| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4790K Boxed | € 351,95 | € 351,95 |
| 1 | ASRock Z97 Extreme6 | € 173,95 | € 173,95 |
| 1 | Nvidia GeForce GTX 760 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Carbide 330R Blackout Edition | € 102,95 | € 102,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 76,95 | € 76,95 |
| 1 | be quiet! System Power 7 450W | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 58,- | € 58,- |
| 1 | Samsung SM951 (AHCI) 256GB | € 169,50 | € 169,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.026,20 | |
eerste post hier....
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken met lightroom, met name foto, maar ook timelapses, en beperkte mate video. En verder huis tuin keuken....Ik game verder niet.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 - 1000 euro (?)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit mijn oude systeem 3 sata drives, dvd rewriter, monitor, keyboard etc....
Al aangekocht zijn de processor 4790K, geheugen 16GB en de Samsung 256 GB SM951
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
componenten gericht op snelheid van het systeem. Ik denk dat ik met de processor, de SSD al de goeie kant op ben.
Ik denk dat ik eerst zonder de losse videokaart begin, en dan tweedehands 1 koop die aan de minimumeisen van Adobe voor GPU ondersteuning voldoet, zoals de GTX 760 of R9 270
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel. Ik weet niet goed wat beter voor Lightroom zou werken mbt de videokaart. Aan de ene kant betere nvidea ondersteuning, aan de ander kant is open GL dat van belang is voor lighroom beter ondersteund bij AMD kaarten (?)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil systeem. Vandaar mijn gedachte voor de behuizing, en de mugen 4 pcgh ipv de gewone mugen 4 koeler. Ik heb ook gekeken naar de fractal r4 behuizing, maar de manier waarop de computer zal komen te staan, zijn de USB aansluitingen bovenop een nadeel. Ook voor de corsair 330r zal ik het onderste plankje overigens iets lager moeten zetten.
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet. Het moederbord dat ik heb gekozen zou het wel kunnen, misschien dat in de toekomst de prestaties in lightroom er ook baat bij hebben. (vandaar de titel toekomstbestendig)
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een paar vragen. Ten eerste heb ik het moederbord gekozen omdat het voor zover ik weet de enige (er is nog een extreme 9 die duurder is) die pci 3.0 x 4 m2 ondersteund. Op de M2 SSD wil ik het OS en de voor ligtroom relevante bestanden zetten. Ik heb echt flink rondgezocht voor een ander moederbord die dit ondersteund, maar niet gevonden. Mocht ik 1 gemist hebben en hetzelfde goedkoper kunnen doen, dan hou ik me aanbevolen.
Voeding, ik heb een paar van die calculators gebruikt, en ik kom uit tussen 400 en 550 watt dat nodig zou zijn. Als je alleen van de TDP van CPU en GPU uitgaat zou je zelfs op (88 + 160 = 250 watt uitkomen. Behalve de in de tabel genoemde dingen, zijn er nog een 3 tal gewone HDD (sata 7200) In de toekomst komt er misshcien nog eens een 2 x 8 GB set geheugen bij. Verder zal er wel eens een ander HDD of ssd bij komen (of vervangne worden). Als ik wel zou gaan overclocken zal dat natuurlijk ook wat meer stroom vragen. Ik zou ook zeggen dat de voeding genoeg extra capaciteit zou moeten hebben om een keuze voor een andere kaart die wat meer verbruiikt op te vangen (dat zal overigens nooit de meest extreme kaart zijn, alleen maar 1 die zorgt dat lighroom de GPU accelaratie kan gebruiken.
Verder lijkt me de Bequiet voeding stiller te zijn.
Verder zijn goedkopere en even goede alternatieven altijd welkom..
bedankt voor het kijken
Gerard