebruiken kost geen drol. Hele cv systeem opstoken voor alleen de kinderkamer kost meer.

Begin dit jaar voor 5 euro een bestron kacheltje met 2 spiralen en een ventilator gekocht, beste investering ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 14:59
Een lekkere warme trui, sloffen en een slanket klaarleggen boven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:38

SeatRider

Hips don't lie

Als je een dag van tevoren weet of je de dag erna op zolder gaat werken, kun je natuurlijk ook gewoon dan alvast de zolderradiator opendraaien. Dan draait ie vanaf dat moment mee en warmt de zolder mee op als de CV regulier aanspringt. Je kunt dit eventueel ook met een programmeerbare thermostaatknop (EQ-3 max oid) zelfs remote regelen.

Of gewoon accepteren dat je de zolder elektrisch verwarmt, Hierboven al voorgerekend, maar dat klopt niet helemaal, want die dingen zijn ook thermostaatgestuurd. Die branden dus niet continue. Zou me verbazen als het meer dan de helft van de tijd is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Als het zomers ook nog eens (te) warm is op zolder, kun je ook een airco overwegen die ook kan verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal vast iets heel geks zeggen maar petroleumkachel? Meteen warmte, comfortabel en je gebruikt hem alleen wanneer je dat nodig hebt. Elektrisch duurt vaak te lang, zeker als je er maar even een paar uurtjes zit en alleen dan even warmte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Of een draadloze thermostaat. Op zolder zetten als je daar gaat werken en in de woonkamer de radiatoren dicht.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 05:32
Of je isoleert de hele boel gewoon, dan hoef je op zolder niet te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ja nu de is beer los!
Moet je zittend werken op zolder? Anders misschien een hardloopband! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 14:54
Wat kost het als je de radiator altijd open laat staan? Is dat echt zo duur dat je beter voor honderden euros kan investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Of je loopt een uurtje van tevoren even naar boven. Zojuist ook even gedaan omdat ik straks wat op zolder moet doen en als ik klaar ben dan draai ik de thermostaatkraan weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Megamind schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:00:
Koop een 2kW eletrische kachel. Dat kost dan 1,50 om die 3 uurtjes te laten draaien. Doe je dat 5x per maand dan is dat nog wel te overzien.
with ^^^, En je hebt meteen warmte :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
Zal nog een stuk goedkoper uitvallen. Of je moet wel een heel grote slecht geïsoleerde zolder hebben wil dat kacheltje drie uur aan één stuk staan te blazen. Hier heb ik ook een paar van die Action convectortjes staan omdat het boven koud blijft nu ik niet meer met de CV stook. Ze werken tot nu toe prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zet de woonkamer deur beneden open, de warmte uit de woonkamer vliegt naar zolder, dus slaat de thermostaat aan, zodat er warmte vraag is. en ik zet de radiator boven ook aan dan.

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Het mooist is toch iets van een zoneregeling. Het systeem van Evohome is mooi, maar het kan goedkoper. Kijk eens op www.zoneregeling.nl, daar hebben ze een aantal betaalbaardere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn ouders hadden vroeger een extra thermostaat op zolder (mijn slaapkamer) ivm een inzethaard die veel warmte beneden kon geven. CV blijft branden zolang er contact is. Dus dat was een kwestie van radiatoren dicht beneden en daar de thermostaat op laag, en de thermostaat op de zolder op 20. En met de kamers op de eerste verdieping kon je dan doen wat je wilde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Haha. Cool! Al die reacties op zo'n vraag.

Misschien is zo'n elektrisch kacheltje toch zo gek nog niet. Zeker in combinatie met radiator open zetten, zal die dan alleen in het begin veel stroom vragen.

