MSI R9 280x: Grey Screen of Death?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Beste Tweakers,

Twee maanden geleden heb ik een nieuwe pc gebouwd voor mijzelf. De videokaart 2e hands, maar het is een 'nieuwe' RMA-model (kaart is wellicht gerefurbished). Het gaat om een MSI R9 280x. Anyway, de kaart doet het gewoon prima tijdens het gamen. Alleen af en toe, geheel willekeurig, crasht het scherm. Die wordt dan helemaal wit, met grijze krijtstrepen. Een GSoD. Omdat het geluid gewoon werkt tijdens de crash, verdenk ik de videokaart.

Gek gebeurt dit vaker als de pc idle draait of een game menu aan staat. Ik kan Skyrim gewoon prima urenlang op Ultra draaien (met HD-textures). Maar als ik even het wegloop terwijl het CS:GO game menu aan staat, kan het zo maar een GSoD opleveren.

Nogmaals, de GSoD is geheel willekeurig. Dat is best irritant, want ik kan dus niet 'testen' of het probleem is opgelost.
Op de kaart staat nog wat garantie, en de verkoper heeft zelf ook aangeboden om 'm om te ruilen. Maar ik wil daar geen gebruik van maken, voordat ik zeker weet dat ik het niet zelf kan oplossen :)

Hoe los ik dit probleem op, en hoe kan ik testen of dit probleem is opgelost?

1. De drivers zijn geheel up2date
2. Specs staan onderaan
3. Ik draai Windows 10 64-bit

(PS: Dit is een vervolg, of liever gezegd een verbetering van dit topic)

(i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W)

[ Voor 5% gewijzigd door TTMJ! op 05-12-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik heb een MSI 270x Twin Frozr met exact hetzelfde probleem als jij.
Heb ook al allerlei testen gedraaid maar ik kan het euvel ook niet vinden, echt compleet random zijn de crashes.

Dagenlang niks en dan zomaar opeens weer een crash/grey screen en of ik nu aan het gamen ben of gewoon aan het browsen ben het lijkt allemaal niks uit te maken.

Ik heb ook nog garantie en ik zit er aan te denken om hem terug te sturen.

/edit

Iets wat ik nog niet geprobeerd heb maar volgens mij wel kan is een eventuele nieuwe bios versie erop flashen, zal daar dit weekend eens naar kijken.

[ Voor 41% gewijzigd door ScrooLoose op 20-11-2015 18:51 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
Heb je je RAM getest op fouten met memtest.

Probeer een andere versie van de AMD drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
ScrooLoose schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:48:
Ik heb een MSI 270x Twin Frozr met exact hetzelfde probleem als jij.
Heb ook al allerlei testen gedraaid maar ik kan het euvel ook niet vinden, echt compleet random zijn de crashes.

Dagenlang niks en dan zomaar opeens weer een crash/grey screen en of ik nu aan het gamen ben of gewoon aan het browsen ben het lijkt allemaal niks uit te maken.

Ik heb ook nog garantie en ik zit er aan te denken om hem terug te sturen.

/edit

Iets wat ik nog niet geprobeerd heb maar volgens mij wel kan is een eventuele nieuwe bios versie erop flashen, zal daar dit weekend eens naar kijken.
Heb je je kaart kunnen flashen? Heeft het 't probleem opgelost? Volgens de MSI-software heeft mijn kaart geen bios-update nodig, maar op andere sites zie ik gek genoeg wel weer andere bios-versies die beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
polli_ schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:44:
Heb je je RAM getest op fouten met memtest.

Probeer een andere versie van de AMD drivers.
Ik heb geen BSoDs dus ik denk dat ik het RAM geheugen kan uitsluiten. Of bedoel je het geheugen van de kaart zelf?

Ik heb de drivers al een keer opnieuw geinstalleerd, maar geen oudere drivers getest. Het probleem is ook dat ik niet de kaart kan 'testen' om te kijken of het probleem is opgelost. De GSoDs treden ontzettend willekeurig (en nooit als de kaart wordt belast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je ondertussen al een keer DDU gedraait in veilige modus en je drivers er opnieuw opgezet? Ik zie je daar in het vorige topic niet op ingaan namelijk.

Heb je al geprobeert de bios van je moederbord eens een update te geven? Dit kan zeker in het geval van oudere moederborden problemen verhelpen.

Je zegt dat je Windows 10 draait, is dit een upgrade of een verse install? Het kan helpen om een verse install te doen.

