Goede basis voor Home Cinema 5.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hoi,

Een jaar of 8 geleden heb ik een DVD-Surround set van LG gekocht voor € 150,-
Dit is natuurlijk niet echt meer van de tijd. Enige input is sterio ingang, waar nu de TV op is aangesloten voor het kijken van films.

Ik zoek een?
Goede basis voor een Home Cinema

Wat is je budget?
Het budget is variabel van de 600/800 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
het luisteren van muziek overdag via netwerkmogelijkheid, en het bekijken van films

Wat heb je zelf al gevonden?
Vaak zie je dat "jullie" zeggen: ga eens luisteren! Dit heb ik afgelopen tijd gedaan, en ben onder de indruk van:
- Dali Zensor serie.
- Onkyo TX-NR545

Welke vragen heb je hier nog over?
Voor mijn doel (uiteinderlijk 5.1) wil ik gebruik maken van de combi TX-NR545 icm 2x Dali Zensor 1. Deze dan later uit te breiden met de center, en Zensor 5 als front.

Wat is jullie "weisheid"?
Past dit goed bij elkaar? Qua prijs kom ik mooi in het budget uit, en dan heb ik een goede basis die ik kan uitbreiden naar 5.1

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Geen tip, maar ik zit met praktisch dezelfde vraag in dit topic:Op zoek naar een starter hifi-set

Wellicht ook interessant om te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Inderdaad.
Zelfde speakers.

Persoonlijke voorkeur gaat naar onkyo ipv yamaha.
Prijs technisch is de onkyo nu erg aantrekkelijk bij de mediamarkt. Jammer dat de Dali speakers duurder zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:31
Duurder geworden? Als ik me goed herinner kosten ze al jaren €150,- / stuk. De Zensor 5 is op dit moment wel interessanter geworden. I.v.m. black-friday hebben enkele winkels de prijs verlaagd naar €219,-/stuk (normaal €329,-). Dus mocht er wat rek zitten in je budget en je bent bereid snel tot aanschaf over te gaan, dan doe je geen miskoop om gelijk voor de Zensor 5 te gaan.

Ik was voorheen ook van plan naar een 5.1 set te werken, maar ben op een 4.0 opstelling blijven hangen. Ik gebruik de Zensor 5 samen met de Zensor 1 en ik mis de subwoofer eigenlijk niet. Bij wijze van test heb ik nu een subwoofer erbij staan, maar ik kan niet zeggen dat het een flinke verbetering geeft. Je hebt van die geweldsfilms waarbij je wel merkt dat de sub iets meer geeft dan de Zensor 5, maar daar moet je van houden. De gemiddelde film heeft naar mijn idee weinig tot geen profijt van een sub en series al helemaal niet, laat staan gewone kabel-tv. Ook de meeste muziekgenres hebben geen sub nodig.
[edit]
Ik moet hier even op terugkomen. Ik heb inmiddels de instellingen in de receiver aangepast en moet nu concluderen dat een subwoofer weldegelijk een toegevoegde waarde heeft. Feit blijft wel dat de Zensor 5 (of 7) speakers zeker hun mannetje staan, ook in het laaggebied, maar met een goed ingestelde sub vloeit het toch allemaal wal beter.
[/edit]

De Zensor 5 geeft best wel wat bas en laat zelfs de deuren/kopjes licht dreunen. Ik sta er vaak nog steeds van te kijken wat deze kan produceren bij het juiste volume. Goed instellen van de receiver is hierbij wel noodzakelijk, maar dat geldt eigenlijk voor alle soorten speakers.

Let wel, ik weet niet hoeveel de sub uit mijn testopstelling verschilt van een Dali sub e-12f, maar kan me voorstellen dat 8" @ €300,- niet opweegt tegen 12" @ €650,- en dat die Dali sub wél iets toevoegt aan het geheel.

Een heel ander budget, maar ik hoor van verschillende kanten dat de Zensor 7 zijn meerprijs zeker waard is t.o.v. de Zensor 5. De basweergave is daar nog wat sterker aanwezig. Ik zit er zelf aan te denken eens te gaan luisteren naar de verschillen, maar ben bang dat ik dan direct thuiskom met 2 grote dozen :D

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 01-12-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:06:

Ik was voorheen ook van plan naar een 5.1 set te werken, maar ben op een 4.0 opstelling blijven hangen. Ik gebruik de Zensor 5 samen met de Zensor 1 en ik mis de subwoofer eigenlijk niet. Bij wijze van test heb ik nu een subwoofer erbij staan, maar ik kan niet zeggen dat het een flinke verbetering geeft. Je hebt van die geweldsfilms waarbij je wel merkt dat de sub iets meer geeft dan de Zensor 5, maar daar moet je van houden. De gemiddelde film heeft naar mijn idee weinig tot geen profijt van een sub en series al helemaal niet, laat staan gewone kabel-tv. Ook de meeste muziekgenres hebben geen sub nodig.

