Behuizing voor luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-02 11:22
Ik zoek een behuizing
Ik had hier al een apart topic gestart, maar er komt vrij weinig (geen) respons. Ik ben op zoek naar de ultieme luchtgekoelde behuizing die zeer goede luchtkoeling heeft / kan faciliteren. Ik heb zowel mijn CPU als mijn GPU overclocked, en ben ontevreden van de koelprestaties van mijn quasi bejaarde Lian Li case

Wat is je budget?
Ongeveer 100-150. Afhankelijk van de voorstellen kan ik dit nog wat optrekken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta open voor alles

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
RML van mijn huidige systeem:

1Intel Core i5 2500K Boxed
1Asus P8P67
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
1WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB
1Lian Li PC-7FNW
1Lian Li C-02B
1Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.
2Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
1Samsung SH-S223L
1Cooler Master V650 Semi-Modular
1Samsung 840 EVO 250GB

Kandidaten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master MasterCase 5€ 108,-€ 108,-
1Fractal Design Define S€ 84,80€ 84,80
1Phanteks Phanteks Enthoo Pro M - Satin Black€ 70,49€ 70,49

Ik zie ZEER veel cases met een afgesloten voorkant zoals bvb de Define S, waar er insparingen voorzien zijn aan de randen of er een kleine ruimte is tussen het front panel en de fans. Volgens mij kan je hierdoor nooit een perfecte airflow bereiken. Om maar een slechte vergelijking te maken is het alsof je je hand voor je mond zou houden maar net genoeg ruimte laat om een kelin beetje te ademenen. De lucht kan nooit frontaal worden aangezogen. Dit in tegenstelling tot een behuizing met een open mesh (zoals bvb de MasterCase).

Geluid is voor mij niet de absolute prioriteit, maar ik ben wel op zoek naar een mooie balans tussen koelprestaties en geluidsproductie. Andere eisen waar zeker aan voldaan moet zijn:
  • ATX (Mid / Full tower)
  • Minstens 3x 120 intake vooran
  • Minstens 2x 120 exhaust bovenaan
  • Windowed side panel
  • Liefst geen optische bays, of modulair

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

een open mesh is vreselijk wanneer je ook maar iets geeft om geluid. mijn 600T is gewoon luid (met name de 200mm fan), maar je hebt nul demping. Vandaar dat ik voor een volgende systeem richting Phanteks/Define S zit te kijken. de Define S heeft een prima airflow, ondanks dat het een beetje restricted is. de Enthoo Pro/Enthoo Luxe zou je ook kunnen overwegen, of een 750D Airflow edition, of de 450D die al iets meer ventilatie standaard heeft. verder heeft NZXT geen optische bays en doet ook de Evolv ATX daar een (weliswaar dure) duit in 't zakje.

als je 't echt over ultiem hebt kun je niet om de Enthoo Primo heen, geweldig duur, maar je kunt dan wel beschikken over 2x 140 voorin, 2x 140+ 2x120 onderin, 2x 120 op de rechterkant, 2x 120 achterin en 3x 140 boven (of 4x120). Dan heb je alleen wel een vermogen aan ventilatoren en kast alleen... en had ik al gezegd dat ie gigantisch is?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Hoeveel koel prestaties wil je hebben dan? je cpu op 50 of 60 graden maakt ook geen reet uit. Als je puur en alleen koel prestaties wilt dan zit je ook weer met geluid.

Ik zou de middenweg pakken, koel maar toch niet te luid.

• Reepje
  • Niet online
SanderH_ schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:37:

Ik zie ZEER veel cases met een afgesloten voorkant zoals bvb de Define S, waar er insparingen voorzien zijn aan de randen of er een kleine ruimte is tussen het front panel en de fans. Volgens mij kan je hierdoor nooit een perfecte airflow bereiken.
ik kan hierover kort zijn.
Je vergist je.

Met een Define, 1 fan voor onder en 1 fan achter, met de stoffilters netjes schoon elke 3 maanden, bereik ik zeer goede koelprestaties (en toevallig zit er ook een 2500k in).

En stil dat die is.

Nergens voor nodig om een soort storm in je kast te veroorzaken met een stuk of 5 fans. En ik lul niet uit mijn nek, maar heb het proefondervindelijk vastgesteld.

