i7-6700k of i5-6600k voor gaming

Pagina: 1
Acties:
  • 5.918 views

• fragbastard
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07-2025
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik wil mijn huidige pc upgraden en ik twijfel tussen de i5-6600k en de i7-6700k
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 258,90€ 258,90
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 364,-€ 364,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,90

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Geen budget, maar als ik ~ 120 euro kan besparen dan is dat mooi mee genomen ;)
Kan ik dit weer gebruiken voor een nieuwe videokaart.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik gebruik mijn PC alleen om te gamen. Hier wil ik dan ook het maximale uithalen, maar ik heb gehoord dat het verschil tussen de i5 en i7 voor gaming nihiel is.

Ik heb het idee dat mijn huidige CPU niet eens de 50% load haalt... en daarom twijfel ik of ik nog een keer een i7 moet halen.

Mijn huidige set up:
- Mainboard: MSI Z77A-GD65
- Processor: Intel® Core™ i7-3770K @ 3,5Ghz
- Memory: GeIL 32 GB DDR3-1600
- Hard Drive: OCZ Vertex 4 256GB + 1TB Samsung
- Video Card: Gigabyte WF GTX770

Bedankt!

[ Voor 33% gewijzigd door fragbastard op 24-09-2015 09:07 ]

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 00:13
Ik zou je huidige CPU houden en al je geld in videokaarten steken, daar heb je meer aan voor gamen. Die CPU ten opzichte van je huidige CPU ga je relatief heel weinig mee winnen.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Waarom wil je naar skylake? Jouw cpu is nog ruim voldoende voor aankomende jaren. Het verschil in gaming tussen die van jou en skylake is echt nihil.

Je zal geen performance krijgen in de zin van 10fps erbij ofzo. Verschil zal echt 1 a 2 fps maar zijn.

Is het meer omdat je van jezelf moet upgraden? Want zelf zou ik het zonde vinden. Mijn cpu is 2500k en die behaalt soms maar 50% cpu load.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Volgende keer even de Handleiding Pricewatch lezen in verband met een lijstje maken.

Zoals Xtr3me4me en Willaaam al zeggen is het vrijwel nutteloos om je CPU te gaan upgraden als hij nog makkelijk mee kan.

Je kan inderdaad beter meer investeren in de videokaart :).

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik zou idd voor dat geld eigenlijk dan idd de videokaart upgraden die CPU treks alles nog makkelijk en kun je mogelijk nog een paar tikken overklokken, al is dat waarschijnlijk (nog) niet nodig.
Zet de videokaart op V&A en koop een Nivdia 970 ofzo (afhankelijk van je monitor(s) en game-resolutie natuurlijk).

[ Voor 28% gewijzigd door cannibal op 24-09-2015 08:55 ]

• Looney1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-02 01:34
Zou zoals iedereen zegt inderdaad lekker je cpu behouden en geld in een nieuwe gpu steken. Hiermee heb je veel meer prestatie winst!

• fragbastard
Bedankt allemaal!

Hmmm oke, wil inderdaad na 4 jaar weer is wat nieuws en dan krijg ik ook nog wat voor deze CPU.

Maar als ik het zo lees ga ik er qua performance niet op vooruit?

Maar die nieuwe cpu, betekent ook nieuwe(snellere) memory etc etc.. plus ik kan weer 4 jaar vooruit.

Mocht ik dus gaan upgraden, kan ik dan beter voor de i5 of i7 gaan?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Ik denk dat je er in bepaalde gevallen op achteruit gaat als je je huidige CPU door een skylake i5 gaat vervangen. Maar net als iedereen in dit topic: niet upgraden. Als performance de drijfveer is valt daar nog erg weinig winst op te halen.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

SndBastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:06:
Ik denk dat je er in bepaalde gevallen op achteruit gaat als je je huidige CPU door een skylake i5 gaat vervangen. Maar net als iedereen in dit topic: niet upgraden. Als performance de drijfveer is valt daar nog erg weinig winst op te halen.
Klopt. De i7 heeft hyperthreading, en de i5 niet. Alhoewel je hyperthreading niet ten goede komt met gamen. Hyperthreading komt wel ten goede met video editing.
fragbastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:03:
Bedankt allemaal!

Hmmm oke, wil inderdaad na 4 jaar weer is wat nieuws en dan krijg ik ook nog wat voor deze CPU.

Maar als ik het zo lees ga ik er qua performance niet op vooruit?

Maar die nieuwe cpu, betekent ook nieuwe(snellere) memory etc etc.. plus ik kan weer 4 jaar vooruit.

Je weet dat je dan ook een nieuw moederbord moet kopen hè? ;)

Dus DDR4 RAM plaatsen gaat hem ook niet worden, omdat je moederbord dat niet ondersteund.

Ik zou gewoon je GPU lekker upgraden :), en je huidige verkopen.

