Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw hart voor oud systeem, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 12:12
Ik wil mijn huidige systeem gaan vernieuwen. Het is inmiddels +/- 8 jaar oud en niet meer helemaal van deze tijd. Ik doe er geen spannende dingen op, beetje surfen / tekstverwerking / af en toe wat downloaden en rarren/parrren en beheren van foto's en muziek collectie.

Doel is om met zo min mogelijk geld iets neer te zetten wat weer een paar jaar mee kan, gebruikmakend van zo veel mogelijk harde waren die ik al heb. In hoofdlijnen: vervangen moederbord (onboard video) + processor + geheugen, eventueel inclusief SSD.
De reden dat ik advies/hulp vraag is met name op het gebied van mijn huidige case + voeding, kunnen deze hergebruikt worden.

Huidig:
  • kast: Chieftec DA-01WD-FPD ( dragon server tower)
  • voeding: Enermax Liberty DXX 500W (ELT500AWT)
  • moederbord: Asus P5W DH Deluxe
  • cpu: Intel Core 2 Duo E6400 Boxed
  • geheugen: Corsair CM2X1024-6400PRO 1GB (1x 1GB) DDR2
  • Videokaart Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3
Ik wil eigenlijk gewoon de tweakers bbg november '15 volgen (Mobo+CPU+RAM), deze adviseert onderstaand moederbord (Budget- en basisgamesysteem).
ASRock FM2A68M-HD+

Vragen:
1. Dit is micro ATX, past dit in mijn kast of ik moet 'gewoon ATX' nemen?
De fabrikant (Chieftec) geeft aan: "ondersteuning voor extended ATX" (whatever that may be)
Indien deze niet zou passen, is de ASRock FM2A88X PRO3+ dan een goed alternatief? (mijn conclusie is dat ze ongeveer even goed zouden moeten zijn want zelfde chipset, maar meer aansluitingen/mogelijkheden dus iets duurder)
2. Kan mijn huidige voeding gebruikt worden om dit moederbord te voeden, of zijn alle aansluitingen/connectoren/standaarden weer veranderd?

Mijn kennis is dus redelijk verouderd, mocht ik hier zaken niet benoemen die wel relvant zijn deel het vooral, dat wordt gewaardeerd ! _/-\o_

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:39

Haan

dotnetter

Je kan er misschien ook alleen extra geheugen bij prikken en een SSD, dan heb je volgens mij ook al een prima snelheidswinst en voor wat je er mee doet dan ook snel genoeg.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Wat is je budget?

• mad_dog
Budget is oneindig, daar gaat het niet om :+
Het is de sport niet te veel uit te geven en toch tevreden te zijn met het resultaat!
Ik hoop voor 300-400 echt helemaal klaar te gaan zijn.

Deze kast is gemaakt om een atoomoorlog te overleven dus die kan nog wel even mee. Zitten ook mooie oldskool TWEAKERS batches op, moet dus blijven bij voorkeur 8)

Ik wil iets kopen wat gewoon weer lekker vlot is en een paar jaar mee kan.
Ook heeft mijn huidige mobo een restrictie vwb maximale HDD grootte (2TB dacht ik). Wil ik ook van af.

Dus, hoppa, nieuw meuk er in en gaan. Alleen dan dus het liefst zo min mogelijk nieuwe meuk; alleen MOBO + RAM + CPU als het even zou kunnen... En dan een SSD als de kosten mee lijken te vallen 8)

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
i3-6100 (€115) + B150 (€80?) chipset + 8GB (€50) geheugen.
onboard graphics zijn met HD530 voldoende.
Voeding na zoveel jaren zou je ook nieuw kunnen nemen.
Opslag SSD (€75) van 240-256GB lijkt me ook van meerwaarde voor jouw snelheidsbeleving.
Dan ben je klaar en zit je beneden de 300.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 129,90€ 129,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,95€ 83,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 51,95€ 51,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,70

Zoiets?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19

Zenix

BOE!

Ik zou wel nieuwe voeding nemen, omdat nieuwe voedingen stuk zuiniger zijn en stiller en ook bijvoorbeeld de C6 en C7 states ondersteunen van Haswell. Bovenstaand systeem heeft geen voeding die de C6 en C7 states ondersteund, zie daarvoor ook het voedingen topic.

Een SSD moet je sowieso nemen, dat maakt een te groot verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 19-11-2015 17:49 ]

• mad_dog
Bedankt voor de adviezen!