• SanderH_
Reepje schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:06:
[...]
Nergens voor nodig om een soort storm in je kast te veroorzaken met een stuk of 5 fans. En ik lul niet uit mijn nek, maar heb het proefondervindelijk vastgesteld.
Ik zeg niet dat dergelijke cases niet goed kunnen koelen. Ik denk gewoon dat een case met open voorkant (mesh / grill, whatever) veel meer koele lucht kan aanzuigen dan de eerstgenoemde.

Hoe heb jij dit juist "proefondervindelijk vastgesteld?"

[ Voor 19% gewijzigd door SanderH_ op 04-12-2015 14:13 ]

• Reepje
  • Niet online
SanderH_ schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:12:
[...]

Ik zeg niet dat dergelijke cases niet goed kunnen koelen. Ik denk gewoon dat een case met open voorkant (mesh / grill, whatever) veel meer koele lucht kan aanzuigen dan de eerstgenoemde.

Hoe heb jij dit juist "proefondervindelijk vastgesteld?"
Ik heb een aantal configuraties uitgeprobeerd, bijv de hele zijkant eraf, het deurtje open, geen enkele fan, 2 fans voor 2 achter onder , het gat boven, het gat onder en het gat aan de zijkant etc.

Dan op testen met de temps bij dezelfde load (furmark).

Daarnaast fans op verschillende snelheid, fans voor hoge snelheid, fans achter hoge snelheid etc.

Dat was wetenschappelijk verantwoord zou ik bijna zeggen.

En de beste resultaten? 1 fan voor onder, 1 fan achter op standje 4 ! Voluit werd het slechts enkele graden koeler echter met stofzuigergeluid. Fans graka gaan bij de bench op 100% load voluit, dus dat was zowiezo herrie.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-02 23:10
NLBUURMAN schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:54:

als je 't echt over ultiem hebt kun je niet om de Enthoo Primo heen, geweldig duur, maar je kunt dan wel beschikken over 2x 140 voorin, 2x 140+ 2x120 onderin, 2x 120 op de rechterkant, 2x 120 achterin en 3x 140 boven (of 4x120). Dan heb je alleen wel een vermogen aan ventilatoren en kast alleen... en had ik al gezegd dat ie gigantisch is?
ik heb de primo.... airflow is geweldig. en toch is hij monsterlijk stil:P

YouTube: Case Fans - How many should you have?

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 04-12-2015 15:12 ]

• SanderH_
NLBUURMAN schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:54:
een open mesh is vreselijk wanneer je ook maar iets geeft om geluid. mijn 600T is gewoon luid (met name de 200mm fan), maar je hebt nul demping. Vandaar dat ik voor een volgende systeem richting Phanteks/Define S zit te kijken. de Define S heeft een prima airflow, ondanks dat het een beetje restricted is. de Enthoo Pro/Enthoo Luxe zou je ook kunnen overwegen, of een 750D Airflow edition, of de 450D die al iets meer ventilatie standaard heeft. verder heeft NZXT geen optische bays en doet ook de Evolv ATX daar een (weliswaar dure) duit in 't zakje.

De Enthoo Primo is maar iets kleiner dan de 900D, wat ik eigenlijk al belachelijk groot vind. Daarnaast is dat ding echt voorzien op watercooling aangezien er een zee van ruimte is om (dikke) reservoirs in push-pull te plaatsen. Uit alle cases die je noemt 750D mij misschien nog wel het meest aan, alsook de Enthoo Evolv ATX:
  • Prachtig design imo
  • 3 x 120 vooraan
  • 3 x 120 bovenaan
  • 1 x 120 achteraan (duh)
  • PSU shroud
Ik blijf me echter storen aan het feit dat de fans "geblokkeerd" worden, zowel aan de voorkant als aan de bovenkant. Ik snap echt niet hoe die dingen deftig lucht kunnen aanzuigen / naar buiten blazen in tegenstelling tot cases met een grill/mesh.

[ Voor 16% gewijzigd door SanderH_ op 05-12-2015 11:54 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik denk dat je je hand te dicht bij je mond houdt om te testen, iets verder weg en je merkt dat je probleemloos kunt inademen.

