Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostigroover
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-04 09:33
Beste mensen,

Vandaag kreeg ik onverwachts de mededeling dat mijn startup disk van mijn Macbook Pro (MacBookPro9,1, mid 2012, 2e generatie unibody) volzit. De schijf betreft een Samsung SSD van 250 GB. Dat verbaasde me want ik heb geen grote bestanden op de schijf gezet in de afgelopen paar weken. De laatste keer dat ik bewust de vrije ruimte op mijn schijf bekeek, bedroeg dat ook iets van 50 GB. Toen ik de melding vandaag kreeg had ik blijkbaar 7 MB (inderdaad, MB!) over. Nadat ik mijn laptop herstartte, had ik ongeveer 1 GB vrije ruimte. Dus ik kan niet goed vaststellen wanneer en hoe snel ik mijn vrije ruimte ben kwijtgeraakt. Gebeurde dat vandaag heel snel, of de afgelopen paar dagen of zelfs weken?

Ik heb in mijn Downloads-map gekeken naar zowel de grootste bestanden als de nieuwste bestanden. Ik zag enkel bestanden die daar al maanden staan. Niets opvallends dus dat iemand anders daar tegen mijn zin en zonder mijn medeweten heeft neergezet. Ook heb ik mijn verborgen mappen zichtbaar gemaakt en tevens daar zag ik niets geks tussen staan.

Vervolgens heb ik enkele Smart Folders aangemaakt om te kijken of elders bestanden op mijn Macbook Pro zijn neergezet zonder dat ik het wil. Ik heb een Smart Folder aangemaakt die de nieuw gecreëerde bestanden van de afgelopen 24 uur toont, de aangepaste bestanden van de laatste 24 uur, en de aangepaste bestanden van de afgelopen zeven dagen. Wederom zag ik niets onverwachts.

Nu ben ik geen complete digibeet maar ik kan ook niet zeggen dat ik zoiets als dit eerder heb meegemaakt op een Mac. Mijn speurtocht op het internet bracht me bij een vrouw die ook een volle startup disk had. Zij had waarschijnlijk last van memory leak. Ik neem aan dat het dan een situatie betreft waar de harde schijf wordt ingezet als virtueel geheugen en dat deze ruimte dan niet teruggegeven wordt. Ik heb geen idee hoe ik dit zou kunnen opsporen, zeker omdat ik de laptop toen al had herstart. Wel weet ik dat van de 8 GB geheugen vrijwel alles in gebruik was. Hoeveel virtueel geheugen daar (extra) bij zat, durf ik niet te zeggen.

Verder heb ik ook mijn laptop geherindexeerd via de terminal. Ik gebruikte daar het commando sudo mdutil -E / voor. Ik wilde kijken of daar iets geks uitkwam en--wie weet--misschien kwam tijdens het indexeren wel een stuk harde schijf vrij. Dat geluk had ik niet: de indexatie zegt nog steeds dat SSD slechts 1 GB vrije ruimte over heeft.

Ik typ dit op mijn partners laptop. Mijn Macbook Pro staat al een aantal uur uit. Ik heb ook geen zin om lukraak bestanden of mappen weg te gooien want ik weet niet eens of de ruimte bezet is door bestanden. Het lijkt me dat als het een memory leak betreft, de vrije ruimte binnen no-time weer is 'overspoeld' en ik nog steeds geen verbetering zie.

Ook betwijfel ik of het verstandig is een backup te maken van de SSD in time Machine. Ik zou niet graag mijn bestanden van de afgelopen tijd kwijtraken, maar ik wil ook dit probleem niet kopiëren naar een externe harde schijf.

Ik heb het forum al wat doorzocht. Zo kwam ik Macbook Air vol tegen maar dat leek me niet geheel hetzelfde want die topicstarter wist waar zijn ruimte werd opgenomen. Ik heb echter geen idee. Verder heb ik na de indexatie van de schijf gekeken en kwam ik geen backup-sectie tegen dus ik weet ook niet of ik hetzelfde probleem ondervind als in Macbook Air 2011 harde schijf vol.

