Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Ik heb sinds kort een elektrische auto en wil daarom over van enkel- naar dubbeltarief. Ik heb een moderne meter met 4 telwerken (dag, nacht, terug1 en terug2). Dus ik bellen met Greenchoice... Blijkbaar is er bij mij maar 1 telwerk actief en moet de tweede door Enexis geactiveerd worden.
Dus ik bellen met Enexis: sorry, dat kan niet, daarvoor moet de meter fysiek vervangen worden. Dat wordt dan meteen een slimme meter, graag € 70 aftikken.
Nou heb ik zelf een stevige technische achtergrond en heb ik reden genoeg om te vermoeden dat het puur een softwareinstelling is, en dat fysiek vervangen volstrekt BS is. Dat heb ik die kerel van Enexis in iets andere bewoordingen verteld, en hij gaf aan zelf geen enkel verstand te hebben van techniek. Dus ik heb hem vriendelijk verzocht een mail te laten sturen door de technische afdeling met uitleg waarom een fysieke vervanging nodig is.
Daarnaast ben ik nog even bij onze elektronica afdeling langsgelopen, en daar werd me verteld dat er een infraroodpoort op die dingen zit, en dat het inderdaad zeer twijfelachtig is dat iemand bij het ontwikkelen van zo'n apparaat zo dom geweest kan zijn om een 4 kanaals meter te maken die je fysiek om moet wisselen om een extra kanaal te activeren.
Ik heb zojuist nogmaals naar de meter gekeken en Google gevraagd, en volgens mij is dit de bijbehorende kabel: hiero

Ik kan het begrijpen dat er voorrijkosten gerekend moeten worden voor het langssturen van een poppetje om de instellingen te wijzigen, maar dan moeten geen onzin op gaan hangen over fysiek wisselen, blablabla.

Ik heb nog steeds geen technisch antwoord van Enexis, dus ik hoopte dat iemand hier meer kan vertellen over hoe die dingen werken.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
Je post zou zoveel meer waarde hebben als je vermeld zou hebben wat voor meter je nu hebt hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Dit is 'm volgens mij. De interface is de cirkel met de twee puntjes.

Afbeeldingslocatie: https://zep-enexisbv.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/01/Iskra-mt-171.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Veneficus op 02-12-2015 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een Iskra MT171 dus.

In dit document (wat van Enexis zelf afkomstig lijkt te zijn) is te zien dat er meerdere telwerken aanwezig zijn. Het lijkt mij dus inderdaad flauwekul dat je geen dubbeltarief hiermee zou kunnen afnemen. De meter zelf kan het in ieder geval, mogelijk dat het inderdaad geactiveerd moet worden o.i.d.

Bij mij was het overigens precies andersom: Slimme meter altijd hoog/laag tarief ipv enkeltarief?
Ik heb een slimme meter laten plaatsen (Kaifa MA105) ook door Enexis. Ik neem enkeltarief af, maar enkele dagen na de plaatsing (en tot op de dag van vandaag) ging de meter ineens op beide telwerken tellen. Ik kan nu dus bij het uitlezen (P1-poort) alsnog heel goed zien wat bij mij de verdeling dag/nacht is (ongeveer 50/50).

Dat de meter bij mij pas na enkele dagen ineens op beide telwerken begon te tellen doet mij vermoeden dat het een administratieve handeling was die nog moest gebeuren. Ik heb echter een slimme meter, die van jou is dat niet, dus in tegenstelling tot mijn meter, kunnen ze het bij jou niet op afstand aanpassen.

Ik zou nog eens proberen te bellen. Mochten ze vast blijven houden aan zo'n raar verhaal over het vervangen, dan kun je misschien wat aansturen op vervangen voor een slimme meter. Over enkele jaren moet toch iedereen zo'n ding hebben is de planning, misschien dat ze nu alvast eentje kunnen plaatsen uit 'coulance' ;)

Je hebt nog geen zonnepanelen, of plannen daar voor? Volgens mij heb je nu een 'domme' digitale meter. Als je gaat terugleveren d.m.v. zonnepanelen dan willen ze maar al te graag een slimme meter ophangen (kosteloos!).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2015 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24
Ligt er ook een stuurdraad voor hoog laag tarief tot aan de meter?
Een slimme meter heeft dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

