• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Hoi allemaal,

Ik heb een second opinion nodig voor een diagnose van mijn PC die zojuist is ontploft :(

Context:
Ik ben sinds kort verhuisd naar een (tijdelijke) huurwoning. Toen ik echter mijn computer voor de eerste keer aan zette kwam er een knal (vermoedelijk uit de voeding, een OCZ) en viel de stroom uit op 1 groep.
Bij het vervangen van de zekering en het weer inschakelen van de groep kwam er een vonk uit de meterkast en brandde de zekering weer door.

Ik heb de computer van de stroom afgehaald en de zekering nogmaals vervangen en nu blijft de groep weer netjes aan.

Facts:

* De groep was oorspronkelijk niet geaard, die heb ik zelf gedaan via een verwarmingsbuis.
* De spanning uit de stroomkabel voor mijn PC is 232V tussen de twee pinnen en tussen 1 pin en de aarde. De andere pin en aarde geeft 0V
* Alleen de zekering van de groep vloog er uit, de aardlek is niet omgeklapt. Deze doet het trouwens wel als ik hem test met de testknop.
* De PC van m'n vriendin heeft het hiervoor wel gewoon gedaan op dezelfde groep.
* De voeding stinkt naar verbrande electronica en er lijkt een donkerbruine aanslag diep onderin op het PCB te zitten.

Conclusie:

Ik ga er dus vanuit dat er niets mis is met de bedrading van het huis en mijn aanpassingen, en dat mijn voeding (specifiek een condensator?) is ontploft door ouderdom, of een los geraakt onderdeel door de verhuizing.

Mee eens? Kan ik verder nog schade verwachten aan de rest van mijn PC of zou dit beperkt moeten zijn gebleven tot de voeding? Verder nog tips, behalve geen OCZ voedingen meer kopen? :+

I'm a photographer, not a terrorist

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je voeding aardt op de verwarming zit er wel degelijk wat mis met je bedrading, aarden doe je niet aan je verwarming. Als je het wilt aarden doe dat dan op de nette manier. Voeding ontploft door ouderdom zou natuurlijk goed kunnen, uiteraard ook door stof oid.

• Nielson
  • Laatst online: 21:08
citruspers schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:06:
* De groep was oorspronkelijk niet geaard, die heb ik zelf gedaan via een verwarmingsbuis.
Dit meen je niet serieus hoop ik? Dat is naast illegaal ook gevaarlijk, een verwarmings -of waterleidingsbuis is niet geschikt of bedoeld om dingen te gaan aarden.

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
citruspers schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:06:
* De spanning uit de stroomkabel voor mijn PC is 232V tussen de twee pinnen en tussen 1 pin en de aarde. De andere pin en aarde geeft 0V
Ik ben geen expert, maar dat lijkt me niet correct. Hoe meet je dat trouwens, dan maak je naar mijn idee een kortsluiting aardfout?
Kan ik verder nog schade verwachten aan de rest van mijn PC of zou dit beperkt moeten zijn gebleven tot de voeding?
Die kans is zeker reëel. Ik zou alvast je HD(s) even losmaken voor je die pc verder test met een nieuwe voeding.
Verder nog tips, behalve geen OCZ voedingen meer kopen? :+
OCZ voedingen zijn niet de beste, dat klopt.
Neem hier een kijkje: Voeding advies en informatie topic - Deel 31

[ Voor 10% gewijzigd door Tweaker36 op 23-11-2015 21:27 ]

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Kijk ff naar het eerste plaatje in dit topic.... ff wakker worden onder een heerlijke douche, geen gel meer nodig Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD Gevaarlijke oplossing

stomp niet af, blijf slijpen

• citruspers
Bedankt voor jullie advies, ik ben erg geschrokken van de reacties over het aarden!

Het is een antikraak woning uit de jaren 50 en alleen de woonkamer, badkamer en keuken zijn geaard. Mij werd geadviseerd door een kennis dat ik de stopcontacten aan de verwarming kon aarden, aangezien deze van zichzelf al geaard zijn. Dit heb ik zelf doorgemeten met een continuiteitscheck tussen de aarde in de keuken en een verwarming. Daarnaast zie ik ook de aarde koppelstukjes op de meeste verwarmingsbuizen zitten. Als laatste heb ik een werkende aardlekschakelaar.

Al met al leek me dit dus een acceptabele oplossing voor tijdelijk....

Zo te lezen moet ik dus z.s.m. een geaarde wandcontactdoos kopen en deze zelf aarden met een lange draad vanuit de badkamer of keuken?

Wel weet ik nu echt niet meer wat ik in de tussentijd moet doen, is het veiliger om tijdelijk ongeaard verder te gaan dan een aarding aan de verwarming?

• marcop23
  • Laatst online: 22:36
Tweaker36 schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:14:
[...]

Ik ben geen expert, maar dat lijkt me niet correct. Hoe meet je dat trouwens, dan maak je naar mijn idee een kortsluiting aardfout?
Het hoort wel zo. Tussen de nul en fase meet je meestal iets minder (~0,5V) dan tussen fase en aarde. Tussen nul en aarde meet je meestal ook een kleine spanning, die groter is als je een zwaarder belaste groep hebt.

