Wat verklaart een springerige tracker?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03:54
Ik heb 2 stringen op een Hosola 3680. Op elke string zijn 11 Ameri solar 5m 200W panelen aangesloten.

Ik heb van het gelijkstroomdeel vandaag een query gemaakt.
V en A worden gelogd. P niet. Die ik heb ik uitgerekend door V en A te vermenigvuldigen.
Ik heb van beide stringen, P in een grafiek tegen de tijd weggezet.

Afbeeldingslocatie: http://nouw.nl/wp-content/uploads/Knipsel.jpg

Merk op hoe sterk de tweede string verspringt.
Het zou kunnen zijn dat 3 panelen in deze string door een verplaatsing achteraf omgekeerd zijn aangesloten. Kan dit het springerige gedrag verklaren? PV2 presteert minder dan PV1, waarschijnlijk was dat voorheen niet zo.

Verdere info:
Alle panelen liggen op dezelfde orientatie naar het Zuidoosten.
In PV1 liggen 8 panelen op 20 graden en 3 panelen op 15 graden. Allemaal portrait.
In PV2 liggen 8 panelen portrait en 3 panelen landscape (de mogelijk omgekeerde). Allemaal op 20 graden.
Op PV1 komt ca 13:00 met deze laagstaande zon een slagschaduw van een pijpje.

Vroeguh lagen alle panelen op 20 graden, allemaal potrait. Op aanwijzen van het bevoegd gezag moest e.e.a. worden aangepast. Ik heb loggegevens van eerdere data, maar dat was met een andere omvormer (Omnik 4TL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verspringt de stroom of de spanning van PV2, of allebei? (heb je daar ook een grafiek van?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Kon ik ook een grafiek van maken. Voltage op de linkeras, Amperage op de rechter.
PV 1 is gestippeld, PV 2 doorgetrokken.
Ik heb geen verklaring voor het lage Voltage in de ochtend. Omdat de zon achter het dak van de achterburen blijft plakken (in december) wordt PV 1 eerder beschenen dan PV 2. Ik weet het niet exact maar PV 2 zou om half tien toch wel helemaal in de zon moeten zitten. Op dat moment is de zon ongeveer loodrecht op de panelen.
Ik heb helaas niet de hele dag kunnen loggen nog. De grilligheid van P2 komt overeen met die van de Amperage in het de string.

Afbeeldingslocatie: http://nouw.nl/wp-content/uploads/Knipsel-2.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door joepie de p op 04-12-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm, echt geen randje schaduw?
Daar lijkt het wel op. Je gaat in een sprong opeens van 320 naar 420V en dat komt overeen met 3 panelen. Als ze andersom aangesloten zijn ziet het er heel anders uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Nee, schaduw kan het niet zijn. Duurt zeker niet tot half twaalf, de zon is 's ochtends loodrecht op de panelen en bovendien liggen de 3 betwiste panelen boven een rij van 5 in portrait geplaatste panelen (in dezelfde string)

Overigens ziet de Amperage van string 2 er over heel de dag grilliger uit dan de andere.

Ik puzzel er al heel de middag op.
Kan het misschien ook zijn dat de minnen op de coverters zijn verwisseld? Of krijg je dan geen spanning?
Of kan een slecht contact op een stekker dit veroorzaken?

[ Voor 30% gewijzigd door joepie de p op 04-12-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Er moet rond 12:00 iets wezenlijk veranderen in string 2, anders kan het voltage niet zo sterk stijgen. Sorry, maar het enige dat ik kan bedenken is schaduw.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wissel de twee stringen eens om en kijk of het aan de omvormer ligt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Goed idee. Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geen bomen of torens in de verte waar de zon achter loopt? Het hoeft geen directe schaduw te zijn, vrij hemel zicht kan ook belemmerd worden.

In deze tijd van het jaar is schaduw slecht te zien, en door laag staande zon reikt het ook heel ver.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Nee echt geen schaduw. De installatie ligt er al drie jaar. Voorheen monitorde ik ook als de stringen. Door omstandigheden moesten sommige panelen worden verlegd en ik denk sterk dat de verplaatsing er mee te maken heeft. Dus:
- ofwel 3 panelen verkeerd om in de string
- slecht contact op de stekker
- Tracker defect
- Overig

Maar geen schaduw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Afgaande op de informatie lijkt het toch het meest waarschijnlijk dat het verplaatsen je tracker gedrag heeft veroorzaakt ja.

Kun je er makkelijk bij? Even de contacten schoonmaken is zo gedaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Makkelijk bij helaas niet.
Ik heb de stringen bij de converter doorgemeten. Die geven allebei onbelast 470V, dus dat lijkt in orde.

Maandag wordt weer een zonnige dag. Ik ga dan kijken of ik PV 1 en PV2 door elkaar haal. Dan sluit ik niet uit dat het hoekverschil van de drie verplaatste panelen (15 graden) ten opzichte van de andere 8 in die string (20 graden) op de zonnige vrijdag tot het springerige gedrag van de tracker heeft geleid. (NB: ook bij deze verwisseling speelt schaduw geen rol).

Hier op vooruit denkend, kan dan een optimizer werken? Hosola heeft er 1 voor 600W DC. Kan ik daar de drie panelen op zetten, of moeten alle panelen in de string dan voorzien worden? Iemand die weet hoe dit werkt?

http://www.hosola.com/upl...206/20150206093418904.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Omwisselen is een goed idee om de MPPT zelf uit te sluiten.
Vindt dit 'probleem' alleen plaats bij helder weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@ Proton,
verleden vrijdag voor het eerst sinds lange tijd kunnen loggen. Daarvoor logde ik al wel, maar dat was op een andere omvormer. Ik heb altijd een goede referentie bij mijn buurman, op basis daarvan denk ik vrijdag ca 10% minder opbrengst gehad te hebben dan gebruikelijk.

Ik ga het een poosje volgen. Keep you all posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Update over de springerige tracker.

Nameting wees uit dat de strings goed zijn aangesloten en dat het gaat om de string waarin drie panelen een (net) iets andere hellingshoek hebben gekregen. Met de laagstaande zon op de toch al niet te hoge hoek van de panelen zal de converter moeite hebben gehad met het bepalen van het optimum en dit zal het springerige gedrag hebben verklaard.... De betreffende string presteert ongeveer 3% minder dan de andere. Eens kijken hoe dit het komende seizoen uit gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja dat verklaart een veel. Hoe groot was de afwijking?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Erasmo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:03:
Ja dat verklaart een veel. Hoe groot was de afwijking?
Die varieert afhankelijk van de hoeveelheid zon tussen de 0 en 8 procent minder dan de andere string. Ga het in de gaten houden. Als het loont kan ik evt ook een Hosola power optimizer toepassen. Ik heb daar wat vragen over uitstaan bij leveranciers, maar nog geen antwoord gehad over de mogelijkheden en kosten.
Pagina: 1