Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
Ok, gisteren op bezoek bij vrienden van ons. Hebben in Februari een heel mooi vrijstaand huis met een vloeroppervlak van ruim 200m2 gekocht.

Het huis is uit 1986 en de originele CV ketel zit er nog in. Aangezien er een kind van bijna 4 thuis is, hij min of meer fulltime thuis werkt en zijn vrouw nogal een koukleum is, draait de CV ketel vaak..... Echt zuinig zal die niet meer zijn, dus we raakten hier gisteren over aan de praat.

Hij wil graag zijn gasverbruik minderen.... Ik gaf aan dat er tegenwoordig ook meerdere mogelijkheden bestaan om te stoken op elektra in plaats van op gas.... De complete gasaansluiting kan er nog niet uit (geiser/boiler nog aanwezig + koken op gas) maar dat zou eventueel een volgende stap kunnen zijn....

We zaten te filosoferen en de bedenken wat de mogelijke stappen zouden kunnen zijn...

Ik heb hem de ELGA eens genoemd, maar ik zag dat daar nog een CV ketel bij moet (en de huidige is aan vervanging toe na bijna 20 jaar)... Lucht/lucht warmtepompen lijkt me niet ideaal omdat er nogal wat ruimtes zijn om dan te voorzien van een binnenunit....

Lucht/Water warmtepomp lijkt me dan ideaal, maar trekken die dat voor zo een groot huis?

Daarnaast nog een vraag: hij heeft op zijn dak weinig plek voor zonnepanelen (ivm veel bomen), maar wel een vrije akker naast het perceel liggen... Afstand zal dan 100 a 150 meter zijn...

Heeft het zin (en mag het) om daar zonnepanelen op te leggen?

Er zijn nogal wat topics over allerlei situaties, maar deze is zo specifiek dat ik er een eigen topic over geopend heb...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03

SeatRider

Hips don't lie

miel schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:39:
Er zijn nogal wat topics over allerlei situaties, maar deze is zo specifiek dat ik er een eigen topic over geopend heb...
Twee zelfs: Slim en duurzaam stoken

Nederlands is makkelijker als je denkt

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
De makkelijkste stap is waarschijnlijk het vervangen van de ketel door een hr ketel. Als de huidige ketel uit 86 is, is de kans groot dat het geen hr is. Dan volgt het waterzijden inregelen van de installatie en afhankelijk van de ketel, deze nog wat fine tunen.
Dat bespaart behoorlijk, maar in conventionele techniek is het optimum dan wel bereikt.
Vervolgens is isoleren natuurlijk ook belangrijk. Wellicht een wtw op de douch en mogelijk op ventilatie.

Om daarna nog meer gasgebruik te verminderen vergt wat meer techniek om toe te voegen. Een eerste is toevoegen van een warmtepomp aan de cv installatie. En een elektrische kookplaat natuurlijk.
Dan volgt als laatste een warmtepomp als hoofdverwarming en warmwater-bron. Afhankelijk van het type kan de gasaansluiting er dan helemaal uit.

De zonnepanelen die je noemt kunnen ( moeten :) ) altijd, maar hebben weinig met het gasverbruik te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 29-11-2015 10:33 ]

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:13
De gouden regel is altijd eerst isoleren! Dan pas andere technieken ertegenaan gooien. Door te isoleren verandert de energiebehoefte namelijk en worden sommige technieken zoals een warmtepomp ineens veel interessanter dan voordien.
Wat is eigenlijk het huidige energieverbruik voor die woning?

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
luukbartelet schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:30:
De gouden regel is altijd eerst isoleren! Dan pas andere technieken ertegenaan gooien. Door te isoleren verandert de energiebehoefte namelijk en worden sommige technieken zoals een warmtepomp ineens veel interessanter dan voordien.
Wat is eigenlijk het huidige energieverbruik voor die woning?
Huidige verbruik is onbekend, maar zal fors zijn verwachten ze...

Zou een nieuwe ketel en een elga samen geen optie zijn?

Beneden zijn 6 afgesloten ruimtes en boven nog eens 6... Dus 6 binnenunits kan nooit interessant zijn, vandaar een elga als mogelijke optie...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• luukske
Om een afweging te maken of dit zinvol is, zul je toch echt het huidige verbruik moeten kennen. Misschien vanaf nu wekelijks bijhouden en omrekenen in graaddagen om een goede schatting te kunnen doen?
Wamtepompen zijn volgens mij alleen echt interessant als je (voor een periode van het jaar) dit als enige energiebron kunt inzetten om aan de warmtebehoefte te voldoen.
Als je daarnaast continue een gasketel nodig hebt, ben je beter af met alleen die gasketel.

• blissard
Maar een ketel uit 86 vervangen door een hr ketel is toch altijd een goed begin? Natuurlijk is isoleren belangrijk, maar die ketel is een dag werk en direct resultaat.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net zoals isoleren. De spouw hebben ze in een paar uur geïsoleerd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
De ketel/geiser/boiler er allemaal uit, en vervangen door een moderne ketel is zeker een nuttige stap. De warmwater efficiëntie is de laatste jaren stevig gestegen, dus ten opzichte van de combinatie geiser/boiler/ketel kun je waarschijnlijk veel besparen. Dan denk ik aan 2x waakvlam, stilstand verliezen, etc.

Isoleren is ook een goed plan, maar daarvoor moet wel eerst gekeken worden of dit eenvoudig mogelijk is.

• luukske
Bezuiniger schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:37:
De ketel/geiser/boiler er allemaal uit, en vervangen door een moderne ketel is zeker een nuttige stap. De warmwater efficiëntie is de laatste jaren stevig gestegen, dus ten opzichte van de combinatie geiser/boiler/ketel kun je waarschijnlijk veel besparen. Dan denk ik aan 2x waakvlam, stilstand verliezen, etc.

Isoleren is ook een goed plan, maar daarvoor moet wel eerst gekeken worden of dit eenvoudig mogelijk is.
Als je eerst de ketel vervangt en daarna door isolatie 30% besparing doorvoert, dan zit je dan wel met een overgedimensioneerde ketel.
Je zult dus vantevoren het totaalplaatje moeten bekijken. Kun je daarna nog altijd alles in stappen uitvoeren...

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
De ketel is eigenlijk per definitie overgedimensioneerd. Je moet echt heel veel radiators plaatsen om het piekvermogen kwijt te kunnen van een CV ketel.

• blissard
Bezuiniger schreef op zondag 29 november 2015 @ 18:30:
De ketel is eigenlijk per definitie overgedimensioneerd. Je moet echt heel veel radiators plaatsen om het piekvermogen kwijt te kunnen van een CV ketel.
Ik denk dat dat wel voor het continue stoken geldt. Maar bij het opwarmen van de radiatoren, leidingen e.d. kan het systeem korte tijd veel meer vermogen hebben.

Natuurlijk is een volledig plan altijd het beste. Alleen moet het verschil in gebruik van een 30 kw en een 24 kw ketel ook niet overschat worden. Een snelle keuze zonder volledig plan kan beter zijn dan een perfect plan over 1 of 2 jaar.
Pagina: 1