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
fragbastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:03:
...Maar die nieuwe cpu, betekent ook nieuwe(snellere) memory etc etc.. plus ik kan weer 4 jaar vooruit.

Het effect van sneller geheugen in gaming is zo goed als niet merkbaar. Nog minder dan van i7-3770k naar i7-6700k als het om gaming draait (wat al weinig toevoegt aan game-performance). Hierin is de videokaart gewoon de meest bepalende.

Na de Skylake-upgrade verwacht ik dat jouw honger naar meer performance in stand blijft.

Als je een bedrag ertegenaan wil gooien zou ik naar dingen kijken als monitor, super geluidsset, en een onwijs snelle + ruime SSD voor het inladen van de games. ;) Die onderdelen overleven ook ondanks platform-upgrades.

• steff85
Anonymoussaurus schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:09:
[...]

Klopt. De i7 heeft hyperthreading, en de i5 niet. Alhoewel je hyperthreading niet ten goede komt met gamen. Hyperthreading komt wel ten goede met video editing.
Hyperthreading op de i7 verwacht ik in toekomst wel gebruikt te zullen worden. Het is een in potentie enorm nuttige feature op zo'n i7, kijk naar i3 die dankzij hyperthreading zijn dualcore broertje (Pentium serie) uit het water blaast bij games die 4 threads (of meer) gebruiken. Alleen verwacht ik niet dat het snel de standaard zal zijn dat games voor 8+ threads worden ontwikkeld.

• fragbastard
Die nieuwe videokaart komt er ook wel, een 970. :)

Maar welke processor is beter geschikt voor gaming de i5 of de i7 :P
Zal ik met de i5-6600k qua gaming performance erop achteruit gaan of minimaal gelijk blijven.

Ik snap dat er dan een nieuw moederbord en geheugen bij komt kijken ;)

Ik wil gewoon weer upgraden zodat ik er weer 4 jaar tegenaan kan wat betreft CPU, memory en moederbord. Ik zie mezelf niet nog 4 jaar met een 3770k en 970(over 2 jaar weer nieuwe videokaart) en vooral mijn huidige moederbord.
Mijn moederbord is ook redelijk basic/oud en met een nieuwe 1151 mobo, ga ik er daarmee ook op vooruit ;)

• Looney1984
Zoals aangegeven zal een cpu upgrade je nauwelijks tot geen winst geven in gamen.. misschien 1/2fps meer. Een dikke videokaart er bij gooien en je kan weer 4 jaar vooruit. (980 ti) ?

Of je wil graag onnodig geld uitgeven? :)

• steff85
fragbastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:58:
Die nieuwe videokaart komt er ook wel, een 970. :)
Wat een slechte upgrade voor iemand die maximale gaming prestaties nastreeft.

Voor hetzelfde bedrag aan upgrades kun je kiezen:

Optie 1: GTX970 + 6700k + mobo + ddr4
Optie 2: GTX980 Ti + 3770k (kun je stuk hoger draaien dan 3,5GHz)

Je zal schrikken hoeveel beter optie 2 zal zijn, denk aan SLI 970 performance.
Zie: https://www.techpowerup.c...Force_GTX_Titan_X/29.html
(Titan X en 980 Ti komen redelijk overeen voor gaming prestaties)

[ Voor 5% gewijzigd door steff85 op 24-09-2015 11:36 ]

• Ardjee
  • Laatst online: 20-02 12:14
Zie hier een mooi overzichtje van alle i5's vanaf de 2500k tot de 6600k: YouTube: Core i5 6600K Skylake Benchmarks vs i5 4690K/ 3770K/ 2500K/ FX-8350

Dit in combinatie met een Titan X zodat de bottleneck waarschijnlijker op de CPU zit.

Hierin zie je dat zelfs de i5 2500k nog prima meekomt met de 6600k. Aangezien je nog een i7 3770k bezit (die sneller is dan een 2500k) mogen het duidelijk zijn dat je cpu nog lang niet aan het einde van zijn latijn is.

Zoals iedereen al eerder aangaf: Wacht met het vervangen van je cpu! Die kan momenteel nog prima mee, en wanneer dx12 uitkomt gaat er waarschijnlijk nog een hoop cpu load bespaard worden in games waardoor die nog langer mee kan. Dat er na 4 jaar drang is om te upgraden snap ik, maar de winsten bij intel zijn zo minimaal geweest de afgelopen jaren dat het echt niet loont. Ik zou er atm een GTX 970 in gooien en wachten op de eerste gen echte dx12 kaarten voor een toekomstige upgrade. Nu geld uitgeven aan een 6xxx serie cpu + mobo + ram is imo geldverspilling met je huidige systeem.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

steff85 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:34:
[...]

Wat een slechte upgrade voor iemand die maximale gaming prestaties nastreeft.
Slechte upgrade? 8)7

Een 970 kan gewoon de meeste games op allerhoogste setting @1080p @60fps draaien hoor ;).