Is zo'n stuurdraad nodig? Ik was in de veronderstelling dat ook bij oude meters het dag/nacht signaal gewoon over de lijn heen meegestuurd werd.
Mijn ouders hebben een domme meter met 6 tarieven (Frankrijk, rood, wit, blauw, allen in dag en nacht) die zoals daar gewoon met een magnetische voet aan de buitenkant van het huis moet worden afgelezen.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Heb je er wel aan gerekend :? Verschillen dag / nacht zijn tegenwoordig toch minimaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In Nederland is er een stuurdraad nodig die aan de meter verteld of er hoog/laag tarief is. Een slimme meter heeft een eigen klok.

En idd rekenen. Bij dubbel tarief is je hoog tarief hoger dan je tarief nu. Laag tarief is dan lager dan je tarief nu uiteraard

[ Voor 33% gewijzigd door janne_nl op 02-12-2015 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ybos schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:41:
Heb je er wel aan gerekend :? Verschillen dag / nacht zijn tegenwoordig toch minimaal :?
Met een elektrische auto kan het een leuk bedragje schelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hoeveel kwh gaat er in zo'n auto per laadbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat verschilt per auto en hoe leeg je weer thuis bent. Maar meest tussen de 10-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat scheelt dat zo'n 20 a 40 ct mits je alles 's nachts laadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
De persoon van de helpdesk bevestigde toen al dat het met een signaal over het lichtnet gaat. Daar hoeft blijkbaar niets aan veranderd te worden.

Wat betreft de besparing: ik ben nu € 40 per maand kwijt, dat wordt € 80 met de Leaf. Nu al gebruik ik het meeste in het weekend, want overdag ben ik toch bijna niet thuis. Al met al gaat het me een paar tientjes per jaar schelen. Niet veel, maar waarom niet doen als het wel kan.

En het vervroegd laten plaatsen van een slimme meter kost hetzelfde, dat is het punt. Bij de oude meters zou het hoger liggen, maar nu zijn het puur de kosten van het vervroegen van de plaatsing. Die staat eigenlijk gepland in Q1 2017. Het betalen van € 70 kan niet uit, omdat ik misschien € 30 ga besparen tot die tijd.

[ Voor 27% gewijzigd door Veneficus op 02-12-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:29
Omschakelen tussen hoog- en laag tarief gebeurd toch door pulserende netfrequentie wijziging?
Zie hier voor uitleg: www.toonfrequent.nl

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:32:
Dat scheelt dat zo'n 20 a 40 ct mits je alles 's nachts laadt
Als je 200 keer per jaar laadt dan tikt dat toch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Cybje

First Post!

Naast dat het goedkoper is, is het ook juist wenselijk om elektrische auto's in de nacht te laden. Er is dan namelijk eigenlijk een overschot, dus het is mooi als dat wordt gebruikt (daarom ook het lagere tarief). Daarom is het ook wel extra vreemd dat Enexis tegenwerkt.

Het klinkt eigenlijk een beetje als een administratieve fout bij Enexis dat ze daar hebben staan dat jij geen dubbel telwerk hebt. Want anders kan inderdaad jouw energieleverancier dat kosteloos aanpassen.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Cybje schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:25:
Naast dat het goedkoper is, is het ook juist wenselijk om elektrische auto's in de nacht te laden. Er is dan namelijk eigenlijk een overschot, dus het is mooi als dat wordt gebruikt (daarom ook het lagere tarief). Daarom is het ook wel extra vreemd dat Enexis tegenwerkt.

Het klinkt eigenlijk een beetje als een administratieve fout bij Enexis dat ze daar hebben staan dat jij geen dubbel telwerk hebt. Want anders kan inderdaad jouw energieleverancier dat kosteloos aanpassen.
Helemaal alleen administratief denk ik niet, want het apparaat moet wel snappen dat ie dubbel moet tellen. Dus dat moet in de software aan staan, maar dat is een kwestie van een poppetje langssturen met zo'n interface, en niet het hele ding vervangen.

