Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook Pro voor 1280 euro met studentenkorting - worth it?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ben op dit moment best aan het twijfelen over een nieuwe laptop. Ik zie in mijn universiteit ongeveer 75% van de mensen met een macbook pro, en heb dus even gekeken hoeveel dat kost. Ik kan het krijgen voor 1280 euro met studentenkorting, maar ik vraag me af, is dit grote bedrag de 8gb aan ram, iris intel hd graphics 6100, i5 processor en 13 inch retina display waard?

Ik ga het met name gebruiken voor school, netflixen en af en toe wat oudere games. Ik reis veel, dus als het apparaatje handzaam is is het wel handig.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, ik krijg nooit zoveel reacties hier. :o

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Dit is goed genoeg voor jouw wensen, of je het waard vind is een tweede natuurlijk, het blijft een hoog bedrag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 21:49:
Hallo allemaal,

ben op dit moment best aan het twijfelen over een nieuwe laptop. Ik zie in mijn universiteit ongeveer 75% van de mensen met een macbook pro, en heb dus even gekeken hoeveel dat kost. Ik kan het krijgen voor 1280 euro met studentenkorting, maar ik vraag me af, is dit grote bedrag de 8gb aan ram, iris intel hd graphics 6100, i5 processor en 13 inch retina display waard?

Ik ga het met name gebruiken voor school, netflixen en af en toe wat oudere games. Ik reis veel, dus als het apparaatje handzaam is is het wel handig.

Je kan toch gewoon kijken wat er te krijgen valt, voor het zelfde bedrag? Appeltje is gewoon duur voor minder ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:01:
[...]

Je kan toch gewoon kijken wat er te krijgen valt, voor het zelfde bedrag? Appeltje is gewoon duur voor minder ;)
Tja, ik heb zelf ook de Inspiron 15 7000 op het oog, deze kost 900 euro vanwege VIP korting maar is 15,6 inch (denk dat het te groot is voor universiteit/reizen) en relatief zwaar met 2.6kg, de specificaties zijn veel beter met skylake i-6 processor en 960m videokaart. Mijn grote probleem dat ik hier denk ik mee heb is de grootte en het gewicht, en ben ook onzeker over de durability ervan.

Ook heb ik nog de lenovo Yoga 3 14 op het oog, maar na wat reviews te hebben gezien blijkt het scherm wat donker te zijn en is de bouwkwaliteit matig.

Zit dus best te twijfelen als je kan zien. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2015 23:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:07:
[...]

Tja, ik heb zelf ook de Inspiron 15 7000 op het oog, deze kost 900 euro vanwege VIP korting maar is 15,6 inch (denk dat het te groot is voor universiteit/reizen) en relatief zwaar met 2.6kg, de specificaties zijn veel beter met skylake i-6 processor en 960m videokaart. Mijn grote probleem dat ik hier denk ik mee heb is de grootte en het gewicht, en ben ook onzeker over de durability ervan.

Ook heb ik nog de lenovo Yoga 3 14 op het oog, maar na wat reviews te hebben gezien blijkt het scherm wat donker te zijn en is de bouwkwaliteit matig.

Zit dus best te twijfelen als je kan zien. :P
Ik dacht dat levono bekend stond om zijn bouw kwaliteit? heb zelf ook een 15 inch en vind het prima model om mee te nemen in een rugzak ! En zwaar is relatief, als je het eenmaal gewend ben is het niks. Of je moet een paar keer naar de sportschool voor die 2.6kg :P Ook vind ik het persoonlijker veel prettiger werken met een grotere scherm vergeleken met de afstand van mij tot het scherm en voor hoelang je zit. en hoeveel informatie op je scherm
Voor de zelfde prijs heb je een leuke pricewatch: MSI GE60 2QD-896NL (Apache)

Maar een ultrabook is natuurlijk weer een andere verhaal waar de Apple laptop onder valt. En daar heb ik niet veel ervaring mee, alleen weet ik ze zijn lekker licht en makkelijk om mee te nemen en er om snel mee te werken.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als Apple je niet bevalt, zou je ook kunnen kijken naar de XPS 13. Dat zijn ook goede ultrabooks en erg mooi.
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/xps-13-9350-laptop/pd

Let op dat de prijzen ex btw en ex verzendkosten zijn. Je zou maandag even met ze kunnen chatten of er misschien nog meer te regelen valt, daarnaast als je je aanmeldt als VIP krijg je nog eens ongeveer 10% a 15% korting, afhankelijk van het model en prijsklasse.