Het voorgestelde moederbord is micro-atx. Onderdeel van mijn vraag is dus of dit board in mijn oude Chieftec kast past...

De Voeding is 300watt, voldoende voor 4 SATA disks en 1 SSD ?
Even bijgelezen rondom C6/C7 states, mooie technologie maar voor mij niet relevant

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Je kast ondersteund extended ATX, wat groter is dan atx, wat groter is dan mAtx. Dus het zou gemakkelijk moeten passen. Toch zou ik voor een gewoon ATX mobo gaan in je kast, de enige meerwaarde aan mAtx is dat deze kleiner is en dat is in jouw kast nergens voor nodig.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• mad_dog
Check, dat vermoede ik al.
Maar is het zo dat elke kast die extended atx heeft, ook de juiste 'schroefgaten' heeft voor normaal ATX en mATX ?

• Zenix

Zenix

BOE!

mad_dog schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:47:
Check, dat vermoede ik al.
Maar is het zo dat elke kast die extended atx heeft, ook de juiste 'schroefgaten' heeft voor normaal ATX en mATX ?
Je hebt die afstandbusjes onder je moederbord, die kan je verplaatsen zodat je mATX erin kan en vice versa.

• mad_dog
Super, onwijs bedankt voor de hulp!

De voeding heeft 4x SATA aansluiting dus zal wel 4 SATA drives tegelijkertijd van prik kunnen voorzien :)
Moederbord vergelijkbaar aan de suggestie van Kappaross, alleen dan ATX formaat zou deze zijn: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

Gaan we dat boodschappenlijstje maar eens even bestellen, laat jullie weten als ik nog tot nieuwe inzichten kom / als alles gemonteerd is!

• mad_dog
Allrighty, spullen zijn besteld, dinsdag en woensdag levering. :7
Wat werkt de pricewatch goed tegenwoordig, berekent zo waar je moet bestellen, geniaal!
Man-man, ben echt helemaal uit het wereldje :$

• mad_dog
Alles geleverd, alles in elkaar geklikt. Mooi spul.
Montage ging echt super, echt klik-klik-klik.
In mijn beleving was het vroeger moeilijker om een CPU te bevestigen en de fan er goed op te krijgen.
Systeem start snel op en is ontzettend stil.

Onverwacht en ondoordacht, mijn dvd speler is PATA en kan ik niet aansluiten, wordt dus nieuwe kopen.
Ik ga een nieuwe installatie van Windows 7 doen (op SSD en ook meteen 64bit). Alleen de installatie van Windows 7 (ik heb originele ISO DVD) via USB lukte gisteren nog niet, waarschijnlijk BIOS settings van RAID controller aanpassen.

Nogmaals bedankt iedereen!

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

mad_dog schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:48:
Alles geleverd, alles in elkaar geklikt. Mooi spul.
Montage ging echt super, echt klik-klik-klik.
In mijn beleving was het vroeger moeilijker om een CPU te bevestigen en de fan er goed op te krijgen.
Systeem start snel op en is ontzettend stil.

Onverwacht en ondoordacht, mijn dvd speler is PATA en kan ik niet aansluiten, wordt dus nieuwe kopen.
Ik ga een nieuwe installatie van Windows 7 doen (op SSD en ook meteen 64bit). Alleen de installatie van Windows 7 (ik heb originele ISO DVD) via USB lukte gisteren nog niet, waarschijnlijk BIOS settings van RAID controller aanpassen.

Nogmaals bedankt iedereen!
Leuk om te lezen hoe het de build is gegaan! :)

Over de installatie van Windows gesproken, je moet van je USB apparaat een 'bootable device' maken (bootsect, staat een tutorial op microsoft e.d. sites). Als notitie, indien je dit nog niet gedaan had.

Over RAID configuraties heb ik geen ervaring met de BIOS instellingen, dus kan niet direct herleiden of dit het probleem is...

• mad_dog
Bedankt voor de tip, had ik gedaan. Eerst met de standaard Windows tool daarna met "rufus". Probleem zit hem elders, het Internet staat er vol mee. Kan aan van alles liggen, maar vermoedelijk iets met USB / Chipset drivers en/of bios settings. Ik kom er vast uit :-)

Oplossing gevonden, zat hem in gebrek aan USB 3.0 ondersteuning in Win7, drivers in de installatie 'gehackt' zie hier: http://codeabitwiser.com/...-with-only-usb-3-0-ports/

[ Voor 27% gewijzigd door mad_dog op 26-11-2015 17:24 ]

• mad_dog
Wat jammer is, is dat mijn geheugen 2400mhz is maar mijn moederbord niet hoger gaat dan 2133mhz...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat verwacht je dan van die extra 267mhz? Als dat het goedkoopste setje is, dan is er toch weinig mis met de koop?

