Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik zit al een tijdje te kijken naar een HTPC ter vervanging vd PS3 die we eigenlijk alleen nog maar als video streamer gebruiken icm ps3 media player op een pc. Ik merk dat de nieuwste blurays van >20GB met DTS-HD en alles erop en eraan soms een hapering vertonen. PC + gigabet netwerk zijn het probleem niet, en ik heb geen zin/tijd om verder nog uit te gaan zoeken wat het probleem is. Daarnaast is het zonde om mijn dik overgeklokte SLI 1000W gamepc aan te zetten puur om film te kijken :)

Aangezien ik ook nog geen NAS heb wil ik die er meteen bij doen, wat de bron zal worden voor de content.

Mijn eisen voor HTPC:
- Simpel en klein
- HDMI uitgang richting receiver
- 1 GB LAN
- Kan al het video (3D) en geluid zonder problemen afspelen in hoogste kwaliteit
- Stil en laag stroomverbruik
- Fanless niet nodig (m'n beamer maakt meer herrie, maar ook die hoor ik niet dankzij filmgeluid)

Ik heb geen echte voorkeur voor merk. In andere threads zag ik de Intel NUC series voorbij komen. Die klinken op zich wel leuk. Hoeveel CPU ga ik nodig hebben? Andere opties (Raspberry Pi 2?) zijn ook welkom.

Verder heb ik nog een 2,5" 250GB SSD over, die kan ik gebruiken in de HTPC voor OS.

Voor de NAS wil ik minimaal 2 TB opslag hebben, met een HD die snel genoeg om een gigabit LAN mee te vullen. Weinig stroomverbruik is een pre, stilte niet noodzakelijk maar wel wenselijk. Redundancy hoeft niet. Backups zet ik nu op google drive, en de NAS wordt de 2e backup locatie. Dat is voor mij redundancy genoeg.

Eventueel kan ik die HTPC in de woonkamer ook als NAS gebruiken met een snelle externe HD ofzo. Dan zou hij 24/7 in de woonkamer aanstaan en is fanless en superstil wel erg prettig. Als dat niet handig is zet ik wel een losse NAS op zolder of in de meterkast.

Zowel HTPC als NAS heb ik het liefst zo onderhoudsvrij als mogelijk. Windows of een ander OS dat zichzelf update is prima. Een initiële custom build / installatie is geen probleem, maar als het geheel eenmaal geconfigureerd is "moet ie het gewoon blijven doen". Ik heb nooit KODI gebruikt, dus weet niet wat ik mis als ik simpelweg Windows + VLC zou blijven gebruiken. Als KODI echter makkelijk en eenvoudig werkt dan heeft het ook wel wat zo'n grafisch schilletje.

En een laatste wens (als dat uberhaupt mogelijk is) is het vervangen van de ziggo settopbox door de smartcard rechtstreeks in de HTPC te duwen... geen hoge prioriteit maar scheelt weer een apparaat + afstandsbediening. Plus dat ding dat we nu hebben is zo traag als dikke ***** door een rietje.

Budget: als het een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft is het prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
pirke schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 02:20:
Budget: als het een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft is het prima...
Het budget mag wel duidelijker hoor ;)

Een Braswell Pentium Intel NUC is meestal al prima.
http://nucblog.net/2015/08/braswell-nuc-nuc5ppyh-review/
http://www.techspot.com/r...-pentium-n3700/page6.html

Kan ook netjes OpenELEC/Kodi draaien met DTS-HD (maar niet onder Windows).
DarkSide in "Kodi Mediaspeler met Intel NUC's"
https://communities.intel.com/thread/77858

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH -- Pentium N3700, VGA, HDMI, WiDi€ 178,-€ 178,-
1Crucial CT102464BF160B -- 8GB DDR3L-1600€ 37,95€ 37,95
1250GB SSD
Importeer productenTotaal€ 215,95

Anders is de wat duurdere Broadwell Core i3 Intel NUC aan te raden.
(wel DTS-HD ondersteuning onder Windows)
http://nucblog.net/2015/0...5i3ryk-htpc-and-openelec/