Een draadloze thermostaat op zolder zorgt ook weer voor minder op en neer lopen. En ik bedacht me daar nog een low-tech tweak variant van: de ketel staat namelijk ook op diezelfde zolder! Het moet vast mogelijk zijn om het draadje dat van de ketel naar de thermostaat loopt door de knippen en daar een schakelaar tussen te bouwen met de standen: 1. Volg de thermostaat. 2. Doe ga aan. Wel even zorgen dat je 'm daar niet op laat staan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-07 16:40
Mijn ketel heeft een monteur-schakelaar. Een klein schuifje wat je omzet en dan gaat hij op vol vermogen stoken. Misschien heeft die van jou ook wel zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:08
Kijk eens naar zwave. Radiator knoppen welke te bedienen via bijvoorbeeld domotica.
Heb je meteen een leuke hobby om alles te bedienen via domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Herkenbaar probleem. Wellicht kan je iets doen met stralingswarmte?
Zie http://www.lowtechmagazin...e-met-minder-energie.html

Grote voordeel is dat je direct comfortabele warmte hebt exact waar je het nodig hebt, je hoeft dus niet te plannen wanneer je naar zolder gaat. Daarnaast is het vrij zuinig, maar dat speelt minder denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 05-12-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

FreakNL

Well do ya punk?

Zet er een knappe server neer, kun je gelijk hobby-en (je bent toch tweaker?).

is het warmteprobleem meteen opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Haha. Mijn Synology Ds211 produceert niet genoeg warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Delima,
moderne kamerthermostaten kunnen vaak meerdere CV-groepen aansturen. Dan zou je de zolder op een aparte groep kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:07
Ik weet dat de Nefit Easy thermostaat van mijn ouders een open haard-stand heeft. Hiermee kun je via de app tijdelijk een weersafhankelijke regeling aanzetten. Ik weet niet welk merk je ketel is, maar zoiets moet met andere slimme thermostaten ook wel kunnen.
Dan kan je je cv normaal laten werken, en op het moment dat je het op zolder koud hebt zet je de thermostaatkraan open, en gooi je in de app een schakelaartje om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

joepie de p schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:02:
Delima,
moderne kamerthermostaten kunnen vaak meerdere CV-groepen aansturen. Dan zou je de zolder op een aparte groep kunnen zetten.
Dan moeten die groepen ook wel eigen (radiografisch bestuurbare) thermostaatknoppen hebben, anders gaat alsnog het hele huis mee als de CV aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Springuin schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:51:
Mijn ketel heeft een monteur-schakelaar. Een klein schuifje wat je omzet en dan gaat hij op vol vermogen stoken. Misschien heeft die van jou ook wel zoiets.
Even gekeken. Maar helaas. Die zit er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Aikon schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:16:
Herkenbaar probleem. Wellicht kan je iets doen met stralingswarmte?
Zie http://www.lowtechmagazin...e-met-minder-energie.html
Interessant alternatief van een 'normaal' elektrisch kacheltje. Ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
tlpeter schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:01:
Kijk eens naar zwave. Radiator knoppen welke te bedienen via bijvoorbeeld domotica.
Heb je meteen een leuke hobby om alles te bedienen via domotica.
Lijkt me best leuke hobby inderdaad. Dit zou toch moeten kunnen. Maar dan heb je natuurlijk als nog alle elementen nodig die zo'n EvoHome systeem ook heeft. Maar misschien wordt het dan wel uitbreidbaarder naar andere dingen.

Een andere variant van zo'n oplossing zou Nest kunnen zijn. Maar ik heb daar nog geen slimmer radiator knoppen bij kunnen vinden. En natuurlijk niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rukapul schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:45:
Ik doe hier hetzelfde om het boven warm te krijgen. De radiatoren hebben geen thermostaatkranen, en anders zou boven 5 graden opwarmen betekenen dat de woonkamer 25 graden wordt. Of het wordt boven niet warm omdat er in de woonkamer nauwelijks warmtevraag is.
Als het ons eigen huis zou zijn zou ik boven een veel grotere radiator ophangen, zodat het sneller warm is. Nu is even opwarmen er niet bij.
Wat dat betreft mis ik de tijd dat ik een klein gevel-gaskacheltje had, daarmee was het in een mum van tijd behaaglijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
delima schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:16:
Zo nu en dan werken mijn vrouw en ik op de zolderkamer. Die stoken we normaal gesproken niet. We verwarmen normaal alleen de woonkamer en keuken. Als we op zolder willen werken dan doen we meestal het volgende:
1. Zet in de woonkamer de termostaat een graad hoger.
2. Draai eventueel wat radiatoren dicht.
3. Zet de radiator op zolder aan.
4. Als het dan warm is op zolder, dan zetten we de termostaat en radiatoren in de woonkamer weer op 'normaal'.