Ik ben Apple gebruiker en voor mij voldoet een Macbook. Je vertelt alleen niet wat je er specifiek mee gaat doen, behalve netflix en oudere games. Als het alleen voor tekstverwerken is, dan is een Macbook wel overkill (wel leuk om er één te hebben uiteraard :+ ).

hi!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ik vind win10 niet veel beter of slechter dan el capitan.
je krijgt wel meer capaciteit voor dezelfde prijs in laptopland.
En als je ook een game wil kunnen opstarten dan is windows een meer logische optie.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-11-2015 00:19 ]

d:)b :henk d:)b

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:01:
[...]

Apple is absoluut niet duur voor minder.
Ik heb mijn eerste Macbook 7 jaar geleden gekocht voor mijn studie, en dat ding gebruik ik vandaag de dag nog steeds. Nooit gezeur mee gehad _/-\o_

Verwijderd

Wootism schreef op zondag 22 november 2015 @ 01:15:
[...]

Apple is absoluut niet duur voor minder.
Ik heb mijn eerste Macbook 7 jaar geleden gekocht voor mijn studie, en dat ding gebruik ik vandaag de dag nog steeds. Nooit gezeur mee gehad _/-\o_
Onderbouw het maar?
sinds wanneer krijg je betere specificatie bij appel voor de zelfde prijs.

Het zelfde als mensen apple bestellen speciaal voor adobe verhaal. Scholen zijn daar de beste in als ik vroeg waarom apple... :X
RWK__ schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:10:

Ik ben Apple gebruiker en voor mij voldoet een Macbook. Je vertelt alleen niet wat je er specifiek mee gaat doen, behalve netflix en oudere games. Als het alleen voor tekstverwerken is, dan is een Macbook wel overkill (wel leuk om er één te hebben uiteraard :+ ).
:> We moeten ergens mee pronken. "Tekstverwerken kan prima op een nokia 3610 "

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 01:24 ]

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Hallo allemaal,

Ik zou voor die Macbook kiezen.
Dan heb je gewoonweg een top-apparaat die je volledige studie en ver daarna voor je klaar staat.
Aangezien het Mac besturingssysteem veel efficiënter met de hardware omgaat dan Windows is het moeilijk om specs te gaan vergelijken.

Een ander voordeel is dat je op een Macbook niet hoeft te investeren in een virusscanner of een Office-pakket. Die dingen worden standaard geleverd met het iWork pakket waarmee je Word, Excel en Powerpoint-bestanden kan creëren, openen en bewerken.

Als je hem gaat gebruiken voor wat je beschrijft zou je ook naar de Macbook Air kunnen kijken. Iets minder krachtig dan de Pro, maar wel weer een stuk lichter en een accuduur van 12 uur _/-\o_
Bij de MediaMarkt zijn de Macbook Airs nu €999,- dus qua prijs ook zeker interessant!

Je kan er lang of kort over praten, maar het feit dat 75% van je uni een Macbookje heeft, zegt ook genoeg natuurlijk.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Wootism op 22-11-2015 01:37 ]

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 01:19:
[...]

Onderbouw het maar?
sinds wanneer krijg je betere specificatie bij appel voor de zelfde prijs.

Het zelfde als mensen apple bestellen speciaal voor adobe verhaal. Scholen zijn daar de beste in als ik vroeg waarom apple... :X
Wat moet ik onderbouwen?
Ik krijg jou waarschijnlijk toch niet aan je verstand gepeuterd dat specs vergelijken tussen Mac en PC helemaal geen zin heeft ;)

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-08 18:54
Voor jouw eisen voldoet een Macbook Pro prima, of is misschien zelfs een beetje overkill. Waarschijnlijk kun je ook voor de helft van het geld een prima laptop vinden die prima doet wat jij er van verlangt.

Je kunt je ook afvragen hoe lang je met de laptop denkt te gaan doen en aan de hand daarvan de afschrijving bepalen. Een Macbook pro is namelijk na een paar jaar nog prima te verkopen met in veel gevallen minder afschrijving dan menig andere laptop. Dan kan eruit komen dat een Macbook Pro misschien zelfs voordeliger is.

Ik heb mijn Macbook Pro uit 2008 inmiddels al bijna 6 jaar in bezit en tot dusver heb ik er nog geen enkel serieus probleem mee gehad. Na toevoeging van een SSD schijf voelt de laptop nog steeds zeer snel aan en kan ik al m'n dagelijkse taken (van internetten, office, e-mail tot video streamen en lichte fotobewerking etc.) er meer dan prima op doen! Het is dat de accu niet meer zo lang mee gaat na 6 jaar en zo'n 950 laadcycles en dat ik voor m'n reis van een jaar een Macbook air wil aanschaffen, anders had ik er nog niet eens over na gedacht om hem te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 23:55:
[...]

