Kunnen 4 ohm speakers op een receiver van 6-16 ohm?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344396

Topicstarter
Hallo,

Als leek op dit gebied heb ik jullie hulp nodig! Dit is de situatie;

Ik heb van onkyo een home cinema set 5.1. Op de receiver (tx-sr309) staat speaker impedance 6-16 ohm. Nu moet ik de achter speakertjes vervangen omdat ik ze in ons nieuwe huis niet aan de muur kan hangen. Ik wil dus een paar zuiltjes hebben.

Alles wat ik tegen kom is 4 ohm. Ik heb gelezen dat je dat niet zomaar op elkaar kan aansluiten...klopt dat of is het geen enkel probleem?

Alvast bedankt voor jullie input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Check de [FAQ] Audio zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okee, als ik het goed begrijp gaat dat dus niet werken en moet ik echt speakers van 6 ohm gaan zoeken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:54

Twazerty

AVCHDCoder developer

In de instellingen van je onkyo kun je als het goed is instellen dat je speakers 4 ohm zijn. Kon als ik mij niet vergis ook in mijn onkyo nr609. Kan ook op mijn Denon X4000.

Enige waar je op moet letten is dat je de versterker niet helemaal open moet zetten kwa volume.

Ik heb ook enkel 4 ohm speakers op een systeem dat 6-16 vraagt, geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 01-12-2015 08:36 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, dat ga ik zeker even bekijken! Heb jij alle speakers op 4 ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Instelling geld voor alle speakers. Ik heb 6x 4 ohm en 1x 8 ohm. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat voor een effect de 4 ohm instelling doet. Blijkbaar is er over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah okee. heb zojuist de handleiding even gelezen maar kon daar niks over die instelling naar 4 ohm vinden. Zal thuis eens kijken of ik in het menu iets kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 09:36
Voor zover ik weet heeft de 309 geen aparte stroomtoevoer voor 4 Ohm. Daarom zit die mogelijkheid er ook niet op. De 4 Ohm instelling zorgt ervoor dat de stroom via een ander pad gaat wat gebouwd is op 4 Ohm (en lagere dips).

Als je kleine speakertjes gaat aansluiten die HT draaien, dan zie ik absoluut geen probleem. Ook wanneer je 4 Ohm joekels in stereo gebruikt geen probleem. Ga je echter 5.1 vol belasten (regelmatig/vaak) op een receiver die daar wellicht niet goed tegen kan, dan kun je uiteindelijk problemen verwachten.
Je vraagt dan teveel van een voeding die er niet op gebouwd/ontworpen is.

Luister je dus hard naar muziek, zet hem in stereo mode -> mag geen probleem zijn.
Kijk je veel film in 5.1, zolang je niet boven de 65% volume komt mag ook dit geen probleem zijn.
Wil je regelmatig harde muziek beluisteren in een 5.1 opstelling, dat zou ik afraden.

4 Ohm speakers kunnen dippen tot 1 Ohm (of lager). Hier staan ze bekend om. Dit zorgt voor warmteontwikkeling omdat de voeding meer stroom moet leveren. En wanneer de componenten in de voeding hier niet op gebouwd zijn, gaat er iets stuk.

Maar 9 van de 10x grijpt een beveiliging in. Muziek kapt er dan mee. Dan heb je de voeding dus overbelast met een <4 Ohm lading ;) .

Er zijn overigens ook fabrikanten die adviseren om 4 Ohm te gebruiken voor een 8 Ohm belasting, Je msit wel wat power, maar de receiver blijft zeker weten wat koeler. En geluid, kwestie van smaak...

[ Voor 31% gewijzigd door Die Bruine op 01-12-2015 09:09 . Reden: waarom ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Wellicht dat het ook helpt om de speakers op small in te stellen. Dan gaat er volgens mij minder lage tonen naar de speakers en verlaag je het vermogen. Toch?

Persoonlijk ben ik niet zo bang voor 4 ohm speakers (ik heb toch nog redelijk grote speakers) op een 6-16 ohm systeem. Vroeger ook altijd met 4 ohm speakers op 8-16 ohm systeem. Gaan met die banaan en niet volume 100% open. Met 2 ohm speakers zeg ik ook: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36

FeaR

In GoT we trust

Twazerty schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:35:
In de instellingen van je onkyo kun je als het goed is instellen dat je speakers 4 ohm zijn. Kon als ik mij niet vergis ook in mijn onkyo nr609. Kan ook op mijn Denon X4000.
De instelling in receivers om 4 Ohm te selecteren (dan wel 6 of 8 Ohm) begrenst de receiver. Dit om de receiver niet over zijn nek te laten gaan. Om die reden laten velen de receiver op 8 Ohm staan omdat je de receiver dan niet begrenst.
Die Bruine schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:02:
4 Ohm speakers kunnen dippen tot 1 Ohm (of lager). Hier staan ze bekend om.
Volgens mij hangt dat per speaker af en verschilt het ook per speaker. Elke speaker fluctueert in de weerstand over het gehele bereik, alleen sommige dippen dieper wat meer dan andere speakers.

Dat een speaker nominaal 4 Ohm is wil niet zeggen dat deze per definitie naar 1 Ohm dipt (wat extreem laag is en ik niet geloof dat het normaal is). Een speaker van nominaal 4 Ohm kan daarom ook makkelijker aan te sturen zijn dan eentje van nominaal 8 Ohm die verder dan wel vaker dipt. Daarom zegt nominale impedantie ook niet alles. Zeker met de gevoeligheid van de huidige speakers (ruim boven de 80-85 dB) is een wat lagere impedantie geen probleem.

Conclusie klopt verder wel: gewoon aansluiten en genieten van de muziek. De vermogens die in de gemiddelde huiskamer wordt gebruikt is zo laag dat je eigenlijk nooit de grenzen van de apparatuur op zoek. Als er grenzen op worden gezocht is dat eerder van je oren dan wel de relatie met de buren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 09:36
Daar zeg je ook wat, vroeger... :+

De SR309 was het instapmodel van "nu". Daar zit geen voeding in van 15kg ;) .

Nogmaals, voor Home Theater toepassingen op 65% belasting echt geen probleem. Ga je alle vijf kanalen zwaar belasten (op een instapmodel) dan vraag je imho gewoon om problemen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36

FeaR

In GoT we trust

Die Bruine schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:27:
Daar zeg je ook wat, vroeger... :+

De SR309 was het instapmodel van "nu". Daar zit geen voeding in van 15kg ;) .

Nogmaals, voor Home Theater toepassingen op 65% belasting echt geen probleem. Ga je alle vijf kanalen zwaar belasten (op een instapmodel) dan vraag je imho gewoon om problemen.
Jup, voor 15 kilo mag je nu echt naar de hogere segmenten kijken. Instappers duiken (ruim) onder de 10 kilo.

Ik lees net de TS, het gaat blijkbaar om rear speakers. Dan is het helemaal geen issue aangezien die speakers met films relatief veel tijd niets tot zeer weinig staan te doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1