advies game pc

Pagina: 1
Acties:

• baba86
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heb de laatste 6 jaar gebruik gemaakt van een laptop. Het HP beestje heeft het aardig lang uitgehouden maar ben bang dat ie zichzelf binnenkort naar de eeuwige electronicavelden zal begeven. Daarnaast inmiddels een tablet en daarmee kan ik lekker emailen en surfen. DUS; heb besloten mn oude hobby weer eens op te pakken. Gamennn :D Ben niet van plan heeeele nieuwe games te spelen dus ik mik op een budget/basis game pc. Heb me weer aardig ingelezen, crisis wat is er mooi spul bijgekomen sinds ik mn laatste desktop heb samengesteld. De BBG van november leende zich voor een mooi beginnetje!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik koers op 650euro -ish. Excl. scherm.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een oude Logitec bedrade muis liggen. De mouseman optical dual sensor haha. Moet ik die ook vervangen of ken dat nog?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart is voldoende. SSD wordt mij vanuit alle hoeken aangeraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Not really. Mik een beetje op duurzaamheid/betrouwbaarheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil graag een stille, koele pc.

Ga je overklokken?
Overklokken staat (nog) niet op de agenda. Wellicht als de cpu gaat verouderen..

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat zeggen jullie van onderstaande setup? Gaat dit een beetje werken? Of is de videokaart overkill? En gaat de cpu diezelfde videokaart ook 'nekken' of valt dat mee? Suggesties zijn zeer welkom! Vraagje over de voeding. Is 350W voldoende volgens jullie? Lees overal dat de wattages niet heeeeel erg belangrijk zijn. Belangrijker is te kijken naar kwaliteit. True? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 75,02€ 75,02
1ASRock FM2A88M Extreme4+€ 42,90€ 42,90
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 209,95€ 209,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Gigabyte WB867D-I€ 31,70€ 31,70
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,95€ 38,95
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,95€ 37,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,70

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:50
Nee videokaart is een goede keuze, net zoals de rest van je systeem. Behalve je processor zou ik altijd veranderen in een krachtige i3 6100 of een i5 coreprocessor voor gamen. Een ander moederbord (socket 1151 is uiteraard dan vereist). Als je wat minder stroom wil verbruiken, kan je wel beter naar een gtx 960 van bijvoorbeeld msi kijken, die ongeveer even duur is maar wel 100W minder verbruikt onder belasting. Beide goede kaarten, maar ik zou je toch nvidia aanraden gezien zij in deze prijsrange toch net wat beter scoren buiten de prijs/prestatieverhouding (zoals op temperatuur, geluidsproductie, stroomverbruik).

Als je die videokaart behoudt, zou ik wel een wat zwaardere voeding nemen, om toch zeker wat speling te hebben. Voedingen slijten immers ook. Met 450W zou je al beter af zijn. Zelf zou ik ook altijd 8Gb geheugenlatjes kopen gezien de meerprijs niet veel duurder op dit moment is en de meerprijs in games vaak te verantwoorden valt.

Je kan inderdaad je muis vervangen, maar dat zou ik alleen doen als je hem niet meer lekker in de hand vindt. Dan moet je ook voor jezelf uitmaken hoeveel je eraan wil uitgeven, wat de muis moet hebben, ...

Qua monitor raad ik je persoonlijk een asus pb238tr aan, prima monitor voor de prijs. Als je goede ervaringen met dell monitoren hebt, zou ik ook zeker eens kijken naar de P- en U-series van Dell. Wat de grootte van het scherm moet zijn, hangt ook weer af waar je je prettig bij voelt. Bovengenoemde schermen blinken uit vanwege de helderheid, contrastwaardes en uitstekende kleurweergave. Als je andere prioriteiten legt, moet je uiteraard ook een ander soort scherm kopen.

Gezien je vrij nieuw bent ovv een systeem in elkaar zetten (gokje), zou ik zeker ook eens dit adviestopic overlopen, daar staat heel wat interessant leesvoer in voor beginnende pc liefhebbers:
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

[ Voor 8% gewijzigd door Flipking94 op 28-11-2015 02:23 ]

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-11 20:13
Geen slecht begin, maar daar valt wel wat op aan te merken.
Want die processor zou ik niet aanraden, om de huidige games soepel te draaien en ook in de toekomst nog even mee te gaan is een Intel i5 wel echt aan te raden. De pricewatch: Intel Core i5 4460 Boxed is dan de meest logische keuze. De pricewatch: ASRock B85M Pro4 is daar een prima geschikt moederbord voor.

