i5 6600K of i7 6700K (gaming)

Pagina: 1
Acties:

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hi iedereen,

Ik heb een vraag betreffende de nieuwe Skylake processors.
Puur voor gaming, merk je het verschil tussen de i5 6600K en i7 6700K?
Als ik filmpjes bekijk op internet hierover, zie ik wel erg veel verschil.
In The Witcher 3 haalt de i5 op een bepaald moment 80fps en de i7 102fps, en zo ook met andere games haalt deze meer FPS.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik hoor het graag. _/-\o_

~ Kwaliteit staat boven alles!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:41
Zijn dat de digital foundry filmpjes? Ik twijfel daar altijd erg aan. Omdat ze totaal andere resultaten bereikt als anders reviews. Dit kan mede komen omdat hun alles wat gpu vraagt uitzetten. En alles wat cpu vraagt aanzetten.

Dus ja dan kan er vanzelf verschil in komen. Maar hang je het aan een 970/390 dan is verschil ineens niet meer zo groot. Omdat je eigenlijk altijd wil dat de gpu je bottleneck is. En niet je cpu. Is je cpu je bottleneck dat krijg je veel meer stutter en lag. Een i5 6600k nemen. En die 100/150 in een betere gpu. Dan wel in de toekomst gpu upgrade.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Zo te lezen heb je zelf al gezocht, en inderdaad gaat een i7 nu toch echt wat verschil maken ten opzichte van een i5. Wat niet wil zeggen dat het verschil gelijk merkbaar is als het in 2 van de 10 games iets positiefs brengt, zeker niet als je al 80fps haalt.

Eigen ervaring met een i7 heb ik niet, weet wel dat als ik nu een nieuwe pc in elkaar zou knutselen het een i7 zou bevatten als ik het geld had. Puur omdat er meer games komen die voordeel uit deze processor kunnen halen.

Fallout 4 is blijkbaar (link naar gamersnexus) ook zo'n game die voordeel uit een i7 haalt.

Specs

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Freaky Maus schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:54:
Zo te lezen heb je zelf al gezocht, en inderdaad gaat een i7 nu toch echt wat verschil maken ten opzichte van een i5. Wat niet wil zeggen dat het verschil gelijk merkbaar is als het in 2 van de 10 games iets positiefs brengt, zeker niet als je al 80fps haalt.

Eigen ervaring met een i7 heb ik niet, weet wel dat als ik nu een nieuwe pc in elkaar zou knutselen het een i7 zou bevatten als ik het geld had. Puur omdat er meer games komen die voordeel uit deze processor kunnen halen.

Fallout 4 is blijkbaar (link naar gamersnexus) ook zo'n game die voordeel uit een i7 haalt.
Die fallout test waar je naar linkt is zonder OC getest. Het lijkt me logisch dat de 6600k dan verhoudingsgewijs achterloopt op de i7. Plus hij zit dan al over de 60fps.

Die digital foundry test is wat interessanten omdat ze ook met oc's testen.
YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs i5 6600K Stock/Overclock Gaming Benchmarks

Als ik het zo zie is een 6600k op 4,5ghz algemeen genomen weinig trager dan een 6700k op 4,6ghz.

Er zijn vast situaties en spellen dat een i7 meerwaarde heeft voor sommigen. Allround lijkt me het geen must en dat zal het ook niet worden in de toekomst.

specs

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Vergeet ook niet dat de getoonde i7 (4790k) 500mhz harder loopt dan de 4690k. Ze stellen 17% performance winst met de i7 terwijl deze ook ongeveer 17% sneller loopt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Games die voordeel gaan halen uit hyperthreading? Daar geloof ik totaal niet in. De feature is er al heel wat jaren en het wordt nog altijd amper gebruikt. Zoveel voordeel zal hyperthreading dan dus in elk geval niet bieden. Ook zou zelfs een i3 CPU dan een stuk interessanter worden, denk ik zo.

Op basis van average FPS laat de game inderdaad een verschil zien, maar de andere twee laten dus weinig verschil zien. Waar komt het verschil in average FPS dan vandaan? Dat laat die review niet echt duidelijk zien, imo.
maratropa schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:00:
Die fallout test waar je naar linkt is zonder OC getest. Het lijkt me logisch dat de 6600k dan verhoudingsgewijs achterloopt op de i7. Plus hij zit dan al over de 60fps.
Testen met of zonder OC maakt tegenwoordig eigenlijk weinig verschil. Overclocken loont imo de moeite niet meer waard van de investering, het verschil in performance is met of zonder OC daar te minimaal voor.
Die digital foundry test is wat interessanten omdat ze ook met oc's testen.
YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs i5 6600K Stock/Overclock Gaming Benchmarks

Als ik het zo zie is een 6600k op 4,5ghz algemeen genomen weinig trager dan een 6700k op 4,6ghz.