Dat gezegd hebbende: ik denk dat de sleuven bij een define kast een bijna net zo groot oppervlak hebben als een mesh direct voor een fan, daar zit dus helemaal niet meer belemmering.
Je hebt een bepaald oppervlak nodig om lucht aan te zuigen zonder al teveel weerstand, zit je daarboven maakt het niet zoveel meer uit.
Je kunt bv lastig ademen door een rietje, maar als je vergelijkt tussen een 30mm en 40mm pvc buis merk je geen verschil.
Als er iets de luchtstroom echt belemmert zijn het stoffilters welke 'vol' zitten, die moet je dus wel regelmatig schoonmaken.
Zoals je ook in alle reviews kunt zien is de koeling bij 9 van de 10 kasten met een 'dichte' voorkant meer dan prima.

Ik heb met een define XL en ruim 600W aan componenten ook geen temperatuur problemen.
Jij met slechts 400W aan spullen moet zeker niet in de problemen komen.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 05-12-2015 13:43 ]

• loki504
kijk dan naar de enthoo pro. alleen wat mesh aan de voorkant. bouw kwaliteit is meer dan prima. en is redelijk stil(als je je fans een beetje onder controle houd). en genoeg ruimte voor je lucht koeler.

• SanderH_
Momenteel twijfel ik nog tussen deze 4 cases:
  • MasterCase Pro 5: Scoort zeer goed op koeling. Mooie open intake vooraan, wat krappe bovenkant. Dik minpunt = geen fancontroller
  • Define S: Publiekslieveling, overal lovende reviews, goede koeling, mooi design. Geen fancontroller en PSU zeer duidelijk zichtbaar.
  • Enthoo Evolv: Prachtdesign, PSU shroud, fancontroller. Het enige wat mij tegenhoudt is het feit dat alle intakes en exhausts "afgeblokt" zitten en slechts kleine openingen hebben om lucht binnen te trekken / naar buiten te blazen. Dit in tegenstelling tot de Cooler Master bvb.
  • Enthoo Pro M: Stiekem mijn lieveling. Goedkoop, vooraan en bovenaan 360 intake met een erg mooie open onbelemmerde airflow. Geen fancontroller is echter weer een showstopper.
Keuzes.. :/

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Koop je zelf een fancontroller :? Je hebt bij de Enthoo Pro m immers een 5,25" slot. En anders misschien een usb oplossing zoals een nzxt Grid+ V2 ?

Gabriël AM5

• SanderH_
sapphire schreef op donderdag 10 december 2015 @ 00:59:
Koop je zelf een fancontroller :? Je hebt bij de Enthoo Pro m immers een 5,25" slot. En anders misschien een usb oplossing zoals een nzxt Grid+ V2 ?
Phanteks heeft er inderdaad één.

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe cases als de Define S met een quai dichtgetimmerd front panel, met enkel openingen voor ventilatie aan de randen van het front panel overal zo een goede scores voor airflow / koeling krijgt?

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-01 21:58
Ik zie dat je een 5.25 drive hebt in je huidige case, wil je deze niet meer gebruiken? Zo ja dan kan je inderdaad voor de define s kiezen. Heb je die niet nodig zou je ook nog kunnen nadenken over de define r5. Wel minder front intake maar wel keuze om de HDD cages op veel manieren in te zetten. Ook heeft deze beter bereikbare dustfilters en je zou voor een aftermarket fancontroller kunnen gaan door de drivebays.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sander, let op want die Phanteks die je linkt is een fanhub, ofwel een veredelde multisplitter. Hij regelt verder niets.

Blijkbaar kan de Define gewoon genoeg lucht aanzuigen door die gaatjes aan de zijkant :)

Gabriël AM5

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window Zwart

Dikke 200mm fan voorin die zeer veel lucht aanzuigt, bovenin kunnen 3 x 120/140mm fans, achterin 1 140mm fan.
Op de HDD cages zitten ook schroefgaten voor 120mm fans.

Optische 5,25" bays zijn modulair, de hele kast is zowat modulair trouwens; alles kan eruit.
Verder een getint window, PSU shroud, en overal handige stoffilters.

Ik heb zelf de Enthoo Luxe variant met led verlichting en qua airflow is de kast enorm goed.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• SanderH_
sapphire schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:55:
Sander, let op want die Phanteks die je linkt is een fanhub, ofwel een veredelde multisplitter. Hij regelt verder niets.

