Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Knipperende keyboard LEDs, PC gaat niet meer aan.

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik wilde gisterenavond mijn PC even aanslingeren, zie ik dat de 3 LEDs op het keyboard knipperen. Een druk op de power button resulteerde in helemaal niets.

De PC vervolgens even van het net gehaald. Nadat ik de verbinding met het lichtnet weer had hersteld was het knipperen voorbij. Helaas, de PC wilde nog steeds niet aan. Niets reageert, geen ventilatoren die draaien, niks, noppes.

Ik heb de kast ook even opengemaakt; normaliter zitten er op het mobo ook een paar LEDs die altijd branden, ook als de PC power off is. Niks te zien, allen donker. Ook op de switch was het LED voor de ethernetverbinding naar de PC uit (nomaliter is dat geel als de PC uit staat).

Mijn voorlopige conlusie: de PSU (een Be Quiet! 500W Straight BQTE6) is vertrokken naar de digitale jachtvelden.

Voor ik een andere voeding bestel, is er iets wat ik nog kan proberen?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:07

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Op de voeding zit ook nog een schakelaar om de stroom af te sluiten. Misschien met het poetsen aangeraakt?

Steam ID = Ackerfiets

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nee, met die schakelaar heb ik ook geprobeerd de zaak weer aan de praat te krijgen (een paar keer schakelen). Daarna wel gekeken of de voeding ingeschakeld stond achterop :P

Nu ik er aan denk: een paar maanden geleden had ik last van spontane reboots indien de PC volledig belast werd (bv. foto's laten exporteren in lightroom of een video renderen in movie maker). Eerst dacht ik aan een temperatuurprobleem. Ik heb toen een extra ventilator in de kast bijgeplaatst die de lucht rechtstreeks uit de kast wegzuigt (ipv dat de warme lucht via de voedingsventilatoren naar buiten wordt gezogen). Dat heeft dit probleem inderdaad verholpen, maar nu begin ik te denken dat de zaak toen al brak begon te worden en het bijplaatsten van een ventilator het defect alleen maar heeft uitgesteld.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Hoe ver wil je gaan met checken?

Je zou als eerste kunnen checken of je voeding het doet (paperclip-test). Of, indien aanwezig, een andere voeding aansluiten en kijken of het werkt..
Ik liep toevallig gisteren ook tegen een "pc is dood" probleem aan, wellicht kan je wat met de info uit dit topic?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Thanks, ik zal er zeker naar kijken.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Dan nu het resultaat van het onderzoek:

* De voeding springt soms aan bij de paperclip test, niet altijd.
* Als de voeding loopt, zijn de gemeten spanningen wat het zijn moet. Dit garandeert natuurlijk niks, want je meet onbelast.
* Op een molex heb ik even een 12V ventilator gehangen, die draaide direct op volle snelheid.

Ik heb de voeding weer aangesloten, maar dan alleen op het mobo. Geen resultaat; de voeding blijft uit als ik de voeding aanzet met de schakelaar achterop, en ook als ik daarna de power button op de PC gebruikt. Wel zie ik op het mobo (Asus P6T) de rode powerbutton en de groene resetbutton knipperen. Als ik op de powerbutton op het mobo druk, gebeurt er ook niks.

Helaas heb ik geen reservevoeding. Ik denk dat ik de voeding er toch maar eens demonteer en openmaak.

Ik heb op het mobo de CMOS eens gereset, maar dan had ook geen resultaat. Ook heb ik getest zonder videokaart (GTS250) en geheugen in het mobo. Dat maakte geen verschil.

Edit:
Nieuwe voeding erin, PC werkt weer.

Pagina: 1