Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Error 41 Kernel-Power

Pagina: 1
Acties:

• Raizis
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-10 09:02
Beste Tweakers,

Ik ben ten einde raad.
Sinds september heb ik last van een vervelende error 41 Kernel-Power (63).
De computer start vanzelf opnieuw op. Dit gebeurd voornamelijk bij het spelen van games. (Anno 2205, Fallout 4 en GTA 5)

Nu heb ik het geheugen getest, en dit was prima. Voor de zekerheid ander geheugen geprobeerd. Toen was het weg, maar dat was het daarna met mijn oude geheugen ook. Het vervelende, er is geen pijl op te trekken. Soms gaat het een week goed, en soms gebeurd het meerdere malen per dag. Overigens blijft de CPU netjes op 50 graden hangen, en de GPU op 70 tijdens het gamen. Vaak kom ik tegen dat het de voeding zou kunnen zijn, echter lijkt mij dat onwaarschijnlijk. De computer is nu 1,5 jaar oud.
Hieronder de specs, en daaronder de foutmelding die Windows geeft in het logboek.

Specs:
i7 4770
MSI H87 G43 Gaming
Samsung Evo 240 256
2X 2 TB WD Green
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 X2
Corsair CX600M voeding
MSI GTX780

Foutmelding:

EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Heeft iemand tips of een oplossing? Het meeste wat op internet staat heb ik al gedaan. Alvast hartelijk bedankt!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:00
Je bent niet de enige, ik zit zelf ook al een geruime tijd met dit probleem. In juli al eens een topic geopend (41 - Kernel-Power).

Een tijdje geen last van gehad en plots is het er weer. Vaak viel de pc na het eerste halfuur uit, verder die dag niet meer. Ook niet per se tijdens zware load.
Ben toch bang dat ik naar een andere voeding moet gaan kijken, zien of dat de oplossing biedt.

Het is gewoon vervelend dat je een onbetrouwbaar systeem hebt, vooral als je multiplayer games doet of een verslag schrijft voor school. Hierdoor wen je jezelf wel aan zéér regelmatig op te slaan ^^.

Heel toevallig hebben wij wel dezelfde voeding zie ik nu! Ik ga even verder googelen of die Corsair CX600M meer problemen oplevert.

[Voor 9% gewijzigd door BlackthunderAwf op 12-12-2015 15:06]

• Vermeulen
  • Niet online
"If event 41 is logged because power to the computer was interrupted, consider obtaining an uninterruptible power supply (UPS) such as a battery backup power supply. An underpowered or failing power supply may cause this behavior. For example, if you added RAM or additional devices or hard disks when this problem began, the power supply may cause the problem."

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2028504

Misschien ipv CX serie eens naar de RM serie overstappen voor de zwaardere games?

• BlackthunderAwf
Was zelf al van plan om het één en ander te upgraden, maar de computer hoort niet met een 600 watt voeding spontaan uit te vallen tijdens normaal gebruik.

Had eerst een andere voeding thuis liggen van een maat, maar omdat het een hele poos niet meer gebeurde, de voeding weer terug gegeven. Misschien die voeding toch maar weer eens ophalen als het weer vaker voor komt, kijken of het verschil maakt met een andere (zwaardere) voeding.

• Vermeulen
  • Niet online
GTX 780 vereist minimaal 600 Watt PSU en daarbij een i7 processor.. ;) Ik zou er een RM 650/750 in stoppen!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk.Schopje naar PMG.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een "Kernel Power" event geeft geen oorzaak aan. Het betekent simpelweg dat de PC plotseling is uitgevallen, en vertelt je over het algemeen dus niets nieuws aangezien je zelf ook al zover was.

Ik zou beginnen met het testen van je PSU. Prik een multimeter in een Molex-connector, dan kun je de spanningen testen onder load.

• Raizis
Thnx voor de reacties! Inmiddels de voeding teruggestuurd ter controle. Er zat namelijk nog garantie op.
De voeding bleek niet meer voldoende vermogen te kunnen leveren en was dus defect. Netjes een andere gekregen en voor als nog is het opnieuw opstarten niet meer voorgekomen. Dit was overigens bij Azerty.

• BlackthunderAwf
Raizis schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:26:
Thnx voor de reacties! Inmiddels de voeding teruggestuurd ter controle. Er zat namelijk nog garantie op.
De voeding bleek niet meer voldoende vermogen te kunnen leveren en was dus defect. Netjes een andere gekregen en voor als nog is het opnieuw opstarten niet meer voorgekomen. Dit was overigens bij Azerty.
Wanneer heb je de nieuwe voeding geplaatst? En welke voeding is het geworden, dezelfde?

• Assix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12-10 18:09
Ik heb ook maanden last gehad van deze error. Bleek destijds ook inderdaad aan de voeding te liggen. Nieuwe voeding er in en het was opgelost :)

• Raizis
BlackthunderAwf schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:35:
[...]

Wanneer heb je de nieuwe voeding geplaatst? En welke voeding is het geworden, dezelfde?
Zit er nu een week in. Gewoon dezelfde voeding als die erin zat. Corsair CX600M.
Problemen zijn voor als nog weg. :)

• Legenderic
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 04-07 17:06
Toevallig heb ik ook sinds september last van willekeurige reboots en freezes als gevolg van error 41 kernel-Power (63).

Eerst softwarematig alles nagelopen en toen dat niets opleverde een nieuwe voeding besteld: van een Zalman ZM600 HP-Plus naar een Corsair RM750X. Dat ging een uur goed en daarna volgde hetzelfde probleem opnieuw.

Voor iedereen die na het vervangen van de voeding nog steeds met dit probleem kampt::

Na diagnose bleek het kortsluiting in het moederbord te zijn. (probleem deed zich ook nog voor als alleen het moederbord geplaatst was). Het gaat om het type: Asus / P8P67 EVO Rev.3.0

Door bij de kern te beginnen kan je een hele zoektocht bespaard blijven. Succes!

Ondertussen moederbord, processor en RAM geheugen vervangen en nu loopt hij als een zonnetje.

• BlackthunderAwf
Ik heb onlangs mijn voeding ook maar vervangen voor een ander merk, dat was voor mij de oplossing. Voor ieder toch weer wat anders.

• Richardo1992
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:33
Ik heb een volledig nieuwe pc gebouwd,
Maar helaas ook ik heb dit probleem. Naast deze melding heb ik ook al een paar keer een BSOD gehad omdat er problemen waren met het geheugen. Dus binnenkort toch maar ander geheugen erin prikken.

Setup:
i3 4170
Gigabyte GA-B85M-D3H
Samsung evo 850 250 gig
intel HD 4400 iGPU
Corsair CX430M voeding
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True