Waarom zou je SLI gaan draaien? In de meeste gevallen krijg je daar meer driver problemen mee dan een enkele 970.. dan kan je beter over een paar jaar de 970 verkopen, en dan een nieuwe GPU kopen.

Daarbij komt nog eens dat veel games het nog niet lekker laten lopen, en microstuttering zich voor doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Anonymoussaurus op 24-09-2015 12:05 ]

• steff85
Anonymoussaurus schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:05:
[...]

Slechte upgrade? 8)7

Een 970 kan gewoon de meeste games op allerhoogste setting @1080p @60fps draaien hoor ;).

Waarom zou je SLI gaan draaien? In de meeste gevallen krijg je daar meer driver problemen mee dan een enkele 970.. dan kan je beter over een paar jaar de 970 verkopen, en dan een nieuwe GPU kopen.

Daarbij komt nog eens dat veel games het nog niet lekker laten lopen, en microstuttering zich voor doet.
Ik bedoelde eigenlijk slechte keuze in specifieke situatie van TS.
Indien TS maximale gaming prestaties nastreeft, hiervoor honderden euro's aan CPU+RAM uitgeeft en vervolgens met een GTX970 aan komt zetten... Dat vind ik totaal niet in balans.

Zie mijn voorgestelde opties 1 en 2. Ik raad absoluut geen SLI aan, liet enkel zien dat aanschaf van 980 Ti (Titan X) nagenoeg gelijke kracht biedt als SLI 970's (en excl. nadelen die je al opnoemde).

TS ziet zo de kracht van zo'n single GPU tov SLI 970's.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
fragbastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:45:
Ik zoek een?
...
Ik heb het idee dat mijn huidige CPU niet eens de 50% load haalt... en daarom twijfel ik of ik nog een keer een i7 moet halen.
...
Waarom dan upgraden als hij voor jouw gevoel de 50% nog niets eens haalt? Draai eens MSI Afterburner tijdens het gamen en kijk hoeveel de CPU gestresst wordt. Meten = weten.
fragbastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:58:
...
Ik wil gewoon weer upgraden zodat ik er weer 4 jaar tegenaan kan wat betreft CPU, memory en moederbord. ...
Door nu een upgrade te skippen, die overigens niet nuttig is voor gaming (Ivy Bridge i7 -> Skylake i5), bespaar je aardig wat geld. Zeker gezien er ook nog een nieuw moederbord en eventueel nieuw DDR4 geheugen bij moet.
Dan kun je beter nu een upgrade skippen en over 2 jaar gaan upgraden, misschien dat er dan wat verschil merkbaar wordt.

Als je het maximale wilt halen dan doe je jezelf een groter plezier door te investeren in een 980 Ti en niet in een CPU.
Maar dat is nu al zo vaak gezegd en telkens verwerp je het advies en wil je toch een nieuwe CPU, dus krijg ik het idee dat ik(/we) hier tegen een muur aan sta te praten. 8)7

Informaticus of vakkundig Googler?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die 3770K kun je met een beetje koeler leuk richting de 4,3/4,5 ghz knallen en dan is je performanceverschil al helemaal weinig! een 3770K zie je volgens HWI-benches zo'n 30 procent achter de 6700K liggen, maar je kunt er zo ook even wat Mhz'en bijklokken, hij loopt standaard immers ook een stuk trager dan de 6700K. met je moederbord hoef je geen records te verwachten, maar 4,3 ghz is zeker mogelijk. dan kun je imo beter geld uitgeven aan een leuke koeler, groter SSD en een dikkere GPU of een scherm. maar je CPU upgraden is zonde van het geld

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• fragbastard
Je praat niet tegen een muur ;)

Vraag me alleen of dit moederbord nog wel rendabel is om in te inversteren over 2 jaar, plus als je dan gaat verkopen krijg je er ook veel minder voor.

Heb een BenQ XL 2420T, bevalt me prima ;)

Ik wil qua CPU performance best minimale vooruitgang boeken, als ik maar wel 4 jaar vooruit kan.. ook met mijn nieuwe mobo boek ik dan grote vooruitgang, usb 3.0/3.1. etc

Nvidia 970 erbij en ik krijg dan nog wat geld terug voor mijn huidige Hardware.

Dat is gewoon hoe ik er op dit moment tegen aan kijk. Ook op financieel vlak is het misschien gunstig om nu te verkopen i.p.v. over 2 jaar. Zijn meerdere factoren die meespelen dan alleen een "nieuwere" CPU.

• Looney1984
met je cpu die je nu hebt kan je ook 4 jaar vooruit... aangezien die nu maar voor 50% belast wordt of minder..