Blijkbaar kan de Define gewoon genoeg lucht aanzuigen door die gaatjes aan de zijkant :)
The Phanteks PWM Fan Hub is capable of powering up to *11x fans (3-pin) through PWM modulation, while occupying only 1x 4-pin header of your motherboard per Fan Hub.
Dit is toch gewoon dezelfde PWM hub die ze bij de meeste cases leveren?
stin00 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:01:
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window Zwart

Dikke 200mm fan voorin die zeer veel lucht aanzuigt, bovenin kunnen 3 x 120/140mm fans, achterin 1 140mm fan.
Op de HDD cages zitten ook schroefgaten voor 120mm fans.

Optische 5,25" bays zijn modulair, de hele kast is zowat modulair trouwens; alles kan eruit.
Verder een getint window, PSU shroud, en overal handige stoffilters.

Ik heb zelf de Enthoo Luxe variant met led verlichting en qua airflow is de kast enorm goed.
Niet echt fan van de vele 5.25 uitsparingen van de Pro. En de Luxe heeft weer zo een vrij gesloten voorpaneel.

De Pro M lijkt me misschien dan nog wel de beste keuze. Echt een fan van de mooie open voorkant + top. Dan koop ik me er nog een fan controller bij, en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 10-12-2015 21:30 ]

• loki504
http://nl.hardware.info/r...sultaten-koeling-400-watt

die "dichte" voorkant scheelt 3 graden op 400W verbruik...

wil je echt koel dan moet je voor http://nl.hardware.info/p...-raven-rv03b-w/fotos#open gaan. maarja die heeft wel weer dat dichte voorpaneel wat volgens jou zo slecht is 8)7

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

SanderH_ schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:27:
[...]

[...]

Dit is toch gewoon dezelfde PWM hub die ze bij de meeste cases leveren?
Geen idee, niet nar gekeken. Bedoelde meer dat deze hum de fans stroom geeft en eventueel PWM maar je kunt dus niet per fan de snelheid instellen (er is immers maar 1 PWM signaal out richting het mobo).
Met een controller kun je per fan/kanaal alles regelen, dacht dat je zoiets zocht.

Gabriël AM5

• SanderH_
loki504 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:45:
http://nl.hardware.info/r...sultaten-koeling-400-watt

die "dichte" voorkant scheelt 3 graden op 400W verbruik...

wil je echt koel dan moet je voor http://nl.hardware.info/p...-raven-rv03b-w/fotos#open gaan. maarja die heeft wel weer dat dichte voorpaneel wat volgens jou zo slecht is 8)7
Heeft maar te maken met de verticale oriëntatie van de case en het feit dat er 2 fans in de "bodem" van de case zitten die veel compacter lucht over je componenten blazen dan je bij een default oriëntatie normaliter kan bereiken.

Ik zou de case die je linkt dus niet bepaald representatief noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door SanderH_ op 10-12-2015 22:34 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

SanderH_ schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:33:
[...]

Heeft maar te maken met de verticale oriëntatie van de case en het feit dat er 2 fans in de "bodem" van de case zitten die veel compacter lucht over je componenten blazen dan je bij een default oriëntatie normaliter kan bereiken.

Om van stil nog maar te zwijgen. Dat zal met een Define S of Enthoo Pro/Luxe anders zijn.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• loki504
SanderH_ schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:33:
[...]

9 van de 10 kasten in de range van 100-150 euro geeft mogelijkheid tot fans aan de onderkant.

• SanderH_
loki504 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 07:48:
[...]

9 van de 10 kasten in de range van 100-150 euro geeft mogelijkheid tot fans aan de onderkant.
9 op de 10 lijkt me nogal wat overdreven, en ik doel trouwens op het feit dat de 2 fans in de onderkant ideaal werken in combinatie met de verticale oriëntatie van de case. Die twee fans zitten er trouwens bijgeleverd, waardoor de meeste reviews ook gaan meten met deze 2 fans als intake. Bij "normale" cases krijg je zelden 2 intake fans (meestal 1 intake, 1 exhaust). Zo krijg je tamelijk vertekende benchmarks ;) .
Pagina: 1