Ultieme luchtkoeling setup
Ik ben wat aan het rondspeuren naar wat het nu beste luchtgekoelde alternatief is voor een watercooling build (custom loop). Luchtkoeling komt op zich niet in de buurt van een watergekoelde build als het op temps (en geluid) aankomt, maar ik ben toch op zoek naar de best mogelijke setup door enerzijds te letten op een aantal factoren, en anderzijds een aantal specifieke componenten te kiezen die deze factoren op de best mogelijke manier kunnen maximaliseren. Mijn kleine aanzet:
Belangrijkste factoren
Behuizing
- Front intake: Het aanzuigen van koele luchte die door de case wordt geblazen. Het aantal fans, de diameter (meestal 120mm) en hoeveel druk ze kunnen verplaatsten zijn hierbij belangrijk. Net om deze reden ben ik geen fan met een deurtje of afgesloten voorzijde met enkel uitsparingen aan de randen.
- Back exhaust: Het naar buiten blazen van warme lucht via de achterkant van de case. Zelfde factoren als hierboven zijn geldig.
- Top exhaust: Warme lucht stijgt, dus een een uitsparing aan de bovenkant van de case is zeker geen luxe. Opnieuw zijn dezelfde factoren 5aantal, grootte & druk) van kracht.
front | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 |
back | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
top | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 |
CPU (°C) | 71 | 67 | 64 | 65 | 60 | 58 | 55 | 55 |
GPU (°C) | 92 | 80 | 85 | 83 | 79 | 77 | 76 | 76 |
CPU koeler
- Enkele fan: (push of pull?)
- Push Pull: een soort van mini airflow waarbij je 2 ventilators monteert en er dus 1 de lucht doorheen je koelblok pusht, en de andere vervolgens de warme lucht naar buiten trekt (pull).
Voeding
Plaatsing van de voeding: De meeste voedingen beschikken over een 140mm fan. Ook hier zie ik tal van discussies wat nu de beste manier is. "Gewoon" monteren, of de voeding op zijn kop plaatsen. Zoals zovaak zijn er voorstanders van beide kampen.Fans
Fans die een mooi compromis maken tussen geluid (dB) en luchtverplaatsing (CFM).Onderdelen
Als aanzet som ik van elk onderdeel 3 producten op die volgens mij in aanmerking komen. Feel free om zelf suggesties te doen.
Behuizing
CPU cooler
Lucht:Closed loop:Valt op zich buiten de scope van dit topic maar misschien wel interessant om aan te halen. Zeker aangezien er meer en meer van dit soort closed loop setups op de markt komen.Een overzichtelijke lijst met de betere AIO (all in one) liquid CPU coolers is hier te vinden.
Fans
Graag jullie meningen en feedback. Wat is volgens jullie de ultieme luchtgekoelde setup?
[ Voor 15% gewijzigd door SanderH_ op 10-12-2015 22:29 ]