Je creëert inderdaad een kleine aardfout, maar dat is in de grootte van microampères en dus interesseert je aardlek het niet. Je kan bijvoorbeeld ook, met je multimeter, 1 pin op de fasedraad zetten en 1 op je huid, dat geeft bij mij dan een meting van ~115V. Je herkent dan zo de fase van de nul. Het is alleen niet aan te raden, voor het geval je de meetsnoeren bijvoorbeeld in de stroommeetstand hebt (auw!).

• GerardVanAfoort
  • Niet online
citruspers schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:23:
Bedankt voor jullie advies, ik ben erg geschrokken van de reacties over het aarden!

Het is een antikraak woning uit de jaren 50 en alleen de woonkamer, badkamer en keuken zijn geaard. Mij werd geadviseerd door een kennis dat ik de stopcontacten aan de verwarming kon aarden, aangezien deze van zichzelf al geaard zijn. Dit heb ik zelf doorgemeten met een continuiteitscheck tussen de aarde in de keuken en een verwarming. Daarnaast zie ik ook de aarde koppelstukjes op de meeste verwarmingsbuizen zitten. Als laatste heb ik een werkende aardlekschakelaar.

Al met al leek me dit dus een acceptabele oplossing voor tijdelijk....

Zo te lezen moet ik dus z.s.m. een geaarde wandcontactdoos kopen en deze zelf aarden met een lange draad vanuit de badkamer of keuken?

Wel weet ik nu echt niet meer wat ik in de tussentijd moet doen, is het veiliger om tijdelijk ongeaard verder te gaan dan een aarding aan de verwarming?
Ongeaard is beter dan via je verwarmingsbuizen. Die zou ik ontmantelen en je tipgever ook deels ;)
https://www.pchulplijn.nl...de_computer_belangrijk_is

Idd in veel moderne huizen heb je ook lang niet overal aarde op de dozen, hier 1 keer in 13 jaar dwarsspanning gehad op een pc zonder aarding. Bolle condensators, mobo eol.. pech.

• citruspers
Ik ben nu halverwege met lezen in Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD en samen met jullie reacties is het me ook wel duidelijk dat dit toch een minder goed idee was....ik heb de boel dan ook net ontmanteld.

Ik realiseer me dat ik misschien toch iets te overmoedig was met het aarden van de stopcontacten en denk voortaan wel 2x na voordat ik zoiets zelf doe (en 3 keer voordat ik naar elektrisch advies van desbetreffende kennis luister), maar probeer het allemaal wel zelf goed te begrijpen...dus:

Een ongeaarde PC is veiliger omdat deze hooguit zijn eigen behuizing onder stroom zet. Bij contact tussen mens en behuizing gaat dit (waarschijnlijk) via sokken/sloffen/tapijt terug de aarde in waardoor de weerstand hoog is en de schok klein?

Bij een ghetto-geaarde PC is het risico voor de PC mogelijk wel lager, maar loop je het risico door weerstand in de leidingen dat er spanning op de douche, boiler en verwarmingen komt te staan, wat juist de risicogebieden zijn ivm een lage weerstand door vochtigheid.

Heb ik zo een goed totaalbeeld van de situatie?

* citruspers neemt een borrel en raakt voorlopig geen stroomkabel aan...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo ongeveer.....

Als jij elektronica begint te "aarden" op een CV leiding dan zou ik ook niet graag in een badkamer in dat pand aanwezig zijn op het moment dat jij die PC aan zet .... Badkuipen/douchecabines en radiatoren worden vaak op die manier in één (aardlus) kring opgenomen :o

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 23-11-2015 22:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

citruspers schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:53:
Ik ben nu halverwege met lezen in Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD en samen met jullie reacties is het me ook wel duidelijk dat dit toch een minder goed idee was....

Ik realiseer me dat ik misschien toch iets te overmoedig was met het aarden van de stopcontacten en denk voortaan wel 2x na voordat ik zoiets zelf doe (en 3 keer voordat ik naar elektrisch advies van desbetreffende kennis luister), maar probeer het allemaal wel zelf goed te begrijpen...dus:

Een ongeaarde PC is veiliger omdat deze hooguit zijn eigen behuizing onder stroom zet. Bij contact tussen mens en behuizing gaat dit (waarschijnlijk) via sokken/sloffen/tapijt terug de aarde in waardoor de weerstand hoog is en de schok klein?

Bij een ghetto-geaarde PC is het risico voor de PC mogelijk wel lager, maar loop je het risico door weerstand in de leidingen dat er spanning op de douche, boiler en verwarmingen komt te staan, wat juist de risicogebieden zijn ivm een lage weerstand door vochtigheid.

Heb ik zo een goed totaalbeeld van de situatie?

* citruspers neemt een borrel en raakt voorlopig geen stroomkabel aan...
Mijn PC's zijn ook niet ge-aard, en wat je hoogstens merkt van lekkende stroom is een raar gevoel in je vingers/arm als je de kale behuizing aanraakt en daarbij zelf wel ge-aard bent dmv bijvoorbeeld de grond.