Qua voeding zit je ook niet helemaal goed, degene die jij hebt gekozen heeft maar 1 PCI-e kabel waar je videokaart er twee nodig heeft. Deze voeding is dan beter beschikt: pricewatch: be quiet! System Power 7 450W

Als je je muis fijn vindt kan ie nog mee! Vergeet je geen toetsenbord? :P

Dan kost het allemaal wat meer, maar door wat te besparen op je kast, CPU-koeler (niet noodzakelijk al is het fijn) en de wifi-kaart weg te laten (kabel echt geen optie?) blijven we in de buurt van de €650. Je zit met dat bedrag echt nét onder de optimale prijs/prestatie verhouding, je zou ook kunnen kijken of je bijvoorbeeld de videokaart tweedehands kan oppikken om binnen je budget te blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Asus Strix Radeon R9 380 DC2OC 2GD5 GAMING€ 190,95€ 190,95
1Fractal Design CORE 2300€ 46,95€ 46,95
1be quiet! System Power 7 450W€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,08

Succes ermee :) .

[ Voor 52% gewijzigd door Sebastiaannn op 28-11-2015 02:40 ]

• baba86
Dietaahhhpro schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 02:21:
Nee videokaart is een goede keuze, net zoals de rest van je systeem. Behalve je processor zou ik altijd veranderen in een krachtige i3 6100 of een i5 coreprocessor voor gamen. Een ander moederbord (socket 1151 is uiteraard dan vereist). Als je wat minder stroom wil verbruiken, kan je wel beter naar een gtx 960 van bijvoorbeeld msi kijken, die ongeveer even duur is maar wel 100W minder verbruikt onder belasting. Beide goede kaarten, maar ik zou je toch nvidia aanraden gezien zij in deze prijsrange toch net wat beter scoren buiten de prijs/prestatieverhouding (zoals op temperatuur, geluidsproductie, stroomverbruik).

Als je die videokaart behoudt, zou ik wel een wat zwaardere voeding nemen, om toch zeker wat speling te hebben. Voedingen slijten immers ook. Met 450W zou je al beter af zijn. Zelf zou ik ook altijd 8Gb geheugenlatjes kopen gezien de meerprijs niet veel duurder op dit moment is en de meerprijs in games vaak te verantwoorden valt.
Zwaardere voeding, check. Hier twijfelde ik zelf al wel een beetje over. Dit neem ik zeker mee! Wat betreft de processor. Die is wel 100euro(!) duurder dan de AMD. Betekent dit echt een significante verbetering wat betreft prestaties? En evt richting de toekomst kijkend? Die AMD is overklokbaar, de Intel (nog?) niet? Hoe moet ik dit zien?

De GTX960 klinkt inderdaad ook interessant. De R9 is hem meestal wel te snel af. Maar die andere voorwaarden wegen voor mij ook wel mee!

Wat betreft die geheugenlatjes, dit begrijp ik niet? Ik heb toch 8gb geselecteerd? Dan wel in 2x4gb.. Maakt dit uit met het oog op prestaties?

Thx voor de reply dude!

• baba86
Dan kost het allemaal wat meer, maar door wat te besparen op je kast, CPU-koeler (niet noodzakelijk al is het fijn) en de wifi-kaart weg te laten (kabel echt geen optie?) blijven we in de buurt van de €650. Je zit met dat bedrag echt nét onder de optimale prijs/prestatie verhouding, je zou ook kunnen kijken of je bijvoorbeeld de videokaart tweedehands kan oppikken om binnen je budget te blijven.
CPU koeler niet noodzakelijk..okay! Ik lees juist regelmatig dat je die stockkoelers er beter direct af kunt halen. Helaas zal het echt wifi worden. Kabel trekken is geen optie.. En woon niet heeeeel lang meer in dit huis dus wil ook niet vanalles overhoop halen. Begrijp je punt wel hoor.. Kabel is veel sneller en stabieler. EN hoef je geen wifi adapter erbij te kopen.

Thx voor je reactie!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
De stock koeler werkt altijd wel goed, het maakt alleen meer geluid dan aftermarket koelers.

