Hallo beste Tweakers! Dit is mijn allereerste forum post hier dus mijn excuses voor de beginnersfouten.
Ik heb hier dus een BTO X•BOOK 15CL63 - 15.6 NVIDIA GTX965 (Clevo P751ZM), helaas niet meer verkrijgbaar maar een mooie investering.
De laptop weegt zelf 4kg, zuigt aan vanaf de onderkant en de CPU zit rechtsonder het beeldscherm met de GPU aan de linker kant. De hardeschijven helemaal aan de voorkant volledig afgeschermd van de CPU en de GPU in een apart vakje omdat ja, deze laptop heet kan worden, er is niet eens ruimte voor een optische schijf.

(Klik op thumbnail om het moederbord te zien)
Laatst heb ik een video van 2 uur gerendered in Sony vegas en met Taakbeheer het process op Realtime gezet, daarna zag ik dat er slechts 33% van mijn gehele CPU werd gebruikt, één van de cores was zelfs compleet idle. Na een kijkje op Speccy zag ik dat de CPU 79 °C werd. Tijd om een externe koeling to kopen dus.
Ik heb al wat gezocht op Google maar ik vond tot nu toe alleen maar ''mainstream'' koelers die op zijn best 2 °C koelen. Hebben jullie aanraders?
Dit is wat ik zoek in een externe koeling:
Alvast bedankt!
Ik heb hier dus een BTO X•BOOK 15CL63 - 15.6 NVIDIA GTX965 (Clevo P751ZM), helaas niet meer verkrijgbaar maar een mooie investering.
De laptop weegt zelf 4kg, zuigt aan vanaf de onderkant en de CPU zit rechtsonder het beeldscherm met de GPU aan de linker kant. De hardeschijven helemaal aan de voorkant volledig afgeschermd van de CPU en de GPU in een apart vakje omdat ja, deze laptop heet kan worden, er is niet eens ruimte voor een optische schijf.
(Klik op thumbnail om het moederbord te zien)
- Operating System
- Windows 7 Professional 64-bit SP1
- CPU
- Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz [b]50 °C[/b] Haswell 22nm Technology
- RAM
- 24,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
- Motherboard
- Notebook P750ZM (SOCKET 0) [b]50 °C[/b]
- Graphics
- Algemeen PnP-beeldscherm (1920x1080@60Hz) 4095MB NVIDIA GeForce GTX 965M (CLEVO/KAPOK Computer) [b]47 °C[/b]
- Storage
- 465GB Western Digital WDC WD5000BPVT-80HXZT1 ATA Device (SATA) [b]46 °C[/b] 238GB ADATA SP900NS38 ATA Device (SSD) [b]50 °C[/b]
- Optical Drives
- No optical disk drives detected
- Audio
- Realtek High Definition Audio
Laatst heb ik een video van 2 uur gerendered in Sony vegas en met Taakbeheer het process op Realtime gezet, daarna zag ik dat er slechts 33% van mijn gehele CPU werd gebruikt, één van de cores was zelfs compleet idle. Na een kijkje op Speccy zag ik dat de CPU 79 °C werd. Tijd om een externe koeling to kopen dus.

Ik heb al wat gezocht op Google maar ik vond tot nu toe alleen maar ''mainstream'' koelers die op zijn best 2 °C koelen. Hebben jullie aanraders?
Dit is wat ik zoek in een externe koeling:
- Geluidsoverlast is niet van belang
- Bij voorkeur stroom van USB en niet van het lichtnet
- Design kan mijn reet roesten
- Omhoog kunnen klappen hoef ik niet, ik ga niet met 4kg mijn schoot martelen
- Ik reis wel elke dag met mijn laptop (auw mijn rug) maar ik werk aan een kantoortje
- De laptop is 15 inch dus alles past
- Ik wil niet spetteren met waterkoeling
- Extra USB of andere functies boeien mij ook niet, hoe minder hoe beter
- Er moet toch echt wel 5 °C van af kunnen.
- Mijn budget ligt tot 170€
- De koeler moet wel stevig zijn, mijn laptop is erg zwaar.
Alvast bedankt!