Ik dacht dat levono bekend stond om zijn bouw kwaliteit? heb zelf ook een 15 inch en vind het prima model om mee te nemen in een rugzak ! En zwaar is relatief, als je het eenmaal gewend ben is het niks. Of je moet een paar keer naar de sportschool voor die 2.6kg :P Ook vind ik het persoonlijker veel prettiger werken met een grotere scherm vergeleken met de afstand van mij tot het scherm en voor hoelang je zit. en hoeveel informatie op je scherm
Voor de zelfde prijs heb je een leuke pricewatch: MSI GE60 2QD-896NL (Apache)

Maar een ultrabook is natuurlijk weer een andere verhaal waar de Apple laptop onder valt. En daar heb ik niet veel ervaring mee, alleen weet ik ze zijn lekker licht en makkelijk om mee te nemen en er om snel mee te werken.
Ja nu je het zegt, het gewicht maakt me eigenlijk niet bijster veel uit. :P Het is inderdaad wel af te zien. De grootte echter is voor mij wel maximaal 14 inch of een extreem kleine 15 inch (als die bestaan :9~ ). Bedankt voor de suggestie maar ik vind 'm wat te opzichtig en groot, specs zien er echter zeker goed uit!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:10:
Als Apple je niet bevalt, zou je ook kunnen kijken naar de XPS 13. Dat zijn ook goede ultrabooks en erg mooi.
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/xps-13-9350-laptop/pd

Let op dat de prijzen ex btw en ex verzendkosten zijn. Je zou maandag even met ze kunnen chatten of er misschien nog meer te regelen valt, daarnaast als je je aanmeldt als VIP krijg je nog eens ongeveer 10% a 15% korting, afhankelijk van het model en prijsklasse.

Bedankt voor deze suggestie! Ik heb m'n vip korting toegepast (had 'm al ;) ) en ik kom uit op 1170 euro voor de 256gb ssd versie/8gb ram versie. Lijkt mij een top apparaat, ben alleen bang dat het een beetje fragiel is?

Verwijderd

Topicstarter
En Madinson en Wootism, bedankt voor jullie reacties maar vergeet wat ik gezegd heb over mijn gevonden Macbook Pro :P. Ik heb helaas met m'n domme kop over ''exclusief BTW'' heengekeken, en de versie die ik wou komt nu uit op 1550 euro, net wat te duur voor mij. :(

De Macbook air is opzich ook wel een mooie optie, alleen ik vraag me af hoe het zit met de stevigheid ervan en de mogelijkheid om de SSD en ram te verplaatsen? Ik vind ze namelijk tamelijk zwak.

Trouwens, doen Dell/Apple nederland aan Black Friday? Ik zal als ik hier een mooi modelletje gevonden heb wel wachten tot vrijdag als ze eraan meedoen.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-11 19:05
Specificaties vergelijken tussen een Mac en een "normale" laptop/ultrabook kan natuurlijk gewoon.Als je specificaties vergelijkt is een Apple laptop duur. En er zijn net zo veel mensen die goede als slechte ervaringen met Apple hebben.

Laten we het topic niet ontsporen in een Apple vs de rest discussie.

Feit is en blijft dat een Apple apparaat een veilige aankoop is. Je krijgt een kwalitatief hoogstaand product voor je geld. Daarnaast heeft een Apple Macbook een relatief hoge restwaarde, mocht je hem na je studie willen verkopen.

Lenovo bouwt overigens kwalitatief goede laptops is mijn ervaring. Kijk eens bij de ultrabooks van Lenovo. Wel altijd de reviews controleren, er zijn enkele Lenovo's waarbij ontwerpfoutjes gemaakt zijn.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Wootism schreef op zondag 22 november 2015 @ 01:27:
[...]