Bij intel kan je alleen de processoren met een K aan het einde overklokken, met een bijpassend moederbord.
Intel processoren zijn wel vaak een stuk sneller, vooral in single core performance.

• TomGroenewegen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 13:48
als je geen kabel kan trekken is een powerline ook het overwegen waard, vaak toch een stuk stabieler dan wifi

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Als je de 960 erin zet heb je geen zwaardere voeding nodig, tenzij je ook klaar wilt zijn voor een eventuele upgrade naar een high-end kaart.
Als je de stock processor koeler houdt lijkt het mij ook niet nuttig om een extreem stille videokaart te nemen, de meeste 380's zijn dan meer dan stil genoeg.
Persoonlijk vind ik prestaties/euro belangrijker dan geluid en stroomverbruik, ik zou dan dus ook de 380 nemen (15% sneller voor hetzelfde geld).

• Flipking94
baba86 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:27:
[...]

Wat betreft de processor. Die is wel 100euro(!) duurder dan de AMD. Betekent dit echt een significante verbetering wat betreft prestaties? En evt richting de toekomst kijkend? Die AMD is overklokbaar, de Intel (nog?) niet? Hoe moet ik dit zien?

Wat betreft die geheugenlatjes, dit begrijp ik niet? Ik heb toch 8gb geselecteerd? Dan wel in 2x4gb.. Maakt dit uit met het oog op prestaties?

Thx voor de reply dude!
Ja, in gameprestaties merk je echt een significant verschil, zelfs met het gegeven dat die athlonprocessor overclockbaar is. Het grote verschil tussen AMD en intel is dat AMD probeert om met veel cores een krachtige processor te maken, maar dat de single core prestaties daardoor minder zijn dan bij intel. Intel heeft zeer krachtige single cores, zeker de huidige i3 skylakegeneratie en wint het daardoor in vrijwel alle benchmarks van de amd athlon. Ook wbt gamen scoort de i3 fors beter omdat de cores gewoon veel krachtiger zijn dan die van amd. Is het de moeite waard om die 100 euro extra te besteden? Absoluut, zelfs met een beperkt budget zou ik die stap overwegen, zeker als je met het systeem wil gamen is een intel configuratie vrijwel altijd de betere keuze op dit moment. Voor huistuinkeukengebruik, dus alleen internetten, word, filmpjes bekijken, ... voldoet die athlon wel, maar voor gamen ga je echt concessies moeten doen. En in de toekomst gaat die kloof steeds groter en groter worden.

De geheugenlatjes zijn mijn fout. Ik moet nog altijd wat wennen aan hoe de geheugenlatjes hier op GoT worden neergeschreven. Het zou veel gemakkelijker zijn moesten ze hier het serienummer weglaten en gewoon 2x4Gb erbij schrijven, dan weet je direct waar het over gaat. Bij deze zit je dus prima en was het mijn fout dat ik verkeerd had gekeken, excuses. Erare humanum est ;).