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5i3RYH -- Core i3-5010U, Mini DisplayPort, Mini-HDMI, WiDi€ 269,05€ 269,05
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ -- 8GB DDR3L-1600 (2x 4GB)€ 39,95€ 39,95
1250GB SSD
Importeer productenTotaal€ 309,-

pirke schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 02:20:
Voor de NAS wil ik minimaal 2 TB opslag hebben, met een HD die snel genoeg om een gigabit LAN mee te vullen. Weinig stroomverbruik is een pre, stilte niet noodzakelijk maar wel wenselijk. Redundancy hoeft niet. Backups zet ik nu op google drive, en de NAS wordt de 2e backup locatie. Dat is voor mij redundancy genoeg.
[...]
Zowel HTPC als NAS heb ik het liefst zo onderhoudsvrij als mogelijk. Windows of een ander OS dat zichzelf update is prima. Een initiële custom build / installatie is geen probleem, maar als het geheel eenmaal geconfigureerd is "moet ie het gewoon blijven doen".
Als NAS is de Synology DS215j met WD Green harde schijf een goede combinatie en erg gebruiksvriendelijk.

Nas kopen, waar op te letten
Tweakers Awards 2016 | Beste NAS
Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

Verwijderd in "Het grote ZFS topic"
Verwijderd in "Het grote ZFS topic"
Verwijderd in "Advies behuizing NAS"

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS215j€ 161,67€ 161,67
1WD Green HDD, 2TB€ 72,95€ 72,95
Importeer productenTotaal€ 234,62

Of anders de DS115 als redundancy dus niets uitmaakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS115€ 143,27€ 143,27
1WD Green HDD, 2TB€ 72,95€ 72,95
Importeer productenTotaal€ 216,22

[ Voor 42% gewijzigd door Ketho op 24-11-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ketho schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 03:49:
[...]

Het budget mag wel duidelijker hoor ;)
Ik wil graag een goede oplossing die me veel waar voor m'n geld geeft. Wat het dan uiteindelijk kost is niet zo belangrijk. Maar als je een getal wilt horen: max 1500 euro. Dat wil echter niet zeggen dat ik ook zoveel uit *moet* geven. Als ik voor 500 klaar ben is dat natuurlijk beter :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bedankt voor je reactie trouwens!

Heeft openelec nog voordelen tov windows? Windows ken ik al, openelec niet. Het is gratis, maar is het prettiger/makkelijker in gebruik als htpc?

Verder raad je een losse NAS aan. Waarom niet een HTPC/NAS combo?

Ik zal al je links zo eens gaan doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hoe belangrijk is onderstaande regel als harde eis?

- Kan al het video (3D) en geluid zonder problemen afspelen in hoogste kwaliteit

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
hardware-lover schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:14:
Hoe belangrijk is onderstaande regel als harde eis?

Ik speel nu alles af in 2D full hd en wil niet in kwaliteit omlaag gaan. Aangezien ik op 3 tot 3,5 meter afstand zit van een 90" projectiedoek vallen lagere resoluties of compressie artefacten best goed op.

Echter heb ik nog geen ervaring met 3D, maar als ik zie dat er genoeg betaalbare 3D full hd projectoren op de markt zijn wil ik daar graag gebruik van gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dan herhaal ik in dit topic maar even wat ik vandaag al eerder in een ander topic heb geschreven.

Full HD 3D (Frame packed 3D) werkt enkel onder Windows en (bij gebruik van) via Kodi enkel via een externe software 3D speler. Bij gebruik van een Intel CPU met iGP is volgens Intel info minimaal een i3 (voorzien van Intel® InTru™ 3D Technologie ondersteuning), nog steeds een noodzaak.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
hardware-lover schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:23:
Dan herhaal ik in dit topic maar even wat ik vandaag al eerder in een ander topic heb geschreven.

Full HD 3D (Frame packed 3D) werkt enkel onder Windows en (bij gebruik van) via Kodi enkel via een externe software 3D speler. Bij gebruik van een Intel CPU met iGP is volgens Intel info minimaal een i3 (voorzien van Intel® InTru™ 3D Technologie ondersteuning), nog steeds een noodzaak.
Dit wist ik niet! Dus om een blu-ray 3D af te spelen via mijn HTPC zit ik vast aan Windows. Goed om te weten, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Ff topic kapen (en misschien aanvulling).
Welke software gebruiken om media af te spelen :? Heb pc staan met HDMI uit naar versterker.
Gebruikte eerste VLC en koos dan bij audio in VLC AS2DIF (oid) en dan had ik surround. Na update is deze optie weg en nu geen surround meer :(
Pagina: 1