cv-houtkachel, of toch een gewone houtkachel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 00:41
Voor ons nieuwe huis (zie mijn andere topic) ben ik plannen aan het maken. Eén van de keuzes waar ik niet goed uit kom is die van de houtkachel. We hebben nu in ons bestaande huis een gewone houtkachel, een Jacobus 9:
Afbeeldingslocatie: http://tenhovekachels.nl/wp-content/uploads/2014/02/Jacobus-9.jpg.
Die bevalt prima, hoogstens heeft 'ie wat teveel capaciteit nu het nog niet echt winter is; het wordt in de woonkamer wel 26-27 graden als we niet opletten, en dat is te warm. De beste oplossing dan is de deur naar de gang+trap open zetten en het vuur op tijd temperen.

In het nieuwe huis komt dus weer een houtkachel, maar welke?
We willen het huis goed isoleren en we willen het gasverbruik laag houden, en daarom ben ik gaan kijken naar een CV-houtkachel. De meeste modellen vinden wij niet zo mooi, maar zo langzaamaan komen er mooie modellen op de markt, zoals de Nordic Fire Fayenne: Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/loIMtvlDNA0/hqdefault.jpg

Echter, daar staat een flinke meerprijs tegenover; de kachel is niet eens zoveel duurder, maar inclusief installatie+de aanschaf van een buffervat kom ik al gauw op zo'n 7 à 8000 euro.
Een gewone houtkachel, bijv. de Jacobus 9 Beton, staat er voor 2500 à 3000 euro. En dat model, met betonnen zijwanden, houdt de warmte ook nog een tijd vast, zodat hij efficient met hout om gaat; je kunt om 9 uur stoppen met bijvullen van de kachel.

Natuurlijk mis ik de extra warmte die de CV-houtkachel opwekt en die gebruikt kan worden voor het verwarmen van bijv. de studeer/slaapkamers van de kinderen, maar ik ga er van uit dat het gasverbruik daarvoor nog best laag zal zijn, omdat die kamers ook geisoleerd worden (incl. HR++ glas). Ik moet nog heel wat besparen om het prijsverschil tussen de CV-houtkachel en de gewone eruit te halen. Voor minder dan dat prijsverschil kan ik bijv. ook een zonneboiler kopen, die in het voor- en najaar zorgt voor warm water waarmee ik ook de CV kan ondersteunen.

Keuzes, keuzes...
Ik kan het puur financieel bekijken of ik kan kiezen voor een bepaald systeem. Als ik kies voor een CV-houtkachel, dan kies voor een systeem met een buffervat enz., met weliswaar extra uitbreidingsmogelijkheden, maar ook extra complexiteit. Een 'gewone' kachel is lekker eenvoudig en ook behoorlijk effectief.

Graag jullie ideeën en liefst ook eigen ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pelletkachel met cv aansluiting misschien wat? Die zijn beduidend goedkoper en handiger in gebruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even citeren uit eigen werk in een ander topic (KifArU in "Duurzame renovatie; veel vragen") met wat aanvulling:
Wij hebben niet gekozen voor cv-koppeling voor de houtkachel omdat dit vrij duur was (ca 3000 extra voor een mooie kachel, 1000 installatiewerk en 1000 voor extra boiler) en omdat alle kachelboeren ons vertelden dat de kachels dan minder mooi branden. Ook werkt het systeem pas goed als alles op temperatuur is en daarvoor stoken wij te kort. ('s-avonds 2-3 uur, niet hele dagen) En het kost 1-1,5 uur om alles op temperatuur te krijgen)
Ook zouden er in ons geval nog extra kosten bijkomen voor aanleg van een waterleiding en riool voor de veiligheidsaansluitingen. En niet onbelangrijk: Weer een extra systeem dat sturing nodig heeft, ingeregeld moet worden en onderhouden moet worden.

En als laatste: Je bespaart gas, maar moet wel hout hebben. Als je dat uit je eigen bos haalt en zelf zaagt en klooft kost het alleen tijd, geen geld. Maar als je het hout moet kopen, is je besparing op gas al vrijwel weg. Dan heb je alleen het gedeelte dat nu uit de schoorsteen gaat als je toch stookt, dat je dan kunt gebruiken. Maar zodra je gaat stoken om het huis op te warmen, betaal je gewoon op een andere manier.