Hopelijk heeft iemand een tip. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de stappen die ik onderneem en de uitkomsten hiervan.

Bedankt voor het lezen,
Tosti.

NB: Ik ben nieuw op het forum. Zoals iedereen dat doet op een nieuw forum heb ik de gedragsregels gelezen en hopeijk correct toegepast. Mocht dit topic onverhoopt verkeerd staan, de topictitel niet voldoen aan de eisen, of ik tijdens mijn zoektocht een topic gemist hebben dat dit al behandelt, mijn welgemeende excuses. Laat het me ook zeker weten als ik iets verkeerds heb gedaan. De vermoeidheid (en lichte moedeloosheid) begint inmiddels zijn tol te eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Kijk even met DiskInventoryX of iets vergelijkbaar waar je ruimte daadwerkelijk voor gebruikt wordt.
Als je meer antwoorden/onderzoek wil moet je even een diagnostics package maken en uploaden/mailen. (wat eigenlijk sysdianose heet)

Dat doe je zo: shift+control+option+command+. (ja, die laatste punt ook indrukken), en je scherm zal even flitsen of een geluid maken. Na een paar seconden komt er een bestand op je bureaublad en opent soms ook een finder venster met de locatie van het bestand. Daar zitten alle recente logs, crashes, spindumps, hardware profielen en hardware settings in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Is de oorzaak niet gewoon dat Time Machine reservekopieën (tijdelijk) op je SSD aan het maken is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11
Icephase schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 08:05:
Is de oorzaak niet gewoon dat Time Machine reservekopieën (tijdelijk) op je SSD aan het maken is?
Lijkt mij ook. Ik heb er tijden naar zitten zoeken in het verleden maar dit had er bij mij alles mee te maken..

Kijk even naar je disk gebruik onder 'About this mac' en je ziet het direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostigroover
johnkeates schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 02:35:
Kijk even met DiskInventoryX of iets vergelijkbaar waar je ruimte daadwerkelijk voor gebruikt wordt.
Bedankt voor het bericht. Ik heb DiskInventoryX gebruikt en kon de meeste bestanden plaatsen. Linksonder staat echter de representatie van een groot blok bestanden waar ik geen raad mee weet. Ze hebben file type Document. Het is een map genaamd cores en bevat bestanden zoals je ziet op het bijgevoegde screenshot (onderaan post): core met een nummer erachter van verschillende groottes (2,8 GB tot 3,0 MB en zelfs twee van nul bytes). De mapgrootte komt overeen met de vrije ruimte die ik mis want die is rond de 50 GB. Op het screenshot heb ik de hele map geselecteerd en al die roze blokjes komen overeen met de verschillend genummerde cores in die lijst eronder.

Na een korte zoekopdracht lijkt dit op een core dump. Nog nooit ven gehoord maar ik snap wat core dumps inhouden. Nadat ik een week of twee geleden heb geüpgradet naar de nieuwste versie, crasht mijn Skype app elke keer dat ik 'm afsluit. Wellicht dat dat de reden is voor het explosief vullen van de cores-map. Aangezien het lijkt of ik er verder niks aan heb, zat ik eraan te denken de cores-folder uit te schakelen. Of raad een van jullie dit sterk af? Misschien is dat niet handig voor troubleshooting en installeer ik liever de voorlaatste versie van Skype. Dan leeg ik de map enkel zonder 'm uit te schakelen.

Ik heb snel een kijkje genomen in de cores-map: van de 95 cores is er één uit maart 2015 en bedraagt ongeveer 660 MB. De resterende 55 GB zijn dus de afgelopen week gecreëerd. Spijtig genoeg heb ik nog niet gevonden van welk programma de dumps afkomstig zijn maar dat mijn vrije ruimte hier naartoe is gegaan, lijkt me buiten kijf staan.
Icephase schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 08:05:
Redshark schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:06:
Lijkt mij ook. Ik heb er tijden naar zitten zoeken in het verleden maar dit had er bij mij alles mee te maken..

