Slimme meter altijd hoog/laag tarief ipv enkeltarief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Hoi,

Tijdje terug een slimme meter laten monteren zodat ik die mooi kan uitlezen (zie link in signature). Ook wilde ik de meter door www.enelogic.com uit laten lezen. Daar waren wat problemen mee, dus contact gehad met Enexis. Bleek dat de meter nog niet administratief was aangemeld o.i.d.

Enexis zegt nu dat ze het hebben opgelost.
Anyways, het viel mij laatst op dat de meter ook (eventjes?) op telwerk 2 (verbruik, ik heb geen panelen) heeft geteld.

T1: 106 kWh
T2: 2 kWh

Ik had hiervoor een draaischijfmeter met enkel telwerk. Is het zo dat als je een slimme meter hebt dat je dan automatisch/verplicht overgaat naar dubbeltarief?

Volgens mij is het echt iets van de laatste paar dagen, anders zou er op telwerk 2 wel wat meer staan.

Hoe zit dit? Dubbeltarief is voor mij niet heel aantrekkelijk namelijk, meeste verbruik heb ik toch overdag...
Met m'n energieleverancier (EnergieDirect) heb ik niks gewijzigd... of moet ik aan het eind van het jaar de twee gewoon optellen?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nevermind, heb het even gevraagd aan Enexis en blijkbaar hoort het gewoon zo op deze manier. Ik denk zelf dat de meter dat nu sinds kort doet omdat ze hem administratief actief hebben gemaakt..

Staat ook in de handleiding zie ik: https://www.enexis.nl/Doc...ype-MA105-NEUTRAAL-LR.pdf
Ook wanneer u enkel tarief heeft, zal uw meter bij de hoog én bij de laag tariefcode verbruik registreren. Bij u is dit tegen eenzelfde tarief. Als u uw totale verbruik wilt weten, moet u de verbruiksgegevens van de hoog en laag tarief code bij elkaar optellen
Wel apart, is dus puur iets administratiefs, omdat T2 de eerste paar weken (meter hangt er sinds 19aug) gewoon op 0 bleef..

Wel annoying, want nu moet ik m'n uitleesoplossing dus ook gaan aanpassen, en gaan rekenen, omdat als ik een totaalverbruik bijv. per dag wil weten, ik moet rekenen met standen van 2 telwerken....joy... -O-

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 11:36
Wel raar eigenlijk zo.. Als je dus je meterstanden zou moeten doorgeven, zou je dus T1 en T2 zelf moeten optellen bij enkel tarief (lekker foutgevoelig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:08
Nee, bij het doorgeven van de meterstanden geef je gewoon T1 en T2 door, deze worden dan gewoon tegen hetzelfde tarief afgerekend.

En zo moeilijk is het toch niet om twee telwerken bij elkaar op te tellen en daarna het totaal van gisteren er vanaf te halen zodat je een dagelijks verbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 11:36
mmm. ging er vanuit dat bij enkel tarief je (net zoals ik nu) maar 1 meterstand hoef op te geven.. maar ik heb ook nog een domme draaischijf dus geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Meest gekke is nog wel dat het iets puur administratief is, omdat de meter pas de laatste twee dagen op het tweede telwerk is gaan tellen. Daarvoor bleef T2 gewoon nul, en werd alles op T1 bijgeteld.

Enexis zei dat ik gewoon beide standen moet doorgeven en dat de leverancier het dan wel uitrekent idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 22:36
Doet tie bij mij ook gewoon .. ach opzich wel handig, zo kun je op basis van je werkelijke gebruik na een tijdje bekijken of het lonend is om naar dubbeltarief over te gaan.
Dus ik zou zo zeggen zie het als een feature .. niet als een bug :)
Pagina: 1