Ik zou voor die Macbook kiezen.
Dan heb je gewoonweg een top-apparaat die je volledige studie en ver daarna voor je klaar staat.
Aangezien het Mac besturingssysteem veel efficiënter met de hardware omgaat dan Windows is het moeilijk om specs te gaan vergelijken.
wishful thinking: voorbeeld dat de investering niet persé jarenlang plezier geeft: ik heb zelf een mba 2012 van toen €2400 die nu rare video problemen geeft.
Een ander voordeel is dat je op een Macbook niet hoeft te investeren in een virusscanner of een Office-pakket. Die dingen worden standaard geleverd met het iWork pakket waarmee je Word, Excel en Powerpoint-bestanden kan creëren, openen en bewerken.
een voordeel van Apple boven andere linux distros is een Office variant die goed werkt.
dit is dus een bijna noodzakelijke investering die bij de aanschafprijs opgeteld moet worden.
Geen anti-vir en anti-malware in 2015-2016 op je mac is wat naïef.
Als je hem gaat gebruiken voor wat je beschrijft zou je ook naar de Macbook Air kunnen kijken. Iets minder krachtig dan de Pro, maar wel weer een stuk lichter en een accuduur van 12 uur _/-\o_
Bij de MediaMarkt zijn de Macbook Airs nu €999,- dus qua prijs ook zeker interessant!

Je kan er lang of kort over praten, maar het feit dat 75% van je uni een Macbookje heeft, zegt ook genoeg natuurlijk.
veel meelopers is niet echt een argument om ook te gaan meelopen.
Ik zou voor een student een verstandiger keuze verwachten ivm. beperkt budget.

d:)b :henk d:)b

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 02:29:
[...]

Bedankt voor deze suggestie! Ik heb m'n vip korting toegepast (had 'm al ;) ) en ik kom uit op 1170 euro voor de 256gb ssd versie/8gb ram versie. Lijkt mij een top apparaat, ben alleen bang dat het een beetje fragiel is?
Mooi! Haha, check de reviews, het is gewoon een top apparaat. Ik hoop niet dat je ermee gaat voetballen ofzo :+, maar als je er zuinig mee omgaat, zoals elk ander duur apparaat.. dan gaat hij echt niet stuk. Dus je hoeft echt niet bang te zijn, bouwkwaliteit is perfect op de XPS modellen.

Ik lees hier verder dat iedereen een Macbook aanraad. Mijn vraag is, welk besturingssysteem gebruik je op dit moment? Draai je nu Windows en ben je ook bereid om de switch te maken naar OSX? Het is een compleet ander besturingssysteem, dus ik zou wel eerst even in de winkel checken en/of studenten/vrienden vragen die OSX hebben, om even een kijkje te nemen :o

Persoonlijk zou ik ook voor een Mac gaan, maar zoals ik zeg is het mijn persoonlijke voorkeur aangezien ik helemaal Apple ben. Ik ben echter ook een Windows gebruiker (PC/virtueel) en Windows 10 bevalt bij mij erg goed, vandaar dat ik je de XPS aanraadde. Kies je toch voor een Mac, laat de Air dan links liggen en ga voor de Retina Pro. Als je toch eenmaal 1000+ gaat uitgeven, doe het dan ook meteen goed.

Reden: De Air's zijn op zich prima laptops, dat zeker! Alleen het display is gewoon zo slecht, TN-paneel en lage resolutie en dat is gewoon niet meer van deze tijd. Oké, accuduur is bijna perfect met ongeveer 12 uur gebruikstijd en hij is best licht van gewicht, maar je levert wel in op de display. Als je de Pro neemt, dan heb je een krachtige machine, mooi retina display (:D), goede accuduur (6-9uur, afhankelijk van gebruik), en de restwaarde na een aantal jaar is nog steeds acceptabel om hem eventueel door te verkopen.

Uiteindelijk is het jou keuze, maar ik raad je aan om naar de Apple Store of Apple Reseller te gaan, om het verschil eens te zien tussen beide apparaten.

hi!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
Kijk anders naar de Asus UX303 series. Zitten vaak wel leuke modellen tussen voor een schappelijke prijs. Zijn 13" en metalen behuizing. Wegen slechts 1,5 kilo in het geval van de UX303LB. Ik heb de UX303LB met Ci5, 8GB, 500gb + 24gb, 940gtm. HDD heb ik vervangen voor een SSD.

Edit: Ik heb er €830 voor betaald op Amazon.

[ Voor 7% gewijzigd door Eli3l op 22-11-2015 03:46 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het hangt er een beetje van af wat je wil... als je alleen een bundeltje specs wil hebben kan je het beste BTO gaan. Als je een laptop wil hebben die lang mee gaat, die in je omgeving ondersteund wordt, waar je je werk zeker 6 jaar lang mee kan doen, en waar over het algemeen alleen maar extreem positieve reviews over te vinden zijn, dan neem je de Apple. Stel dat je ook nog graag spelletjes speelt, dat kan dan ook prima. Sure, als je een Windows-only game wil spelen dan moet je Windows er nog even bij installeren (studenten krijgen korting, voor iets van 50 euro heb je een Windows licentie), dat werkt prima vanaf een extra partitie of externe schijf.