Overdag overschot is op dit moment wel zo, tenzij er veel op zonnepanelen staat. Maar daar heeft Tesla intussen een mooie oplossing voor, met de verkoop van accupakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Aegle schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:50:
Omschakelen tussen hoog- en laag tarief gebeurd toch door pulserende netfrequentie wijziging?
Zie hier voor uitleg: www.toonfrequent.nl
Dat klopt helemaal.
In je wijk hangt een kastje dat dat opvangt en via een stuurdraad gaat dat naar de meters.
Meters doen niks met toonfrequent signalen (behalve ze doorlaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Erasmo schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:01:
[...]

Als je 200 keer per jaar laadt dan tikt dat toch aan.
klopt natuurlijk, maar als je daarnaast ook nog 200 keer overdag laadt, kom je weer op 0 uit (ongeveer)

hm, niet zo handig 2 posts achter elkaar, sorry.

[ Voor 8% gewijzigd door janne_nl op 02-12-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:41:
In Nederland is er een stuurdraad nodig die aan de meter verteld of er hoog/laag tarief is. Een slimme meter heeft een eigen klok.

En idd rekenen. Bij dubbel tarief is je hoog tarief hoger dan je tarief nu. Laag tarief is dan lager dan je tarief nu uiteraard
Stuurdraad? een slimme meter heeft een simcard die met een mobiel netwerk communiceert. Waar zou die stuurdraad volgens jou voor bedoelt worden?
janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:53:
[...]

Dat klopt helemaal.
In je wijk hangt een kastje dat dat opvangt en via een stuurdraad gaat dat naar de meters.
Meters doen niks met toonfrequent signalen (behalve ze doorlaten)
Hier komt geen stuurdraad binnen hoor, de meter ziet gewoon aan een frequentie puls op het net wanneer hoog/laag moeten worden geschakeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Bullet NL op 02-12-2015 12:58 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bullet NL schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:56:
[...]

Hier komt geen stuurdraad binnen hoor, de meter ziet gewoon aan een frequentie puls op het net wanneer hoog/laag moeten worden geschakeld.
Hier ligt een aparte draad voor de tariefomschakeling en dat heeft Enexis geweten ook* :X , al zou dat kunnen doordat de woningen hier uit de jaren 30 zijn. Misschien dat het toen wel normaal was een aparte draad te leggen.

* Raven mompelt iets over kortsluiting veroorzakende elektricien waarbij de tariefdraad geraakt werd en de wijk 3 maanden vast heeft gezeten in 't nachttarief |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Kijk.... Nu is het direct duidelijk dat er dus verschillende situaties zijn, met en zonder tariefomschakelingsdraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dan is het nog de vraag of de meter daar gebruik van maakt of dat het een slim geval is dat zelf op basis van de interne klok (of wat dan ook) omschakelt...

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 02-12-2015 14:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bullet NL schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:56:

Stuurdraad? een slimme meter heeft een simcard die met een mobiel netwerk communiceert. Waar zou die stuurdraad volgens jou voor bedoelt worden?
Beter lezen, dat is precies wat ik zeg.
Als je geen slimme meter hebt lijkt me dat heel vreemd.
Meter wel eens opengeschroeft?

Ik heb een jaar of 3 a 4 geleden een nieuwe (digitale, geen slimme) meter gekregen, ook daar is de stuurdraad gewoon aangesloten door Enexis.

[ Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 02-12-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij hangt het sterk af van het gebied of er een stuurdraad gebruikt wordt. Bij mij thuis werkte het met de oude digitale meter, en de nieuwe slimme meter via een puls op één van de fases. Toen één van de fases tijdelijk niet aangesloten was schakelde mijn slimme meter dan ineens ook niet meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Veneficus schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:58:
[...]

Overdag overschot is op dit moment wel zo, tenzij er veel op zonnepanelen staat. Maar daar heeft Tesla intussen een mooie oplossing voor, met de verkoop van accupakketten.
Hoewel een Tesla batterij zetten om je Tesla wagen 's nachts met je zonne-energie op te laden als die wagen overdag ook in de garage staat misschien toch ook niet helemaal de bedoeling is. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:26:
[...]

