Sensor met open collector-uitgang aansluiten op plc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb een radarsensor met een open collector-uitgang die ik wil aansluiten op de inputs van mijn plc om aanwezigheid in een ruimte te detecteren. De sensor werkt op een spanning van 9-15V. Ik heb 'm aangesloten op mijn centrale 12VDC voeding. De open collector uitgang schakelt met de massa als de sensor beweging detecteert. De beschrijving uit de datasheet:
Der Open Kollektor Transistor-Ausgang schaltet bei erkannter Bewegung gegen Masse durch. Durch die integrierte Freilaufdiode gegen VCC kann das Modul direkt Relais ansteuern und ist darüber hinaus auch kompatibel zu CMOS oder TTL-Logikpegeln.
B+B Elektrotechnik RAD-MOD radarsensor

De inputmodules die ik beschikbaar heb zijn Wago's 750-403 vierkanaals digitale input modules met 24VDC signaalspanning en high-side switching:

Wago 750-403 datasheet

Ik heb wat zitten googlen over hoe ik een open collector zou moeten uitsluiten. Dit zou gedaan moeten worden door een pull-up-weerstand tussen de 24V sensor supply van de plc en zowel de open collector als de input te zetten. Als de open collector van de sensor verbonden is met de massa zou de input van de plc dan laag moeten zijn en als de open collector niet verbonden is met massa zou de input hoog moeten zijn.

Loxone open collector aansluiten

Ik heb de 24VDC sensor supply van de inputmodule via een 4,7 k ohm weerstand verbonden met de open collector en één van de inputs op de module en daarbij ook de massa's van de 12V en 24V voedingen in mijn systeem verbonden. Het resultaat is echter dat de input toch altijd hoog is. Ik doe blijkbaar iets niet goed of ik gebruik de verkeerde spullen.

Andere oplossingen die ik me kan bedenken is om een relais te schakelen met behulp van de open collector uitgang van de sensor. Met het relais kan ik vervolgens een input op de plc schakelen. Aangezien de uitgang van de sensor erg snel kan schakelen lijkt het me niet zo handig om hiervoor mechanische relais te gebruiken. Een optocoupler zou een oplossing kunnen zijn maar deze kosten als modules voor din-rail montage 25 euro per stuk. Ik zoek een oplossing die goedkoop is, weinig ruimte inneemt en het liefst makkelijk gemonteerd kan worden.

Wago heeft ook inputmodules die low-side switchen. Een andere term hiervoor is (als ik het goed begrijp) een 'sinking input'. De input is dan hoog als de input een pad levert naar de massa (ipv naar +24V). Zou ik deze inputs kunnen gebruiken om de open collector van de sensor aan te sluiten zonder extra componenten te moeten gebruiken? De open collector van de sensor schakelt immers de massa.

Wago digital input modules met low-side switching

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Even een follow-up: ik heb twee Wago 750-408 viervoudige digitale inputs met low-side switching van eBay gehaald voor 15 euro per stuk. De open collector uitgang van de radarsensor heb ik aangesloten op één van de inputs en de massa van de 12VDC (voor de radarsensor) en 24VDC voedingen (field supply van de plc) doorverbonden. De radarsensor werkt nu. Het ledje op de input brandt wel lafjes (niet voluit wat ie wel doet als ik de 0V van de inputmodule verbindt met een input) maar de input wordt wel hoog als de open collector verbinding maakt met massa.

De gevoeligheid van de radarsensor is extreem hoog. Op een meter of tien van de sensor zorgt de kleinste beweging er al voor dat de sensor beweging detecteert. We hebben 'm weggewerkt achter een rozet in het plafond waar de voeding voor een rijtje hanglampen boven een tafel uitkomen. De sensor covert een ruimte van zo'n 12x10 meter.