De Zensor 5 geeft best wel wat bas en laat zelfs de deuren/kopjes licht dreunen. Ik sta er vaak nog steeds van te kijken wat deze kan produceren bij het juiste volume. Goed instellen van de receiver is hierbij wel noodzakelijk, maar dat geldt eigenlijk voor alle soorten speakers.

Let wel, ik weet niet hoeveel de sub uit mijn testopstelling verschilt van een Dali sub e-12f, maar kan me voorstellen dat 8" @ €300,- niet opweegt tegen 12" @ €650,- en dat die Dali sub wél iets toevoegt aan het geheel.
Ik denk het laatste:
Naar mijn mening is er voor elke set een passende subwoofer te vinden. Of je echter het bedrag er voor over hebt is dan natuurlijk een tweede. Een goede subwoofer is bijvoorbeeld een BK XXLS400 of een SVS SB1000 (beide gesloten), maar daar ben je wel minstens 500 euro voor kwijt. De Zensor 5 heeft opgegeven 43 Hz als laagste punt bij -3 dB. Een subwoofer die alles onder de 60 Hz voor zijn rekening neemt (wellicht 80 Hz met film) zal zeker een dimensie toe moeten voegen. Indien je dat niet hebt is het waarschijnlijk de akoestiek of plaatsing die roet in het eten gooit. De subwoofer die je nu hebt is ook maar een 8" en gepoort (al is dat laatste persoonlijke voorkeur), zet een mooi 10 of 12" exemplaar neer, stel deze goed af en er moet toch zeker wel iets extra's zijn. Dat je de kopjes in de kast kan horen trillen zegt niet dat je laag goed is. Ik speel hier met subwoofer en niets trilt in de kamer, maar het laag loopt wel door.

Ik speelde eerste ook zonder subwoofer en zei er geen nodig te hebben. Voor er bij had ik een Magnat Motion 200A staan, gepoort 8"model. Met films was de Magnat in staat lekker lomp te spelen en dat gaf een extra dimensie en bracht niet eens heel veel meer met de subwoofer die ik nu heb. Maar met muziek was de Magnat nergens waar de huidige subwoofer (Velodyne SPL-1200 Ultra) lekker subtiel mee kan spelen in de lagere regionen en aanvult waar de speakers stoppen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Onderstaand een link naar de nog huidige opstelling, die tevens aangepast wordt.

PurpleBlue in "Het grote Audiomeubel topic!"

De banken zijn vervangen door 1 hoekbank, en de "haard" gaat weg.
Aangezien de nr545 niet in het huidige meubel past, zoek ik ook wat anders van max160cm breed.

Wellicht verstandiger om dan een Dali zensor 5 naast het meubel te plaatsen ipv een zensor 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Ik heb ook een leuke optie op een TX-NR737. Is dit een goede keus tenopzichte van de TX-NR545.
Hij heeft meer vermogen, en 3 zones. Zo ver ik kan zien heeft hij verder ongeveer dezelfde opties.

Daarnaast kwam ik ook de Onkyo SKS-HT728 tegen voor een leuke prijsje.
Moet ik hier vanaf zien, en me richten op de Dali's? Of is dit om te beginnen een leuke set?
Kan hier verder weinig over vinden.

Alvast bedankt!

EDIT:
Met deze combi blijf ik nog binnen Budget :)

[ Voor 6% gewijzigd door PurpleBlue op 01-12-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je de opties van de TX-NR737 nodig? En dan harde opties als de drie zones, meer vermogen mag geen argument zijn. Indien ja dan is de keuze makkelijk, indien niet zou een goedkopere receiver nemen en zo meer budget vrij houden om in speakers te steken. Die laatste doen meer met het geluid dan een andere receiver.

Betreffende de speakers: ik had nog nooit van de Onkyo SKS-HT728 gehoord. Het ziet er qua setje leuk uit, maar puur op gevoel zou ik toch bij de Dali blijven. De SKS-HT728 heeft dan wel zuilen, maar met twee woofers van 8 cm is het niet heel indrukwekkend. Ik zet dan ook mijn vraagtekens bij het opgegeven bereik, wat dan direct geld voor de andere speakers. De kans dat het beter klinkt dan de speakers van de TV of een LG-set van 150 euro is natuurlijk meer dan aanwezig. Als je snel klaar wilt zijn pak je de Onkyo, als je wat meer naar HiFi wilt en echt een leuke basis wilt dan begin je met de Dali en bouw je die langzaam uit naar een 5.1 set of wellicht een 5.2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord.
Tja, Hij is eigelijk hetzelfde als de 545, echter dan met meer vermogen, en 3 zone. + "THX® Select2™ Plus Certified"

Vond zojuist bij Foka de receiver (TX-NR737) voor € 339,- in de outlet.
Deze besteld, en nu kijken naar de speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-10 14:54
Ik kwam van een soortgelijke instap setup af en heb destijds de Onkyo set uit mijn signature vvv gekocht. Prima geluid. Kant en klaar. Past in je budget en dacht ik tegenwoordig (ook?) in 7.1 verkrijgbaar.