Een koeler is inderdaad niet noodzakelijk. Als je voor de amd processor zou gaan, zou ik je wel aanraden om een andere koeler aan te schaffen, gezien ik meermaals heb gelezen dat de amd stockkoeler een stuk luider is dan de intel stockkoeler. Als je voor de intel build zou gaan, heb je geen extra koeler nodig. De geluidsproductie is niet veel hoger dan een aftermarket koeler, dus wat Dutchdeveloper daarover zegt is niet helemaal correct en is een foute veronderstelling. Jaren geleden was het wel zo dat de stockkoeler van zowel intel als amd veel herrie maakte, maar intel heeft haar stockkoelers zodanig verbetert dat dit geen issue meer is, een veronderstelling dus die tegenwoordig niet meer correct is en ontkracht, wat ook te lezen was in de guide die ik heb gepost. je koopt tegenwoordig vooral een aftermarket koelertje omdat de temperaturen van de stockkoeler vrij hoog liggen (90°C+).
TomGroenewegen schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:25:
als je geen kabel kan trekken is een powerline ook het overwegen waard, vaak toch een stuk stabieler dan wifi
Dat is niet altijd het geval. In de guide die ik heb gepost wordt hier eveneens goed aandacht aan besteed. Het is vaak een risico met powerline dat je neemt; Bij sommige werkt het uitstekend (zoals bij mij), bij anderen werkt het nog slechter dan wifi. Hoe dat precies komt, kan je in de guide terugvinden onder de rubriek 'netwerk'. Kabel blijft de beste optie, en als je powerline overweegt, zou ik aan degene die de elektriciteit in je huis heeft getrokken eens peilen of dit wel zo'n verstandig idee is. In de regel werkt powerline bij de nieuwere huizen goed en in oudere/gerenoveerde huizen kan het wel eens problemen geven wegens de elektriciteitsbedrading. Goed weten wat je doet is de boodschap! Die netwerkkaart die de ts heeft gekozen lijkt me trouwens een zeer goed en degelijk setje.
mitsumark schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:09:
Persoonlijk vind ik prestaties/euro belangrijker dan geluid en stroomverbruik, ik zou dan dus ook de 380 nemen (15% sneller voor hetzelfde geld).
Stroomverbruik is fors meer, 40% meer dan een gtx 960 onder belasting vind ik toch wel de vermelding waard (200W vs 270W). De 380 is echter goedkoper en scoort inderdaad in vrijwel alle benchmarks iets beter. Maar 15% is wel zwaar overdreven. Op 1080p is het verschil telkens zo'n 2-3% in het voordeel van de r9 380. Op 4K is het verschil zo'n 8-9%, maar de frames liggen van beide kaarten zo laag, dat dit alsnog voor beide kaarten onspeelbaar is. In de praktijk spreken wel telkens over een verschil van 2-3fps tussen de kaarten, vrijwel onmerkbaar dus. Ik zeg zeker niet dat de 380 een slechte kaart is, het zijn beide prima kaarten en je vooral moet gaan waar je je goed bij voelt, maar 15% betere prestaties is echt wel wat overdreven. Hier de test met de laatste gpu's van de buren:
http://be.hardware.info/r...pu-prestatiescore-q2-2015

• mitsumark
Helemaal het dubbele verbruik is het ook weer niet, ingame ongeveer 100W vs 180W voor alleen de kaart.
Voor het hele systeem wordt het dan 200W vs 280W of iets dergelijks (afhankelijk van AMD vs intel).
Edit: net zei je dubbele verbruik, in jouw link naar HWI is het overigens 215W vs 261W.

Op 1080p zie ik meer dan 15% verschil bij techpowerup (welke ik hoger in het vaandel heb dan HWI).
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/images/perfrel_1920_1080.png
(380 2GB vs 960 2GB, maar dat maakt niet zoveel uit, beiden winnen ongeveer net zoveel % met 2GB extra)
https://www.techpowerup.c...SUS/R9_380X_Strix/23.html

Ook op andere websites kom ik ook verschillen tegen van 10-20% tegen op 1080p.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 28-11-2015 14:47 ]

• Flipking94
mitsumark schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:44:
Helemaal het dubbele verbruik is het ook weer niet, ingame ongeveer 100W vs 180W voor alleen de kaart.
Voor het hele systeem wordt het dan 200W vs 280W of iets dergelijks (afhankelijk van AMD vs intel).
Edit: net zei je dubbele verbruik, in jouw link naar HWI is het overigens 215W vs 261W.

Op 1080p zie ik meer dan 15% verschil bij techpowerup (welke ik hoger in het vaandel heb dan HWI).
[afbeelding]
(380 2GB vs 960 2GB, maar dat maakt niet zoveel uit, beiden winnen ongeveer net zoveel % met 2GB extra)
https://www.techpowerup.c...SUS/R9_380X_Strix/23.html

Ook op andere websites kom ik ook verschillen tegen van 10-20% tegen op 1080p.
Inderdaad, ik had het iets te laat door dat het dubbele een beetje genuanceerder genomen moet worden ;).

Dat techpowerup betrouwbaarder is ga ik geen uitspraken over doen, maar wel stel ik mij vragen hoe ze aan die waardes zijn gekomen. Als ik de benchmarks van de verschillende games bekijk, is dit verschil zoals ik eerder aangaf bij de meeste games een 2-3% op fullHD, waar er ook verschillende games zijn waar de gtx 960 trouwens beter scoort. Het hangt in je benchmarks echt van game tot game af welke kaart beter scoort. Soms is het verschil inderdaad 13% tvv amd, maar soms ook tvv nvidia. Ik stel me dus sterke vragen bij hoe ze aan die waarde komen die je linkt; als je de waardes optelt en vergelijkt is het verschil veel kleiner (<5%), zoals in de HWI gpu prestatiescore ook zichtbaar is. Het kan inderdaad dat de videokaart 15% beter scoort overall, maar in je linkje kan ik dat niet terugvinden, buiten je onverklaarbare grafiek dan. Bij 15% betere prestaties zou het inderdaad een no go worden tvv amd uiteraard.