Dat moet natuurlijk handiger kunnen. Nu heb ik wel gezien dat je volledig pakketten met slimme systemen zijn zoals Honeywell Evohome, maar dat kost al snel meer dan €500,-. Ik lees vanalles op dit forum, maar kom er eigenlijk niet uit wat in mijn situatie nu handig is. Is er iemand die me hier mee kan helpen?
ik lees nog geen optie die echt het probleem aan pakt.
veel moeilijke oplossingen die geen situatie mee nemen. ;)

maar alles begint bij hoeveel warmte je eigenlijk nodig hebt.
hoe vaak wil je de zolder warm hebben. ;)
is dat 1x per maand, dus 12x per jaar waar van je dus 6x stookt. elektra kachel en klaar.
of is dat 1x per week, dus 52x per jaar met 26x stoken een elektra kachel begint nu zwaar in de papieren te lopen. andere oplossing is gewenst.

een andere factor is isolatie. (ik schrijf dit wat grofjes als voorbeeld. ;) )
een huis van voor 1982, een elektra kachel trekt veel stroom en doet weinig verwarmen.
een huis van na 1982 is redelijk geisoleerd, en een elektra kachel krijgt de ruimte wel warm.
een huis van na 2010 is zo goed geisoleerd dat je makkelijk met een elektra kachel de boel meerdere keren warm kunt maken.
(echt slimme mensen hier op het forum, hebben hun huis zo veel geisoleerd dat het zelfs niet eens meer koud word op zolder, de rest warmte die dan van uit de huiskamer omhoog lekt houd de zolder makkelijk op temperatuur. ;)
isolatie normen die we nu(2015) hebben zijn zelfs erg dom en veel te weinig, warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken. ;) )
er kan ook zijn dat er in de tussen tijd verbouwd is, maar hoe goed is het dan gedaan?

ventilatie kan ook een grote factor zijn, vooral bij een huis van na +/-2010. ;)

ik zelf heb een huis van 1982 range en stook ook allen de huiskamer/keuken(een beetje badkamer), de zolder word nooit kouder als 14 graden. ;)
voor een paar keer per jaar dat ik iets wil knutselen op zolder, zet ik de tussen deur open en de elektra kachel aan.
(maar goed ik wek wel zelf stroom op en heb die dus vrijwel gratis(1/3 van de normale prijs.).)
ik wil de domme elektra kachel nog een keer vervangen voor een ir paneel, dan kan ik het zelfde met de helft van de stroom ook voor elkaar krijgen.
de warmte straling met de ruimte temperatuur houden mij dan warm genoeg. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-12-2015 13:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onderstaande had ik vroeger (jaren 90) in mijn ouderlijk huis (oude woonboerderij met slaapkamers achter in het huis).

Alle radiatoren van elektrische kleppen voorzien
Alle kamers van een thermostaat voorzien
Kleppen, thermostaten en de CV op een PLC aangesloten

Als er in 1 van de kamers verwarm moest worden sprong de CV aan en gingen de betreffende kleppen van de radiators in die kamer open. Tegenwoordig moet dat veel makkelijker met een Arduino oid. kunnen in plaats van een PLC.