En een tip op basis van onze ervaring (met een heel goed geïsoleerd huis): Neem de kleinste kachel die je kunt vinden in een speksteen/beton/massa uitvoering. Wij hebben een 6kw convectiekachel en die warmt de boel al heel snel op. (volgens de transmissieberekening heeft de woonkamer/keuken bij -10 ongeveer 4kw verlies) Als het geen -10 is en je gaat stoken, is het al heel snel 2-3 graden warmer in de kamer.
Achteraf zou ik liever hebben dat het rustig opwarmt als je stookt en dat de warmte daarna ook nog langzaam wordt afgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:58:
Pelletkachel met cv aansluiting misschien wat? Die zijn beduidend goedkoper en handiger in gebruik.
En ook nog eens stuk prettiger voor de buurt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26
een palletkachel zoals rol-co al zegt is zeker een oplossing.
(niet mijn ding, ik wil geen wattige pellets, maar hout stoken.
het is gewoon anders, maar pellets zijn wel een stuk makkelijker aan te sturen.)

een cv-hout kachel is nog altijd een lastig apparaat.
je ziet soms de domste dingen, zoals spiralen die bijna in de vlam hangen.
waardoor de verbranding te veel afkoelt en er veel vieze dampen de schoorsteen uit gaan.
geen probleem als je op het platte land van polen woont, maar in nederland heb je erg snel buren.

ander probleem is, wat als de stroom uit valt en geen water meer rond kunt pompen.
je wil geen stoom in je cv buizen creëren, dan gaat de hele zaak kapot.
je moet de hout kachel dan snel uit zetten als dat het geval is.
(hier zijn oplossingen voor, maar let dus op welke je hebt. dit maakt het zeker duurder.)

(KifArU schrijft hem ook al.)
zelf zou ik het liefste een kachel willen die het hout op hoge temperaturen verwarmt.
zodat er zo min mogelijk kwalijke gassen de schoorsteen verlaten.
en dan de warmte bufferen in een speksteen of beton of etc etc.... laag
een vuistregel is per 100kilo buffer heb je 1 uur warmte opslag.
(zwaar geïsoleerd huis zal het vast een langere tijd worden.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Hier is deze keuze twijfel ook geweest ( nog steeds wel een beetje), maar gekozen voor een iets te kleine houtkachel (qua vermogen voor onze kamer, zodat je hem niet hoeft te knijpen) een Morso eekhoorn.
Deze keuze vooral door de complexiteit van de cv variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:54
KifArU schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:14:

En een tip op basis van onze ervaring (met een heel goed geïsoleerd huis): Neem de kleinste kachel die je kunt vinden in een speksteen/beton/massa uitvoering. Wij hebben een 6kw convectiekachel en die warmt de boel al heel snel op. (volgens de transmissieberekening heeft de woonkamer/keuken bij -10 ongeveer 4kw verlies) Als het geen -10 is en je gaat stoken, is het al heel snel 2-3 graden warmer in de kamer.
Achteraf zou ik liever hebben dat het rustig opwarmt als je stookt en dat de warmte daarna ook nog langzaam wordt afgegeven.
Zelfde ervaring hier met een goed geisoleerd huis. Wij hebben gekozen voor een finoven:
http://www.kachelbouwer.n...-van-een-moderne-finoven/

2600 kg massa en na 24 uur geeft hij nog steeds warmte af. En wat ook wel lekker is dat je maar een keer hoeft te stoken per dag.

Niet gekozen voor een aansluiting op de boiler, omdat dat relatief duur was. Van die besparing hebben wij de aardwarmte boring betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Zelfde ervaring hier met een goed geisoleerd huis. Wij hebben gekozen voor een finoven:
http://www.kachelbouwer.n...-van-een-moderne-finoven/

2600 kg massa en na 24 uur geeft hij nog steeds warmte af. En wat ook wel lekker is dat je maar een keer hoeft te stoken per dag.