• mitsumark
Ik zie in geen enkele game 2-3% (wel af en toe 2-3fps).
Als je ze apart bekijkt zie je meestal 8-15% voordeel voor de AMD, met een paar uitschieters, bv shadow of mordor en GTA5 (al komen de resultaten van GTA5 niet echt overeen met andere benchmarks). De games waarbij de 960 wint zijn erg gering, twee ofzo?
Zelfs als je GTA5 eruit laat kom je gemiddeld ruim boven de 10% verschil.

Ik weet ook niet of je 10-15% verschil gaat merken in de praktijk, maar voor dezelfde aanschafprijs lijkt het me sowieso geen verkeerd idee.

• baba86
Heren, bedankt voor jullie reacties! Vanmiddag de knoop doorgehakt en het volgende systeem besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 213,95€ 213,95
1Fractal Design Core 1500€ 53,95€ 53,95
1be quiet! System Power 7 450W€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,08

• mitsumark
Alleen de voeding vind ik een beetje een rare keuze.
http://tweakers.net/price...;317759;415512/categorie/
(Of als het goedkoper moet weer je oorspronkelijke keus of eventueel de 400W versie vanwege 2 pcie stekkers voor de toekomst)

Had je overigens niet voor 'hetzelfde' geld een 4GB kaart willen hebben?
http://tweakers.net/price...;447483;441684/categorie/

Verder prima systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 29-11-2015 15:50 ]

• baba86
mitsumark schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:47:
Alleen de voeding vind ik een beetje een rare keuze.
http://tweakers.net/price...;317759;415512/categorie/
(Of als het goedkoper moet weer je oorspronkelijke keus of eventueel de 400W versie vanwege 2 pcie stekkers voor de toekomst)

Verder prima systeem.
Oh-oh, wat is er loos met de voeding dan? Stil, silver, 450w?

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Niks mis met die voeding, je zou hem misschien een tandje lager kunnen pakken. Met 350W zou je al uit kunnen. Of 400W voor tussenweg maar dan heb je ruime marge.

[ Voor 19% gewijzigd door n0isH op 29-11-2015 16:03 ]

• mitsumark
Hij is zeker niet slecht, maar hij is wat duur vergeleken de kwaliteit die je krijgt.
Aangezien je niet zoveel W nodig hebt voor dit systeem had je voor hetzelfde geld een betere 350W voeding kunnen hebben.
Klein voordeel dat je nu hebt is dat je later een videokaart kunt nemen die meer verbruikt.

• Flipking94
350W is eveneens voldoende voor jouw systeem nu, alhoewel ikzelf ook voor 450W zou gaan. De meerprijs is er vaak niet en indien er een meerprijs is, is deze zeer gering. Als je bijvoorbeeld voor later een zwaardere videokaart in je systeem wil zetten, heb je voldoende wattage om die videokaart van stroom te voorzien. Het stroomverbruik is deze generatie van nvidiagpu's sterk gedaald tov vorige generatie, maar dat kan volgende generatie weer helemaal anders liggen. Een zwaardere videokaart verbruikt overigens ook meer. 450W is tegenwoordig ruim voldoende, met ruime marge voor upgraden naar later toe. Een gtx 970 bijvoorbeeld zou ik eerder met een 450W voeding aanbevelen dan een 350W voeding, wat toch wel aan de lage kant is en enkel aan te raden als je die gtx 960 nooit zal vervangen.
Ikzelf heb graag de mogelijkheden van upgraden open, en voor dat kleine bedrag, waarom ook niet? Denk er ook aan dat dergelijke minder vermogende voedingen vaak beperkt zijn in aansluitmogelijkheden, zeker iets om rekening mee te houden. Voeding is een prima voeding, goede kwaliteit, en niet te duur, gewoon voor gaan zou ik zeggen. Overigens heeft de voeding ook een goede beoordeling op Johnyguru.