Zou je je specs in je topic start willen plaatsen, mocht je in de toekomst je specs veranderen dan verliest dit topic zijn waarde. Overigens zijn je specs ook niet zichtbaar tijdens het tikken van een reageersel, dan worden de signatures niet geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
TTMJ! schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:31:
[...]

Ik heb geen BSoDs dus ik denk dat ik het RAM geheugen kan uitsluiten. Of bedoel je het geheugen van de kaart zelf?

Ik heb de drivers al een keer opnieuw geinstalleerd, maar geen oudere drivers getest. Het probleem is ook dat ik niet de kaart kan 'testen' om te kijken of het probleem is opgelost. De GSoDs treden ontzettend willekeurig (en nooit als de kaart wordt belast).
Hoeft niet perse. Ik had een keer een probleem met me pc. Me videokaart drivers crashte steeds, ook tijdens het spellen. Ik heb toen zowel me RAM getest als gpu geheugen. Blijkt het te liggen aan me RAM, 1 stick was niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je de nieuwe crimson drivers al geprobeerd?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
prutser001 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:33:
Heb je de nieuwe crimson drivers al geprobeerd?
Nee, ik heb gehoord dat de beta problemen veroorzaakt bij sommige r9 280x kaarten. Dus ik hou het liever bij een stable release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:49:
Heb je ondertussen al een keer DDU gedraait in veilige modus en je drivers er opnieuw opgezet? Ik zie je daar in het vorige topic niet op ingaan namelijk.

Heb je al geprobeert de bios van je moederbord eens een update te geven? Dit kan zeker in het geval van oudere moederborden problemen verhelpen.

Je zegt dat je Windows 10 draait, is dit een upgrade of een verse install? Het kan helpen om een verse install te doen.

Zou je je specs in je topic start willen plaatsen, mocht je in de toekomst je specs veranderen dan verliest dit topic zijn waarde. Overigens zijn je specs ook niet zichtbaar tijdens het tikken van een reageersel, dan worden de signatures niet geladen.
Net terwijl ik een reactie schreef naar jou dat ik m'n mobo bios heb geupdate vandaag, kreeg ik weer een GSoD :P

(voor de goede orde: drivers zijn vers, W10 ook - en specs staan nu in de OP :) )

Ik zie trouwens dat mijn kaart anders geklokt is dan de reference amd r9 280x. Mijn MSI R9 280x draait op 1020/1500, de ref. draait op 850-1000 (dit mij niet duidelijk / 1500.

Mijn gpu is dus 20-170 Mhz hoger geklokt door MSI. Kan dit voor problemen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:36

Nemesizz

Untouchable

TTMJ! schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:51:
[...]

Net terwijl ik een reactie schreef naar jou dat ik m'n mobo bios heb geupdate vandaag, kreeg ik weer een GSoD :P

(voor de goede orde: drivers zijn vers, W10 ook - en specs staan nu in de OP :) )

Ik zie trouwens dat mijn kaart anders geklokt is dan de reference amd r9 280x. Mijn MSI R9 280x draait op 1020/1500, de ref. draait op 850-1000 (dit mij niet duidelijk / 1500.

Mijn gpu is dus 20-170 Mhz hoger geklokt door MSI. Kan dit voor problemen zorgen?
Ja dat kan zeker, en zie je ook vaker bij de 280 en 280x gebeuren.
Het is een rebrand van een 7970, die wat hoger geklokt is (als 280x zijnde), vervolgens gooien fabrikanten er nog een overklok overheen om maar bovenin de scorelijstjes van reviewers te komen qua prestaties.
Maar, de ene kaart is de ander niet, en vaak zie je dus dat heel veel van die kaarten helemaal niet stabiel zijn op de hogere clockspeeds.

Heel vaak verdwijnen zulke problemen (GSoD, artefacts in games, driver crashes) ook als je de kaart 'underclocked' naar reference snelheden of zelfs naar de snelheid die de 7950/7970 origineel hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Nemesizz schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:02:
[...]

Het is een rebrand van een 7970, die wat hoger geklokt is (als 280x zijnde), vervolgens gooien fabrikanten er nog een overklok overheen om maar bovenin de scorelijstjes van reviewers te komen qua prestaties.
Maar, de ene kaart is de ander niet, en vaak zie je dus dat heel veel van die kaarten helemaal niet stabiel zijn op de hogere clockspeeds.