Gamen is meer gpu gebonden dan cpu. Maar het lijkt erop dat jij graag grof geld wil uitgeven. Welke garantie heb je dat je nieuwe cpu wel 4 jaar "proof" is. Misschien is er een nieuwe ontwikkeling over een jaar en ligt je cpu die je nu wil kopen voor de helft van de prijs in een budgetbak.

Als ik in jou schoenen stond had ik de keuze 100% zeker gemaakt voor een gtx 980 ti.. maar goed denk dat je keer op keer hetzelfde advies krijgt. Maar het lijkt mij dat je iets in je hoofd hebt en dat ook gewoon wil gaan doen. Dus zou zeggen doe waar jij je het beste bij voelt :) en als je graag geld wil uitgeven wil ik je mijn rek.nr ook wel sturen ik kan nog wel wat extra gebruiken :D

(je huidige setup met een 970/980 ti zal zal niet minder werken dan de upgrade die jij wil uitvoeren met een nieuwe cpu en een 970)

[ Voor 7% gewijzigd door Looney1984 op 24-09-2015 16:00 ]

• fragbastard
Ik ben eruit heb een:

i7 6700k
GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD
MSI Z170A-G45 GAMING, Moederbord
32Gb ram

Gekocht.

• Willaaam
  • Laatst online: 23-01 00:13
fragbastard schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:07:
Ik ben eruit heb een:

i7 6700k
32Gb ram

Gekocht.
Of het je heel veel meer FPS oplevert weet ik niet, maar het is wel coole hardware :9

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Update heeft idd denk weinig zin voor de max FPS
Hier van een 3770 naar een 6700K met een m2 pci-e x4 SSD en 3000MHz geheugen gegaan en alles lijkt net wat soepeler te lopen.
Ook irri is nu dat ik met wot meestal 1 van de eerste ben die alles geladen heeft.

Maar de update heb ik zelf ook meer gedaan om weer bij te zijn met alle technieken, DDR4, USB3.1C, M2 en mindere maten SATA Express

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02 14:03
Ik ben eruit heb een:

i7 6700k
32Gb ram

Gekocht.
Wat was nou eigenlijk de reden dat je hier advies vroeg als je toch hetgeen kiest waarvan iedereen zei dat het niet zinvol is? :P

En 32GB RAM om te gamen, je moet het haast wel leuk vinden om geld weg te gooien 8)7

• Hyraclyon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-10-2023
Logico schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:43:
[...]

Wat was nou eigenlijk de reden dat je hier advies vroeg als je toch hetgeen kiest waarvan iedereen zei dat het niet zinvol is? :P

En 32GB RAM om te gamen, je moet het haast wel leuk vinden om geld weg te gooien 8)7
32 GB voor gamen is inderdaad weggegooid geld, tussen 8 gb en 16 gb is er zelfs al geen verschil in FPS op te merken. Source: http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ach, hij is tenminste wel redelijk (understatement) voorbereid op de toekomst met 32GB DDR4 geheugen...

Wel een beetje jammer dat je nu een topic hebt geopend om advies te vragen, en je je er vervolgens weinig tot niets van aantrekt. |:(

Desalniettemin veel plezier met je nieuwe hardware. :)

Had je niet veel beter een DDR3 moederbord kunnen kiezen en dan die 32GB DDR3 uit je oude PC mee kunnen nemen? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door TheTinusNL op 05-10-2015 17:15 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Well , good luck met je 1fps increase.

en je overpricede setje:)

Verwijderd

TheTinusNL schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:13:
Ach, hij is tenminste wel redelijk (understatement) voorbereid op de toekomst met 32GB DDR4 geheugen...

Wel een beetje jammer dat je nu een topic hebt geopend om advies te vragen, en je je er vervolgens weinig tot niets van aantrekt. |:(

Desalniettemin veel plezier met je nieuwe hardware. :)

Had je niet veel beter een DDR3 moederbord kunnen kiezen en dan die 32GB DDR3 uit je oude PC mee kunnen nemen? 8)7
Is vast een zoontje van een millionair :(
/

Als je nou echt een increase wil verkoopte je 1/2 van je geheugen en kocht je ipv je nieuwe proccesor een gtx 980ti :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 17:36 ]

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik snap niet waarom je dan tóch een nieuwe CPU, Moedebord en Ram hebt gekocht.
CPU: Kijk een beetje terug, je verliest hyperthreading.
RAM: WAAROM 32GB? 16GB ís al overkill voor gaming.

Eigenlijk had het geen zin om het topic te starten, want je hebt toch al gedaan wat de meeste mensen niet aanraadden. Je zei ook dat een 3770K niet nog 4 jaar mee kon! Kan makkelijk nog MÉÉR dan 4 jaar mee! (kijk naar 2700K, die gaat toch ook al behoorlijk lang mee!)

Ik denk dat je je CPU+MB+RAM+GPU nog wel voor een mooi prijsje kan verkopen!

