Freaky Maus schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:54:
Zo te lezen heb je zelf al gezocht, en inderdaad gaat een i7 nu toch echt wat verschil maken ten opzichte van een i5. Wat niet wil zeggen dat het verschil gelijk merkbaar is als het in 2 van de 10 games iets positiefs brengt, zeker niet als je al 80fps haalt.
Eigen ervaring met een i7 heb ik niet, weet wel dat als ik nu een nieuwe pc in elkaar zou knutselen het een i7 zou bevatten als ik het geld had. Puur omdat er meer games komen die voordeel uit deze processor kunnen halen.
Fallout 4 is
blijkbaar (link naar gamersnexus) ook zo'n game die voordeel uit een i7 haalt.
Games die voordeel gaan halen uit hyperthreading? Daar geloof ik totaal niet in. De feature is er al heel wat jaren en het wordt nog altijd amper gebruikt. Zoveel voordeel zal hyperthreading dan dus in elk geval niet bieden. Ook zou zelfs een i3 CPU dan een stuk interessanter worden, denk ik zo.
Op basis van average FPS laat de game inderdaad een verschil zien, maar de andere twee laten dus weinig verschil zien. Waar komt het verschil in average FPS dan vandaan? Dat laat die review niet echt duidelijk zien, imo.
Testen met of zonder OC maakt tegenwoordig eigenlijk weinig verschil. Overclocken loont imo de moeite niet meer waard van de investering, het verschil in performance is met of zonder OC daar te minimaal voor.
Die digital foundry test is wat interessanten omdat ze ook met oc's testen.
YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs i5 6600K Stock/Overclock Gaming Benchmarks
Als ik het zo zie is een 6600k op 4,5ghz algemeen genomen weinig trager dan een 6700k op 4,6ghz.
Er zijn vast situaties en spellen dat een i7 meerwaarde heeft voor sommigen. Allround lijkt me het geen must en dat zal het ook niet worden in de toekomst.
Die Digital Foundry review is wel een beetje vreemd (als je CPU vs CPU goed wil vergelijken), de i7 hebben ze ook op een hogere clock speed draaien (en is stock ook al 300MHz sneller) dan de i5. Het is op die manier natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken, als je vooral de CPU power wilt meten. Het filmpje is in deze vergelijking naar mijn idee dus niet echt te gebruiken, aangezien de snelheden dan gelijk zouden moeten zijn, wil je echt de rauwe CPU power verschillen weten.
[
Voor 4% gewijzigd door
CH4OS op 29-11-2015 12:09
]