Heel vaak verdwijnen zulke problemen (GSoD, artefacts in games, driver crashes) ook als je de kaart 'underclocked' naar reference snelheden of zelfs naar de snelheid die de 7950/7970 origineel hadden.
Dan ga ik 'm even proberen omlaag te klokken. Zal ik dan trouwens 850 of 1000 MHz als uitgangspunt nemen? De reference snelheid lijkt per tech-site te verschillen. Op de AMD site zelf staat:
GPU Clock Speed: up to 1000MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De 'stock' 280X is 850Mhz op de core, die 1Ghz is boostclock, dus zou die 850Mhz aanhouden (hoe dan ook is zo laag mogelijk vaak handig om te testen of problemen dan verdwijnen).

Let ook op de geheugensnelheid, die willen ze ook vaak hoger gooien, en komt bij dat de kwaliteit van het geheugen soms ook wisselend is (soms heeft een kaart van dezelfde fabrikant bij een andere batch geheugen van een ander merk dat bijvoorbeeld niet zo stabiel is op een bepaalde snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Bijzonder, mijn 280x is ook vrij recent kapot gegaan en met een RMA verstuurd. Ik lees veel op internet dat er problemen zijn met deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Nemesizz schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:59:
De 'stock' 280X is 850Mhz op de core, die 1Ghz is boostclock, dus zou die 850Mhz aanhouden (hoe dan ook is zo laag mogelijk vaak handig om te testen of problemen dan verdwijnen).

Let ook op de geheugensnelheid, die willen ze ook vaak hoger gooien, en komt bij dat de kwaliteit van het geheugen soms ook wisselend is (soms heeft een kaart van dezelfde fabrikant bij een andere batch geheugen van een ander merk dat bijvoorbeeld niet zo stabiel is op een bepaalde snelheid).
Ik heb met MSI Afterburner de kaart omlaag geklokt naar de 'originele' AMD snelheid, en tot nu toe geen GSoD. Dus hopelijk is het hiermee opgelost.

Hoewel: net kreeg ik een crash met een compleet zwarte scherm en vastgelopen geluid - dit is echt voor het eerst dat ik zo een crash zie. Geen idee wat dit kan hebben veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Dit is een necro post. Maar ik vind 'm gerechtvaardigd omwille van de wetenschap :p.

Ik heb sinds ik de kaart een paar jaar heleden terug naar AMD's reference snelheden heb geklokt geen enkele Grey Screen of Death meer gehad.

Dus: mocht je een kaart hebben waar ogenschijnlijk niks mee aan de hand is, en heb je af en toe last van grijze schermen: dan loont het om te de kaart terug te schroeven van de fabrieksinstellingen naar de snelheden zoals AMD die zelf in gedachte had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Nemesizz schreef op zaterdag 5 december 2015 @ 18:02:
[...]

Na 4,5 jaar zijn de GSODs tijdens games weer terug... zelfs bij een lichte HL2 mod. Ik weet even niet waar het aan ligt.

* ik heb geen problemen met meerdere keren een Unigine Heaven draaien op ultra (max 95 graden hitte), hij crasht dan niet. DUS het lijkt niet aan de kaart te liggen

* switchen naar onboard lost de GSODs op, DUS het ligt wel aan de kaart...

Ik weet niet goed welke stappen ik moet ondernemen. Kaart undergeklokt op 850/1375. Misschien geheugen klok verder omlaag halen naar 1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-10 12:21
Mijn 280x komt echt niet boven de 80 graden uit.
Misschien een keertje uit elkaar schroeven, stofvrij maken en koelpasta vervangen?

ik heb de Sapphire dual-x versie.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat doen de kaarten in idle? Mijn oude 7970's hadden nogal wat afwijkende idle speeds, de ene ging tot 300MHz en de andere tot 150MHz meende ik. Beide een sapphire dual-x maar de ene een jaar later aangeschaft.

Misschien is er iets met de idle speeds en/of de spanning op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
shadvet schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:18:
Mijn 280x komt echt niet boven de 80 graden uit.
Misschien een keertje uit elkaar schroeven, stofvrij maken en koelpasta vervangen?

ik heb de Sapphire dual-x versie.
Ik was hier eerst wat skeptisch over maar het is me gelukt om wat oude benchmark resultaten te voorschijn te goochelen. Dit zijn de warme resultaten uit 2015, na 33 minuten Unigine Valley op Extreme HD te hebben gedraaid:

Mean: 43 C
Max: 81 C

Misschien toch maar ontstoffen vandaag..
Maar ik was in de veronderstelling dat uitval pas rond de 100 graden gebeurde?
kluyze schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:26:
Wat doen de kaarten in idle? Mijn oude 7970's hadden nogal wat afwijkende idle speeds, de ene ging tot 300MHz en de andere tot 150MHz meende ik. Beide een sapphire dual-x maar de ene een jaar later aangeschaft.