Ik heb wel 1 keertje gehad dat ik echt een idiote opdonder heb gehad van een van mijn PC's aanraken, dat was denk ik wel 220V, echt niet normaal 8) :+
Gewoon je PC niet aanraken dus, zo gigantisch belangrijk is dat niet echt. (misschien niet heel veilig maar het blijft plastic in een metalen behuizing).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• citruspers
Ik zie nu dat de wasmachine wel op een geaard stopcontact zit, dus ik denk dat ik maar gewoon een 10M verlengsnoer haal en die de studeerkamer in gooi....

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

citruspers schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:18:
Ik zie nu dat de wasmachine wel op een geaard stopcontact zit, dus ik denk dat ik maar gewoon een 10M verlengsnoer haal en die de studeerkamer in gooi....
Kijk wel even wat je wasmachine aan vermogen trekt. Een PC welke 1KW/h trekt (uitzonderlijk) én een wasmachine die +2KW/h nodig heeft (tijdens starten) kunnen niet gelijktijdig op een 16A groep draaien, en al helemaal niet over een "el-cheapo" 10 Mtr, verlengkabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 23-11-2015 22:34 ]

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:14

Baggeraar

Wat een gebagger..

wimmel_1 schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:27:
[...]

Kijk wel even wat je wasmachine aan vermogen trekt. Een PC welke 1KW/h trekt (uitzonderlijk) én een wasmachine die 2KW/h (pnodig heeft kunnen niet gelijktijdig op een 16A groep draaien, en al helemaal niet over een "el-cheapo" 10 Mtr, verlengkabel.
8)7 8)7 8)7

16A x 230volt is nog altijd 3680Watt en daar kan je makkelijk voor een bepaalde tijd overgaan zonder dat dat een probleem voor de bekabeling oplevert of dat de zekering eruit klapt..

• citruspers
Dank je, maar zo ver was ik gelukkig al wel. Aarding is niet mijn specialiteit, P=U*I heeft m'n hoofd nog niet verlaten.
We hebben 2x16A, de groepen verdeling moet ik nog controleren maar de wasmachine is A+++ dus ik verwacht eigenlijk geen problemen als ik op 40 graden was en een PC tegelijk aan heb staan. Zelfs op vol vermogen tijdens het gamen verbruikt die hooguit 500W + 100W voor het scherm, als mijn wasmachine dan 3KW trekt heb ik denk ik wel grotere problemen :+

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Baggeraar schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:38:
[...]

8)7 8)7 8)7

16A x 230volt is nog altijd 3680Watt en daar kan je makkelijk voor een bepaalde tijd overgaan zonder dat dat een probleem voor de bekabeling oplevert of dat de zekering eruit klapt..
Over een "el-cheapo" verlengsnoer van de "Gamma" .... Moet je vooral doen!!

• citruspers
Die cheapo's zijn meestal 2.5^2 toch? Dus daar moet je....max 10A over trekken?

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

2.5 mm² moet je volgens de regels afzekeren met een 20A zekering, dus maximaal 20A over zo'n leiding. Fysiek kan die wel wat meer aan ~24A geloof ik, afhankelijk van de lengte van de kabel.
Kan wel zijn dat zo'n stekkerblok door andere keuzes gelimiteerd is tot een maximale stroom, maar dat is dan ook vermeld op het stekkerblok zelf (vaak max 2000watt)

[ Voor 30% gewijzigd door Baggeraar op 23-11-2015 23:00 ]

• citruspers
Oeps, ik bedoelde 1.5^2.
't is laat en ik heb weer een hoop extra dingen aan m'n hoofd...

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Baggeraar schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:59:
2.5 mm² moet je volgens de regels afzekeren met een 20A zekering, dus maximaal 20A over zo'n leiding. Fysiek kan die wel wat meer aan ~24A geloof ik, afhankelijk van de lengte van de kabel.
Kan wel zijn dat zo'n stekkerblok door andere keuzes gelimiteerd is tot een maximale stroom, maar dat is dan ook vermeld op het stekkerblok zelf (vaak max 2000watt)
Woonhuis en (hoofd)zekeringen:

"Belasting van zekeringen in de meterkast

Iedere zekering kan een maximale belasting hebben. Deze kan men zelf vrij gemakkelijk berekenen. In Nederland wordt een spanning gebruikt van 230 volt.

Een veel gebruikte zekering voor een groep is de zekering van 16 Ampère. Door een groep met een zekering van 16 Ampère mag dan 16 maal 230 is 3680 Watt gebruikt worden. De zekering beveiligt dan tot minimaal 3680 Watt. Komt de belasting hierboven, dan zal de zekering op een gegeven moment doorslaan. Hieruit blijkt bijvoorbeeld al, dat het niet wenselijk is een wasmachine en droger op één groep tegelijk te laten draaien. Op piekmomenten zullen ze samen namelijk meer dan 3680 Watt gebruiken. Deze apparaten moeten dus al aan verschillende groepen gekoppeld worden.

Daarnaast hebt u te maken met de maximale belasting die de hoofdzekering kan hebben. In veel woningen is deze 25 Ampère, dus u kunt dan in uw hele woning op een gegeven moment een totale belasting van 25 maal 230 is 5750 Watt hebben. Op dit punt gaat het wel eens mis; wasmachine, droger en waterkoker samen met de regulier in gebruik zijnde apparatuur, kunnen meer elektriciteit gebruiken. Als de hoofdzekering ermee stopt, dan moet het elektriciteitsbedrijf komen om dit probleem op te lossen en u kunt hiervoor een pittige rekening gepresenteerd krijgen. In steeds meer (nieuwbouw-)woningen wordt dan ook gekozen voor een hoofdzekering van 35 Ampère."

