Check anders dit topic eens:
HP ENVY 13-dXXXnd (Skylake)
Stel nou dat je kiest voor het goedkoopste model; de Envy 13-d010nd. Dan krijg je, vergeleken met een Macbook Air:
- Een Full HD display in plaats van een 900p scherm. IPS in plaats van TN (!)
- Een zesde generatie i5 ipv een vijfde generatie i5: zuiniger, stiller en sneller
- 13mm dik ipv de 17mm van de MBA, net zo zwaar: heel handzaam dus
- Eveneens een accuduur van rond de 8-9 uur waar je de dag mee doorkomt
- Eveneens een aluminium behuizing
- Een extra USB-poort
Maak je gebruik van de studentenkorting, de 10DAAGSE-kortinscode én de cashback via CashbackXL, dan kost hij je zo'n €650 euro in plaats van de adviesprijs van 799.
De Macbook Air kost je met kortingen toch minimaal €250 meer. En dat terwijl de HP Envy op alle vlakken de Air verslaat, of je moet wel heel erg graag OSX willen, of een Appeltje op je deksel.
Ik denk zelf dat je meer dan zat hebt aan zo'n laptop, gezien wat je er mee doet. Tekstverwerken, browsen, filmpje kijken, af en toe een heel oud spelletje: dat kan al haast met een convertible of budgetlaptop van een paar honderd euro. Je wil echter een draagbaar apparaat met een goede batterij, daar investeer je hier dus iets extra's in.
Ga je praktisch niet gamen, en blijft het dus echt bij filmpjes/browsen/tekstverwerken, dan kan je ook gaan voor deze Asus Zenbook gaan:
pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC074R
Dan heb je Macbook-like (dan praat ik over de MB zonder 'air' of 'pro') processorprestaties, maar wel een 256GB SSD, voor €900.
Wil je toch iets meer uitgeven, bijvoorbeeld een 256GB SSD en 8GB RAM (dat zijn de upgrades die je eigenlijk ook aan je MBA wil doen, wil je je hele studie met dezelfde laptop doen), dan zou ik eens kijken naar de Envy 13 d020nd. Krijg je er nog een i7 en een 3200x1800 resolutie gratis bij (da's hoger dan een MBP Retina), voor een prijs die onder de €1000 ligt.
Persoonlijk vind ik de Dell XPS 13-modellen met InfinityEdge display's ook erg mooi, maar die zijn wel een stukje duurder. Ze zijn wel erg mooi afgewerkt, licht en compact. Met VIP-korting waar je even voor moet mailen, heb je de XPS 13 met 256GB SSD en 8GB voor minder dan €1200. Een Macbook Pro met gelijke specificaties met studentenkorting zit al snel boven de €1500.
Weeg je toch iets zwaarder aan games, of wil je een iets groter scherm, dan kom je op de XPS15 uit. Die heeft, naast een groter scherm, ook een losse videokaart (GTX960M). Nadeel: de prijs stijgt dan al naar de €1500. Aan de andere kant: een Macbook Pro met dedicated videokaart stijgt over de €2500 heen.
Betaal je veel voor een Mac? Bovenstaande legt dat volgens mij vrij duidelijk uit. Ja, je betaald ontzettend veel voor een Mac. En dan heb ik hierboven nog enkel premium-modellen staan; staar je je echt blind op specs, dan kom je op Plastic Fantastic-laptops uit van €500. Daar zit je voor een gehele studietijd zeker niet op te wachten, en bovendien is de batterijduur ook gewoon erg belangrijk. Voor een student zijn juist die specs niet enorm belangrijk. Voor wat jij er mee wil doen, is een simpele i3 eigenlijk meer dan zat: je hebt veel meer aan een solide apparaat met een goede accuduur.