Misschien is er iets met de idle speeds en/of de spanning op dat moment.
Is er iets waar ik in het bijzonder op zou moeten letten? Ik run standaard MSI afterburner op de achtergrond voor de underclock. Geen idee hoe ik dit zou moeten checken eerlijk gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om met de states te spelen? Bv dat die laagste state niet gebruikt wordt of dat de laagste state een hogere frequentie of vaste spanning heeft?

Je zou ook kunnen proberen om een tijdje een vaste frequentie of spanning in te stellen, dat die dus niet naar een lagere state terug valt.
Om heel eerlijk te zijn, heb ik nooit issues gehad, en me dus ook nooit hier in moeten verdiepen. Dus ik weet niet zeker wat de mogelijkheden zijn.

Zoals je al aangaf is dit iets dat moeilijk te checken is omdat er geen duidelijke trigger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TTMJ! schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 02:03:
[...]

Na 4,5 jaar zijn de GSODs tijdens games weer terug... zelfs bij een lichte HL2 mod. Ik weet even niet waar het aan ligt.

* ik heb geen problemen met meerdere keren een Unigine Heaven draaien op ultra (max 95 graden hitte), hij crasht dan niet. DUS het lijkt niet aan de kaart te liggen

Ik weet niet goed welke stappen ik moet ondernemen. Kaart undergeklokt op 850/1375. Misschien geheugen klok verder omlaag halen naar 1200?
Ondertussen al een nieuwe voeding gekocht. SP 10 400w is net echt geschikt voor de pieken die de R280X kan vragen.

Dus wat is je huidige set ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

TTMJ! schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 02:03:
[...]

Zou je inderdaad kunnen proberen om het geheugen wat lager te klokken.

Echter, dan nog kunnen GSOD's ontstaan omdat het veroorzaakt word door een te lage voltage bij een te hoge frequentie (de kaart pakt niet de juiste voltage bij een bepaalde frequentie ). Daarom kan het dus zijn dat bij een stresstest de kaart blijft werken (maximum clock + voltage), maar in een game menu idle crashed (kaart word minder belast, klokt zichzelf terug om energie te besparen, pakt een verkeerde combi van voltage en frequentie en crashed dan).

Heb het bij m'n eigen Radeon toen moeten oplossen met een BIOS update, dat ding was een ramp met de clockspeeds (stressed ging die nooit voluit, bij video afspelen ging de clockspeed/voltage niet omhoog dus beeld corruptie, dual-screen zelfde verhaal).

De kaart word wel warm, maar is zeer waarschijnlijk niet de oorzaak van GSOD. Ik heb bijvoorbeeld ook een Radeon 6870 liggen die behoorlijk warm word (85ºC makkelijk) en geen enkel probleem geeft.
Terwijl m'n 5770 (vóór de BIOS update) al crashte bij 40ºC bij wijze van tijdens het afspelen van een video.

Maar eerst gewoon simpel beginnen met proberen op te lossen, dus geheugen beetje underclocken en kijken of die dan stabieler blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Oplossing lijkt mijn speaker set niet in combo met mijn headset aan te sluiten op mijn pc? :S

Geen idee hoe. Maar zonder opnieuw te spelen met mijn clocks heh ik geen GSOD meer gekregen na het loskoppelen van de speaker en weer alleen mijn headset te gebruiken.

Misschien toeval en waren het gewoon oververhittingsverschijnselen? Voor de zekerheid maar wezen ontstoffen maar ik ben flabbergasted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Nemesizz schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:45:
[...]

Zou je inderdaad kunnen proberen om
[...]
Het ging goed. Kast ook grondig schoon gemaakt. Maar ik heb sinds gisteren plots weer GSODs tijdens het gamen. Ligt dus toch niet aan de speaker :p.

Ik ben nu aan het gokken maar ik vraag me af of het niet aan het weer ligt. Maar ik heb de kast, fans etc schoon gemaakt. En temperaturen liggen altijd rond de 85 graden van de kaart.

Als het aan de states lag dan zou de kaart ook ergens tussen nu en mijn laatste bericht moeten falen nietwaar?

Edit: trouwens van 850 / 1375 naar 850 / 1200 gegaan. Leverde niet meer stabiliteit op. Dus ik zal proberen met de voltage te spelen. Kijken wat dat oplevert. Enig idee waar ik op moet letten? Gewoon vaste voltage erdoorheen knallen via MSI Afterburner?

[ Voor 14% gewijzigd door TTMJ! op 25-08-2019 19:00 ]

Pagina: 1