Niet gekozen voor een aansluiting op de boiler, omdat dat relatief duur was. Van die besparing hebben wij de aardwarmte boring betaald.
Mooi, zo'n finoven, dat zie ik ook nog wel zitten. Je hebt dan echter vaak geen vlammen om naar te kijken hè; na 2 uur stoken hoef je 'm niet meer bij te vullen.
In welke range zit een finoven wat betreft kosten? Ik heb er vroeger weleens naar gekeken maar vond ze toen flink aan de prijs (>7000?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Rol-Co schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:58:
Handiger wel, goedkoper niet. Ik wil een goed merk, geen Prity of zo. Dan is een pellet cv-kachel niet goedkoper dan een hout cv-kachel; technisch zijn ze zelfs nog iets complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
KifArU schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:14:
Ook zouden er in ons geval nog extra kosten bijkomen voor aanleg van een waterleiding en riool voor de veiligheidsaansluitingen. En niet onbelangrijk: Weer een extra systeem dat sturing nodig heeft, ingeregeld moet worden en onderhouden moet worden.

En als laatste: Je bespaart gas, maar moet wel hout hebben. Als je dat uit je eigen bos haalt en zelf zaagt en klooft kost het alleen tijd, geen geld. Maar als je het hout moet kopen, is je besparing op gas al vrijwel weg. Dan heb je alleen het gedeelte dat nu uit de schoorsteen gaat als je toch stookt, dat je dan kunt gebruiken. Maar zodra je gaat stoken om het huis op te warmen, betaal je gewoon op een andere manier.

En een tip op basis van onze ervaring (met een heel goed geïsoleerd huis): Neem de kleinste kachel die je kunt vinden in een speksteen/beton/massa uitvoering.
Goede punten KifArU, daar kan ik wat mee.
Die complexiteit, daar zit ik dus ook mee. Ik kan er wel tegen als het een keer niet goed werkt, mijn vrouw en kinderen zijn wat minder vergevingsgezind. "Ik wil gewoon een houtkachel!".
Dat financiële aspect; hout is in principe goedkoper dan gas, en het is in ieder geval leuker om op te stoken.
Tja, en dat laatste, dat beschreef ik ook hè; als het buiten niet ijskoud is, dan is mijn huidige kachel té goed.
Ik zit, na jullie reacties, inderdaad weer te denken aan de kleinste Jacobus kachel (zeer schone verbranding!), maar dan met betonnen wanden voor betere accumulatie van de warmte. Maar ik ga toch ook nog eens kijken naar zo'n finoven, al denk ik dat dat wel duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Is hout-verbranding niet verschikkelijk slecht voor de kwaliteit van de lucht?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:12
Als je goed stookt, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:20

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zou dit wat zijn ??

http://vatvlam.nl/

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1804

Er zijn meerdere filmpjes op You tube te vinden hoe ie brand.

Hier al jarenlang een Flam kachel, stook per jaar c.a. 4 m3 hout
Lekkur warum :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-04 22:09
Ik heb een schmitzker. Houtcv in paar maten en vermogens te krijgen. En... met extra koelspiraal. Komt uit Duitsland. Via ebay.de gevonden 2300 euro thuisbezorgd, dat was inclusief overdruk en themische beveiliging. Als ik niet tegen deze haard was aangelopen had ik ook de fayenne gekozen.
Met een houtcv hoef je niet meer te temperen (sowieso niet doen). Maar je hebt wel veel meer hout nodig.
Isoleren is inderdaad het beste vertrekpunt.

Ik had al een buffervat van 1000 liter voor mijn zonnecollector, dus voor mij was de drempel lager.
Nix mis met alleen een houtkachel zonder cv hoor.

[ Voor 49% gewijzigd door ruuben op 23-11-2015 00:34 ]

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:54
Hkuit schreef op zondag 22 november 2015 @ 21:52:
[...]

Mooi, zo'n finoven, dat zie ik ook nog wel zitten. Je hebt dan echter vaak geen vlammen om naar te kijken hè; na 2 uur stoken hoef je 'm niet meer bij te vullen.
In welke range zit een finoven wat betreft kosten? Ik heb er vroeger weleens naar gekeken maar vond ze toen flink aan de prijs (>7000?)
We stapelen inderdaad maar een keer, tussen de 6 en 15 blokken (als het kouder is). Tussen de 2 en 3 uur vuur, maar wel serieus vuur om naar te kijken. Wat mij betreft lang genoeg.