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• fragbastard
Bedankt, iemand nog een 3770k kopen?

• steff85
fragbastard schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:34:
Bedankt, iemand nog een 3770k kopen?
Je weet dat iedereen Skylake wil, sterkte om dat fossiel nog te kunnen slijten, ik zou overwegen hem weg te geven hoor. :+

Nu even serieus: plaats een advertentie bij V&A ipv in dit topic en je zult vanzelf met geïnteresseerden in contact komen: http://tweakers.net/aanbod/nieuw/

• mjmvn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
Wel jammer dat je zo eigenwijs bent en blijft, zelfs na alle goede adviezen hier. 8)7

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Om het maar even in de woorden van Gordon en Joling te doen:

Dit is werkelijk hilarisch, lachen, gieren, brullen.

1. Vraag om advies
2. Krijg van iedereen te horen dat je GPU en niet je CPU het probleem is.
3. ???
4. Koopt een duur Z170 moederbord, een i7 en 32GB RAM
5. "Ik gebruik mijn PC alleen om te gamen. Hier wil ik dan ook het maximale uithalen, maar ik heb gehoord dat het verschil tussen de i5 en i7 voor gaming nihiel is."

Ik ga stuk hier.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Tja, dat zijn de mensen die ook denken dat als je systeem maar maximaal 400 watt gebruikt, dat je een 800 watt voeding moet kopen omdat hij dan 'beter presteert'. Irriteer ik mij mateloos aan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:51:

Dit is werkelijk hilarisch, lachen, gieren, brullen.
Maar dat is inderdaad het leuke van een forum, je komt vanalles tegen.

Ik heb wel eens van de baas een "lesje" gekregen omdat een klant veel te hoge specs wilde, en ik hem aanrade iets minder te doen. Je hoeft de klant geen geld uit de zak te kloppen, zo werd mij verteld, maar als ze echt zo graag een i7 willen, en meer van die dure dingen, dan moet je dat respecteren. Jaja, ik weet meer omzet is meer winst, en daar gaat het om. Maar helemaal blij werd ik er niet van.

Maar als ik dit topic zo eens lees, dan zie je gewoon dat er mensen zijn die het ECHT graag willen hebben, ze vragen advies maar dat is meer dat ze eens soort bevestiging zoeken. Maar ook al krijgen ze het niet, ze kopen het dus toch, in ieder geval in dit geval.

Dat is inderdaad lachen. En de kunst is, je er niet aan te irriteren.
Het is immers hun keuze, hun geld. O-)

• Jeroenneman

Jeroenneman

Reepje schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:06:
[...]

Maar dat is inderdaad het leuke van een forum, je komt vanalles tegen.

Ik heb wel eens van de baas een "lesje" gekregen omdat een klant veel te hoge specs wilde, en ik hem aanrade iets minder te doen. Je hoeft de klant geen geld uit de zak te kloppen, zo werd mij verteld, maar als ze echt zo graag een i7 willen, en meer van die dure dingen, dan moet je dat respecteren. Jaja, ik weet meer omzet is meer winst, en daar gaat het om. Maar helemaal blij werd ik er niet van.

Maar als ik dit topic zo eens lees, dan zie je gewoon dat er mensen zijn die het ECHT graag willen hebben, ze vragen advies maar dat is meer dat ze eens soort bevestiging zoeken. Maar ook al krijgen ze het niet, ze kopen het dus toch, in ieder geval in dit geval.

Dat is inderdaad lachen. En de kunst is, je er niet aan te irriteren.
Het is immers hun keuze, hun geld. O-)
Dat gevoel ken ik wel.

Consultancy begint steeds meer op rechtlullen wat krom is te lijken soms. Natuurlijk kan iemand eisen stellen en daardoor boven gemiddelde producten willen. Maar als iemand zonder enige goede reden toch doorzet, ondanks allerlei andere meningen, die wel duidelijk onderbouwd kunnen worden, tja...

Dan vraag ik me af waarom je nog bevestiging zoekt. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• V-rg
  • Laatst online: 17:53
mjmvn schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:43:
Wel jammer dat je zo eigenwijs bent en blijft, zelfs na alle goed adviezen hier. 8)7
offtopic:
Dus je gaat in een 5 weken 'oude' topic reageren om te zeggen dat iemand eigenwijs is? Ontzettend nuttig hoor!

• twanva
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-02 16:37
Ik ben eruit heb een:

i7 6700k
32Gb ram

Gekocht.
16gb is al meer dan voldoende voor gaming en voordat er hyperthreading uitkomt voor games zijn we al 4 jaar verder, aangezien er alleen gegamed wordt.
dus denk dat je wel geld weggooit.. 8)7

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 11:35

Arfman

Drome!

fragbastard schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:45:

Geen budget, maar als ik ~ 120 euro kan besparen dan is dat mooi mee genomen ;)
Kan ik dit weer gebruiken voor een nieuwe videokaart.
Volgens mij kun je voor gaming beter een i5 kopen, een i7 is zonde van je geld :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• mjmvn
*weg*

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:22 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ach laat hem lekker. Zijn geld. Voor gaming heb je er niks aan, advies is gegeven en hij heeft de onderdelen toch al gekocht.

