Geluidsabsorptie en isolatie materialen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
Dit topic gaat niet over Hifi installaties etc, maar wel over geluid (dempen en isoleren) dus daarom post ik het maar hier. Als het ergens anders beter past is het ook prima.

Situatie: nieuwbouwhuis, isolatie naar buiten toe is fantastisch. Echter binnenshuis is het wat gehorig. Dit is een typisch fenomeen van modern bouwen met betonnen wanden en de tussenwanden simpele gibo wandjes. Maar ook het inrichten met een wat moderene stijl, waarbij geen hoogpolig vloerkleed meer te vinden is. Kortom, dus veel harde materialen die veel weerkaatsen.
Nou heb ik eigenlijk twee vragen:

1: Is er een relatie tussen geluidsabsorptie en isolatie?
In de basis zijn het twee verschillende dingen. Absorptie is open structuur en geluid opvangen waardoor het niet weerkaatst (dus minder nagalmen). Isolatie is voorkomen dat het de naburige ruimte binnenkomt, wat vaak bereikt wordt door massa toe te voegen.
Maar, het lijkt me dat er wel enigzins een relatie is. Bijvoorbeeld, als je een simpel gibo wandje hebt, dan is dat een vrij hard materiaal waardoor klanken goed aankomen op het harde materiaal, en door worden gegeven. Als je dan een materiaal toevoegt wat het geluid (deels) absorpeert voordat het de muur raakt, dan wordt het toch ook minder goed doorgegeven?

2: Suggesties voor mooie materialen voor absorptie.
Ik heb zelf al wat gevonden, maar wellicht zijn er betere suggesties. Het is volgens mij altjid een beetje een strijd tussen iets wat goed absorbeert / iets wat er mooi uit ziet / iets wat betaalbaar is :P
Ik ben niet zo'n fan van de meeste schuim dingen, ook omdat je ze vaak niet goed kan lakken (neemt werking af) maar ik heb nu wel aixfoam.nl gevonden, waar ze toch wat kleuren aanbieden. Nog soort van betaalbaar ook.
Ander iets is houtwolcementplaten, bijvoorbeeld Heraklith A2 afbouwpanelen. Niet zo gauw in de gamma te vinden, maar wel via andere kanalen. Is nog wel te verfen (verfspuiten eigenlijk enige goede manier). M'n vriendin vind het niks, ik zie er wel wat in. Maar wat als ik nou zo'n houtwol paneel aan de muur zou hangen en dan omwikkelen met een dun laagje stof? Om er zo een goedkope baffle van te maken die anders 400 euro zou kosten, al is het natuurlijk duidelijk dat hij minder goed zou werken.

Wellicht nog andere suggesties?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me een mooie bijdrage voor Het grote akoestiek topic :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm ok, die had ik nog gevonden terwijl ik wel op een paar termen gezocht heb (maar niet op "akoestiek" :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

Jag

Het zijn twee aparte onderwerpen die vaak door elkaar gehaald worden: geluid absorptie en isolatie. Absorptie kan later makkelijk alsnog, isolatie is meer iets om in de constructie te doen. Voor isolatie geldt dat je vooral effect hebt van overgangen in dichtheid (van lucht naar muur bijv).

Voor het verbeteren van akoestiek loont het in zijn algemeenheid om vroege reflectie punten aan te pakken. En daarnaast is voldoende absorptie in zijn totaliteit wenselijk voor beperken van de nagalm.

Waar je iig op moet letten is dat je demping materiaal dik genoeg is en de juiste dichtheid heeft. Die aixfoam panelen zijn prima, 80mm is een mooie dikte. Ik heb ze zelf ook, en gebruik daarnaast ook zelfgemaakte panelen van hoge dichtheid rockwool met een decotex doek erover gespannen. Werkt heel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Daarnaast is er een tweede orde effect: Door absorptie aan een ruimte toe te voegen wordt de nagalmtijd korter, door de kortere nagalmtijd gaat het algehele geluidniveau naar beneden (tenzij de volumeknop verder omhoog gaat ;) ). Daarmee is er alsnog minder hinder aan de andere kant van de wand.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de reacties.
Jag schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:33:
Waar je iig op moet letten is dat je demping materiaal dik genoeg is en de juiste dichtheid heeft. Die aixfoam panelen zijn prima, 80mm is een mooie dikte. Ik heb ze zelf ook,
Mooi om eens ervaring te lezen. Ik zat zelf te denken aan de 20mm variant en dan gewoon een hele muur vol te hangen. Demping is dan minder, maar je past veel meer oppervlakte toe.
Dit had ik dan bedacht voor het trappenhuis, om geluid van beneden naar boven (en andersom) te stoppen.
Want door de betonnen vloer komt het niet.
en gebruik daarnaast ook zelfgemaakte panelen van hoge dichtheid rockwool met een decotex doek erover gespannen. Werkt heel goed :)
Kijk hier wil ik wel wat meer over lezen, maar kan ik nog weinig over vinden, de zelfbouw dingen.
Ik had zelf dus al bedacht om houtwol panelen te voorzien van een laagje stof en op te hangen.
Jij hebt dat dus met rockwool gedaan. Je hebt het over een hoge dichtheid variant, ligt die er ook in de bouwmarkt?