Kosten hadden vooral een verband met de hoeveelheid massa, het basismodel was iets van 5600 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan44
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-03-2023
Wij hebben een extreem goed geisoleerd huis. (overal hoge Rc-waarden, triple glas, luchtdicht, wtw-ventilatie,etc) Verwarming, dwz. warmwater voorziening, dmv vacuumbuis systeem Hele jaar ex. winter, Voor de winter een hout cv kachel.
Zowel het eerste als het tweede systeem voedt met warm water ons buffervat van 800 l. deze zorgt voor de water toevoer naar de vloerverwarming en naar de warmwaterboiler. De vacuumbuizen doen excellent werk en warmde het vat op tot 80 gr. In de winter komt de warmwater toevoer echter niet hoger dan 30 gr. en moet de cv-houtkachel het tekort aanvullen. Daar lijkt een probleem te zitten.
Wij hebben een Nordic - Emily. De keuze hiervoor : 10,5 kW naar het vat en 3,5 kW naar de woning. De maximaal haalbare toevoer temperatuur van het water ligt tussen de 60m en 65 graden. Hierdoor warmt het vat traag op (ca. 6 graden per uur) maar blijkt de warmte afgifte naar de woning te overvloedig. Ik denk dat, wanneer de toevoer naar het vat rond 80 graden zou zijn er twee problemen opgelost kunnen worden :
1. Het vat warmt sneller op waarddot de brandtijd kan worden ingekort
2. Door de kortere brandtijd zal het huis minder opgewarmt worden, warmte die we toch al moeilijk kwijt raken.
Heeft iemand ervaring met hout CV kachel en , zo ja, wat is dan de gebruikelijk watertoevoertemperatuur naar het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20-04 17:51
Daan44 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:20:
Wij hebben een extreem goed geisoleerd huis. (overal hoge Rc-waarden, triple glas, luchtdicht, wtw-ventilatie,etc) Verwarming, dwz. warmwater voorziening, dmv vacuumbuis systeem Hele jaar ex. winter, Voor de winter een hout cv kachel.
Zowel het eerste als het tweede systeem voedt met warm water ons buffervat van 800 l. deze zorgt voor de water toevoer naar de vloerverwarming en naar de warmwaterboiler. De vacuumbuizen doen excellent werk en warmde het vat op tot 80 gr. In de winter komt de warmwater toevoer echter niet hoger dan 30 gr. en moet de cv-houtkachel het tekort aanvullen. Daar lijkt een probleem te zitten.
Wij hebben een Nordic - Emily. De keuze hiervoor : 10,5 kW naar het vat en 3,5 kW naar de woning. De maximaal haalbare toevoer temperatuur van het water ligt tussen de 60m en 65 graden. Hierdoor warmt het vat traag op (ca. 6 graden per uur) maar blijkt de warmte afgifte naar de woning te overvloedig. Ik denk dat, wanneer de toevoer naar het vat rond 80 graden zou zijn er twee problemen opgelost kunnen worden :
2. Door de kortere brandtijd zal het huis minder opgewarmt worden, warmte die we toch al moeilijk kwijt raken.
Heeft iemand ervaring met hout CV kachel en , zo ja, wat is dan de gebruikelijk watertoevoertemperatuur naar het vat?
Opgegeven kachel vermogen is in de praktijk lager. Dus zes graden wordt vrijwel zeker niet gehaald.
Als het goed is heeft de kachel een mixventiel de zorgt voor een constante water toevoer temperatuur van ongeveer 60 graden naar de kachel. Het water dat uit de kachel komt is dan meer dan 60 graden. Soms is het mixventiel instelbaar en kan de werktemperatuur worden verhoogd. Dus ook de uitgaande temperatuur naar het buffervat wordt dan hoger. Maar, let op. Als de temperatuur van het water in de kachel te hoog wordt kan de beveiliging in werking treden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennas
  • Laatst online: 28-01 21:36
Ben benieuwd wat er uiteindelijk is gekozen. Ik heb sinds kort een dik Geurts h20 store. Ik vind hem verschrikkelijk mooi en ik stook graag een vuurtje. Je moet best wel even doorstoken voordat het buffervat echt veel warmer wordt. Ik heb een 400l buffervat. Met een zonneboiler en een warmtepomp. Hoewel de warmteverdeling 60% buffervat is, is mijn huis (jaren 30) ook nudistisch warm als ik lang stook. Het is nog een beetje uitvinden wat de juiste stand van de kachel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Daan44 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:20:
Je kunt de aanvoertemperatuur van de kachel naar het buffervat wel verhogen door de flow te beperken, maar dat wil nog niet betekenen dat je buffer sneller opwarmt (want de flow is lager). Wat je eigenlijk wil is een kachel die waterzijdig naar verhouding meer vermogen levert. Bij een Emily is die verhouding al goed (ca. 75% vermogen naar CV). De andere weg is je buffer kleiner maken. Ik kan me voorstellen dat je de warmte dan wat sneller over je huis kunt verdelen.