Een laptop kopen die zwaarder is, groter is of minder lang mee kan op een acculading voor het werk dat je op de uni gaat doen lijkt me een onlogische keuze. Een laptop waarvan niet zeker is of de bouwkwaliteit even goed of beter is als de Apple die je op het oog hebt zou ik dan ook niet kopen. Daarnaast is er nog de vraag of je Windows wel nodig hebt, veel mensen die hun eerste Mac kopen zullen een of twee programma's missen of niet meteen een vervanger voor vinden, maar behalve dat zijn er maar heel weinig mensen die daadwerkelijk 'terugswitchen'.

Ik zou als je toch bij de uni gekeken hebt gewoon even nog een keer langs gaan en vragen aan de Mac-gebruikers waar ze hun keuze op afgewogen hebben. Hetzelfde aan de niet-Mac gebruikers vragen heeft overigens niet heel veel zin, eigenlijk komt in 80% van de gevallen alleen maar budget of 'specs' als antwoord naar boven, wat niet perse een zinvol setje gegevens is om een keuze op te baseren.

[ Voor 8% gewijzigd door johnkeates op 22-11-2015 04:08 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:40
Hallo allemaal,

Hallo Maastricht538,

Aan een macbook pro heb je een prima laptop voor de meeste toepassingen.
- Het voornaamste verschil zit hem in het besturingssysteem dat minder gedoe oplevert en veiliger is.
- De hardware gaat bij mij gemiddeld 6 jaar mee en OS upgrades zitten in de aanschafkosten.
- Performance is behoorlijk goed, zelfs met lage specs. Mac OS zit anders in elkaar dan Windows.
- Veel toepassingen uit de grafische industrie draaien super op Mac OS.

Er zijn wel een paar dingen die minder zijn bij Apple:
- Uitbreidbaarheid is er niet bij de macbook pro. Wat je nu koopt is wat het atlijd zal zijn. Dit is om te voorkomen dat mensen machines met lagere specs kopen en bij de pc boer de upgrade doen.
- Hardware repareren is meestal zo duur dat het niet loont. Verzeker hem tegen schade/diefstal als je kan.
- Game markt is gericht op PC (voor zover het niet op PS, Xbox en Nintendo is). Verwacht niet te veel.
- Veel software is alleen voor windows beschikbaar. Hier is omheen te werken met dual boot/vmware/parallels en daarop windows installeren. Kost je wel extra beheer, windows licenties en de performance degradatie van een virusscanner.

Zelf heb ik een tijd lang weer op windows (en linux) gewerkt omdat de kosten van Apple machines hoger waren en dat toen gewoonweg niet meer in mijn budget paste.
Na verloop van tijd kreeg ik echter door hoe veel tijd er ging zitten in het werkend houden van de pc, en dat ik minstens 1x per jaar een uitbreiding moest kopen om het werkend te houden.
Tel daarbij nog een uitgefikte voeding en periodieke vastlopers op en ik was voor een derde wereldland loon aan de slag als mijn eigen pc reparateur en verloren productieve uren. De stap terug naar de mac was een verademing ondanks de hogere aanschafkosten.

Kortom, als de hardware kosten nu beperkend zijn en/of je veel flexibiliteit wilt qua hardware en software, dan ben je waarschijnlijk beter uit met een Asus of Lenovo. Wil je gewoon een apparaat dat goed werkt en zeer lang soepel werkend mee gaat, dan is een Apple zeker aan te raden.

Qua specificaties zit je zeker goed als je nu iets nodig hebt. Gewicht, accuduur en performance zijn uitstekend. Als je nog even kan/wil wachten, dan kan het lonen om een aanbieding af te wachten.

Op deze pagina kan je de vernieuwings-cyclus volgen van Apple: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac , al kan je daarbij natuurlijk tot in de oneindigheid wachten omdat er altijd wel iets snellers aan komt.

• m-rody
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 18:48
Ik heb in 2013 de macbook pro retina gekocht (haswell variant) en ben er hartstikke tevreden mee! Ik maakte destijds de overstap van Windows naar Mac OSX en persoonlijk zou mijn voorkeur bij de volgende laptop/deskstop ook uit gaan naar Mac OSX.

Maar als jij geen voorkeur hebt voor mac osx dan zou ik toch voor windows gaan vanwege de prijs kwaliteitsverhouding op goedkopere modellen. Macbook air is met zijn accuduur en gewicht een geweldig apparaat alleen zou ik vandaag de dag echt voor minimaal een Full Hd scherm gaan.