Topic kan net zo goed dicht.

• fragbastard
Mijn VM's draaien wel nice met die dikke i7 en 32GB. Gamen gaat ook zeker goed, ben super snel in de server, moet altijd op iedereen wachten.

• jtjscholten
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06-2024
Mijn persoonlijke mening is :( , het grote verschil tussen de i5 en i7 is hyperthreading.
Hyperthreading heeft echter totaal geen nut bij gaming. Maar ik ben blij dat je snel in de server bent. ;)

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 06:39
Ik vind dat iedereen maar even moet ophouden met uitkramen met te zeggen dat hyper-threading geen zak uithaalt bij games

DIT IS NIET WAAR.

Niet alle games hebben er baat bij maar er zijn zeker games die er baat bij hebben.
Voorbeeld:

BF4 64 man server op Siege of Shanghai.
6700k @ 4.5 GHz met een 980Ti => all low @ 1440p => 250-270fps (cpu niet maxed out 60-70% usage)
(GPU usage is 90-99%)

Zelfde CPU met hyper-threading afgezet in de bios (wat hem dus in feiten een 6600k maakt)
6600k* @ 4.5 GHz met een 980Ti => all low @ 1440p => 150-220fps (cpu tegen plafond met 90-99% usage)
(GPU usage is 60-70% max => CPU bottleneck)

En dit is op een plek van de map waar geen actie plaatsvind, ga je er physics effects tegen gooien gaat volgens mij de FPS op de i5 nog verder naar beneden!

Als je natuurlijk een "zwakkere" GPU hebt kan dit probleem minder opspelen of gewoon volledig afwezig zijn, maar iedereen die altijd maar aan het roepen is dat een i7 geen nut heeft in gaming...

[ Voor 14% gewijzigd door beele op 02-12-2015 09:59 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

beele schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:54:
Ik vind dat iedereen maar even moet ophouden met uitkramen met te zeggen dat hyper-threading geen zak uithaalt bij games

DIT IS NIET WAAR.

Niet alle games hebben er baat bij maar er zijn zeker games die er baat bij hebben.
Voorbeeld:

6700k @ 4.5 GHz met een 980Ti => all low @ 1440p => 250-270fps (cpu niet maxed out 60-70% usage)
(GPU usage is 90-99%)

Zelfde CPU met hyper-threading afgezet in de bios (wat hem dus in feiten een 6600k maakt)
6600k* @ 4.5 GHz met een 980Ti => all low @ 1440p => 150-220fps (cpu tegen plafond met 90-99% usage)

En dit is op een plek van de map waar geen actie plaatsvind, ga je er physics effects tegen gooien gaat volgens mij de FPS op de i5 nog verder naar beneden!

Als je natuurlijk een "zwakkere" GPU hebt kan dit probleem minder opspelen of gewoon volledig afwezig zijn, maar iedereen die altijd maar aan het roepen is dat een i7 geen nut heeft in gaming...
De reden waarom we zeggen dat HT weinig tot geen impact heeft met games is omdat 99% van de games er geen gebruik van maakt.
Dat toevallig die enkele er wel baat bij heeft is dat ten opzichte de rest eigenlijk de meerwaarde het niet waard van zo'n cpu.

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

twanva schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:52:
[...]

16gb is al meer dan voldoende voor gaming en voordat er hyperthreading uitkomt voor games zijn we al 4 jaar verder, aangezien er alleen gegamed wordt.
dus denk dat je wel geld weggooit.. 8)7
Offtopic:
Tegen die tijd heeft hij al een nieuwe i7 en misschien nogsteeds een gtx 770 8)7

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• mjmvn
*weg*

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:22 ]

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
*weg*

[ Voor 99% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:22 ]

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
*weg* reageren is niet verplicht

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:23 ]

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:23 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Xtr3me4me schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:31:
[...]

De reden waarom we zeggen dat HT weinig tot geen impact heeft met games is omdat 99% van de games er geen gebruik van maakt.
Dat toevallig die enkele er wel baat bij heeft is dat ten opzichte de rest eigenlijk de meerwaarde het niet waard van zo'n cpu.
Nee de reden is vrij simpel. Het is voor gamimg niet de 100-150 euro extra waard. Dit spenderen aan een gpu is vaak een betere optie.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Xtr3me4me schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:31:
[...]

Dat is zoals beele ook al zegt dus pertinent niet waar.
Inmiddels kunnen eerder 99% van de games gebruik maken van hyperthreading.