Probleem was ook dat er in de woonkamer een houtkachel stond. Toen er dus oorspronkelijk alleen een thermostaat in de woonkamer hing werd het dus ijskoud in de rest van het huis omdat de CV dan niet aansloeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07
Voor dit soort fratsen heb je de 'openhaardfunctie' op je thermostaat. Uit de handleiding van mijn Remeha iSense thermostaat:
6.3 Openhaardfunctie
Als de temperatuur in de ruimte waar de iSense hangt, de
ingestelde temperatuur bereikt, schakelt de cv uit. Dit kan
onwenselijk zijn, bijvoorbeeld wanneer u een open haard aan
heeft of als er veel mensen aanwezig zijn. In zo’n situatie
worden de overige ruimtes in huis ook niet meer verwarmd.

Om de overige ruimten toch te verwarmen kunt u de
openhaardfunctie inschakelen, via de knop Programmakeuze.

Daarbij wordt de ingebouwde ruimtevoeler, in de iSense,
uitgeschakeld. De op dat moment heersende cvwatertemperatuur
wordt nu gehandhaafd.
Als het in de overige ruimtes te koud of te warm wordt,
kunt u daar de ruimtetemperatuur verhogen of verlagen
met draaiknop C op de iSense. De cv-watertemperatuur
wordt hierdoor hoger of lager. Om in deze ruimtes de
ruimtetemperatuur verder individueel te regelen, kunt u de
radiatoren voorzien van thermostaatkranen.

- De openhaardfunctie is alleen te activeren als de iSense de
ruimtetemperatuur gebruikt om de temperatuur te regelen.

- Om te voorkomen dat in de ruimte waar de iSense hangt,
de ruimtetemperatuur te hoog oploopt, is het wenselijk dat
u daar de radiatorkranen dichtdraait.

- Wanneer de buitentemperatuurvoeler gebruikt wordt,
schakelt de regelaar over op weersafhankelijk regelen.
toon volledige bericht

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
ThinkPadd schreef op zondag 06 december 2015 @ 13:02:
Om te voorkomen dat in de ruimte waar de iSense hangt,
de ruimtetemperatuur te hoog oploopt, is het wenselijk dat
u daar de radiatorkranen dichtdraait.
Dan heb je dus in feite nog steeds dezelfde situatie als die ik in mijn topic start beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
@Aikon, @migjes: Zo'n IR Paneel klinkt wel interessant. Simpel. Snel warm. Relatief zuinig. Kan heel duurzaam met groene stroom. Onafhankelijk van andere kamers. Heb je nog tips waar ik op moet letten als ik dat uitzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb dit opgelost door infrarood folieverwarming op mijn werkkamer te leggen. Die kan ik dus compleet onafhankelijk van de rest gebruiken. het is wat duurder dan een losse kachel maar het comfort is ook vele malen beter

http://www.heatnet.nl/elektrischevloerverwarmingindex.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Dat is interessant voor als we de vloer een keer vernieuwen. Nu niet.

Is dit eigenlijk ook een IR paneel of doen ze als of? Wel goedkoop namelijk
http://www.bol.com/nl/p/t...egelaar/9200000036228866/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

migjes schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:50:
[...]
ik lees nog geen optie die echt het probleem aan pakt.
Waar was jij dan al die tijd? En wij maar zinloze oplossingen aandragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:12
delima schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:46:
Het moet vast mogelijk zijn om het draadje dat van de ketel naar de thermostaat loopt door de knippen en daar een schakelaar tussen te bouwen met de standen: 1. Volg de thermostaat. 2. Doe ga aan. Wel even zorgen dat je 'm daar niet op laat staan lijkt mij.
Prima mogelijk, maar alleen als je nu een aan/uit thermostaat hebt. Pak dan gewoon een schakelaar die, als de ketel aan moet, de juiste twee draadjes kortsluit en je bent er. Als die die een nachtje vergeet kan het alleen zijn dat je kamer 35 graden is ofzo.

