Vrachtwagen schakelpook naar Xbox360 controller ombouwen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 16:14
Beste tweakers,
Ik zit met een probleem en kom er maar niet uit hoe ik dit het beste kan oplossen, vandaar dat ik hier naartoe kom...
Ik ben momenteel bezig met een vrachtwagen schakelpook van lucht naar elektrisch om te bouwen.
Dit gaat tot nu toe aardig goed alleen het volgende, aan de zijkant van een pook zit een schakelaar.
Die schakelaar moet zogenaamd een "knop" indrukken om in een spel een "schakelaar" aan te zetten voor de versnellingen.
De knop wordt door middel van een xbox 360 controller ingevoerd in het spel.
Zie hier (Aan de kant van de witte aansluiting):

Afbeeldingslocatie: http://www.trucks.nl/TruckPics/size2/2592062_3.jpg
Ik dacht er eerst over na om een wipschakelaar erin te gaan zetten maar helaas elke die ik vind (Ben hiervoor zelfs naar speciaal zaak geweest in electronica) en die konden mij hier ook niet mee helpen.
Toen bedacht ik het volgende, wat nou als ik 2 druk knoppen gebruik, maar dan rest mij de vraag....
Als ik 2 druk knoppen gebruik, kan ik die dan op hetzelfde xbox 360 knop solderen?
Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Y/X/A/B Knop
*Zie afbeelding hieronder
Afbeeldingslocatie: http://arkadesticks.com/hackedpads/Xbox360wired.jpg

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel

tl;dr

Wil 2 drukknoppen op 1 drukknop van xbox 360 controller solderen, is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je kunt prima meerdere knoppen op één input aansluiten, alleen kun je dan uiteraard geen onderscheid meer maken tussen welke knop ingedrukt wordt.

Los daarvan, check eerst even of het überhaupt werkt, een schakelaar aan die pads op je controller solderen. De pads vormen een halve condensator en de onderkant van de knop de andere helft. Simpelweg de pads kortsluiten met een schakelaar werkt niet altijd.

[ Voor 47% gewijzigd door real[B]art op 27-11-2015 19:07 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Dat maakt verder niet uit. Het spel gebruikt eigenlijk een soort aan/uit systeem. Dus als je bijvoorbeeld op je toetsenbord A gebruikt (gaat hij aan) druk je weer op A dan gaat hij uit.

Ik ga het in ieder geval proberen, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:07
real[B]art schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:04:
...
De pads vormen een halve condensator en de onderkant van de knop de andere helft. Simpelweg de pads kortsluiten met een schakelaar werkt niet altijd.
Dat is niet zo, dit zijn wel schakelaars en geen halve condensatoren. In dat zwarte goedje wat op die padjes zit koolstof en dat is gewoon electrisch geleidend. De verbinding wordt gemaakt door een geleidend padje wat aan de drukknop zit. Dit maakt de electrische verbinding. Het is geen hele goede verbinding, je kunt er geen gloeilamp mee aan en uitschakelen, dan verbrand deze drukknop. Maar in zo'n controllertje is dat geen probleem, er loopt heel weinig stroom. Je kunt ze dan ook gewoon doorverbinden met een andere schakelaar en dit zal altijd werken :+

Misschien ten overvloede: op dat zwarte goedje kun je niet solderen, je kunt het eraf krabben maar dan werkt de originele drukknop niet meer. Beter kun je ergenes anders de verbinding maken met de pad. Je kunt ook de dat groene spul wat over de spoortjes loopt voorzichtig wegkrabben en daar de verbinding maken. Dat is wel priegelwerk overigens. Misschien wil je dat eerst oefenen op een sloop-printje.

[ Voor 20% gewijzigd door peterpv op 27-11-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Gelukkig hoef ik er ook geen gloeilamp mee aan en uit te schakelen :) Het enigste wat hij hoeft te doen is zogenaamd een "knop" in te drukken zodat die functie van de knop geactiveerd wordt in het spel. Ik denk dat ik morgen nog maar eens langs de electronica zaak ga en kijken wat voor druk knoppen hun op voorraad hebben en van daaruit verder knutselen.
Bedankt voor de reacties!

edit:
Het maakt niet uit dat de originele drukknop niet meer werkt, er wordt later nog meer aangesloten op de controller die specifiek voor het spel gebruikt gaat worden :)

[ Voor 18% gewijzigd door kokkie20 op 27-11-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

peterpv schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:49:
Dat is niet zo, dit zijn wel schakelaars en geen halve condensatoren. In dat zwarte goedje wat op die padjes zit koolstof en dat is gewoon electrisch geleidend. De verbinding wordt gemaakt door een geleidend padje wat aan de drukknop zit. Dit maakt de electrische verbinding.
Weer wat geleerd :D