Maakt het dan nog uit of je dit:
https://www.gamma.nl/asso...-mm-3-6-m2-rd-2/p/B124415
of dit:
https://www.gamma.nl/asso...m-3-6-m2-rd-1-9/p/B399898
neemt?
Ik zie hier wel wat absorptie coefficienten vinden voor rockwool, maar nog niet voor de dingen die bij ons in de bouwmarkt liggen.
De wandplaten zijn wel praktisch, houten framepje eromheen maken en stof eroverheen trekken.

Dat decotex heeft wel voordelen, je kan er ook een foto op afdrukken. Maar heeft dat dan geen negatief effect? Ik bedoel, het is geen dik katoen ofzo dat lekker zal absorberen, het is wat harder polyester spul.
bartvl schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:52:
Daarnaast is er een tweede orde effect: Door absorptie aan een ruimte toe te voegen wordt de nagalmtijd korter, door de kortere nagalmtijd gaat het algehele geluidniveau naar beneden (tenzij de volumeknop verder omhoog gaat ;) ). Daarmee is er alsnog minder hinder aan de andere kant van de wand.
Dit is inderdaad wat ik een beetje bedoelde, er moet toch een relatie zijn.
Hmm, ik dacht dat ik al in die webshop had gekeken, maar misschien niet goed genoeg.
Deze matten zijn in ieder geval wel geschikt om 1 van de deuren mee te voorzien. Moet ik nog iets vinden om eroverheen te doen voor het aangezicht.

Er is zelfs een muurtje van beperkte oppervlakte waar ik dit wel toe zou kunnen passen, en dan een dun houten wandje ervoor ofzo. Kan niet te dik ivm open gaan deur, maar het zal wel goed helpen. En met een klein wandje is hoeveelheid m2 te overzien.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 07-12-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

Jag

!null schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:30:
Bedankt voor de reacties.

[...]

Mooi om eens ervaring te lezen. Ik zat zelf te denken aan de 20mm variant en dan gewoon een hele muur vol te hangen. Demping is dan minder, maar je past veel meer oppervlakte toe.
Dit had ik dan bedacht voor het trappenhuis, om geluid van beneden naar boven (en andersom) te stoppen.
Want door de betonnen vloer komt het niet.
Bedenk wel dat demping maar beperkt doeltreffend is voor isolatie doeleinden. Demping is in principe bedoeld voor het beheersen van akoestiek. Dunne demping dempt alleen de hoge tonen (zeg >1KHz). Het is niet dat het helemaal niks doet, maar verwacht geen wereld van verschil.
Kijk hier wil ik wel wat meer over lezen, maar kan ik nog weinig over vinden, de zelfbouw dingen.
Ik had zelf dus al bedacht om houtwol panelen te voorzien van een laagje stof en op te hangen.
Jij hebt dat dus met rockwool gedaan. Je hebt het over een hoge dichtheid variant, ligt die er ook in de bouwmarkt?

Maakt het dan nog uit of je dit:
https://www.gamma.nl/asso...-mm-3-6-m2-rd-2/p/B124415
of dit:
https://www.gamma.nl/asso...m-3-6-m2-rd-1-9/p/B399898
neemt?
Ja dat maakt dus uit idd. Ik heb beiden geprobeerd en ook metingen gedaan, je ziet duidelijk dat de flens deken een te lage dichtheid heeft en daarom de lagere frequenties niet goed dempt. De hogere dichtheid Rockwool (de platen) geven wel een mooi egaal resultaat (dempen lage frequenties vergelijkbaar met de hogere). Zie dit topic voor metingen!
De wandplaten zijn wel praktisch, houten framepje eromheen maken en stof eroverheen trekken.