Het enige dat me opvalt is dat er soms kort (gedurende een halve minuut) geen beweging wordt gedetecteerd (althans input wordt niet hoog, ledje op de radarsensor brandt wel). Aangezien ik timeouts gebruik van >10 minuten voor het dimmen of uitschakelen van licht bij afwezigheid is dat niet zo'n probleem, maar het zou kunnen betekenen dat aanwezigheid in een ruimte mogelijk niet altijd direct wordt opgemerkt (moet ik nog ervaren).

Ik gebruik ook gewone pir-sensoren in huis. Die kunnen echter niet tippen aan de nauwkeurigheid van deze radarsensor voor wat betreft het detecteren van kleine bewegingen.

De mogelijkheid van de sensor om door materialen heen te zien is zowel een voordeel (onzichtbare montage) als nadeel. Het lijkt erop dat de sensor op zijn meest gevoelige stand zelfs beweging waarneemt van onze katten die zich 's nachts achter een glazen pui bevinden. Dat is niet per se handig maar er valt wel omheen te werken (bijv. pir-sensor moet eerst beweging detecteren voordat ik de radarsensor serieus neem of detectie van radarsensor wordt 's nachts genegeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 07-12-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik nog een sensor aangesloten maar deze krijg ik niet goed werkend. De sensor detecteert beweging (herkenbaar aan een blinkende rode led) maar de input van de plc is altijd hoog.

Ik gebruik dus een Wago 750-408 24VDC low side switching digital input. De input is volgens de datasheet laag bij een spanning tussen 19V en 24V en hoog bij een spanning tussen -3V en 9V.

Ik heb er nu twee radarsensors op aangesloten. Als ze geen beweging meten en de open collector uitgang dus niet zou moeten schakelen met de massa meet ik een spanning van 14,4V tussen de massa en de input van de eerste sensor (die soms wel werkt) en 12,6V op de input van de tweede sensor. Deze input is altijd hoog. De status leds van de inputs branden op halve sterkte.

Ik heb nog twee andere sensoren die helemaal niet goed functioneren en altijd beweging zien. De spanning op de input is 0V dus die open collector uitgang doet z'n werk blijkbaar wel.

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom die 24V omlaag wordt getrokken naar 14,4V of 12,6V. Heeft iemand daar een verklaring voor? Als de spanning gewoon 24V was geweest zou de inputmodule de state van de radar sensor goed herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Door de blusdiode op je radarprint
Durch die integrierte Freilaufdiode
gewoon er af nakken
ook zou de pull-up transistor niet nodig moeten zijn omdat de ingang al aan de positieve kant hangt.

[ Voor 67% gewijzigd door Fish op 23-02-2016 18:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Fish schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:36:
[...]

Door de blusdiode op je radarprint

[...]

gewoon er af nakken
ook zou de pull-up transistor niet nodig moeten zijn omdat de ingang al aan de positieve kant hangt.
Ok thanks, wat een klotediode. Heb je ook een idee welk onderdeel op het printje het is? De componenten op de print zijn helaas nogal klein. Ik heb geen idee welk onderdeel de werking van mijn sensor zit te verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Femme schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:11:
[...]

Ok thanks, wat een klotediode. Heb je ook een idee welk onderdeel op het printje het is? De componenten op de print zijn helaas nogal klein. Ik heb geen idee welk onderdeel de werking van mijn sensor zit te verpesten.
Ik kan het niet 100% garanderen maar het verklaart iig alles

je krijgt dan een hogere spanning op de anode van de diode,dan de kathode welke aan de 12v vastzit
Dan wordt Uuit 12V de voedingsspanning van je sensor plus de spanning over je diode.

Ja het is dus stiekem niet helemaal een open collector ;) .