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Volgens mij bestaat die pook uit een gietijzeren (gietstalen) binnenkant en wordt het een klus om daar een wipschakelaar in te monteren. Ik zou daar eerst naar kijken voordat je hele circuits gaat ontwerpen ;)

Die poken zijn immers bedoeld om pneumatisch aangestuurd te worden (zie luchtaansluitingen onderkant) en anders zou deze niet luchtdicht zijn. Een tijdje terug had ik zo'n zelfde soort (lijkt afkomstig van een DAF-vrachtwagen) pook opengemaakt en dat bleek inderdaad gietstaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Klopt, het is inderdaad een gietijzeren binnenkant :)
Maar het voordeel is dat een scherpe mes en een slijptol veel wonderen kunnen verrichten :D
Heb de binnenkant zo goed als leeg nu, hier en daar nog iets bijschuren met een dremel om wat extra ruimte te creëren en dan kunnen we aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb de titel veranderd naar iets wta de lading beter dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Bedankt, misschien idd een duidelijkere benaming dan ik had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Misschien hoef je geen xbox controller te slopen. Je kunt ook een arduino leonarfo of pro micro programmeren als joystick en je eigen plan trekken voor een paar euro (zoals ik deed)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op donderdag 03 december 2015 @ 06:58:
Misschien hoef je geen xbox controller te slopen. Je kunt ook een arduino leonarfo of pro micro programmeren als joystick en je eigen plan trekken voor een paar euro (zoals ik deed)
Ik zie hier inderdaad meer heil in. Op die manier kan je problemen op een veel grondiger manier te lijf gaan, in plaats van wat aan elkaar klussen en dan weer tegen het volgende probleem aan lopen. Je moet wel even kijken hoeveel je zelf wilt doen - het hele protocol reverse engineeren kan wat veel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ik maak alleen gebruik van een mega 2560, maar kan altijd nog even kijken of ik diegene redelijk goedkoop kan vinsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Een Pro Micro heeft in principe dezelfde chip als de Leonardo/Micro en haal je voor een paar euro uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:08:
Een Pro Micro heeft in principe dezelfde chip als de Leonardo/Micro en haal je voor een paar euro uit China.
Precies was ik zei toch?

Als je zoekt op 'nicohood' kom je een arduino lib tegen waarmee je in 5 minuten van een atmega32u4 een joystick maakt met 6 assen 32 knoppen en keyboard/muis. Total nobrainer vergeleken met zelf gaan lopen vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ga daar dan wel eens naar kijken, bedankt voor het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Ik reageerde eigenlijk meer op kokkie met zijn mega2560 bericht. Als je dan zoekt op Micro of Leonardo, kan dat best afschrikkend zijn. Die dingen kosten (OEM) meer dan 20 euro. Een "OEM" (Sparkfun) Pro Micro kost al een stuk minder, ca. hetzelfde als een Micro kloon, maar een Pro Micro variant in China (je hebt verschillende maten) kost een paar euro. Niet de kosten om daar van af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Het ging mij vooral om of het mogelijk was, maar zoals ik zo gauw kan zien (wist niet eens dat het allemaal mogelijk was maar dat terzijde) is het de gok van 4 euro wel waard om het met een leonardo te proberen :) die nicohood ziet er goed uit dus altijs het proberen waard. En anders vind ik er wel weer een andere functie voor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:20:
[...]
Ik reageerde eigenlijk meer op kokkie met zijn mega2560 bericht. Als je dan zoekt op Micro of Leonardo, kan dat best afschrikkend zijn. Die dingen kosten (OEM) meer dan 20 euro. Een "OEM" (Sparkfun) Pro Micro kost al een stuk minder, ca. hetzelfde als een Micro kloon, maar een Pro Micro variant in China (je hebt verschillende maten) kost een paar euro. Niet de kosten om daar van af te zien.
Niet alleen dat. Met een mega2560 kun je de USB HID functionaliteit niet doen (of je moet enge dingen gaan doen als V-USB). Je hebt er echt een atmega32u4 based board nodig voor je HID functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Heb er 1 besteld, nu wachten tot die binnen is en dan aan de slag ermee :) bedankt voor de suggestie. Zal waarschijnlijk een hoop hoofdzorgen schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:18
Mooi project dit! Mocht het niet lukken met die schakelaars in de pook te krijgen kan je ook een MAN tga of txg pook nemen, daar zijn die schakelaars al elektronisch. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Bedankt :) hoe ik het ook voor elkaar ga krijgen ik zal het voor elkaar krijgen :D eens een DAF altijd een DAF <3 _/-\o_
Pagina: 1