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

Maakt niks uit, maximale stroom staat aangegeven op de stekkerblok.

Tenzij het een stekkerblok via zwarte import uit azie is gekomen hoef je je geen zorgen maken indien het gewoon is goedgekeurd door de bevoegde europese instanties. (oa CE markering).

Wat betreft je PSU: OCZ maakt zelf geen voedingen, maar laat deze maken door andere fabrikanten, zie: http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers
Je hebt dus kans dat je ofwel een goede ofwel een slechte voeding te pakken hebt.
Met een beetje geluk is de rest van je PC nog heel en kan je gewoon terug aan de slag met een nieuwe voeding.
Succes!

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

GerardVanAfoort schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:07:
[...]

Woonhuis en (hoofd)zekeringen:

"Belasting van zekeringen in de meterkast

Iedere zekering kan een maximale belasting hebben. Deze kan men zelf vrij gemakkelijk berekenen. In Nederland wordt een spanning gebruikt van 230 volt.

Een veel gebruikte zekering voor een groep is de zekering van 16 Ampère. Door een groep met een zekering van 16 Ampère mag dan 16 maal 230 is 3680 Watt gebruikt worden. De zekering beveiligt dan tot minimaal 3680 Watt. Komt de belasting hierboven, dan zal de zekering op een gegeven moment doorslaan. Hieruit blijkt bijvoorbeeld al, dat het niet wenselijk is een wasmachine en droger op één groep tegelijk te laten draaien. Op piekmomenten zullen ze samen namelijk meer dan 3680 Watt gebruiken. Deze apparaten moeten dus al aan verschillende groepen gekoppeld worden.

Daarnaast hebt u te maken met de maximale belasting die de hoofdzekering kan hebben. In veel woningen is deze 25 Ampère, dus u kunt dan in uw hele woning op een gegeven moment een totale belasting van 25 maal 230 is 5750 Watt hebben. Op dit punt gaat het wel eens mis; wasmachine, droger en waterkoker samen met de regulier in gebruik zijnde apparatuur, kunnen meer elektriciteit gebruiken. Als de hoofdzekering ermee stopt, dan moet het elektriciteitsbedrijf komen om dit probleem op te lossen en u kunt hiervoor een pittige rekening gepresenteerd krijgen. In steeds meer (nieuwbouw-)woningen wordt dan ook gekozen voor een hoofdzekering van 35 Ampère."
Uw punt zijnde? :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat die goedkope verlengkabel géén 3680W kán trekken? (voor 't gemak even 230Vx16A ruim/piek gerekend).

• citruspers
Baggeraar schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:08:
Maakt niks uit, maximale stroom staat aangegeven op de stekkerblok.

Tenzij het een stekkerblok via zwarte import uit azie is gekomen hoef je je geen zorgen maken indien het gewoon is goedgekeurd door de bevoegde europese instanties. (oa CE markering).

Wat betreft je PSU: OCZ maakt zelf geen voedingen, maar laat deze maken door andere fabrikanten, zie: http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers
Je hebt dus kans dat je ofwel een goede ofwel een slechte voeding te pakken hebt.
Met een beetje geluk is de rest van je PC nog heel en kan je gewoon terug aan de slag met een nieuwe voeding.
Succes!
Dank! Ik was al een restore aan het starten via crashplan maar die wilde niet boven de 700 mbit komen. Echt dramatisch traag. Toch maar weer eens naar backblaze of carbonite kijken....

Gelukkig doet de belangrijkste disk uit m'n PC het nog prima, die staat nu vrolijk te backuppen naar m'n nas in afwachting van de nieuwe voeding. Een Corsair, waarschijnlijk.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34

Onbekend

...

Tweaker36 schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:14:

Dit is wel correct. De 0 hoort op het zelfde potentiaal te liggen als de aarde. In het transformatorhuisje wordt de 0 met de aarde verbonden en thuis wordt d.m.v. de aardpin de aarde weer uit de grond gehaald. Bij een lekstroom moet er namelijk stroom "weg lekken" door naar de aarde (de aardpen van het stopcontact, geaarde waterleiding of via de grond), en dat kan alleen maar als er een complete stroomkring wordt gevormd. En die is dan vanaf de fase van het stopcontact via de aarde naar de aarde van het transformatorhuisje die daar aan de nul is gekoppeld. Een lekstroom dus.