Nevermind. Je hebt al besteld.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 01-12-2015 21:56 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

PurpleBlue schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:51:
Bedankt voor je antwoord.
Tja, Hij is eigelijk hetzelfde als de 545, echter dan met meer vermogen, en 3 zone. + "THX® Select2™ Plus Certified"

Vond zojuist bij Foka de receiver (TX-NR737) voor € 339,- in de outlet.
Net als vermogen zegt THX verder ook niets ;)

€339,- is wel een hele mooie prijs, voor dat geld zou ik dan ook die genomen hebben. Dat is goedkoper dan de eerder genoemde TX-MR545. Nu die resterende 461 euro eens opmaken aan speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
haha, idd.. :)
Heb nu zoizo een ander TV meubel nodig voordat ik de receiver uberhaubt kwijt kan :)
En nu de speakers inderdaad...

• PurpleBlue
  • Niet online
Vandaag na wat afwegen toch deze besteld:
http://www.foka.nl/outlet/onkyo-sks-ht728-zwart-foka-outlet

Voor die prijs, icm de onkyo receiver val ik ruim binnen budget. Kan ik er weer tegenaan.

Tv kijk ik niet zo veel, vaak een film of serie.
Muziek zal ook al een stuk beter zijn dat dat we gewend zijn, dus gaan er op vooruit.
Wellicht over een paar jaar nieuwe speakers, maar voorlopig kunnen We genieten van deze set.

Zal wanneer het geïnstalleerd is mijn ervaring delen.

Gr erik

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zie dat je je recent je receiver hebt gekocht. Welke luidsprekers zijn het geworden? Of heb je nog niet gekozen?

• PurpleBlue
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:28:
Ik zie dat je je recent je receiver hebt gekocht. Welke luidsprekers zijn het geworden? Of heb je nog niet gekozen?
Zie de link in mijn post boven je ;)

• technorabilia
Waarom niet voor een set gekozen als deze? http://www.foka.nl/onkyo-ht-s9700-thx
Is maar een eerlijke vraag hoor ik ben gewoon nieuwsgierig.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:46
kraades schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:59:
Waarom niet voor een set gekozen als deze? http://www.foka.nl/onkyo-ht-s9700-thx
Is maar een eerlijke vraag hoor ik ben gewoon nieuwsgierig.
Om te beginnen is die set 99 euro boven het maximale budget.
En de meeste "alles-in-1" sets zijn niet echt future proof.

B.v. DVD en versterker in 1 met 1 HDMI uitgang zoals bij mijn schoonouders.
Kopen vervolgens een Blu-Ray speler... kunnen ze die niet aansluiten op hun 5.1 set.

Uiteraard zijn er ook geschikte sets, maar die zullen veelal duurder uitvallen. Ik zou denk ik eerder voor een goede 2e hands zoeken op Marktplaats wanneer mijn budget lager is dan mijn wensen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Idd buiten budget.

Maar je nadelen gelden niet voor deze set. De reden waarom ik het vraag is dat men vaak kiest voor een losse Onkyo versterker en luidsprekers van een ander merk. Nu ik hier zag dat er ook voor Onkyo luidsprekers werd gekozen en ik ook deze set heb (de voorganger 5.1 versie) vroeg ik mij weer eens af waarom men de Onkyo sets altijd een beetje links laat liggen. Dit terwijl de prijs/kwaliteit verhouding mijns inziens prima is voor een versterker en 7.1 luidsprekers.

[ Voor 12% gewijzigd door technorabilia op 18-12-2015 08:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Hoi Kraades,

Ik had me gericht op de TX-NR545, en daarbij losse DALI speakers.
De Onkyo TX-NR737 vond ik voor minder dan de 545, en is een goede basis. dus besteld.
Daar ik toch wel graag meteen een 5.1set, en niet eerst 2 -> 2.1 -> 3.1 -> 5.1 uitbreiden. (7.1 heb ik de ruimte niet voor)
Van een vriend kreeg ik een demo van zijn HKTS16, wat al 1000x beter is dan mijn huidige set.
Na zijn demo, was ik enthousiast en ben toch gaan kijken naar een vergelijkbaar set (wat net in het budget paste)
Ik kwam de Onkyo SKS HT-728 tegen voor een zeer nette prijs bij Foka outlet, en me hierdoor laten verleiden.
Dali's zullen zeker beter qua geluid, maar ga ik budgettechnisch nu niet redden.

Gr, Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Helemaal duidelijk. Veel plezier ermee!

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1