Daarom is misschien dit wat:
Afbeeldingslocatie: https://elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/2834/large/berk-timer-schak-mat-16357103-8292634-16357103_0.png?1392665870
Zet je de ketel bijv op een half uur stoken mee. Thermostaatknop op zolder. Wil je warmte, draai je die thermostaatknop omhoog en zet je die schakelaar aan. Wordt het wel in de rest van het huis ietsje warmer. En je kan niets vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
delima schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:05:
@Aikon, @migjes: Zo'n IR Paneel klinkt wel interessant. Simpel. Snel warm. Relatief zuinig. Kan heel duurzaam met groene stroom. Onafhankelijk van andere kamers. Heb je nog tips waar ik op moet letten als ik dat uitzoek?
delima schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:39:

Is dit eigenlijk ook een IR paneel of doen ze als of? Wel goedkoop namelijk
http://www.bol.com/nl/p/t...egelaar/9200000036228866/
jep dat is er 1.
of hij handig is voor je?
(deze straalt naar voren en naar achteren, kan handig zijn maar soms ook niet.
dus die wil je in het midden van een ruimte neer zetten.
zie uitleg verder.)

maar het belangrijkste om eerst te weten is je isolatie?
(en dan een beetje ventilatie mits aanwezig.)
en hoe groot de ruimte is in m3?

wat je doet met een ir paneel, is het plaatselijk de ruimte verwarmen.
zolang je in de straling zit heb je het warm kom je er buiten is het snel frisjes.
je moet het zien als op een lente dag op het terras zitten, te koud buiten, maar omdat het zonnetje schijnt heb je het toch warm. ;)
meestal doe je dat dus ook van boven.

de radiator die je nu hebt in die ruimte, hoeveel vermogen heeft die en verwarmt die de ruimte goed als hij aan staat?
(vermogen bepalen van de radiator, zoek het model model op bij www.warmteservice.nl.
let op het aantal lamellen en platen en je weet de W van de radiator.)
dit combineren met je isolatie en je weet ruw weg je vermogen wat je graag wil.
(of als je er niet uit komt geef meer info.)

elektries stoken is best duur.
1m3 gas kost +/-60ct en vervang je dat voor elektriek dan kom je op +/- 165ct uit.
1m3 gas = +/- 8kWh (9,2 zonder verliezen.)
(vergeet de marketing taal van een ir paneel, dat is precies even duur.
maar dan kun je wel alleen het stukje verwarmen waar je echt zit in plaats van heel de ruimte wat je met gas doet.)
SeatRider schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:42:
[...]

op vrijdag gepost, wat dacht je van de kroeg. ;)
maar lees verder als die zin en denk even niet aan de lange tenen.
niemand vraagt zich even af hoeveel vermogen er nodig is en komt meteen met een oplossing.
nog dat er afgevraagd word voor hoeveel tijd dat vermogen nodig is.
sommig slim andere wat dommer.
maar zonder de juiste gegevens is alles dom. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Ik moest er juist wel om lachen.
maar zonder de juiste gegevens is alles dom. ;)
Dat lijkt me niet. Algemene suggesties zijn juist voor veel meer mensen nuttig. En zorgt voor out-of-the-box denken.

Maar natuurlijk jij ook bedankt voor het meedenken. Ruimte is ca 12m2. Redelijk geisoleerd. Radiator voldoet mits hij op tijd aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
@marcop23: ja, het is inderdaad aan/uit ben ik achter. Atag E serie van 2 à 3 jaar oud. Goed idee, die timer! Als ik het goed begrijp:
draden maken contact => ketel slaat aan.
draden maken geen contact => ketel gaat slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
delima schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:55:
[...]

Ik moest er juist wel om lachen.

[...]

Dat lijkt me niet. Algemene suggesties zijn juist voor veel meer mensen nuttig. En zorgt voor out-of-the-box denken.