Beter lezen, dat is precies wat ik zeg.

[...]

Ik heb een jaar of 3 a 4 geleden een nieuwe (digitale, geen slimme) meter gekregen, ook daar is de stuurdraad gewoon aangesloten door Enexis.
i.v.m. het plaatsen van zonnepanelen heb ik 1.5 maand terug een nieuwe meter gekregen van Enexis, dit betreft er één die via een GPRS verbinding zijn data periodiek naar Enexis verzend. In de meeste regio's wordt niet met stuurdraden gewerkt. Daar gebeurd de wissel hoog/laag tarief via een ferquentiepuls op het net. Waarom ik dit zo zeker weet? Stond naast het mannetje van Enexis tijdens het wisselen van de meter, heb namelijk zelf een nieuwe groepenkast geplaatst.

Het betreft een Landis + Gyr, Serie ZCF110 incl. Itron Gasmeter (draadloze koppeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Titelfix :) Dit dekt de lading wat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
ThinkPadd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:28:
[mbr]Titelfix :) Dit dekt de lading wat beter[/mbr]
Intussen met de discussie wel ja. Maar voor mij lijkt het er nog steeds op dat Enexis niet helemaal eerlijk is in de communicatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bullet NL schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:14:
[...]

i.v.m. het plaatsen van zonnepanelen heb ik 1.5 maand terug een nieuwe meter gekregen van Enexis, dit betreft er één die via een GPRS verbinding zijn data periodiek naar Enexis verzend. In de meeste regio's wordt niet met stuurdraden gewerkt. Daar gebeurd de wissel hoog/laag tarief via een ferquentiepuls op het net. Waarom ik dit zo zeker weet? Stond naast het mannetje van Enexis tijdens het wisselen van de meter, heb namelijk zelf een nieuwe groepenkast geplaatst.

Het betreft een Landis + Gyr, Serie ZCF110 incl. Itron Gasmeter (draadloze koppeling)
Ik zeg het nog eens beter lezen. Een slimme meter stuurt zijn data inderdaad via gprs en heeft op die manier zelf de tijdsync uit dat net. Slimme meter is dus geen stuurdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 19:17

lytjepole

Schier?

Slimme meter heeft geen stuurdraad nodig en doet ook niks met tf-signalen. Als er geen stuurdraad in de woning binnenkomt, wat de laatste jaren niet meer het geval is, kan een traditionele meter met tf-ontvanger worden gemonteerd. Zie:

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/96113_electra_aansluiting_1.jpg

Tegenwoordig wordt de meter vervangen door een slimme meter als je dubbeltarief wilt.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:09:
[...]

Ik zeg het nog eens beter lezen. Een slimme meter stuurt zijn data inderdaad via gprs en heeft op die manier zelf de tijdsync uit dat net. Slimme meter is dus geen stuurdraad.
Dat schrijf ik toch ook.... Daarnaast maken hier in de regio de oude meters gebruik van een ferquentiepuls om laag/hoog te schakelen. Er komt dus in het geval van een oude meter geen schakelsignaal via een separate kabel (al dan niet binnen de mantel van de aanvroer) binnen.

Dus.... vanuit de staat gezien, 3 fase kabel, 1 fase standaard afgemonteerd op zekering blok 1x 25A of 1x35A zonder stuurkabel. Daarna de "Simmemeter" om vervolgens de groepenkast in te duiken.

Overigens, maar dat is wat off-topic, Enexis heeft heel veel problemen hier in de regio, iedereen aan de zonnepanelen i.v.m. NAM schade. Dit schijnt nog al wat spanningspieken op het net te geven. Er staan hier in de regio vrijwel continu meetwagens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:14
Veneficus schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:31:
[...]
Intussen met de discussie wel ja. Maar voor mij lijkt het er nog steeds op dat Enexis niet helemaal eerlijk is in de communicatie...
Wat is het volledige typenummer van de meter
Hier tabeltje voor K0 letop V12 of V22
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/MT171.jpg

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

De hoofdkabel in de straat heeft 4 hoofdaders (3 fasen en een nul) èn 4 hulpaders: 2 voor openbare verlichting en 1 tariefdraad en 1 die niet meer gebruikt wordt. Echter worden voor de huisaansluitingen tegenwoordig kabels zonder hulpaders toegepast.

