Ultieme luchtkoeling setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:29

Ultieme luchtkoeling setup

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/en/~/media/A1B472C48DDF426C908EF68D6CEE2318.ashx?w=700

Ik ben wat aan het rondspeuren naar wat het nu beste luchtgekoelde alternatief is voor een watercooling build (custom loop). Luchtkoeling komt op zich niet in de buurt van een watergekoelde build als het op temps (en geluid) aankomt, maar ik ben toch op zoek naar de best mogelijke setup door enerzijds te letten op een aantal factoren, en anderzijds een aantal specifieke componenten te kiezen die deze factoren op de best mogelijke manier kunnen maximaliseren. Mijn kleine aanzet:

Belangrijkste factoren
Behuizing
  • Front intake: Het aanzuigen van koele luchte die door de case wordt geblazen. Het aantal fans, de diameter (meestal 120mm) en hoeveel druk ze kunnen verplaatsten zijn hierbij belangrijk. Net om deze reden ben ik geen fan met een deurtje of afgesloten voorzijde met enkel uitsparingen aan de randen.
  • Back exhaust: Het naar buiten blazen van warme lucht via de achterkant van de case. Zelfde factoren als hierboven zijn geldig.
  • Top exhaust: Warme lucht stijgt, dus een een uitsparing aan de bovenkant van de case is zeker geen luxe. Opnieuw zijn dezelfde factoren 5aantal, grootte & druk) van kracht.
Interessant filmpje van LinusTechTips waar bovenstaande factoren worden besproken en in test setup worden vergeleken. Er wordt gekeken welke invloed het aantal fans, en de positie van de fans heeft op de temps van CPU en GPU. Niet bepaald wetenschappelijk te noemen, maar geeft wel een ruw idee van wat het meest invloed heeft:

front01001222
back00101111
top00010012
CPU (°C)7167646560585555
GPU (°C)9280858379777676

CPU koeler
  • Enkele fan: (push of pull?)
  • Push Pull: een soort van mini airflow waarbij je 2 ventilators monteert en er dus 1 de lucht doorheen je koelblok pusht, en de andere vervolgens de warme lucht naar buiten trekt (pull).

Voeding
Plaatsing van de voeding: De meeste voedingen beschikken over een 140mm fan. Ook hier zie ik tal van discussies wat nu de beste manier is. "Gewoon" monteren, of de voeding op zijn kop plaatsen. Zoals zovaak zijn er voorstanders van beide kampen.

Fans
Fans die een mooi compromis maken tussen geluid (dB) en luchtverplaatsing (CFM).

Onderdelen

Als aanzet som ik van elk onderdeel 3 producten op die volgens mij in aanmerking komen. Feel free om zelf suggesties te doen.
Behuizing
CPU cooler
Lucht:Closed loop:
Valt op zich buiten de scope van dit topic maar misschien wel interessant om aan te halen. Zeker aangezien er meer en meer van dit soort closed loop setups op de markt komen.Een overzichtelijke lijst met de betere AIO (all in one) liquid CPU coolers is hier te vinden.

Fans

Graag jullie meningen en feedback. Wat is volgens jullie de ultieme luchtgekoelde setup? :)

[ Voor 15% gewijzigd door SanderH_ op 10-12-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Leuk discussietopic!

Ik gebruikte zelf in m'n HAF 932 Advanced een heel vage setup maar het gaf wel de beste temps. (Ok het is gedeeltelijk water.. :()

M'n beste paintskills:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nciIQgm.png

Heb later de achterste 140mm fan vervangen voor een closed-loop waterkoelertje op de GPU en dan was deze setup nog steeds het beste voor de temperaturen.

Nu in m'n nieuwe case, een Corsair Air 540 heb ik het veel makkelijker en logischer zitten.

360 in het front, push pull, top 2x 140mm outtake en achter een closed loop AIO voor de GPU als intake. werkt perfect. In principe heb ik dus nu flinke overdruk in de case maar de 140's in de top hebben geen last van de hoeveelheid lucht die beide rads naar binnen persen en kunnen de warme lucht vrij makkelijk kwijt.

Als GPU koeling gebruik ik een Accelero Hybrid II (120mm) met push + pull fans.
CPU is een Swiftech H320 ''AIO'' kit (360mm) met push + pull fans.

Fans die ik gebruik zijn voor alle 140mm's Enermax Apollish Vegas140mm UCAPV14A fans welke 1500RPM halen als het moet of de 750RPM versie namelijk de UCTA14N-BL.