Maar natuurlijk jij ook bedankt voor het meedenken. Ruimte is ca 12m2. Redelijk geisoleerd. Radiator voldoet mits hij op tijd aan staat.
out-of-the-box denken kun je pas als je weet hoeveel je nodig hebt. ;)
ik heb geen idee wat een redelijk geisoleerd is.
(ik noem passieve huizen norm redelijk, maar de nieuwste bouw normen zijn dan niet redelijk.
zelf onder vonden door te verhuizen van een tocht krot, naar een 1982 bouw norm(dus slechte isolatie, zeker geen passieve huizen norm)
en van 1700m3 naar 650m3 gebruik gegaan.)

nu nog het vermogen van de radiator opzoeken.
dan weet je wat voor vermogen je nodig hebt voor een ir-paneel. ;)
(zelf zou ik wel iets onder dat vermogen blijven, en er voor zorgen dat het paneel zo hangt dat je hem ook voelt als hij aan staat.)

maar verhouding elektrisch stoken tegen over gas is +/- 0,60€ VS 1,65€.
dus duur is het wel.
dus gebruik je de zolder kamer vaak, dan zou ik er niet eens aan denken.
(dat ik het wel doe komt alleen maar door dat ik gratis stroom heb.
die kan ik wel verkopen, maar kan ik net zo goed affakkelen in huis. ;) )

doe je het dan weer met een warmte pomp (een lucht/lucht warmtepomp word in de volksmond ook wel airco genoemd.) dan word de verhouding beter en kom je op +/- 0,60€ VS 0,60€ uit.
maar je hebt een flinke investering nodig en dat doe je niet voor incidenteel verwarming kosten effectief.
dit kun je beter doen voor de huiskamer.

(de regering heeft momenteel wel het plan om de belasting op elektra te verlagen met 1,93ct en gas te verhogen met 5ct (hier komt nog BTW op), maar of het door gaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
RemcoDelft schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:29:
[...]

Ik doe hier hetzelfde om het boven warm te krijgen. De radiatoren hebben geen thermostaatkranen, en anders zou boven 5 graden opwarmen betekenen dat de woonkamer 25 graden wordt. Of het wordt boven niet warm omdat er in de woonkamer nauwelijks warmtevraag is.
Als het ons eigen huis zou zijn zou ik boven een veel grotere radiator ophangen, zodat het sneller warm is. Nu is even opwarmen er niet bij.
Ik zou het bijzonder onhandig vinden om 3 radiatoren dicht te moeten draaien (1 in convectorput, 1 achter enkele meubels, 1 redelijk bereikbaar; alle 3 enigszins op flow ingesteld), de thermostaat goed in te moeten stellen, en op zolder de thermostaatkraan open te draaien. En na afloop in omgekeerde richting.

In het kader van KISS zou ik dan eerder het beperken tot: kamer deur op kiertje open laten (warmte van woonkamer zal richting hogere verdiepingen gaan en de thermostaat om de hoekin de woonkamer triggeren) en de thermostaat kraan op zolder open draaien (waar ik langs loop). Dan ben ik zonder extra handelingen klaar omdat ik toch door de deur moet naar boven :+ Alternatief is om de kachel in de woonkamer een graad warmer te zetten.
Wat dat betreft mis ik de tijd dat ik een klein gevel-gaskacheltje had, daarmee was het in een mum van tijd behaaglijk warm.
Dat was een mooie tijd. Veels te warm of veels te koud en af en toe een paar doden door slecht onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 01-08 18:10
Killing Time schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:14:
Ik weet dat de Nefit Easy thermostaat van mijn ouders een open haard-stand heeft. Hiermee kun je via de app tijdelijk een weersafhankelijke regeling aanzetten. Ik weet niet welk merk je ketel is, maar zoiets moet met andere slimme thermostaten ook wel kunnen.
Dan kan je je cv normaal laten werken, en op het moment dat je het op zolder koud hebt zet je de thermostaatkraan open, en gooi je in de app een schakelaartje om.
Kun je een navragen waar die openhaard functie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Rukapul schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:49:
[...]
kamer deur op kiertje open laten (warmte van woonkamer zal richting hogere verdiepingen gaan
[...]
Ja, dat klopt. Maar bij mij duurt het dan nog een half uur voor de ketel aanspringt.