Dus gaat je voorkeur uit naar mac osx, vooral de macbook pro halen. Gevoel dat het overkill is, windows net zo fijn vindt en het goedkoper kan dan lekker een windows laptop halen.

pricewatch: HP Envy 13-d010nd (N9Q76EA)

Of een surface pro 3 die hopelijk nog is in prijs verlaagd wordt volgende maand

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 02:33:
En Madinson en Wootism, bedankt voor jullie reacties maar vergeet wat ik gezegd heb over mijn gevonden Macbook Pro :P. Ik heb helaas met m'n domme kop over ''exclusief BTW'' heengekeken, en de versie die ik wou komt nu uit op 1550 euro, net wat te duur voor mij. :(

De Macbook air is opzich ook wel een mooie optie, alleen ik vraag me af hoe het zit met de stevigheid ervan en de mogelijkheid om de SSD en ram te verplaatsen? Ik vind ze namelijk tamelijk zwak.

Trouwens, doen Dell/Apple nederland aan Black Friday? Ik zal als ik hier een mooi modelletje gevonden heb wel wachten tot vrijdag als ze eraan meedoen.
De Macbook Air is compleet vervaardigd uit aluminium en absoluut niet zwak. Maar dat al je zelf moeten ervaren in een Apple Shop o.i.d.
De Air is overigens de meest verkochte studenten-laptop dankzij het lichte gewicht, formaat en prijs.

Daarnaast is hij krachtig genoeg voor tekstverwerking en lichte foto en videobewerking.
Verplaatsen van de flashopslag en ram-geheugen kan niet. Maar dat kan ook niet bij een Macbook Pro Retina.
Uiteindelijk moet je doen waar je je goed bij voelt natuurlijk. :)

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:42
Misschien ik heb ik nog wat voor je ik heb je een PB gestuurd ;)

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:21
AngelusHD schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 22:58:
Dit is goed genoeg voor jouw wensen, of je het waard vind is een tweede natuurlijk, het blijft een hoog bedrag.
Idd, dat oordeel is uiteraard afhankelijk van je budget.

Tijdens het 1e jaar van mijn studie heb ik toentertijd een macbook gehaald (vroegah, die plastic witte ;) ), en dit beestje heeft trouw zijn werk gedaan tijdens mijn studie en daarna zonder issues.

De 13" is makkelijk mee te nemen, en prima om mee te werken, afhankelijk van je studie kan voor sommige werkzaamheden een extern scherm handig zijn.

Als je graag gamed, dan kun je misschien meer value for money krijgen (lees zwaardere specs met een windows laptop)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:02
Schopje naar LAA, aangezien er geen specifieke wensen zijn en er ook vergelijking is met andere (Windows) laptops :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 22:33
Precies, als je m in een Apple topic zet krijg je natuurlijk alleen maar Apple fans. Feit blijft gewoon dat wat jij wil doen, ook wel op een budget laptop van €400 kan, een laptop met in principe dezelfde specs als een Macbook Air.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:33
(sort-of ervaringsdeskundige hier)
Zoals mensen weten is een (insert not-Apple brand name here) laptop van 1200 euro (qua specs) beter als een Macbook van 1200 euro beter. Ik raad t af om een laptop kopen "gewoon omdat iedereen in mijn directe omgeving het gebruikt" af (iets met slootjes). Aangezien jij dus je laptop vaak meeneemt en iets handzaams nodig hebt waar je ook oudere spellen op wil spelen zou ik een (2ehands/refurb! laat je niet afschrikken, dit zijn zéér goede laptops) ThinkPad aanschaffen. Ik ben helemaal geen IT-professional, ik vind t ook leuk om kleine/oude spellen te spelen - gebruik m ook veel voor schoolwerk -, ik had gewoon een goede laptop nodig. Ik had +- 1250,- te besteden. Uiteindelijk ben ik voor model T420S gegaan. Waarom? Het heeft een goed toetsenbord (niet zon prut chicklet toetsenbord), is goedkoop (700 euro destijds met een i7, 8GB ram en 500GB SSD), en mijnes heeft een 3G modem ingebouwd voor tijdens treinritten. Ik heb voor alles wat overbleef nog in een hobby geïnvesteerd. Dit laptopje is 15", voor mij goed. Ik had de keuze uit andere modellen met een 13" of 17" scherm. 13 inch is imo niet op te typen en 17 inch is gewoon monsterlijk. Natuurlijk is dit mijn mening, your mileage may vary :)

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 21:16
Ik zou het zeker wel doen.
Natuurlijk betaal je een beetje meer voor een Mac, maar echt niet zoveel als sommige suggereren.