Kijk even naar je disk gebruik onder 'About this mac' en je ziet het direct.
Bedankt voor jullie reactie. Dit probleem kan ik gelukkig uitsluiten want de automatische backups van Time Machine staan uit. Ik heb voor de zekerheid nog even gecontroleerd en backups nemen nul bytes in op mijn schijf. Eén zorg minder!

Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b182/GroovemasterD/Screen%20Shot%202015-11-28%20at%209.36.53_zps6uowqeyl.png

Het is een screenshot gelinkt via Photobucket want ik heb nog niet genoeg karma om gebruik te maken van het fotoalbum.

[ Voor 6% gewijzigd door tostigroover op 28-11-2015 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 09:42
Als je geen behoefte voelt om zelf uit te zoeken wat die coredumps veroorzaakt dan zou ik ze gewoon verwijderen en de optie om coredumps te maken uitzetten.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Lijkt er inderdaad op dat je een grote hoeveelheid coredumps hebt. In plaats van die uitschakelen zou je ze ook kunnen verwijderen en het probleem op kunnen lossen zodat ze niet constant aangemaakt worden ;-)

Het is misschien ook handig als je even kijkt van welke processen die dumps zijn, het kan skype zijn, maar ook wat anders. OSX Desktop apps hebben over het algemeen niet coredumps maar crashreports zonder core. Op z'n best nog spindumps, maar daar houdt het dan ook wel op.

Als het goed is kan je zien welk programma verantwoordelijk is voor een dump door in Terminal 'file' te gebruiken. Stappen:

1. Open terminal.app
2. Type: file (met een spatie er achter)
3. Drag & Drop een core.xxx bestand op je terminal venster
4. Druk op enter

File laat in de meeste gevallen dan weten dat het een coredump en ook welk programma de eigenaar is.

Los van het hele verhaal: kijk even in je logs wat er allemaal loopt te crashen. bijvoorbeeld in Console.app en dan bij 'all' of 'alle berichten'. Stel dat er een launchd agent/daemon constant crasht, dan kan je daar ook een oneindige stroom coredumps van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostigroover
blouweKip schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:14:
Als je geen behoefte voelt om zelf uit te zoeken wat die coredumps veroorzaakt dan zou ik ze gewoon verwijderen en de optie om coredumps te maken uitzetten.
Mocht ik geen schone oplossing vinden, ga ik dat ook zeker doen. Ik houd die optie achter de hand.
johnkeates schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:17:
Lijkt er inderdaad op dat je een grote hoeveelheid coredumps hebt. In plaats van die uitschakelen zou je ze ook kunnen verwijderen en het probleem op kunnen lossen zodat ze niet constant aangemaakt worden ;-)

Het is misschien ook handig als je even kijkt van welke processen die dumps zijn, het kan skype zijn, maar ook wat anders. OSX Desktop apps hebben over het algemeen niet coredumps maar crashreports zonder core. Op z'n best nog spindumps, maar daar houdt het dan ook wel op.

Als het goed is kan je zien welk programma verantwoordelijk is voor een dump door in Terminal 'file' te gebruiken. Stappen:

1. Open terminal.app
2. Type: file (met een spatie er achter)
3. Drag & Drop een core.xxx bestand op je terminal venster
4. Druk op enter

File laat in de meeste gevallen dan weten dat het een coredump en ook welk programma de eigenaar is.
Bedankt! Ik heb dit meteen geprobeerd. Met de willekeurige core-bestanden die ik heb bekeken zie ik Mach-O 64-bit core x86_64. Mach-O is een bestandstype, blijkbaar onder andere gebruikt door core dumps. Ik heb er nog nooit van gehoord. Dankzij de vermelding van x86 lijkt het erop dat ik niet meer kan achterhalen dan de architectuur of mis ik de naam van het programma?

