Opzoek naar hardcore laptop koeler

Pagina: 1
Acties:

• Roos-Skywalker
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-03-2024
Hallo beste Tweakers! Dit is mijn allereerste forum post hier dus mijn excuses voor de beginnersfouten.

Ik heb hier dus een BTO X•BOOK 15CL63 - 15.6 NVIDIA GTX965 (Clevo P751ZM), helaas niet meer verkrijgbaar maar een mooie investering.

De laptop weegt zelf 4kg, zuigt aan vanaf de onderkant en de CPU zit rechtsonder het beeldscherm met de GPU aan de linker kant. De hardeschijven helemaal aan de voorkant volledig afgeschermd van de CPU en de GPU in een apart vakje omdat ja, deze laptop heet kan worden, er is niet eens ruimte voor een optische schijf.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/Q6Js5k2946-oR8C3OniieDpjZ1eOtM70fZRoXxVJaAYPT_AgSrpTSP4WnlA5M11PqWvlNYIm1HkiRVpXpsKEs3rsJ5mmbUujPESSdsT35IojZG1VHg_g9Ah4iEF7Cl9g2JC2jhSYcsLji6IfpdZc9sufzPrJEvBkopAxGm9sDrIO=w426-h283
(Klik op thumbnail om het moederbord te zien)
  1. Operating System
  2. Windows 7 Professional 64-bit SP1
  3. CPU
  4. Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz [b]50 °C[/b] Haswell 22nm Technology
  5. RAM
  6. 24,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
  7. Motherboard
  8. Notebook P750ZM (SOCKET 0) [b]50 °C[/b]
  9. Graphics
  10. Algemeen PnP-beeldscherm (1920x1080@60Hz) 4095MB NVIDIA GeForce GTX 965M (CLEVO/KAPOK Computer) [b]47 °C[/b]
  11. Storage
  12. 465GB Western Digital WDC WD5000BPVT-80HXZT1 ATA Device (SATA) [b]46 °C[/b] 238GB ADATA SP900NS38 ATA Device (SSD) [b]50 °C[/b]
  13. Optical Drives
  14. No optical disk drives detected
  15. Audio
  16. Realtek High Definition Audio
Deze lijst is samengesteld door Speccy op het moment dat ik deze post schreef, dus de laptop is/was zo goed als idle, alleen internetten. Wanneer ik high-end games speel temperaturen lopen op tot 65 °C bij mijn moederbord en CPU.

Laatst heb ik een video van 2 uur gerendered in Sony vegas en met Taakbeheer het process op Realtime gezet, daarna zag ik dat er slechts 33% van mijn gehele CPU werd gebruikt, één van de cores was zelfs compleet idle. Na een kijkje op Speccy zag ik dat de CPU 79 °C werd. Tijd om een externe koeling to kopen dus. :F

Ik heb al wat gezocht op Google maar ik vond tot nu toe alleen maar ''mainstream'' koelers die op zijn best 2 °C koelen. Hebben jullie aanraders?

Dit is wat ik zoek in een externe koeling:
  • Geluidsoverlast is niet van belang
  • Bij voorkeur stroom van USB en niet van het lichtnet
  • Design kan mijn reet roesten
  • Omhoog kunnen klappen hoef ik niet, ik ga niet met 4kg mijn schoot martelen
  • Ik reis wel elke dag met mijn laptop (auw mijn rug) maar ik werk aan een kantoortje
  • De laptop is 15 inch dus alles past
  • Ik wil niet spetteren met waterkoeling
  • Extra USB of andere functies boeien mij ook niet, hoe minder hoe beter
  • Er moet toch echt wel 5 °C van af kunnen.
  • Mijn budget ligt tot 170€
  • De koeler moet wel stevig zijn, mijn laptop is erg zwaar.
Oftewel dus een heel klein beetje enigzins mobiel, onder de 3kg en zonder water.
Alvast bedankt!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:01
Hoe oud is de laptop? Je zou sowieso hem misschien even schoon kunnen (laten) maken, koelpasta vervangen etc. Dit kan soms al behoorlijk veel helpen.

een normale laptop koeler (http://www.bol.com/nl/p/c...r-zwart/9200000020674603/) is niet goed?

Verwijderd

Deze lijkt me wel een goede keuze: pricewatch: Cooler Master NotePal U Stand

1.37 kg volgens de website van Cooler Master, lijkt me prima voor je rug :)

• Roos-Skywalker
De laptop is nog maar 5 maanden, zelf samengesteld dus de koelpaste is er vlak voor levering opgesmeerd.

• Roos-Skywalker
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:16:
Deze lijkt me wel een goede keuze: pricewatch: Cooler Master NotePal U Stand

1.37 kg volgens de website van Cooler Master, lijkt me prima voor je rug :)
Die lijkt me nou vreselijk goed! Ik ga later nog de andere reactie bekijken en Googlen.

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Roos-Skywalker schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:52:
[...]

Die lijkt me nou vreselijk goed! Ik ga later nog de andere reactie bekijken en Googlen.
-Kijk eens in de bios of jij je Fan profiel kan aanpassen?
-Is jou bios unlockt kan jij je voltages aanpassen? Zo ja ga dan naar het Haswell overklok topic dan helpen we je daar verder. Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

-Di-lid je CPU klinkt eng maar is het echt niet. https://www.google.nl/url...z8sGKa4l3iXll55b8knsps6qA

En dan stop je er coollabroratory liquid pro tussen pricewatch: Coollaboratory Liquid Pro (1g)

Wil je geen Di-lid zorg dan voor goede koelpasta tussen koeler en IHS dit geld natuurlijk ook met DI-lid Thermal Grizzly Kryonaut te bestellen bij High flow

-Demonteer je koeler en kijk of je ringetjes onder de schroeven van je koeler kan plaatsen dit genereerd meer druk op je CPU.

Haha zo kunnen we nog wel even doorgaan... d:)b

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Maar 79 °C tijdens renderen, en 65 °C tijdens gamen, dat is volgens mij op een laptop helemaal niets om je zorgen over te maken, dat zijn toch hele normale waarden ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
undeepdiver schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:57:
[...]
Wil je geen Di-lid zorg dan voor goede koelpasta tussen koeler en IHS dit geld natuurlijk ook met DI-lid Thermal Grizzly Kryonaut te bestellen bij High flow
Delidden met een mobile cpu? World first 8)7 ?
Mobile cpu's zijn op uitzonderelijke gevallen na (waar men desktop cpu's in een laptop plaatst) al direct op de die gekoeld. Delidden kan dus niet, want er is geen HIS.

Je temps zijn prima, als het richting de 100C gaat, mag je je zorgen gaan maken. Wanneer je gewoon goed zorgt voor je systeem, je ventilator en case goed stofvrij maakt af en toe, zou er geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GsvuSWWl.jpg

Nee... Haswell heeft zo'n lage tdp dat de cpu's met IHS gebruikt kunnen worden :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mSXYT0Rl.jpg

En Roos mag best wel eens reageren op zijn eigen topic

[ Voor 30% gewijzigd door undeepdiver op 22-11-2015 14:20 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Pagina: 1