Want, de software op een Mac gaat veel beter met de hardware om (optimalisatie etc) dan Windows. Dus je hebt op een Mac sowieso minder specificaties nodig om hetzelfde te kunnen presteren. Buiten dat, Windows is bedoeld om op elke PC te kunnen draaien, OS X bijvoorbeeld niet, dus het besturingssysteem kan zichzelf ook veel beter optimaliseren en africhten op de hardware.

Over hardware gesproken, de hardware in een Mac is ook beter op mekaar afgestemd dan sommige Windows computers. Want op die computers moet je kunnen upgraden, vervangen, met andere merken hardware. Bij Mac niet.

Buiten dat, heeft het ook een goeie bouwkwaliteit etc.

Maar als je wat minder wil betalen, kijk ook eens naar de Asus-collectie. Asus maakt de meeste onderdelen voor Apple. Dus die bouwkwaliteit is ook voor het grootste deel bij Asus aanwezig.

• Richh
Check anders dit topic eens: HP ENVY 13-dXXXnd (Skylake)

Stel nou dat je kiest voor het goedkoopste model; de Envy 13-d010nd. Dan krijg je, vergeleken met een Macbook Air:
- Een Full HD display in plaats van een 900p scherm. IPS in plaats van TN (!)
- Een zesde generatie i5 ipv een vijfde generatie i5: zuiniger, stiller en sneller
- 13mm dik ipv de 17mm van de MBA, net zo zwaar: heel handzaam dus
- Eveneens een accuduur van rond de 8-9 uur waar je de dag mee doorkomt
- Eveneens een aluminium behuizing
- Een extra USB-poort

Maak je gebruik van de studentenkorting, de 10DAAGSE-kortinscode én de cashback via CashbackXL, dan kost hij je zo'n €650 euro in plaats van de adviesprijs van 799.
De Macbook Air kost je met kortingen toch minimaal €250 meer. En dat terwijl de HP Envy op alle vlakken de Air verslaat, of je moet wel heel erg graag OSX willen, of een Appeltje op je deksel.

Ik denk zelf dat je meer dan zat hebt aan zo'n laptop, gezien wat je er mee doet. Tekstverwerken, browsen, filmpje kijken, af en toe een heel oud spelletje: dat kan al haast met een convertible of budgetlaptop van een paar honderd euro. Je wil echter een draagbaar apparaat met een goede batterij, daar investeer je hier dus iets extra's in.

Ga je praktisch niet gamen, en blijft het dus echt bij filmpjes/browsen/tekstverwerken, dan kan je ook gaan voor deze Asus Zenbook gaan: pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC074R
Dan heb je Macbook-like (dan praat ik over de MB zonder 'air' of 'pro') processorprestaties, maar wel een 256GB SSD, voor €900.

Wil je toch iets meer uitgeven, bijvoorbeeld een 256GB SSD en 8GB RAM (dat zijn de upgrades die je eigenlijk ook aan je MBA wil doen, wil je je hele studie met dezelfde laptop doen), dan zou ik eens kijken naar de Envy 13 d020nd. Krijg je er nog een i7 en een 3200x1800 resolutie gratis bij (da's hoger dan een MBP Retina), voor een prijs die onder de €1000 ligt.

Persoonlijk vind ik de Dell XPS 13-modellen met InfinityEdge display's ook erg mooi, maar die zijn wel een stukje duurder. Ze zijn wel erg mooi afgewerkt, licht en compact. Met VIP-korting waar je even voor moet mailen, heb je de XPS 13 met 256GB SSD en 8GB voor minder dan €1200. Een Macbook Pro met gelijke specificaties met studentenkorting zit al snel boven de €1500.

Weeg je toch iets zwaarder aan games, of wil je een iets groter scherm, dan kom je op de XPS15 uit. Die heeft, naast een groter scherm, ook een losse videokaart (GTX960M). Nadeel: de prijs stijgt dan al naar de €1500. Aan de andere kant: een Macbook Pro met dedicated videokaart stijgt over de €2500 heen.

Betaal je veel voor een Mac? Bovenstaande legt dat volgens mij vrij duidelijk uit. Ja, je betaald ontzettend veel voor een Mac. En dan heb ik hierboven nog enkel premium-modellen staan; staar je je echt blind op specs, dan kom je op Plastic Fantastic-laptops uit van €500. Daar zit je voor een gehele studietijd zeker niet op te wachten, en bovendien is de batterijduur ook gewoon erg belangrijk. Voor een student zijn juist die specs niet enorm belangrijk. Voor wat jij er mee wil doen, is een simpele i3 eigenlijk meer dan zat: je hebt veel meer aan een solide apparaat met een goede accuduur.