Ik heb in elk geval een flink aantal cores verwijderd dus ik heb weer schijfruimte. Als ik er nu achterkom hoe deze core dumps niet meer tot stand komen, vind ik het een geslaagde missie.
Los van het hele verhaal: kijk even in je logs wat er allemaal loopt te crashen. bijvoorbeeld in Console.app en dan bij 'all' of 'alle berichten'. Stel dat er een launchd agent/daemon constant crasht, dan kan je daar ook een oneindige stroom coredumps van krijgen.
Wederom een fijne tip. Alleen kan ik van dat programma en de bijbehorende meldingen weinig maken. Ik laat het je weten zodra ik eruit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 559337

hallo allemaal,

ik heb een soortgelijk probleem op mijn MACPRO (early 2008)
Op meerdere Samsung SSD drives - 840 EVO, 850 EVO en 840 PRO allemaal zo'n 250 Gb - heb ik last van een vollopende opstartschijf. De grote bestanden en fotoalbums staan elders op traditionele HD's en in iCloud. Een tijdje na een schone installatie loopt de opstartschijf vol, totdat alle programma's crashen. Er is dan zo'n 100Gb zoek! Het lijkt erop dat er een kopie van de iCloud bestanden aangehouden wordt. De map Mobile Documents van 111 Gb wordt in een verborgen bestand gewoon meegeteld.
Hopelijk is er iemand die mij weer op weg weet te helpen.

PS. ik heb alle drives al opgeschoond met Etrecheck en Diskwarrior.

Vervolg;

Ik heb ontdekt dat iCloud drive de boosdoener is. De volledige inhoud daarvan, meer dan 100Gb wordt beetje voor beetje naar mijn opstartschijf gekopieerd en geplaatst in de 'verborgen map' Mobile Documents. Als ik iCloud drive uitschakel bij instellingen kan ik de bestanden zomaar deleten en heb ik mijn 100 Gb terug. Maar daar heb ik natuurlijk geen iCloud drive voor aangeschaft.
Wie heeft er soortgelijke ervaringen?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 559337 op 27-12-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 09:42
Ik gebruik geen iCloud maar wat ik ervan begrijp is dat iCloud drive op OSX (niet op iOS) alles ook op je lokale schijf cached.

https://www.reddit.com/r/...py_of_icloud_drive_files/

Voor zover ik kan zien kun je het dus ook niet aanpassen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
iCloud Drive is geen magische opslag waar je wel bij kan maar die geen ruimte gebruikt. Het werkt een beetje als DropBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 16:08
Als ik iCloud drive uitschakel bij instellingen kan ik de bestanden zomaar deleten en heb ik mijn 100 Gb terug. Maar daar heb ik natuurlijk geen iCloud drive voor aangeschaft.
Wie heeft er soortgelijke ervaringen?
That kinda defeats the whole purpose.

zoals Johnkeates hierboven al aangeeft is iCloud drive geen magische opslag waar alles in gedumpt kan worden, maar een dropbox achtige constructie zodat je ook alles offline beschikbaar hebt, met synchronisatie naar meerdere apparaten en ook via het web beschikbaar.
De grote bestanden en fotoalbums staan elders op traditionele HD's en in iCloud. Een tijdje na een schone installatie loopt de opstartschijf vol, totdat alle programma's crashen. Er is dan zo'n 100Gb zoek! Het lijkt erop dat er een kopie van de iCloud bestanden aangehouden wordt. De map Mobile Documents van 111 Gb wordt in een verborgen bestand gewoon meegeteld.
en dat is dus precies wat je "fout" hebt gedaan. iCloud slaat ook dingen gewoon op je HDD/SSD op. Ik weet niet of je die Map kan verplaatsen naar een HDD locatie, maar het lijkt me wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Bij Dropbox kan je instellen dat 'ie bepaalde mappen niet synchroniseert naar je computer, maar ze wel op Dropbox zelf blijven staan. Misschien kan dat bij iCloud ook. Dan heb je op zich wat je wilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179347

