Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
Ik zoek een?
[i]Ik zoek een 2bay synology en na lang nadenken en opzoeken heb ik de mogelijkheden kunnen beperken tot 3 verschillende keuzes.[i]

Wat is je budget?
Budget is 300 tot 500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja het moet synology zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Enerzijds wordt de nas continu gebruikt als nvr, hij moet aantal HD cams continu recorden en voor andere cams zelf de bewegingsdetectie doen wat op mijn huidige ds215j zelfs voor 1 cam bijna onmogelijk blijkt ivm het cpugebruik. Anderzijds moet de nas zonder last te hebben van de nvr werking alle andere functies op een snelle wijze kunnen uitvoeren zoals bv films streamen in hd, backups, cloud enzovoort.

De keuzes die momenteel op tafel liggen:

1/ ds215+ aan 320€ anapurna dual core 1.4ghz met 1 gb
2/ ds715 aan 380€ anapurna quad core 1.4ghs met 2gb
3/ ds716+ aan 470€ celeron quadcore 1.6ghz met 2 gb geheugen

Voor mijn toepassing lijkt de ds215+ met "maar" een dualcore af te vallen en blijft de vraag is een extra kost van 100€ tussen de ds715 en ds716+ voor een winst van maar 0.2ghz te verantwoorden.
Wat ik van jullie tweakers vraag is of ik misschien andere eigenschappen en verschillen tussen de ds715 en ds716+ over het hoofd zie die mogelijk ook relevant zijn.

graag jullie advies en inzichten.
alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:w Hoi, daar ben ik weer.

De DS716+ is zo nieuw dat er nog geen reviews over zijn verschenen. Wel wat eerste indrukken van gebruikers, o.a. op het Duitse synology-forum.de (DS716+ : Daten, Fakten, Berichte, in het begin veel speculatie, sinds de datum van marktintroductie wat meer echte info). Ik kan je aanraden voor de DS716+ eens te kijken in [Synology] Nieuws en discussie, waar deze vergeleken werd met een DS415+. Daar komt naar voren dat virtualisatie en btrfs wel beschikbaar zijn op de DS716+ (Intel processor, x86 architectuur) maar niet voor de DS715 (Annapurna processor, ARM architectuur). De DS716+ is voor een Intelgebaseerde nas extreem zuinig, bijna net zo zuinig als die die stoelen op het ARM-platform. Verder lijkt de DS716+, ondanks dat Synology dat niet als optie vermeldt, uitbreidbaar qua geheugen. Daar zul je veldtesten door avontuurlijke early adopters moeten afwachten als je op zeker wilt spelen. De DS715 heeft vastgesoldeerd geheugen en kan dus niet opgewaardeerd worden (zie de review van eTeknix).

In elk geval zou ik in mijn overwegingen meenemen dat Synology zo'n 5 jaar na uitkomen van een model (modeljaar) de mainstream support staakt. Daar heeft de DS716+ een duidelijk voordeel op modellen uit 2015.

Nog een zijdelingse vraag. In je bericht lien111 in "raid 0 in 2bay nas" sprak je over een DS115j en hierboven over een DS215j. Dat de DS115j moeite heeft met meerdere bewakingscamera's en bewegingsdetectie neem ik direct van je aan. Naar mijn idee zou een DS215j toch wat meer aan moeten kunnen. Vandaar mijn vraag welke nas heb je nu echt (met een enkele baai of met twee hardeschijfinsteekgleuven) en hoeveel camera's heb je daarop aangesloten (welke codec en welke resolutie)? Dan kan ik en anderen daarvan leren (zwakke systemen niet aanraden voor bewaking). :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2015 09:52 . Reden: Heeft DS215j ook moeite met bewegingdetectie? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
hey aardvark, idd rebonjour :-)

Eerst en vooral ik heb wel degelijk een 1bay nas, de ds115j. Blijkbaar heb ik mij vergist in het model nummer.

De ds115j kan perfect 2 cameras recorden met 2048x1536 3mp resolutie en h264 zonder het cpu/geheugen gebruik te hoog oplopen. Andere toepassingen worden niet beinvloed erdoor en werken perfect.
Alleen de bewegingsdetectie door surveillance station zelf ipv door de camera vroeg voor 1 camera 70-80procent cpu en eigenlijk liep alles zeer traag erdoor en was het dus niet werkbaar.

Verder is mijns inziens de upgrade-baarheid van het geheugen niet echt een issue voor mij, ik ben dit zowiezo niet van plan.
Hoewel de ds716+ vrij nieuw is en daardoor meer uitgebreide reviews en gebruikerservaringen ontbreken ben ik door de langere ondersteuning en de betere specs geneigd voor deze te gaan. Intel boezemt ook meer vertrouwen in dan annapurna en het lage stroomverbruik is altijd mooi meegenomen.

Anderzijds laat ik mij soms te veel beinvloeden door de specs; bv de upgrade naar i7 6700k, pci m.2 ssd en ddr3 8gb naar 16gb ddr4 in mijn desktop hebben voor mijn gebruik ( gewoon internet en tekstverwerking toepassingen) een amper merkbare verandering gebracht, zeker wanneer men de prijs ook in overweging neemt.

Btrfs lijkt de toekomst te zijn met een aantal concrete voordelen in een nas maar anderzijds vind ik meningen op internet die de stabiliteit ervan voorlopig nog in twijfel trekken. De ds716+ is ook het eerste 'gewone' synology nas die dit ondersteunt.

Nog langer wachten heb ik geen zin meer in, alleen moest het uw inschatting zijn dat de ds716+ of de ds715 in de nabije toekomst nog aanzienlijk in prijs zou zakken.

conclusie: ik zie op dit moment geen redenen waarom het tegenaangewezen zou zijn om voor de nieuwe ds716+ te gaan hoewel het voor mijn gebruik waarschijnlijk niet noodzakelijk zou zijn.

Om het toch nog moeilijk te maken moet ik vaststellen dat gezien de prijs ook de ds415+ een mogelijkheid geworden is met meer nuttige raid varianten en future proof qua capaciteit als voordelen en het moeilijker te plaatsen in mijn 'meterkast' als nadeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:31
Eergisteren is mijn DS716+ gearriveerd ter vervanging van mijn DS214. Ik heb meteen een Crucial 8GB RAM module erbij besteld. Ik wilde een mooie handleiding maken van de vervanging van de RAM module, maar ik zag net toevallig de volgende blog waarin de RAM vervanging al is behandeld :) .

http://www.rossfisher.me/...ds716-8gb-memory-upgrade/