In princiepe zou het componentje tussen de transtor zitten die aan je uitgang vast zit
en de aan de andere kant op de + 12v

Nou kan ik het niet helemaal goed zien, maar je kan vast wel een beter foto maken en wellicht wat meer info geven over de print zelf fabrikant type, etc

Als ik het nu moet raden kan het bijna niets anders zijn dan meest linker "transistor"
Volgens mij zit hij met 2 pootjes op de plus en 1 pootje op je singaaluitgang (zij het via een kleine weerstand/brug

een zenerdiode van 12 volt in je singaallijn zou mischien ook kunnen volstaan waarschijnlijk
mss ff experimenteren met iets van 9 of 6 volt.

het is non destructief en hangt een beetje af van de input unit of het werkt of niet. maar als ik de papieren lees zou die max 7ma moeten trekken. daar kan een beetje zener wel tegen

dus in sper van input unit naar sensor

aha https://www.conrad.nl/nl/...anning-8-15-v-502667.html
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5000/5020/5026/502667_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 24-02-2016 00:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens zit die diode er wel voor een reden: Om zichzelf te beschermen tegen mogelijk te hoge spanningen. De vraag is dan wat de maximum spanning op zijn uitgang is, en dat zie ik niet zomaar ergens aangegeven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Bedankt voor de hulp so far.

Ik denk dat ik toch maar een optocouplerklem tussen de input van de plc en de output van de radarsensor zet. Ik heb een optocoupler van € 9,24 gevonden op deze site:
http://www.eg-tronic.eu/r...ihenklemmen-serie-opk-eki . Dat is een stuk goedkoper dan de optocouplers van Wago. Qua montage is dat sneller en zekerder dan componenten waarvan ik niet weet wat ze doen van een printplaat proberen te solderen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024
Er ooit achtergekomen waarom het schema van loxone niet bleek te worken ? of had het te maken met de discussie over die diode paar berichten terug ?

[ Voor 56% gewijzigd door frv op 24-08-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvda
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-01-2022
De RAD-MOD sensor met de Loxone Miniserver:

Ik heb deze optocoupler er tussen gezet (https://www.eg-tronic.de/...g-ac/dc-5v-24v-110v-220-v). Ik heb gekozen voor de variant met 5v ingangsspanning (dat is dan de spanning waar de optocoupler op reageert en daarmee is dit type uitwisselbaar met die Panasonic PIRs die ik ook gebruik via dit type optocoupler):
- de RADMOD-sensor sluit je dan met + en - aan op een 12v trafo
- de + van de ingangszijde van de optocoupler (gemarkeerd met "L") sluit je aan op 5v
- de open-collector van de RADMOD-sensor sluit je aan op de negatieve pool van de ingangszijde van de optocoupler (gemarkeerd met "N") en die schakelt dan bij ontvangst van een 5v spanning de uitgangszijde aan
- aan die uitgangszijde sluit ik dan 24v spanning aan op de + (gemarkeerd met "1+")
- en de negatieve pool (gemarkeerd met "1-") verbind ik met de digitale ingang van Miniserver.

[ Voor 61% gewijzigd door Gvda op 16-11-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gvda schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:38:
Ik probeer die RAD-MOD sensor werkend te krijgen met de Loxone Miniserver, maar krijg t niet voor elkaar...

HEEFT IEMAND DIT WERKEND GEKREGEN?
lijkt er wel op

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05-2023
@Gvda

Niet een Loxone, maar wellicht toch handig.

Ben ook aan het experimenteren geslagen, maar het is gelukt om de b+b radar sensor aan de praat te krijgen. Werkt als een malle. Super gevoelige sensor; met je ogen knipperen, of door een deur, wordt perfect geregistreerd. Alleen moet ik de Wago digitale input (750-1420) omruilen dat deze switched op de low zijde. Nu staat DI3 altijd aan, tenzij er beweging is ;)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/e02BeC5

https://imgur.com/a/e02BeC5

Om de 12v om te zetten naar 24v gebruik ik de Wago 859-798 (helemaal rechts.)
De weerstand heeft een waarde van 4.7kOhm

[ Voor 12% gewijzigd door Holland23 op 26-01-2019 12:52 . Reden: Plaatje laad niet ]

Pagina: 1