Hierdoor moet je dus bij dubbel tarief bij de meter een tf-ontvanger plaatsen die het stuursignaal opvangt en zo de meter kan aansturen.

Bij mijn weten zijn er geen meters met een ingebouwde tf-ontvangers in Nederland toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

SA007

Moderator Tweaking
Er kunnen hier een paar dingen aan de hand zijn:

1. Elke wijziging in de meter die de meting beinvloed (zoals dag/nacht) moet intern in de meter gelogged worden met datum/tijd/meterstand etc.
Veel fabrikanten vinden de kosten van een klok intern in de meter te duur en daarom kan je de meter simpelweg niet wijzigen.

2. Het TF netwerk is oud, veel storingen mee, spareparts worden zeldzaam.
De netbeheerder waar ik werk is actief bezig het TF netwerk af te breken, weet neit wat Enexis doet, maar kan me voorstellen dat ze ook van TF af willen en dus geen nieuwe klanten op aansluiten.

Dit uit mijn ervaringen door het ontwerpen van electriciteitsmeters en dat ik nu bij een netbeheerder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
SA007 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:01:
Er kunnen hier een paar dingen aan de hand zijn:

1. Elke wijziging in de meter die de meting beinvloed (zoals dag/nacht) moet intern in de meter gelogged worden met datum/tijd/meterstand etc.
Veel fabrikanten vinden de kosten van een klok intern in de meter te duur en daarom kan je de meter simpelweg niet wijzigen.

2. Het TF netwerk is oud, veel storingen mee, spareparts worden zeldzaam.
De netbeheerder waar ik werk is actief bezig het TF netwerk af te breken, weet neit wat Enexis doet, maar kan me voorstellen dat ze ook van TF af willen en dus geen nieuwe klanten op aansluiten.

Dit uit mijn ervaringen door het ontwerpen van electriciteitsmeters en dat ik nu bij een netbeheerder werk.
Deze twee redenen zou ik logisch vinden, áls de meter zelf niet al geschikt zou zijn voor de toepassing. In dit geval heeft Enexis dus standaard overgespecificeerde meter aangebracht, die alsnog vervangen moet worden als ik ermee wil doen waar de meter zelf al toe in staat zou moeten zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

SA007

Moderator Tweaking
Ok, bekijk beide redenen nog eens:
1. Een al geinstalleerde meter mag niet anders ingesteld worden tenzijn hier een intern logboek van is.
De meter hangt al, dus deze anders instellen (dag/nacht instellen) zou in een intern logboek moeten, als de fabrikant de meter niet voorzien heeft van een dergelijk logboek kan deze instelling dus niet gewijzigd moeten worden en dus de meter vervangen, ook al kan de meter het.

2. Als je geen nieuwe klanten op TF wil aansluiten (want je wil TF uitschakelen binnen de levenduur van de meter) zou je anders een klant in een korte periode 2x van meter moeten laten wisselen en dat is duur.

Beide volledig valide redenen en er zijn er vast meer (zo is fraude bij TF makkelijker, kan er een policy zijn om mensen die electrische auto's hebben/willen te voorzien van een slimme meter, whatever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hm, blijkbaar zijn er digitale meters met ingebouwde tf ontvanger. En blijkbaar komt dat in het noorderlijke deel van het Enexis gebied redelijk vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 19:32:
hm, blijkbaar zijn er digitale meters met ingebouwde tf ontvanger. En blijkbaar komt dat in het noorderlijke deel van het Enexis gebied redelijk vaak voor.
:Y ;)

Correct.... Leuk om te zien dat er ook in de Electra netten wat verschil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

hmm, in noordelijk Liander gebied zijn er voor zover ik weet geen meters met tf, mijn punt was meer dat ze bij Enexis waasrschijnlijk op afstand wel kunnen zien dat er geen tariefdraden in de huisaansluitkabel zitten. Dus bij dubbel tarief zal er een tf bij de meter worden geplaatst. En dit is uiteindelijk net zoveel werk als het vervangen van de meter door een slim exemplaar, bovendien meer toekomstgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:00

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

janne_nl schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:26:
[...]
Zodra je dat doet, heb je in de toekomst iets uit te leggen: rommelen (ook openmaken) aan en vóór de meter is niet toegestaan! Pas na de meter (normaal zit daar je groepenkast) is jouw eigendom (of van je verhuurder oid), daar kun je je gang gaan.

