Toekomstbestendige desktop (Lightroom)

Pagina: 1
Acties:

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lightroom, Photoshop en het huis, tuin en keuken videobewerken. De standaard filmpjes van de kids zeg maar. Hierbij vind ik het wel zeer irritant dat ik nu eeuwen moet wachten.
Ik verwerk ongeveer 10.000 foto's per jaar, die ik per jaar in een catalogus archiveer. Nu staat de lightroom werkmap op een langzame hdd. Alleen de batch waar ik mee bezig ben staat tijdelijke op de SSD, waar Windows en programma's ook draaien. SSD (128GB) gaat naar de laptop van de vrouw.
Daarnaast zet ik zeer regelmatig allerlei formaten films om naar mkv of mp4 voor op de tablet in de auto te kijken.
Gamen doen we zelden of nooit.
Dit wordt waarschijnlijk ook de pc waarop ik af en toe thuis ga werken, dus SQL management studio, misschien wat virtuale machines en een hoop browsertabs met allerlei webapplicaties open, wat specifieke kantoorapplicaties, dat soort werk. In ieder geval een hoop programma's tegelijkertijd open.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 900 euro, max. 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dual monitor, Dell U23xx via dvi en oude samsung op VGA
2x Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
En een Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB in een Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2
1x Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet direct, maar ik heb in het verleden wel altijd Asus als moederbord merk gehad en dat is tot op heden altijd goed bevallen. Maar daar wil ik best vanaf wijken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goede, stille kast, want ik zit naast de kinderkamer. Energieverbruik maakt me niet zoveel uit. Twee usb 3.0 poorten aan de voorzijde vind ik wel prettig.

Ga je overklokken?
Ja een poging tot, ik ben geen die-hard overklokker maar vind het wel eens leuk om in de vrije tijd daar mee te pielen en proberen om luchtgekoeld toch nog wat meer uit het systeem te persen. Maar dit is absoluut geen pre, kan best zonder.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Asus Z170 PRO GAMING€ 149,95€ 149,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 107,95€ 107,95
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 94,95€ 94,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,50€ 162,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,76

Wat verwacht je van ons?
Mijn huidige pc is 7 jaar oud en het is de bedoeling dat de nieuwe er ook weer een tijdje tegenaan kan. Ik ben dus op zoek naar een toekomstbestendig systeem. Misschien dat ik er over een (paar) jaar nog een videokaart bij prik of wat extra geheugen. De vraag is dan of ik met bovenstaande config de juiste keuzes maak.

Ik twijfel over het moederbord. Ik heb de Asus Z170 Pro Gaming gekozen omdat hij maar 6 euro duurder is dan de Asus Z170-A die ik aanvankelijk op het lijstje had staan. Maar ja gamen doe ik niet, maar voor die paar euro extra zien de specs er wat beter uit. In de vergelijkingstest op hw.info komt deze ook als best value naar boven, zie hier de vergelijking tussen beide. Zit hier qua performance nog veel verschil in? Of zijn er andere mobo's die beter geschikt zijn voor mijn gebruik?

Als ik naar andere post in het desktop aankoopadvies kijk, dan heb ik volgens mij een ietwat zware voeding gekozen. Maar dit heb ik laten staan mocht ik er nog ooit een videokaart inzetten.

En op het laatste moment ben ik na het lezen van enkele reviews geswitcht van de Fractal Design Define R5 naar de goedkopere S variant.

• Cerianthus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-10 16:57
he, grappig dat ik deze heb gemist. Ik heb een soortgelijke vraag opgeworpen en mijn oplossingen zijn iets anders. Toekomstbestendig lightroom systeem

Ik heb me daarbij gebaseerd op o.a.
https://photographylife.c...ild-for-photography-needs

ook daar geen reacties overigens, dus misschien moeten we elkaar gewoon helpen. Lightroom is in eerste instantie kloksnelheid afhankelijk, dus vandaar mijn keuze voor de i7 4790K. (die ik overigens op de kop getikt heb via ebay voor maar enkele euros meer dan jouw cpu) Volgens een paar amerikaanse links gaf deze website een aardig idee wat je relatief van je cpu mag verwachten bij lightroom. Dan zou de oudere i5 4690K je meer helpen dan de processor die je nu noemt. (maar dan zit je ook weer bij heel andere moederborden, maximaal 32GB geheugen etc. ivm de andere socket.