Dat je in veel reviews geen verschil ziet tussen de i5 en i7 komt omdat de processor vaak de bottleneck niet is.
Voeg je meer GPU power toe of verlaag je de settings dan zie je zeker verschil.
Vergelijk je een pentium met een i3 zie je ook zeker verschil (mits natuurlijk nog steeds geen videokaart bottleneck).

• Raymond767
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
*weg*

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:23 ]

• Avizura
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-08-2016

Avizura

sdfsdf

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:24 ]

dsfsdf

• Arfman

Arfman

Drome!

Zooooooooooooo irritant inderdaad.

"Ja Arfman, ik wil graag een pc'tje waar op ik een beetje kan internetten en tekstverwerken"

-"OK, dan zou ik een Intel i3 of AMD nemen, 8 GB RAM en een 120GB SSDtje"

"Hmm ok!"

3 dagen later:

"Ja ik ben bij de $lokalecomputerboer geweest en die zei dat dit veel beter was, iets met een i7 ofzo? En 120GB was echt veel te weinig, nu zit er 16GB in en een SSD was onzin zei hij dus nu zit er een 2TB harddisk in"

- :F :F :F

Beetje zoals OP hier :P

[ Voor 186% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:25 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Arfman schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:44:
[...]

Zooooooooooooo irritant inderdaad.

"Ja Arfman, ik wil graag een pc'tje waar op ik een beetje kan internetten en tekstverwerken"

-"OK, dan zou ik een Intel i3 of AMD nemen, 8 GB RAM en een 120GB SSDtje"

"Hmm ok!"

3 dagen later:

"Ja ik ben bij de $lokalecomputerboer geweest en die zei dat dit veel beter was, iets met een i7 ofzo? En 120GB was echt veel te weinig, nu zit er 16GB in en een SSD was onzin zei hij dus nu zit er een 2TB harddisk in"

- :F :F :F

Beetje zoals OP hier :P
Gatver de gatver. Die computerboeren kloppen onderhand letterlijk het geld uit je zakken..

• Arfman

Arfman

Drome!

Anonymoussaurus schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:51:
[...]

Gatver de gatver. Die computerboeren kloppen onderhand letterlijk het geld uit je zakken..
Zo erg zijn ze niet allemaal maar dit is inderdaad een praktijkvoorbeeld, helaas.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Overigens heb je ook geen 8GB nodig voor tekstverwerken + internetten hoor ;).

• Arfman

Arfman

Drome!

Anonymoussaurus schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:21:
Overigens heb je ook geen 8GB nodig voor tekstverwerken + internetten hoor ;).
Klopt, maar het prijsverschil is dusdanig klein dat het de moeite loont. Soms is een beetje geheugen net voldoende om een PC'tje nog een jaar of twee langer mee te laten gaan.

• Axente
*weg* het is hier geen HK.

[ Voor 79% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:26 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

beele schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:54:

DIT IS NIET WAAR.

Voorbeeld:

(GPU usage is 90-99%)

Oh nee,

Slechts 150 fps minimaal. Das echt onspeelbaar, en zeker 100 euro waard om 200 fps minimum van te maken...

Iets met nut hebben of geld verspilling..

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

[ Voor 43% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:26 ]

• Axente

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:26 ]

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Axente schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:15:
[...]

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:26 ]

• Axente
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:17:
[...]

Lol, same here. Tab 1: nu.nl. Tab 2: tweakers.net. Tab 3: 9GAG. Tab 4: WhatsApp Web.
Fail ik zie nu pas je sarcasme 8)7

• beele
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:13:
[...]

Oh nee,

Slechts 150 fps minimaal. Das echt onspeelbaar, en zeker 100 euro waard om 200 fps minimum van te maken...

Iets met nut hebben of geld verspilling..
*weg*
Je ziet ook een FPS verschil op ultra, ik nam gewoon alles op low om duidelijk aan te tonen dat het een verschil geeft.

Ik heb ook nergens gezegd dat hij de i7 moest nemen, ik toonde gewoon aan dat er een verschil is.
Of dat het voor iemand dat prijsverschil waard is moet hij/zij zelf uitmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:27 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

beele schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:10:
[...]

Dit is weer zon typische reactie waar ik haast het *weg*
Je ziet ook een FPS verschil op ultra, ik nam gewoon alles op low om duidelijk aan te tonen dat het een verschil geeft.

Ik heb ook nergens gezegd dat hij de i7 moest nemen, ik toonde gewoon aan dat er een verschil is.
Of dat het voor iemand dat prijsverschil waard is moet hij/zij zelf uitmaken.
Ik krijg wegvan mensen die blaten over dingen waar ze niks vanaf weten.

Ja, er is een verschil tussen een i7 en een i5.
Is dat verschil ook maar enigszins relevant zolang je geen kaarten van 800 euro per stuk koopt? Not really.