Ik ga daarom voor deze oplossing en accepteer dat het dan in de woonkamer even iets warmer zal worden:
Afbeeldingslocatie: https://elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/2834/large/berk-timer-schak-mat-16357103-8292634-16357103_0.png?1392665870

@macrop23 bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ik zou het bijzonder onhandig vinden om 3 radiatoren dicht te moeten draaien (1 in convectorput, 1 achter enkele meubels, 1 redelijk bereikbaar; alle 3 enigszins op flow ingesteld), de thermostaat goed in te moeten stellen, en op zolder de thermostaatkraan open te draaien. En na afloop in omgekeerde richting.
en niet vergeten dat de meeste gas ketels een minimum vermogen hebben van 5kW. ;)
(verschilt wat per merk en type)
als je dan alleen op zolder een 0,5kW radiator open hebt gaat de ketel flink pendelen met dito gas gebruik.
(veel keren zal de ketel starten max temperatuur bereiken en weer stoppen, dat slurpt gas.)

er is zelfs een grote kans dat het net zo duur is om de huiskamer dan maar warmer te stoken als de ketel te laten pendelen. ;)

(er is dan ook een gevaar dat de termostaat van de radiator zegt ik ga dicht.
en dan kan er geen water meer rond het systeem stromen en gaat de ketel in error (als de beveiliging goed werkt)
meeste ketels hebben wel een goede beveiliging, maar eigenlijk moet er altijd 1 radiator in huis zijn die niet dicht kan.)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 07-12-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

delima schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:39:
wat ligt er nu op de vloer dan ? dit folie is redelijk makkelijk ergens onder aan te brengen. het is maar een paar mm dik. Ik heb het zelf onder laminaat liggen. Toen het al lag kwam ik erachter dat ik het dichter op elkaar wilde. Laminaat til je vrij simpel in zijn geheel op en schuift het folie op de juiste plek bijvoorbeeld. vloerbedekking is nog simpeler (indien niet verlijmd natuurlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Ray schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:04:
[...]
wat ligt er nu op de vloer dan ?
Lamel parket. Op zich prima te verwijderen en weer terug te leggen. Maar ik vind het voor nu te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

delima schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:35:
[...]

Lamel parket. Op zich prima te verwijderen en weer terug te leggen. Maar ik vind het voor nu te veel gedoe.
wat jij wilt maar dan heb je het duurzaam en comfortabel opgelost. Alle andere varianten, die lokaal verwarmen blijven behelpen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:42
de belangrijkste vraag is volgens mij nog steeds niet beantwoord:
hoe vaak speelt dit? Wekelijks, dagelijks etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

[...]

Dat was een mooie tijd. Veels te warm of veels te koud en af en toe een paar doden door slecht onderhoud.
Gevelkachels is een gesloten systeem daar kan qua koolmonoxyde weinig fout gaan, zijn zelfs veiliger dan moderne en goed onderhouden cv installaties http://www.onderzoeksraad...chat-en-onbegrepen-gevaar Met een thermostaat is de temperatuur ook prima te regelen.

Een gevelkachel is voor een zolder een prima oplossing en qua gasverbruik een stuk voordeliger dan radiatoren dichtzetten. Zelfs een oude gevelkachel die op een lage stand staat en voor een modern huis genoeg warmte geeft heeft een prima rendement.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:26
Je zou ook een airconditioner kunnen installeren op zolder, één die ook kan verwarmen.
Dat is qua energie efficienter dan een electrisch kacheltje.

In de zomer heb je ook meer comfort, een zolderkamer wordt meestal erg warm dan.

[ Voor 12% gewijzigd door GadgetFrank op 09-12-2015 10:58 . Reden: link toegevoegd ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
GadgetFrank schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:57:
Je zou ook een airconditioner kunnen installeren op zolder, één die ook kan verwarmen.
Dat is qua energie efficienter dan een electrisch kacheltje.