• mad_dog
Ik verwacht niet deze mhz nodig te hebben, of uberhaupt te merken.
Het is natuurlijk wel de lol (voor mij althans) om alles juist te configureren zodat het optimaal draait. Psychologisch ook wat waard :-)

Tijdens het juist instellen van het ram was ik wel verbaasd dat het moederbord dit niet ondersteunde. Goed om te weten mochten mensen mijn idee zien en ook deze HW bestellen.

• Haan

Haan

dotnetter

Het kan nooit kwaad om sneller geheugen te hebben, dan kan je het eventueel later nog gebruiken, of voor als je zou gaan overklokken.

• Zenix

Zenix

BOE!

Haan schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:15:
Het kan nooit kwaad om sneller geheugen te hebben, dan kan je het eventueel later nog gebruiken, of voor als je zou gaan overklokken.
DDR4 blijft de komende 5 jaar wel, dan kan de TS het goed gebruiken bij een volgende build. :)

• Haan

Haan

dotnetter

Zenix schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:23:
[...]

DDR4 blijft de komende 5 jaar wel, dan kan de TS het goed gebruiken bij een volgende build. :)
Dat is wat ik zeg ja ;)

• mad_dog
Zo. Systeempje draait opperbest nog steeds.
Inmiddels een Samsung 28" 4k monitor gekoppeld. Nu op zoek naar een videokaart. Ik overweeg de msi rx580 gaming plus er in te stoppen. Past volgens mij net, iemand een idee?
Ook moeten er 2 8pins connectors in... is daar een truuk voor met mijn huidige voeding?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Dat kan je toch allemaal terugvinden in de specs die oa in de pricewatch of anders op de site van de fabrikant gespecificeerd staan?

Het minste wat je wel kan doen is even een PW lijstje van je huidige specs in je post opnemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Jesse op 24-10-2017 16:17 ]

• mad_dog
Bedankt voor je tips Jesse. Het lijstje staat al in dit draadje dus dat leek me overbodig. De specificaties van de voeding zijn mij niet helemaal duidelijk. Maar het is een lichte variant dus mijn vermoeden is dat ik deze speciale videokaart stekker (pes?) Niet heb en dat de 300w ook aan de lage kant is... maar dat wilde ik dus graag even toetsen

• mad_dog
Dit dus:

Verwijderd

Als het puur voor beeldweergave is en je eisen nog niet veranderd zijn ten opzichte van toen is een GT 1030 ook al prima:
categorie: Videokaarten - GT 1030

• Jesse
Hoe werkt dat zonder kast en videokaart?

• mad_dog
@Jesse: vika:
mad_dog schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:12:
Ik overweeg de msi rx580 gaming plus er in te stoppen
@Jesse: kast:
mad_dog schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:25:
Huidig:
  • kast: Chieftec DA-01WD-FPD ( dragon server tower)
Ik snap wat je bedoelt; een compleet overzichtslijstje van mijn huidige specs was handiger geweest. Ik ging er misschien van uit dat iedereen het topic zou bekijken. Nu is het overzicht volgens mij wel compleet :>

Ik wil eigenlijk weer een klein beetje gaan gamen, dus wilde voor een beperkt bedrag toch een aardig spelletje spelen. Dacht zelf dat dit met zo'n apparaat wel redelijk zou gaan. (en AMD ivm Freesync)

[ Voor 15% gewijzigd door mad_dog op 24-10-2017 19:20 ]

• Jesse
Als ik het goed zie is je beoogde videokaart 4cm langer dan de huidige. Van de kast kan ik geen goeie specs vinden, dus misschien kan je het beste zelf even in de kast kijken of de nieuwe videokaart erin past.
https://www.techpowerup.com/gpudb/454/radeon-x1900-xt
pricewatch: MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G

Je beoogde videokaart kan stevig veel power trekken, een 300 watt voeding gaat dat niet redden. Ik zou naar 450W kijken. Uit dit lijstje kan je een nieuwe voeding uitkiezen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Pagina: 1