Kun je ten alle tijde dat verschil beter in een GPU steken? Absoluut.
Heeft een i7 dus nut voor gamen? Niet echt, want die 10 fps die je wint (zolang je op een beetje normale settings speelt, en niet op settings waarbij je het verschil toch al niet meer merkt), kun je veel beter in andere dingen steken.

En tja, misschien moet iedereen dan maar overal een disclaimer bij gaan zetten, omdat er anders weer een wijsneus zoals jij aankomt met low settings en een GTX980 Ti: "muh muh, het maakt welles verschil111!!11". |:(

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 08-12-2015 20:28 ]

• beele
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:14:
[...]

Ik krijg schijt van mensen die blaten over dingen waar ze niks vanaf weten.

Ja, er is een verschil tussen een i7 en een i5.
Is dat verschil ook maar enigszins relevant zolang je geen kaarten van 800 euro per stuk koopt? Not really.

Kun je ten alle tijde dat verschil beter in een GPU steken? Absoluut.
Heeft een i7 dus nut voor gamen? Niet echt, want die 10 fps die je wint (zolang je op een beetje normale settings speelt, en niet op settings waarbij je het verschil toch al niet meer merkt), kun je veel beter in andere dingen steken.

En tja, misschien moet iedereen dan maar overal een disclaimer bij gaan zetten, omdat er anders weer een wijsneus zoals jij aankomt met low settings en een GTX980 Ti: "muh muh, het maakt welles verschil111!!11". |:(
Voor je begint te blazen over dat ik nergens iets van ken, zou je beter mijn eerste post eens herlezen...
Ik heb nergens gezegd dat je de i7 boven de i5 moet nemen.
Ik heb enkel een voorbeeld gegeven dat een i7 beter is dan een i5. Iets wat in de toekomst enkel nog meer gaat spelen (als je tegen een cpu bottleneck aanloopt door een zware gpu te gebruiken)

Ik laat het hierbij want sommige mensen zijn niet voor rede vatbaar.

Verwijderd

Ik heb dus de zelfde vraag als de topic maker.

alleen het verschil, ik wil naast gamen ook een servertje kunnen hosten en misschien in de toekomst streamen. aangezien daar hyperthreading voor nodig is lijkt het me handig om een i7 te halen of zit ik nu fout

• Jeroenneman

Jeroenneman

beele schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:33:
[...]

Voor je begint te blazen over dat ik nergens iets van ken, zou je beter mijn eerste post eens herlezen...
Ik heb nergens gezegd dat je de i7 boven de i5 moet nemen.
Ik heb enkel een voorbeeld gegeven dat een i7 beter is dan een i5. Iets wat in de toekomst enkel nog meer gaat spelen (als je tegen een cpu bottleneck aanloopt door een zware gpu te gebruiken)

Ik laat het hierbij want sommige mensen zijn niet voor rede vatbaar.
Nee, jij moest gewoon even laten zien hoe slim je wel niet was.

"i7 heeft geen nut voor gamen" (Grotendeels waar, alleen in uitzonderlijke omstandigheden)

"Hele post met koeienletters DIT IS NIET WAAR, heel verhaal blabla".

En uiteindelijk komen we toch weer uit op "Nee, een i7 heeft nauwelijks nut voor gaming".

Wat ben je nu opgeschoten dan? Behalve een leuke hypothetische schets te hebben getoond? Wil je daarvoor een lolly?

Doe je dat ook bij kinderen?

"Een auto is sneller dan een fiets"

"Nee hoor, deze fiets van 6000 euro van carbon fiber kan sneller door de stad als de auto in de file staat en het precies windstil is".

Ja je hebt gelijk, maar het slaat nergens op/

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Ik denk dat je het verkeerdom ziet.
Wat je eigenlijk zou moeten zeggen: een fiets (i5) is net zo snel als een auto (i7), omdat je toch in het verkeer vaststaat (GPU bottleneck).
Maar er zijn momenten (en die komen steeds vaker) waarbij je niet vast staat (144Hz scherm, zwaardere GPU, zwaardere MP games) en je dus wel harder gaat met de auto omdat je een stukje over de snelweg kan.

Mij boeit het niet want ik rij nooit over de snelweg (geen 144Hz, 'overkill' GPU of MP sessies), maar er zijn zeker lui die er wel baat bij hebben.
Ik denk dat die situaties niet (meer) uitzonderlijk zijn en dus slaat de opmerking wel ergens op.

Daarnaast zie je bij veel nieuwere games dat de goeie ouwe i7 2600k net zo snel is als een nieuwe i5 4690k, wat dat betreft dus ook heel geen slechte investering.
(eens per 8 jaar een i7 is goedkoper dan elke 4 jaar een nieuwe i5)

Nog even los over de constatering dat games geen HT gebruiken, want dat doen ze sowieso.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Opgeruimd en dicht want dit ging nergens meer over :X
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.