• mitsumark
@Dietaahhhpro: waar heb je dat gelezen op Jonnyguru?
Ik zie alleen een link naar compubase (toevallig van ons eigen masker), en daar lees ik toch niet alleen maar positieve dingen over bv de capacitors en crossloads.

Daarnaast biedt ie geen support voor de C6/C7 power states van haswell processors, dit moet je dus in de bios uitzetten voor de beste stabiliteit (anders mogelijkheid op crash vanuit slaapstand).

Videokaarten worden volgende generatie juist veel zuiniger ivm 14/16nm, zolang je niet overstapt op de echte high-end kaarten zul je (met midrange kaarten) denk ik voldoende houden aan 350W en 1 pcie stekker.

Nogmaals: het is geen slechte voeding en je kunt hem prima gebruiken, maar er zijn imo betere keuzes (betere kwaliteit of goedkoper).

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 29-11-2015 16:49 ]

• Flipking94
mitsumark schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:48:
@Dietaahhhpro: waar heb je dat gelezen op Jonnyguru?
Ik zie alleen een link naar compubase (toevallig van ons eigen masker), en daar lees ik toch niet alleen maar positieve dingen over bv de capacitors en crossloads.
Ik heb even moeten zoeken om de site terug te vinden, blijkbaar was het een gebruiker op het johnyguru forum die de review had geschreven en de review zelf niet op johnyguru gepubliceerd was zoals ik wel eerst dacht:
http://translate.google.c...s.php%26contentid%3D16157

En tsja, van de capacitors krijg je pas bij be quiet!vanaf de dark power pro degelijke kwaliteit, voor de rest zijn het allemaal teapo caps. Maar wat wil je ook binnen deze prijsrange?

Van die support wist ik helemaal niet, misschien dus ook handig voor de ts om mee te nemen in zijn overweging!

Dat videokaarten zuiniger worden, wacht ik rustig af. De r9 3xx serie zou ook fors zuiniger worden volgens eerdere geruchten dan hun voorganger, wat uiteindelijk niet het geval is. Ik wacht betreffende die uitspraak dus liever de kat uit de boom dan dat ik een gewaagde uitspraak over de toekomstige kaarten ga doen ;). Voor een upgrade naar een toekomstige mid-range kaart, zal die voeding (350W) inderdaad voldoen, maar niet als we over zwaardere videokaarten spreken. Overigens zou ik me dan afvragen of tegen die tijd de cpu niet de bottleneck vorm ipv de gpu. Om ietwat een degelijke performanceboost te krijgen voor je geld, zal je toch wel wat generaties voorbij moeten laten gaan in het mid-range segment.

En of de kwaliteit beter kan voor de prijs, tsja. Voor het budget zou ikzelf een G450M van CM aanraden, maar ik heb vernomen dat deze slecht leverbaar is? Ik heb toentertijd een M12II evo voor die prijs (55 euro) weten te kloppen, blijkbaar een goede koop als je bekijkt hoe duur die voeding is geworden :). Vraag is of je echt nadeel van de kwaliteit (teapo vs nippo chemicon vs capxcon) gaat ervaren, en dan beginnen we een ellenlange welles-nietesspelletje gezien dit nog door niemand met bewijsmateriaal is bevestigd voor zover ik weet.

• mitsumark
De 300W versie is van binnen anders dan de 450W en daarom niet helemaal vergelijkbaar (de 300-350-400W versies zijn wel gelijk en voor de huidige prijzen prima).
De G450M lijkt goed verkrijgbaar en is inderdaad iets beter dan de BQ (echter nog steeds 'overkill'), voor hetzelfde geld heb je betere 350-360W voedingen.

De R9 3xx is een 2xx rebrand met extra geheugen op hetzelfde procede, (veel) zuiniger zouden ze dus nooit kunnen worden imo.
Daarnaast is de stap in nm's dit keer ontzettend groot, dus een soort van revolutie in performance/watt kun je wel verwachten denk ik.
Iedereen verwacht een 50-100% verbetering t.o.v. huidige producten.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 29-11-2015 18:02 ]

• baba86
Inmiddels systeem in elkaar gezet. Draait fantastisch! Bedankt voor de goede adviezen heren (Y)
Pagina: 1