Er zijn vast situaties en spellen dat een i7 meerwaarde heeft voor sommigen. Allround lijkt me het geen must en dat zal het ook niet worden in de toekomst.
Die Digital Foundry review is wel een beetje vreemd (als je CPU vs CPU goed wil vergelijken), de i7 hebben ze ook op een hogere clock speed draaien (en is stock ook al 300MHz sneller) dan de i5. Het is op die manier natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken, als je vooral de CPU power wilt meten. Het filmpje is in deze vergelijking naar mijn idee dus niet echt te gebruiken, aangezien de snelheden dan gelijk zouden moeten zijn, wil je echt de rauwe CPU power verschillen weten.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2015 12:09 ]

• maratropa
  • Niet online
Waarom niet? In het DF filmpje draait de i5 op 4,5ghz en de i7 op 4,6ghz. Samen met de niet overclocked scores geeft het wel een aardig beeld toch? 0,1ghz is jammer maar geen groot verschil.

Wat je juist zit is dat je met een OC, logisch ook, de achterstand van de i5 grotendeels wegclockt. Je ziet hier juist dat met een high end gpu een oc kan lonen bij de i5 k, als je voor max fps gaat.

specs

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

maratropa schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:12:
Waarom niet? In het DF filmpje draait de i5 op 4,5ghz en de i7 op 4,6ghz. Samen met de niet overclocked scores geeft het wel een aardig beeld toch? 0,1ghz is jammer maar geen groot verschil.

Wat je juist zit is dat je met een OC, logisch ook, de achterstand van de i5 grotendeels wegclockt. Je ziet hier juist dat met een high end gpu een oc kan lonen bij de i5 k, als je voor max fps gaat.
Wil je werkelijk weten (clock for clock dus) wat de beste performance heeft (en dus de ruwe CPU power), zou ik in elk geval de clock speeds ook gelijk zetten, zodat daar in elk geval geen verschil in is.
Door de verschillen in kloksnelheden kun je dus niet goed zien of de i7 inderdaad écht meer CPU power heeft.

Klinkt wellicht wat onlogisch, om dan de i7 te moeten onderklokken, maar zo krijg je wel een wat strakkere vergelijk op basis van ruwe CPU power (en dus clock for clock performance).

Overigens verschillen de stock speeds wel wat meer, aldus Intel ARK. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2015 12:30 ]

• maratropa
  • Niet online
Ah je bedoelt de stock cpu's? (ik had het dus over de bijna gelijk gecklockte oc cpu's in dat DF filmpje, (oranje en blauw)) Maar dat vind ik dan weer niet zo logisch, stock cpu's moet je ook op stock vergelijken, want dat is wat je koopt en krijgt. (Op zich zou met identieke clock vergelijken van een i7 op i5 stock clocks wel leuk extra er bij zijn voor het beeld idd.)

Ik neem aan dat je geen i5 K koopt als je hem niet gaat OC'n. En voorzover ik kan zien clock je er afhankelijk van het spel en overige factoren best nog wat snelheid bij. Dus HT doet vaak weinig, het is vooral mhz. Een 6600k met oc geeft dus meer prestatie per euro.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 29-11-2015 12:33 ]

specs

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Bedankt voor al jullie reacties. :-)
Ik ga binnenkort een nieuwe build maken met de nieuwe Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme Waterforce. Ik denk dat ik voor de i7 ga, omdat ik er liever vol op 3 a 4 jaar mee vooruit wil gaan (speel ook op een 1440p scherm), dus ik kan alle extra kracht wel gebruiken.

Wat vinden jullie van deze build:
- i7 6700K
- Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme Waterforce
- Cooler Master CM 690 III behuizing
- Corsair HX750i
- ASUS Maximus VIII Hero
- Corsair H100i GTX
- WD Black 2TB
- SSD 512GB 840 Pro Samsung
- Corsair 16GB DDR4 2400MHz (wordt teruggeklokt naar 2100MHz, is net zo duur als de 2400MHz versie)
- Samsung SH-118CB (simpel brandertje voor installatie Windows en drivers)

~ Kwaliteit staat boven alles!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
i7-6700k of i5-6600k voor gaming
Eerst even zoeken binnen het Tweakers forum.

Ook met een simpele zoekopdracht in Google was je al een eind gekomen.

Dan was het antwoord je al lang duidelijk geweest, maar dan kon je altijd nog een fatsoenlijk topic starten aan de hand van CAA beleid en Handleiding Pricewatch mocht je nog met verdere vragen zitten.

Betreft jouw lijstje: voor advies voor een heel nieuw systeem moet je bovendien hier zijn. En wederom Handleiding Pricewatch even toepassen.

[ Voor 19% gewijzigd door TheTinusNL op 29-11-2015 21:28 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1