indeling HDD en SSD van werkstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Hoi mensen,

Heb het werkstation van de budget 1 juli 2015 aangeschaft met enkele aanpassingen.

Wil het volgende doen:

Heb een ssd van 512 ggb. Heb deze in twee partities opgedeeld. Op de eerste staat inmiddels windows 8 geinstallerd onder eufi. Wil op de andere Ubuntu installeren via een partitie ext4 en swap. Vraag mij nu af hoe ik kan kiezen bij de opstart?

Heb nog een samsung ssd en een hdd. Beiden geven aan onder diskmanger en partitiestijlen: gpt. Kan ik deze nu gewoon partitioneren via new simple volume?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
deel 1: je kan dan via de linux bootloader kiezen of je windows of je ubuntu opstart, bij installatie even aangeven dat de setup ALLEEN de free room mag gebruiken.

Deel2: ja die kan je gewoon partitioneren met new simple volume.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Bedankt. heb nog twee aanvullende vragen:

Ik wil ubuntu plaatsen op de tweede partitie van de ssd. van 512 gb. Voordat ik ubuntu installeer deel ik de genoemde partitie op voor een deel ext4 en een swap gelijk aan 36 gb. hoe gaat dat bij de installatie? Vraagt ubuntu daar zelf om bij d3e install?

In het werkstation zit ook een HDD van 4 Tb. Ook deze is reeds ingesteld op gpt. Nu wil ik deze schijf opdelen in twee partities. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze partities zowel toegankelijk zijn voor windows als voor ubuntu: lezen en schrijven. Moet de schijf nfts zijn oid? Of moet ik beide partities anders formatteren? Zodat één deel toegankelijk is voor windows en het andere voor ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je op je SSD vrije (ongepartitioneerde) ruimte hebt, zal Ubuntu daar zelf partities in maken. Dat lijkt me het gemakkelijkst.

36 Gb swap lijkt me tamelijk veel, BTW - moet je dan niet gewoon meer geheugen kopen?

Wat betreft je HDD: linux kan inderdaad met ntfs omgaan. Je zult de disk dus in Ubuntu moeten mounten om er toegang toe te hebben.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Heb 32 gb aan ram. En las ergens dat je swapruimte gelijk behoort te zijn aan de grootte van je ramgeheugen bij gebruik van ubuntu.

Beetje domme vraag misschien over de HDD. Wat bedoel je precies met mounten?

Ga de schijf in twee partities opdelen van elk 2 GB. Dan formatteren naar nfts? En hoe gaat dat mouten dan vanuit ubuntu? Bedoel je daarmee de ntfs-3g driver uitvoeren op de ssd waar ubuntu staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Bij 32 Gb geheugen en geen professionele programma's (videobewerking, grote modellen CAD e.d.) heb je zelfs zonder swap geen enkel probleem.

Ik denk dat Ubuntu je bestaande schijf zelfstandig herkent, als je hem vanuit Windows formatteert. Ook als dat in 1 partitie is. De ntfs driver hoef je niet specifiek naar één schijf uit te voeren, die helpt de kernel met alle ntfs-filesystems die hij kan vinden.

Het moet me van het hart dat je vragen aantonen dat je helemaal aan het begin staat en er nog niet veel tijd ingestoken hebt. Ik zou eens wat tijdschriften kopen en een artikel 'Overstappen op Ubuntu - hoe' of 'Ubuntu voor dummies' zoeken. Je vragen hebben net echt meer met opslag te doen, eerder met Linux (dus ander forum). Zie bv. deze FAQ op tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1196066 in dit forum http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23

Ik twijfel hierover:
Vragen staat altijd vrij maar gebruik, zoals op GoT gebruikelijk is, altijd eerst de search en bijvoorbeeld Google. Laat daarna in je openingspost ook zien dat je gezocht hebt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1