In de zomer heb je ook meer comfort, een zolderkamer wordt meestal erg warm dan.
En daar is een topic over: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
@fr3zz: een keer of 3 per week een halve dag.
Stond al wel in eerdere post maar verdekt opgesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-07 22:46
Of verwarmen met een petroleumkacheltje? Kan ook altijd handig zijn als het gas of de stroom een keer uitvalt. Branden zeer schoon (als je er ook schone petroleum in gooit), hebben een enorme capaciteit en de modellen van tegenwoordig hebben beveiliging tegen koolmonoxide en andere gevaren zoals omvallen en dergelijke.

Nadeel is wel dat ze vrij veel vocht produceren. En dat ze vrij duur in de aanschaf zijn.

Deze bijv? http://www.qlima.nl/assor...petroleumkachels/r4024tc/

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij slapen op Zolder en hebben daar ook een bad en suite. De Zolder is gelukkig goed geïsoleerd maar omdat we goed ventileren kan het er koud worden.

In de winter zetten we vaak even de warmtepomp droger op de overloop aan en dat is genoeg om het lekker warm te krijgen. Je droogt de was energie efficiënt en de rest warmte gebruik je voor verwarming.

Als het echt te koud is heb ik mijn ventilator kachel die ik van te voren even aanslinger 8)

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 11-12-2015 10:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07
Henkie-Jan schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:37:
Of verwarmen met een petroleumkacheltje? Kan ook altijd handig zijn als het gas of de stroom een keer uitvalt. Branden zeer schoon (als je er ook schone petroleum in gooit), hebben een enorme capaciteit en de modellen van tegenwoordig hebben beveiliging tegen koolmonoxide en andere gevaren zoals omvallen en dergelijke.

Nadeel is wel dat ze vrij veel vocht produceren. En dat ze vrij duur in de aanschaf zijn.

Deze bijv? http://www.qlima.nl/assor...petroleumkachels/r4024tc/
Een petroleumkachel op zolder gebruiken? 8)7 Voor zo'n kachel is goede ventilatie nodig, dus er moet al een raam ofzo open. Beetje stoken voor de mussen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-07 22:46
Er is zuurstof nodig ja. Maar betekent niet dat het je het velux dakraam wagenwijd open moet. Waarschijnlijk is het een zolderuitbouw met wellicht een ventilatierooster. Als je die open zet heb je al meer dan genoeg zuurstof en ben je echt niet alle warmte direct weer kwijt. Ze hebben een enorme capaciteit dus ws. hoef je hem zelfs maar even aan te zetten. ;) En een back-up achter de hand voor allerhande cv problemen.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 15:14
Hkuit schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:15:
Het mooist is toch iets van een zoneregeling. Het systeem van Evohome is mooi, maar het kan goedkoper. Kijk eens op www.zoneregeling.nl, daar hebben ze een aantal betaalbaardere oplossingen.
Dat ziet er heel interessant uit.
Waarschijnlijk eerst kijken naar isolatie mogelijkheden maar dit zal nog extra comfort geven.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
delima schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:14:
[...]

Ja, dat klopt. Maar bij mij duurt het dan nog een half uur voor de ketel aanspringt.

Ik ga daarom voor deze oplossing en accepteer dat het dan in de woonkamer even iets warmer zal worden:
[afbeelding]

@macrop23 bedankt!
Je kan deze timer schakelaar ook een 'magneet ventiel' laten schakelen op de aanvoerleiding van je radiator boven (en de CV). Dan hoef je ook niet aan je radiator knop te zitten, gaat meteen de CV aan en de radiator open. Doe je het 'fancy' dan maak je een bypass, zodat de radiator knop ook nog werkt!

Kijk ook of je een grotere radiator eenvoudig kunt ophangen. Voor een paar tientjes heb je 2de hands enorme exemplaren. Dat helpt ook om de temperatuur snel omhoog te krijgen (en blijft ook langer/meer warmte afgeven als de CV is uitgeschakeld)

Ik zou trouwens wel even kijken wat voor thermostaat je nu hebt, want het klinkt bijna alsof je daar nog wat kunt besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@ Delima.
Wat is je keus geworden? Ben je op weg geholpen of juist niet?
Pagina: 1