Overigens zou ik verwachten dat een buffervat op 35 graden prima een zeer goed geïsoleerd huis zou moeten kunnen verwarmen, of is je vloerverwarming niet geschikt voor lage temperatuur verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Femme schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:04:
[...]

Je kunt de aanvoertemperatuur van de kachel naar het buffervat wel verhogen door de flow te beperken, maar dat wil nog niet betekenen dat je buffer sneller opwarmt (want de flow is lager). Wat je eigenlijk wil is een kachel die waterzijdig naar verhouding meer vermogen levert. Bij een Emily is die verhouding al goed (ca. 75% vermogen naar CV). De andere weg is je buffer kleiner maken. Ik kan me voorstellen dat je de warmte dan wat sneller over je huis kunt verdelen.

Overigens zou ik verwachten dat een buffervat op 35 graden prima een zeer goed geïsoleerd huis zou moeten kunnen verwarmen, of is je vloerverwarming niet geschikt voor lage temperatuur verwarming?
Een buffervat van 35 graden is ontoereikend. Ook niet voor LTV. Hoe de hoger de temperatuur in het buffervat, des te langer je er mee kunt doen. Als je flink wilt bufferen maak je de buffer zo groot mogelijk en/of zo warm mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

pleio65 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:06:
[...]

Een buffervat van 35 graden is ontoereikend. Ook niet voor LTV. Hoe de hoger de temperatuur in het buffervat, des te langer je er mee kunt doen. Als je flink wilt bufferen maak je de buffer zo groot mogelijk en/of zo warm mogelijk.
35℃ is een gangbare temperatuur bij verwarming met warmtepompen. Hoger wil je liever niet gaan vanwege het teruglopen van de COP. Dan moet zo'n lage temperatuur toch ook lukken met een houtkachel als het afgiftesysteem geschikt is voor LTV. Als je een snel reagerend systeem wil dan moet je idd wel naar hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Voor een ltv-afgifte systeem is 35 graden voldoende. Mijn uitgangspunt is bufferen met een cv-houtkachel. Met een mixventiel kan je de uitgaande cv-temperatuur reduceren, hogere temperaturen in het vat opslaan en daarom langer met de buffer inhoud doen. Ik breng soms 1500 liter op een temperatuur tussen de 73 en 55 graden. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan de woning 15 uur of langer worden verwarmd (ltv). Daarnaast wordt het water ook voor sww gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Daan44 de kachel kan op vol vermogen hooguit je vat van 800 liter met 11 graden per uur opwarmen (dus zonder gelijktijdige warmtevraag). Vol vermogen betekent kurkdroog hout, alles heet etc dus 6 graden per uur met gewoon hout dat buiten heeft gelegen met gelijktijdige warmtevraag klinkt niet direct alsof er iets mis is, hoewel het wel beter kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 07-11-2018 21:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:53
Omdat dit zo snel het enige topic is dat ik specifiek kan vinden (of ik zoek niet goed), toch even een schopje van dit oude draadje.

Ik sta min of meer voor hetzelfde dilemma, en ik vraag me af of een CV-haard z'n meerprijs waard is. Hebben mensen hier al 'last' van voortschrijdend inzicht? Ik zoek met name informatie over een systeem dat de CV aanvult, niet vervangt.

[ Voor 11% gewijzigd door gastje01 op 12-03-2019 19:57 ]

Pagina: 1