Dit probleem heb ik ook een aantal keer gehad, mij suf gezocht wat er nu voor zorgde dat mijn schijf vol liep.
En niet gevonden dus. Maar ik heb het wel opgelost in eerste instantie dacht ik om een clean install te maken. Maar ik ben voor een tussen oplossing gegaan. Uiteraard maakte dmv timemachine backups dus ik heb een semi clean install gedaan door een backup terug te zetten van een recente time machine back up. En dit resulteerde in een winst van ruim 50 gb. Exact de ruimte die ik in een dag was kwijt geraakt.
Absoluut een aanrader...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatwhitexxl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-01-2017
Ik wil even mijn ervaring met de steeds-bijna-volle SSD van mijn Mac delen.

Ik heb een 'kleine' SSD in mijn iMac: 250 GB. Ik weet dat ik heel regelmatig schoonmaak moet houden, anders loopt hij vol. Dan run ik CleanMyMac en verder loop ik, beginnend met de SSD, alle mappen langs om te kijken of ik ergens grote bestanden heb die ik kan overzetten naar een van mijn hard drives. Als ik dat gedaan heb dan heb ik meestal rond de 25 GB aan ruimte en dan kan ik weer een poosje.

Afgelopen zaterdag had ik nog ongeveer 15 GB ruimte, en de volgend morgen helemaal niks meer. En wat ik ook probeerde, ik kon geen ruimte meer vrijmaken. CleanMyMac deed bijna niks. Ik zag geen mappen die opeens groter waren dan normaal. Heel vreemd. Ik moest nu echt wat gaan doen.

Met OmniSweeper zag ik dat ik ongeveer 90 GB in gebruik had en er was 135 GB 'lost space'. Da's wel heel veel. Hoe kan dat toch?

Toevallig was mijn jongste zoon thuis en hij zei 'Waarom probeer je DaisyDisk niet, dat schijnt goed te werken'. Ik downloadde dat programma, maar behalve dat ik nu een heel goed overzicht had van al mijn bestanden was ik nog steeds 135 GB ruimte kwijt. Toen zei hij 'Ik weet dat je ook kan scannen als administrator, probeer dat eens.'

En: bingo!

Maar eerst moet ik nog even wat anders vertellen: op mijn computer staan nog een paar andere accounts, van mijn vrouw en mijn kinderen. Die zijn heel klein, minder dan een GB per account.

Dacht ik.

Maar opeens liet DaisyDisk me heel wat anders zien: alle 'lost space' bleek ingenomen te worden door die andere gebruikersaccounts! Ik vond mappen met meer dan 10 GB aan muziek. En de 15 GB die ik van de ene dag op de andere kwijt was geraakt bleek veroorzaakt te zijn doordat mijn zoon in 'zijn' account op zijn Dropbox had gekeken en die was voor het gemak maar de hele Dropbox-map gaan syncen.

Het rare is dat als ik vervolgens op mijn account naar de 'andere' gebruikersmappen kijk die nog steeds onder de 1 GB zijn. Er zal hier een heel logische verklaring voor zijn, maar het heeft mij heel veel problemen opgeleverd!

Anyway, een uurtje later had ik voor 80 GB aan troep opgeruimd die niemand zal missen. En het mooie is dat ik dit allemaal met de gratis versie van DaisyDisk heb gedaan. Uit pure blijdschap heb ik vervolgens een tientje uitgegeven om het programma alsnog te kopen.

In de hoop dat ik mensen na mij - die met hetzelfde probleem zitten - kan helpen heb ik mijn ervaringen gepost. Heeft mijn verhaal je geholpen? *knip*

De discussie houden we graag centraal op het forum :) .

[ Voor 2% gewijzigd door Hoedje op 23-04-2016 15:01 ]

Pagina: 1