Dat jij je niet kunt voorstellen dat de omschakeling zonder stuurdraad kan, betekent natuurlijk niet dat het niet kan of niet bestaat. Integendeel, ik vermoed zelfs dat het overgrote deel van de tariefomschakeling in NL met toonfrequentontvangers plaatsvindt. Hier vind je er een zeer uitgebreide uitleg over!

In veel gevallen zul je vlakbij je kWh meter een toonfrequentontvanger vinden. Dit kastje detecteert de toonpulsen en schakelt de tarieven.
Dit systeem bestaat trouwens al sinds jaar en dag, niet bepaald iets uit het digitale tijdperk.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

toonfrequent ontvanger vindt je in veel veel gevallen in het transformatorhuisje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:00

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

lytjepole schreef op woensdag 02 december 2015 @ 23:05:
toonfrequent ontvanger vindt je in veel veel gevallen in het transformatorhuisje...
In het geval van een stuurdraad wel, in de rest van NL (95%?) doen we dat met een ontvanger naast de kWh meter.
Zoals bij mij, in al mijn vorige huizen en bij de ca. 20.000 andere huizen in mijn stad...

Ik snap deze discussie niet: check je meterkast, zoek een kastje waarop staat "toonfrequentontvanger" al dan niet in het Duits en je weet alles. De moderne versies hebben vaak een knipperende LED.

Misschien een leuke poll: wie heeft hier
1) een dubbeltariefmeter EN zo'n ontvanger, wie heeft
2) een dubbeltariefmeter ZONDER dit kastje (en dus een stuurdraad)?

Ik heb 1) :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb een stuurdraad (zoals de meeste mensen in Limburg denk ik).

Echter de poll is een beetje zinloos denk ik.
Iedereen krijgt langzaam een slimme meter en dan speelt dit helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 16:05
ThinkPadd schreef op woensdag 2 december 2015 @ 09:03:
Bij mij was het overigens precies andersom: Slimme meter altijd hoog/laag tarief ipv enkeltarief?
Ik heb een slimme meter laten plaatsen (Kaifa MA105) ook door Enexis. Ik neem enkeltarief af, maar enkele dagen na de plaatsing (en tot op de dag van vandaag) ging de meter ineens op beide telwerken tellen. Ik kan nu dus bij het uitlezen (P1-poort) alsnog heel goed zien wat bij mij de verdeling dag/nacht is (ongeveer 50/50).

Dat de meter bij mij pas na enkele dagen ineens op beide telwerken begon te tellen doet mij vermoeden dat het een administratieve handeling was die nog moest gebeuren. Ik heb echter een slimme meter, die van jou is dat niet, dus in tegenstelling tot mijn meter, kunnen ze het bij jou niet op afstand aanpassen.
Elke slimme meter heeft 2 telwerken, en die tellen altijd op beide telwerken (om en om, op basis van tijd). Als je een enkeltarief afneemt bij je energie leverancier telt je leverancier gewoon de 2 telwerken bij elkaar op.

De reden dat het tweede telwerk even "nodig" heeft is ivm. synchronisatie van datum/tijd, en het ontvangen van schakeltijden. De slimme meter moet eerst even naar huis bellen zeg maar om de noodzakelijke gegevens op te halen.

Het is dus geen administratieve instelling in de meter. Het enige wat administratief is aan enkel of dubbeltarief is of je leverancier voor de factuur de 2 waarden bij elkaar optelt of niet. Een slimme meter telt altijd met 2 telwerken!

PS: Er zijn ook _digitale_ meters, die werken anders. Dat zijn meters die een digitaal telwerk hebben maar niet zelf meterstanden kunnen doorgeven over GPRS. Bovenstaande gaat dus uitsluitend over slimme meters!
Pagina: 1