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-11 16:09
Beste TS,

Je zou ook eens mijn review kunnen lezen van de Macbook Pro in kwestie.
Ik ben destijds van een Dell XPS 15 9530 overgestapt naar een MacBook Pro.

productreview: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB review door...

Mvg,
Guillermo W.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Koning Willy
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-12-2023
[...]

Oke lol, hier sinds Windows XP geen 1 virus gehad zoals meeste Tweakers onder ons en dat allemaal met gratis versies van virusscanners en het almachtige Malwarebytes natuurlijk.

Daarnaast doen OpenOffice en nog tientallen andere gratis versies precies hetzelfde als Microsoft Office.

Mijn naam is Willy, zeg maar Willy, noem mij maar bij mijn eigen naam. Ik ben geen nummer.

• Richh
Virusscanners gebruiken we op Windows ook niet meer, sinds Windows Vista.
TS is student op een uni en heeft daardoor zeer waarschijnlijk recht op een gratis MS Office licentie.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Koning Willy schreef op maandag 23 november 2015 @ 00:31:
[...]
Daarnaast doen OpenOffice en nog tientallen andere gratis versies precies hetzelfde als Microsoft Office.
Zover zou ik zelf niet willen gaan hoor.

Maar ben ik nu blind (ja heb het hele topic gelezen), of heeft TS nog steeds niet gezegd waar hij hem voor wil gaan gebruiken? Voor netflixen en wat internetten heb je niks nodig qua hardware. Oudere games is nogal relatief ruim iets. Een battlefield 4 is alweer twee jaar oud, maar ik neem aan (hoop) dat hij die niet bedoelt.

En dan de grootste vraag: School werk. Dat kan van alles inhouden. Is dat enkel een verslag om de zoveel tijd tikken? Grafische zaken? Wiskundige zaken? VMs?

• Koning Willy
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-12-2023
Sissors schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:00:
[...]

Maar ben ik nu blind (ja heb het hele topic gelezen), of heeft TS nog steeds niet gezegd waar hij hem voor wil gaan gebruiken? Voor netflixen en wat internetten heb je niks nodig qua hardware. Oudere games is nogal relatief ruim iets. Een battlefield 4 is alweer twee jaar oud, maar ik neem aan (hoop) dat hij die niet bedoelt.

En dan de grootste vraag: School werk. Dat kan van alles inhouden. Is dat enkel een verslag om de zoveel tijd tikken? Grafische zaken? Wiskundige zaken? VMs?
Als hij ook een beetje wilt gamen lijkt mij dit ook een redelijke laptop: pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN108T

Mijn naam is Willy, zeg maar Willy, noem mij maar bij mijn eigen naam. Ik ben geen nummer.

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 09:14
Heb je ook een desktop waar je veel op werkt? Ik heb de MacBook (2012) van m'n werk teruggegeven omdat ik het zwaar irritant vond werken tussen Apple en Windows. Waar dat dan aan ligt laat ik in het midden, want dat ligt natuurlijk aan beide kanten. Maar ik weiger om een overpriced iMac aan te schaffen, en het meeste werk doe ik toch liever op een desktop met bijbehorend groot scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:00:
[...]

Met oudere games bedoel ik Europa Universalis 4, Crusader kings 2 en Mount and Blade Warband, dat is alles. :)

Om wat andere vragen te beantwoorden, ik heb op dit moment geen desktop maar ik heb denk ik niet de superspecs van eentje nodig. Zoals eerder gezegd ik houd het bij schoolwerk (powerpoint, word en veel tabbladen tegelijk open zonder moeite) en bovengenoemde games.

De HP Envy en Dell XPS zijn allebei zeer interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2015 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens bedankt voor jullie reacties allemaal, helpen erg veel. :) Ben van plan dit weekend 'm te halen.

Edit: Ik zie deze (http://www.bol.com/nl/p/a...6/#product_specifications) aanbieding bij bol.com, een air voor maar 950 euro. Is dit model in staat om EU4 te spelen zonder problemen en meerdere tabbladen tegelijk open te hebben? Deze prijs lijkt mij echt een koopje, maar ik weet er dan ook niet zo veel van af. :o Is het scherm van dit model trouwens ook van de befaamde apple kwaliteit? Ik hoef geen retina maar ik weet wel dat apple bekend staat, en ik zie het zelf ook in colleges, om z'n prachtige schermkwaliteit.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2015 20:12 ]

Pagina: 1