Alle radiator fans zijn PWM gestuurde Noiseblocker BlackSilentFan XL-P 2000RPM's.
Voor 2k RPM fans zijn ze nog erg stil en ze gaan super lang mee. Verder goed geschikt voor rads vanwege hun relatief hoge static pressure.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 13:29
Imprezzion schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 00:33:
Leuk discussietopic!

Ik gebruikte zelf in m'n HAF 932 Advanced een heel vage setup maar het gaf wel de beste temps. (Ok het is gedeeltelijk water.. :()

[...]
Je setup is inderdaad niet echt "traditioneel", maar als het voor jou blijkt te werken... :9 Zeker het top rad die als intake dient is nogal exotisch. Volgens mij wil je beneden en vooraan alle intake, en hoe verder je naar boven en naar achteren gaat in je case, hoe meer outtake je wil.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vFkBS9s.jpg

Nooit gedacht om je 2x AIO setup te vervangen door een custom loop ? Of ben je er tevreden mee?

Ik ben trouwens een lijst aan het samenstellen met de betere AIO CPU coolers. TS wordt binnenkort geupdate.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 08-12-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik wissel te vaak van GPU om de aanschaf van een fullcover blok goed te praten.
De Accelero past eigenlijk overal wel op qua mount en koelt goed genoeg voor een 780Ti op 1.30v modded BIOS.

Verder is m'n CPU setje eigenlijk niet echt AIO. Hij is pre-build, ja. De pomp zit in het CPU block, ja. Maar het is een normale Swiftech MCR320 360mm rad, fatsoenlijke tubing, en een goede pomp met voldoende overcapaciteit om zonder problemen een fullcover GPU erbij te draaien.

Verder is het systeem ook net zo makkelijk als een custom loop te onderhouden en uit te breiden dus zie er geen heil in om een ''echte'' custom loop te nemen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 17:18

Nip

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/O3R03c4.jpg

Dit is mijn case op het moment. Fractal Design Define R5.

De R9 390 wordt nog wel af een toe een beetje warm als ik bijvoorbeeld een spel als de Witcher 3 op ultra speel. Ben wel tevreden over de set-up maar ik wil de airflow dus nog verbeteren zodat m'n kaart nog koeler blijft.

Fans die ik gebruik zijn de 140mm Fractal Design fans. Op hun max snelheid draaien ze op 1000 rpm, geluidsproductie van 18,9 db en een airflow van 68 cfm.

Ik zat te denken aan een AIO koeler op m'n CPU en een extra intake fan op de onderkant. En misschien ook alle fans wisselen met nieuwe :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Nip op 10-12-2015 18:39 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Ultieme luchtkoeling qua airflow hangt volledig af aan de kast die je hebt. Verder is het gewoon voor/onder naar binenn en achter/boven er weer uit, lekker standaard.

Als het werkt, werkt het. Het zal echt niet zomaar 5 graden schelen.

1 ding trouwens: Fans in het zijpaneel is ruk. Krijg je een verputste airflow van en alleen maar hotpockets in de buurt van het moederbord. En als je de fans er van weg haalt, is dit dé plek waar stof naar binnen komt bij een lichte onderdruk.
Moraal van het verhaal: Koop geen kast met een geventileerde zijkant.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 10-12-2015 21:36 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik plakte die zijroosters altijd af in vorige kasten, was idd letterlijk een stof zuiger.

Ik heb nu een Bitfenix Phenom M met een vrij vreemde indeling. 2x120mm bovenin die lucht naar beneden blazen, achter onderin 1x140mm outtake en op de bodem 1x230mm outtake. Dit omdat het inverted mATX is. Vond het alleen niet zo werken, zeker voor de GPU niet ideaal omdat de warmte toch niet lekker wegkomt op één of andere manier.
Heb hem nu verbouwd zodat hij als gewone traditionele mATX werkt.Onderin blaast dus die 230mm fan op de GPU en de kast in en zit de 140mm outtake recht achter de CPU koeler. 2x120mm low rpm in de top als outtake omdat warmte toch stijgt. Niet ideaal maar het werkt.

Gabriël AM5

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
die 120/140mm mount naast de powersuply is super effectief bij het koelen van videokaarten.
De luchtrichting is direct op lijn met de intake van blower gekoelde videokaarten maar ook open gekoelden.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1