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

vr groet, Gerard

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:13
Cerianthus schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:43:
he, grappig dat ik deze heb gemist. Ik heb een soortgelijke vraag opgeworpen en mijn oplossingen zijn iets anders. Toekomstbestendig lightroom systeem

Ik heb me daarbij gebaseerd op o.a.
https://photographylife.c...ild-for-photography-needs

ook daar geen reacties overigens, dus misschien moeten we elkaar gewoon helpen. Lightroom is in eerste instantie kloksnelheid afhankelijk, dus vandaar mijn keuze voor de i7 4790K. (die ik overigens op de kop getikt heb via ebay voor maar enkele euros meer dan jouw cpu) Volgens een paar amerikaanse links gaf deze website een aardig idee wat je relatief van je cpu mag verwachten bij lightroom. Dan zou de oudere i5 4690K je meer helpen dan de processor die je nu noemt. (maar dan zit je ook weer bij heel andere moederborden, maximaal 32GB geheugen etc. ivm de andere socket.

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

vr groet, Gerard
Jouw lijstje er ook maar even bij gepakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4790K Boxed€ 351,95€ 351,95
1ASRock Z97 Extreme6€ 173,95€ 173,95
1Nvidia GeForce GTX 760€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 330R Blackout Edition€ 102,95€ 102,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 76,95€ 76,95
1be quiet! System Power 7 450W€ 52,95€ 52,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 58,-€ 58,-
1Samsung SM951 (AHCI) 256GB€ 169,50€ 169,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.026,20
Gerard, bedankt voor je reactie.... ik had de hoop al opgegeven.
Vorige week heb ik ook nog eens gezocht naar de behoefte van Lightroom en toen kwam ik deze cpu test tegen. Hierin komt namelijk naar voren dat Lightroom nog steeds weinig gebruik maakt van multi-core verwerking en dus vooral profijt heeft van een hogere geklokte cpu (hogere single-core snelheid).
Zoals ik al zei vind ik het wel leuk om te pielen met overclocken, dus dan spaar ik me liever het geld aan de processor uit en probeer de 6600K wat harder te laten rennen. En ja die i7 4790K is dan out-of-the-box single thread natuurlijk sneller, maar dan komt bij mij het het gevoel dat ik een ouder platform aanschaf om de hoek kijken en dus bijvoorbeeld DDR4 en USB3.1 moet missen, wat het minder toekomstbestendiger maakt.

Daarnaast lees ik op verscheidene plekken dat een NVME SSD zoals de Samsung 950 Pro en de SM951, weinig tot geen voordeel bieden voor Lightroom (het viel me trouwens op dat je de AHCI editie van de SM951 in jouw lijstje hebt gezet).
Maar ook hier op het forum kom ik meerdere malen het advies tegen om je geld momenteel ergens anders in te steken omdat het verschil nauwelijks merkbaar is. Ik lees trouwens erg goede zaken over de Crucial MX200. Dus daar twijfel ik nog over.
Op deze site hebben ze de Intel 750 in de vergelijking opgenomen: En er was slechts een voordeel van 2% in de testen voor de supersnelle Intel.

De GTX 760 is volgens mij niet meer leverbaar en je hebt twee voedingen in je lijstje staan.

Mocht iemand nog tips hebben voor een alternatief mobo. Of de vragen in mijn startpost hieromtrent, dan hoor ik het graag.

Edit:
Je gebruikt trouwens een artikel uit juli 2015, je had beter naar deze van begin november kunnen kijken: https://photographylife.c...phy-needs-skylake-edition. Voor mijn hobby werk iets teveel van het goede :9

• Cerianthus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-10 16:57
die cpu test is waar mijn kennis vandaan komt dat het vooral om pure snelheid draait. dat nieuwe artikel heb ik gelukkig niet gezien.... heeft me vast wat geld bespaard... In die link met de benchmarks, de 4790K zit zelfs nog iets hoger dan de i7 skylake. DDR4 heb je gelijk in, maar goed, het is maar de vraag hoe snel geheugen nu echt nodig is (en hoe veel, ik verwacht niet dat 32 gb max de bottleneck zal zijn.

mbt m2 ben ik een beetje op diezelfde link afgegaan. De ahci versie is nu eenmaal degene die ik op de kop heb getikt. we zullen zien. Ik heb in mijn ouwe laptop (x220) een msata drive gezet, en dat geeft ook al een goed verschil.

Videokaart was het idee om deze tweedehands op de kop te tikken : dit is de minimale kaart zo ongeveer die het ondersteunt, en nu tweedehands voor ca 100 euro. (zie suggested video cards https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html )

de twee voedingen waren omdat ik twijfelde over en de capaciteit en het merk/type. Inmiddels heb ik met uitzondering van het moederbord de onderdelen. (heb uiteindelijk voor een bequiet voeding gekozen). Aks ik kijk naar het sticky voedingentopic en de verschillende calculators die ik gedaan heb, is 450 genoeg.

ik zou overigens voor die 5 euro meer voor het gaming moederbord gaan, het heeft een betere geluidschip, maar je moet me er niet aan ophangen.