@TS: Aarden aan iets anders dan de officiële aarddraad kan problemen veroorzaken, en dit is een voorbeeld van een gevolg daarvan. De verwarming is namelijk niet primair bedoeld om stroom te geleiden en heeft een veel grotere weerstand dan een normale aarddraad. Je kunt soms beter geen aarde hebben, dan een verkeerde of slecht aangesloten aarde. (En in dat geval mag je niet meer de metalen behuizing aanraken....)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Heeft de wasmachine serieus als enige een geaarde stopcontact?
In een jaren 80 huis waar ik in woon kom ik op elke verdieping zeker een geaarde stopcontact tegen.
Huis met drie woonlagen. Keuken, badkamer en CV-ketel/ventilatie

Trein?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Als de pc in een geaard stop kontakt heeft gezeten dan is hoogswaarschijnlijk alleen je voeding kapot.
Heb je geen geaard stopkontakt dan zal je moederbord hd en processor schade hebben gebracht door de kortsluiting.
Meestal als je een goede voeding hebt zitten er nog zekeringen tussen als dat het geval is heb je gewoon geluk.

Nu maar hopen dat alles geaard was voor de ontploffing. :)

[ Voor 16% gewijzigd door rjmno1 op 24-11-2015 01:21 ]

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Heeft je voeding misschien een 115V-230V schakelaar? Staat die nog goed?
Heb al geweten toen ik nog voor een bedrijf werkte dat in flappentappen doet, dat tijdens het transport de schakelaar van zo'n voeding (van een (oude) computer die in die ATM's zaten) was omgezet.
Test je dat spul in je labo- poof, alles weg.

Is trouwens ook al gebeurd met voedingen die nog wel juist stonden. Schokje gekregen tijdens transport, ergens kortsluiting maken, en bam, alles klapt er ook uit. En de rest van de hardware deed het nog gewoon dus met wat geluk heb je enkel nieuwe voeding nodig.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:24
Betreffende die aarding : De beste oplossing is een nieuw set draden trekken vanaf de meterkast naar die kamer (fase + 0 + aarde) en dan nieuwe WCD's monteren.
Dan heb je geaarde stopcontacten.

In het algemeen gaan de draden vanaf de meterkast rechtstreeks naar de verzameldoos in het plaffond (onder de lamp) . Vanaf daar doortrekken naar de WCD.

Kost alleen wat geld (trekveer + draden + zakje lasdopjes) en wat moeite. Dit hebben we met ons huis uit de jaren 80 gedaan en nu is alles geaard.

• Frishe1992
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-02 11:52
ik vermoed dat door je verhuizing (ik weet niet hoelang de pc zonder spanning gestaan) je condensatoren in je voeding leeg gelopen zijn. Als deze dan plotselijk weer onder spanning komen te staan kunnen deze dus knallen. Eigenlijk is het raadzaam om condensatoren om het half jaar even weer onder spanning te zetten zodat deze "in conditite" blijven. (ik weet het, dit doet geen hond)
Hetzelfde heb ik eens gehad met een frequentieomvormer van een 660V motor.
Toen ik deze onder spanning zette (na 1,5 jaar) klapte ook een paar condensatoren eruit.

Wat betreft die aarde via de waterleiding, dit werd vroeger inderdaad zo gedaan dus zo stom is je gedachte/advies van je kennis niet.
Dit heeft zich inderdaad bewezen dat het niet erg veilig was, dus ik zou inderdaad voor een andere oplossing gaan.

Verder kan ik zeggen, als je een beetje geluk hebt en je voeding snel genoeg afgeschakeld heeft dat de rest van je componenten het nog gered heeft.

Succes ermee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Frishe1992 op 24-11-2015 08:54 ]

You're too slow!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Frishe1992 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:45:
ik vermoed dat door je verhuizing (ik weet niet hoelang de pc zonder spanning gestaan) je condensatoren in je voeding leeg gelopen zijn. Als deze dan plotselijk weer onder spanning komen te staan kunnen deze dus knallen. Eigenlijk is het raadzaam om condensatoren om het half jaar even weer onder spanning te zetten zodat deze "in conditite" blijven. (ik weet het, dit doet geen hond)
Hetzelfde heb ik eens gehad met een frequentieomvormer van een 660V motor.
Toen ik deze onder spanning zette (na 1,5 jaar) klapte ook een paar condensatoren eruit.
8)7

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

GerardVanAfoort schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:17:
Kijk ff naar het eerste plaatje in dit topic.... ff wakker worden onder een heerlijke douche, geen gel meer nodig Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD Gevaarlijke oplossing
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, maar dat plaatje is van een elektrisch-verwarmde douchekop. Je weet wel, zo'n ding dat ze gebruiken op plekken waar geen warm water is. Zie niet echt wat dat te maken heeft met het aarden over de verwarmingsbuis.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Frishe1992
Wat is hier zo stom aan?

Ik citeer: "Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning)."

Daarbij zal ik mijn verhaal even compleet maken. Dit is gebeurd nadat ik op een nieuwe locatie geplaatst was en dus niet bekend was met de historie. Vervolgens de opdracht krijg om iets onder spanning te zetten, waarbij ik er niet vanuit ging dat deze zo lang spanningsloos waren geweest, omdat hier ook geen aanleiding toe was ;)

You're too slow!

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:13:
[...]

Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, maar dat plaatje is van een elektrisch-verwarmde douchekop. Je weet wel, zo'n ding dat ze gebruiken op plekken waar geen warm water is. Zie niet echt wat dat te maken heeft met het aarden over de verwarmingsbuis.
Plaatje bij het praatje klopt niet helemaal idd. Echter in mijn woning van 1991 met origineel leidingwerk zit heel duidelijk de waterleiding en het cv leidingwerk in een gesloten circuit op de aarding.. Als ik maar genoeg stroom absorbeer onder de douche smeult mijn Grohe douchekop ook wel weg hoor :)

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 16:36
Mwah, je hebt deels gelijk, alleen is het dat ze opdrogen, niet leeglopen.
rjmno1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 01:20:
Als de pc in een geaard stop kontakt heeft gezeten dan is hoogswaarschijnlijk alleen je voeding kapot.
Heb je geen geaard stopkontakt dan zal je moederbord hd en processor schade hebben gebracht door de kortsluiting.
Hier is nogal wat mis mee.
Kortsluiting heeft 0,0 met de aarding te maken.
Geaard stopcontact of niet heeft niets te maken met extra schade. Het kan zijn dat er meer kapot is gegaan door de stervende voeding, maar dat heeft niets met aarding te maken.
De aardlek was bij TS niet gesprongen, maar de zekering. Dat is dus een kortsluiting geweest. Ditzelfde was gebeurd bij een goed geaard stopcontact, er was gewoon iets mis met de voeding.

• Frishe1992
heggico schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:30:
[...]

Mwah, je hebt deels gelijk, alleen is het dat ze opdrogen, niet leeglopen.
Klopt, dat is inderdaad niet helemaal lekker verwoord :)

You're too slow!

• citruspers
Dank jullie voor het meedenken. Even een kleine samenvatting:

Ik heb inmiddels geen WCD's meer aan de verwarmingen geaard zitten. Yay!

Ondanks dat het de juiste oplossing is, ga ik geen aardekabel trekken vanuit de meterkast. 1 omdat ik tijdelijk huur en dit huis over een tijd tegen de vlakte gaat en 2 omdat ik niet zoveel vertrouwen meer heb in mijn elektrische skills en dus iemand moet inhuren.
De aardlek was bij TS niet gesprongen, maar de zekering. Dat is dus een kortsluiting geweest. Ditzelfde was gebeurd bij een goed geaard stopcontact, er was gewoon iets mis met de voeding.
Dit was ook mijn conclusie, en als ik de boel verkeerd had aangesloten had ik andere resultaten moeten krijgen met m'n multimeter, en zou de PC van m'n vriendin ook moeten zijn gesprongen.
"Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning)."
Mogelijk, maar de PC heeft hooguit 2 weken zonder spanning gestaan. Ouderdom en van zichzelf al rotte elco's lijkt me dan een logischere oorzaak.

• Kevinp
  • Laatst online: 28-01 16:38
Mijn PC heeft jaren op een niet geaard stopcontact gedraaid mits alles goed is er ook niet zoveel aan de hand. Aarde is natuurlijk een soort veiligheidsmechanisme, wel belangrijk, maar meer voor veiligheid dan echt nodig.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• WhiteDog
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Kan een UPS ertussen plaatsen helpen in zo'n situatie? Of maakt dat niet als de UPS op zich niet geaard is?

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Frishe1992 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:21:
[...]

Ik citeer: "Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning)."
Oh, vandaar dat de Marantz-versterker keiheet werd, versterker stond al 20 jaar stil. :'(

Trein?

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12-2025

NBS

Ik woon in een studentenkamer en ik heb de aarde-kabel aangelegd via de gezamenlijke keuken. Dit is dan wel aangelegd met een groen/geel-draad, wat bedoeld is om apparatuur mee te aarden. Deze kabel is niet heel netjes weggewerkt, omdat ik niks mag wijzigen aan het lichtnet van mijn kamer/woongroep.

Wijzig nooit zelf iets aan de lichtnet van jou woning, al helemaal niet als het om een huurwoning gaat. Je bent dan namelijk niet verzekerd wanneer er brand/kortsluiting ontstaat. In het geval van een brand kan er gekeken worden naar de lichtnetinstallatie van een bepaalde groep en deze zal vergeleken worden met de inventarisatie-documentatie van het lichtnet. Mocht de documentatie uitwijken van het lichtnet dat is afgebrand, dan kan jij alle kosten van de schade ophoesten.

Ik heb zelf veel problemen gehad met het gebrek van randaarde waar mijn pc op aangesloten heeft gezeten. Vier pc’s zijn (hardware-matig) gecrasht door statische lading – tijdens gebruik. Uiteraard is het ook afhankelijk hoeveel (ruis) er over het lichtnet gaat. Zo is het lichtnet in mijn studentenkamer zo slecht dat wanneer mijn koelkast aanslaat, mijn televisie (beeldbuis) begint te flikkeren. Ik heb deze maand daarom ook een gesprek gehad met de huisbaas en de installateur, om te kijken naar een passende/nettere oplossing betreft randaarde.

Ik vind dat het in de wet opgenomen moet worden dat alle stopcontacten in een woning geaard moet zijn. Tegenwoordig zijn ook televisies en stereo-installaties voorzien van een randaarde-stekker en die randaarde zit er niet voor niks!
Nielson schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:12:
[...]
Dit meen je niet serieus hoop ik? Dat is naast illegaal ook gevaarlijk, een verwarmings -of waterleidingsbuis is niet geschikt of bedoeld om dingen te gaan aarden.
Ik neem het de TS niet heel kwalijk dat hij deze fout heeft begaan. Er is heel veel onduidelijkheid betreft het aarden van apparaten via de verwarmingsinstallatie en het gevaar wordt vaak onderschat. Het kwam nog ten sprake tijdens het gesprek met de huisbaas en de installateur, waar de huisbaas en notabene de installateur aanraadde dat ik mijn apparatuur via de verwarming moest gaan aarden, omdat ze geen aardekabel door de gang willen. Een installateur zou beter moeten weten lijkt me.