Dat decotex heeft wel voordelen, je kan er ook een foto op afdrukken. Maar heeft dat dan geen negatief effect? Ik bedoel, het is geen dik katoen ofzo dat lekker zal absorberen, het is wat harder polyester spul.
Decotex is ideaal voor dit doeleinde. Het is nagenoeg akoestisch transparant: laat bijna al het geluid door. Het is dus puur ter decoratie om je rockwool platen achter te verstoppen en het laat netjes al het geluid door (reflecteert niet). Het is bovendien ook rekbaar en daarom makkelijk op te spannen en je krijgt er een mooie print kwaliteit op. Het is ook niet eens duur, dus kortom, goed idee :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jag schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:20:
[...]

Bedenk wel dat demping maar beperkt doeltreffend is voor isolatie doeleinden. Demping is in principe bedoeld voor het beheersen van akoestiek. Dunne demping dempt alleen de hoge tonen (zeg >1KHz). Het is niet dat het helemaal niks doet, maar verwacht geen wereld van verschil.
Ok misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik wil boven op twee kamers daadwerkelijk isoleren, vermoedelijk in eerste instantie alleen de deuren. Dus daar kan ik die matten voor gebruiken.
Maar het trappenhuis is sowieso open. Wil ik voorkomen dat geluid van beneden naar boven gaat en andersom, dan kan ik dat alleen maar doen door geluidsabsorptie. Ja of de boel helemaal dichtbouwen met extra deuren, maar dat willen we niet.
[...]

Ja dat maakt dus uit idd. Ik heb beiden geprobeerd en ook metingen gedaan, je ziet duidelijk dat de flens deken een te lage dichtheid heeft en daarom de lagere frequenties niet goed dempt. De hogere dichtheid Rockwool (de platen) geven wel een mooi egaal resultaat (dempen lage frequenties vergelijkbaar met de hogere). Zie dit topic voor metingen!
Dat ziet er goed uit.

Die wandplaten van de gamma zijn ook van hogere dichtheid dan de rol, zie ik aan het gewicht. Als ik dat omreken naar dichtheid, is het ongeveer 50kg / m3. Dat is dus niet eens de hoogste dichtheid, want van Rockwool hebben ze ook tot 90-120kg/m3 dichtheid.

Ik kreeg trouwens nog wat cijfers van Rockwool. Geeft een richtlijn, alhoewel niet heel praktisch want de platen zijn 70mm dik, en ik denk dat ze met hogere dichtheid wel hoger scoren op de lage frequenties.
http://www.rockwool.nl/fi...richtwaarden_20090630.pdf

Ik vond ook nog deze pagina, met heel veel materialen en absorptiecoefficienten, waaronder ook Rockwool (maar het ene Rockwool is het andere niet)
http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Wat ik alleen niet snap is wanneer absorptie coeffecienten over de 1.0 gaan. Ze zeggen namelijk vaak dat het als percentage werkt, en 1.0 = 100% dus 100% absorptie. Maar ergens anders staat dan vrolijk 1000Hz = 1.06. Beetje vreemd.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 07-12-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gordijnen al hangen of een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hebben we al wel hangen. Maar niet in het trappenhuis :P

Wel gaan we bij de extra babykamer waarschijnlijk gordijnen over de hele muur doen (is maar klein muurtje), ipv alleen het kozijn. Om rekening te houden met de akoestiek. Niet ideaal met de radiator, maar die staat echt vrijwel nooit aan, huis is super goed geisoleerd (naar buiten toe iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Hoor je niet vaak dat een babykamer akoestisch wordt behandeld.
Tapijt of kleed op de vloer kan ook schelen.
Veel meubels heeft ook invloed.
En een plafond kan ook aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar je hoort wel eens vaker dat twee kleintjes elkaar wakker houden :P dat wil ik voor zijn haha.
Het is ook geen absolute noodzaak, maar zoals het nu is, vind ik het wel gehorig. Maar goed, ik hoor dan ook alles.

Bij andere mensen met tapijt vloerbedekking, en wat degelijkere muurtjes, moeten ze een babyfoon gebruiken. Dat is bij ons echt niet nodig. Wat boven gebeurt hoor je beneden ook, en andersom.

Andere mensen met nieuwbouwhuizen hebben er blijkbaar geen last van, terwijl ik weet dat ze zelfde binnenmuurtjes hebben en van die laminaat vloeren erin hebben. Maar ik vind het storen. Zoals gezegd, ook deels eigen schuld door gebruik van eigen materialen. Maar die gibo binnenmuurtjes stellen niet veel voor.

Het is ook dat ik het wat kill vind. Als je de sleutel van je nieuwbouwhuis krijgt, is het eerst nog een kille betonnen bende. Dan kleed je het aan en ziet het er leuk uit. Maar dit is de laatste stap, het galmen en dergelijke verbeteren, zodat het ook wat warmer klinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 08-12-2015 09:43 ]

Pagina: 1