Wat ook uit den boze is, is om de randaarde van het stopcontact met het nul-draad door te lussen. Achter de aardlekschakelaar worden N(ull) en PE(Protective Earth/aarde) soms wel samen verbonden doormiddel van een PEN(Geaarde nul)-kabel, maar juist omdat de aardlekschakelaar niet kan onderscheiden waar de stroom vandaan komt, de nul of de behuizing, maakt het zo gevaarlijk dat de aarde en null zo wordt aangelegd voor de aardlekschakelaar (in een slaapkamer ipv een meterkast). Daarnaast kan de stroom van bijvoorbeeld een behuizing ook niet afgevoerd worden wanneer de zekering eruit klapt omdat de nul-draad-verbinding ook verbroken wordt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

NBS schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:35:
Ik vind dat het in de wet opgenomen moet worden dat alle stopcontacten in een woning geaard moet zijn. Tegenwoordig zijn ook televisies en stereo-installaties voorzien van een randaarde-stekker en die randaarde zit er niet voor niks!
Dat is volgens mij tegenwoordig ook zo, maar dat geldt niet retroactief voor oude woningen.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 25-11-2015 19:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• NBS

NBS

Compizfox schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:39:
[...]

Dat is volgens mij tegenwoordig ook zo, maar dat geldt niet retroactief voor oude woningen.
Klopt inderdaad, maar ik vind dat ook alle stopcontacten van de bestaande/oude huizen voorzien moeten worden van randaarde, mede omdat het uitlokt tot gevaarlijke creaties als doorlussen van nuldraad en aarden via de verwarming.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
wimmel_1 schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:41:
[...]

Over een "el-cheapo" verlengsnoer van de "Gamma" .... Moet je vooral doen!!
Ik neem aan dat alleen de pc op het verlengsnoer gaat. De wasmachine staat al bij dat stopcontact.
In het geval van een dubbel wcd niks aan het handje dus. En als het een enkele is hoeft alleen de stekkerdoos bij de wasmachine stevig te zijn. Dat verlengsnoertje krijgt <500w te verwerken.
NBS schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:35:
Lang niet alle apparatuur is voorzien van een randaarde stekker hoor. Dubbelgeisoleerde apparatuur zie je nog steeds overal. Dan kan er gewoon een 2 penner aan. Er is immers niks om te aarden.
De huidige bouwnormen schrijven ook voor dat er overal aarde is aangebracht volgens mij.

Maar nieuwe normen toepassen op oude installaties is niet te doen. Lang niet altijd kun je even een draadje bijtrekken. en als je dan eerlijk naar de normen gaat kijken betekend dat dat je in oude huizen waarschijnlijk al het schakelmateriaal moet vervangen en de complete meterkast. Gaat nergens over.

[ Voor 48% gewijzigd door timberleek op 26-11-2015 12:40 ]

• NBS

NBS

timberleek schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:30:
Lang niet alle apparatuur is voorzien van een randaarde stekker hoor. Dubbelgeisoleerde apparatuur zie je nog steeds overal. Dan kan er gewoon een 2 penner aan. Er is immers niks om te aarden.
De huidige bouwnormen schrijven ook voor dat er overal aarde is aangebracht volgens mij.
Dat ligt er inderdaad maar net aan welk apparaat het is. Vrijwel alle beeldbuis-tvs hebben bijvoorbeeld nog een tweepins-stekker, maar tegenwoordig is het zo dat er standaard al een 'monitor' ingebouwd zit waarmee de tv gebruikt kan worden als monitor voor de pc. Uiteraard heeft het voor andere apparaten zoals een sfeerlampje of een adapter voor een telefoon weinig zin om een stopcontact te aarden.
timberleek schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:30:
Maar nieuwe normen toepassen op oude installaties is niet te doen. Lang niet altijd kun je even een draadje bijtrekken. en als je dan eerlijk naar de normen gaat kijken betekend dat dat je in oude huizen waarschijnlijk al het schakelmateriaal moet vervangen en de complete meterkast. Gaat nergens over.
Het punt is, is dat mensen zelf willen weten waar zij hun pc willen plaatsen, bijvoorbeeld op de slaapkamer waar heel vaak geen randaardestopcontacten aanwezig zijn. Als er geen randaarde aanwezig is, dan zullen veel mensen creatieve en gevaarlijke oplossingen bedenken, wat je dus vooral als huurder wilt voorkomen, lijkt me. Uiteraard is het niet altijd makkelijk om een draad van de meterkast naar een centraaldoos te trekken, maar daarom laat je het ook doen door installateurs. Zelf het lichtnet wijzigen, als consument, is niet toegestaan. Het schakelmateriaal hoeft in principe niet geheel gewijzigd te worden. Hooguit zal er een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden, omdat groepen nu wel lekstroom kunnen hebben, door de aanwezigheid van randaarde.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
NBS schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:44:
[...]

Dat ligt er inderdaad maar net aan welk apparaat het is. Vrijwel alle beeldbuis-tvs hebben bijvoorbeeld nog een tweepins-stekker, maar tegenwoordig is het zo dat er standaard al een 'monitor' ingebouwd zit waarmee de tv gebruikt kan worden als monitor voor de pc. Uiteraard heeft het voor andere apparaten zoals een sfeerlampje of een adapter voor een telefoon weinig zin om een stopcontact te aarden.
Mijn philips lcd heeft ook gewoon een "achtje". Maar dat maakt ook verder niet uit allemaal
Het punt is, is dat mensen zelf willen weten waar zij hun pc willen plaatsen, bijvoorbeeld op de slaapkamer waar heel vaak geen randaardestopcontacten aanwezig zijn. Als er geen randaarde aanwezig is, dan zullen veel mensen creatieve en gevaarlijke oplossingen bedenken, wat je dus vooral als huurder wilt voorkomen, lijkt me. Uiteraard is het niet altijd makkelijk om een draad van de meterkast naar een centraaldoos te trekken, maar daarom laat je het ook doen door installateurs. Zelf het lichtnet wijzigen, als consument, is niet toegestaan. Het schakelmateriaal hoeft in principe niet geheel gewijzigd te worden. Hooguit zal er een aardlekschakelaar bijgeplaatst moeten worden, omdat groepen nu wel lekstroom kunnen hebben, door de aanwezigheid van randaarde.
Ik denk dat het risico hierbij voor al de groep is die een klein beetje kennis van zaken heeft. Een volledige leek sluit zijn pc ook gewoon aan op een ongeaard stopcontact (het past toch?). En iemand met volledig (genoeg) kennis van zaken kan beoordelen dat het ofwel prima kan zonder aarde, of maatregelen treffen voor een fatsoenlijke aarde. De groep ertussen is heel moeilijk. Dat is ook de groep die met verhalen komt zoals aarden aan de verwarming. Dat zijn hardnekkige verhalen waar die groep zelf de kennis niet voor heeft om het te weerleggen (niet lullig bedoeld, ieder zijn kennisgebied).

Ja aardlekschakelaars zijn nodig, maar officieel moet je bij een aanpassing in de meterkast de hele kast ook up to date brengen naar de huidige normen. Dat kan dus wel wat meer werk betekenen. En je stopcontacten zullen vervangen worden door een versie met randaarde (anders is het ook maar een halve oplossing).

Ik snap uit heel veel oogpunten dat het ideaal zou zijn als alle woningen up to date gemaakt zouden worden. Maar het is gewoon niet haalbaar en eerlijk gezegd ook niet zo kritisch.

vziw mag je tegenwoordig trouwens wel zelf aan je huisinstallatie zitten. Het moet alleen voldoen aan de normen als je gaan klussen. Anders gaan met name verzekeringen moeilijk doen. Een verhuurder of verzekeraar kan eventueel extra eisen neerleggen (bijvoorbeeld alleen door gecertificeerde bedrijven etc)

• NBS

NBS

timberleek schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:56:
Ik denk dat het risico hierbij voor al de groep is die een klein beetje kennis van zaken heeft. Een volledige leek sluit zijn pc ook gewoon aan op een ongeaard stopcontact (het past toch?).
Ik denk dat een volledige leek die zijn pc aansluit op een ongeaard stopcontact ook wel degelijk gevaar loopt, wel-is-waar minder dan een halve oplossing.
Ja aardlekschakelaars zijn nodig, maar officieel moet je bij een aanpassing in de meterkast de hele kast ook up to date brengen naar de huidige normen. Dat kan dus wel wat meer werk betekenen. En je stopcontacten zullen vervangen worden door een versie met randaarde (anders is het ook maar een halve oplossing).
Het is inderdaad zeer moeilijk te realiseren en het zal een grote kostenpost worden, om alle stopcontacten van alle bestaande huizen te aarden, dat begrijp ik. Stopcontacten verwisselen met randaarde zal naast de aanschaf niet een heel groot probleem zijn denk ik. Het grootste probleem zit het 'm in de meterkast en de kabels doortrekken naar de centraaldoos van een bepaalde kamer.
vziw mag je tegenwoordig trouwens wel zelf aan je huisinstallatie zitten. Het moet alleen voldoen aan de normen als je gaan klussen. Anders gaan met name verzekeringen moeilijk doen. Een verhuurder of verzekeraar kan eventueel extra eisen neerleggen (bijvoorbeeld alleen door gecertificeerde bedrijven etc)
Ik denk dat het ook met name een probleem wordt met huurwoningen om zelf het lichtnet te wijzigen. In mijn huurcontract staat ook vermeld dat ik geen wijzigingen mag aanbrengen aan het lichtnet. Daarnaast staat er ook in dat ik niet mijn apparatuur mag aarden via de verwarmingsinstallatie. Vreemd genoeg raadde de contactpersoon van deze huurwoning mij wel aan om mijn apparatuur via de verwarming te aarden als ik zo graag randaarde wou hebben. |:(
Pagina: 1