• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Graag zou ik 32GB geheugen in mijn thuisservertjes stoppen. Die is gebaseerd op een intel H61 moederbord (ASRock H61DE/S3).

Volgens de specificaties kan het niet, maar die zijn dan ook nog van voordat er 16GB modules beschikbaar waren.
Probleem is namelijk dat deze chipset helaas maar 2x double sided of 4x single sided modules ondersteunt (overheen gelezen bij aanschaf en pas later achter gekomen). Dus 'toen' was 2 x 8GB het maximaal haalbare voor dit bord.
Broertjes uit de x6x-familie kunnen volgens de specs allemaal wel 4x8GB aan om tot 32GB te komen.

Mijn vragen zijn dus:
1. zit er een limiet op de grootte van één module (oftewel: worden 16GB modules ondersteund?)
2. kan dit moederbord überhaupt 32GB adresseren?

Ik ben benieuwd of er (ervarings)deskundigen zijn die hiermee kunnen helpen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Zie de RAM FAQ en PMG FAQ - de voorbeelden zijn verouderd, maar de principes nog volledig actueel. Je hebt een maximum aantal datalijnen beschikbaar (256 in dit geval) en er is een max geheugendichtheid ondersteund.
2) :? Geheugen addresseren is iets wat je besturingssysteem doet. De geheugencontroller is ook een beperkende factor, maar geheugencontroller zit al jaren in de CPU, niet op het moederbord. Enige wat moederbord bepaalt is max aantal datalijnen.

Alles draait of valt dus om de door de geheugencontroller - in de CPU dus - ondersteunde max geheugendichtheid. Helaas meld je niet welke CPU je hebt, dus 100% zeker kunnen we je vraag niet beantwoorden :o

Wat wel duidelijk is, is dat het om een So1155 CPU gaat. Best-case heb je het dan over iets als een Core i7-3770. Die ondersteunt max 32GB. Maar dat is met de maximale moederbordchipsetconfiguratie van 512 datalijnen, oftewel max 8GB per double-sided DIMM met 128 datalijnen. Je hebt het dan over een configuratie van 16 stuk 512Mx8. Dat zijn dus 4096Mb chips en dat is gelijk max ondersteunde geheugendichtheid van de So1155 CPUs die ik ken.

Met dergelijke chips ga je dus geen 16MB per DIMM redden op dit bord. Enige uitzondering is als je ergens DIMMs kunt vinden met 32 stuks 1024Mx4. Dat is namelijk ook 4096Mb dichtheid en komt toch maar uit op 128 datalijnen per DIMM. Het lastige is dat x4 chips enorme compatibility-issues hebben en bovendien 32 chips op een DIMM duur is dus eigenlijk alleen in serversegment toegepast wordt. De kans dat je het in unbuffered DIMMs vindt is minimaal.

Maw waarschijnlijk heb je pech en zul je een bord met x67, 68, 77 of 78 chipset (en 4 DIMM sloten) moeten zoeken als je echt 32GB nodig hebt.

Dat gezegd, dit is allemaal op basis van Intel's eigen specs. En die zijn soms conservatiever dan de werkelijkheid. 15 jaar ofzo terug heb ik hier op GoT samen met Abbadon ontdekt dat de Intel specs voor de i440LX en i430TX chipsets (toen zat geheugencontroller wel nog in moederbordchipset) niet klopten en dat je niet zoals opgegeven max 64Mb maar 128Mb ermee kon gebruiken. Mogelijk zou hier iets dergelijks ook kunnen spelen. Probleem is natuurlijk dat dat nogal een gok is, en dat je niet alleen moederbord maar ook CPU moet vervangen als die gok verkeerd uitpakt, omdat je met 8192Mb chips (en dus 16MB DIMMs) gelijk richting Skylake moet volgens Intel spec. Bovendien is Intel anno 2015 een ander beest dan Intel anno 1997 (toen de genoemde chipsets uitkwamen), en de tech pers zit er ook wat meer bovenop. Kans op spec als dit dat niet klopt is minimaal. Als Intel uit marketingoverweging CPUs niet wil verkopen met bepaalde feature, disablen ze die feature in hardware.

Oslik blyat! Oslik!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 17:14
De vraag is of je überhaupt 16GB DDR3 modules kan krijgen zonder Buffering of ECC.
Voor zover ik weet zijn die er nooit gekomen.

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ah, interessant allemaal. Merk wel dat ik er op hardwaregebied een tijdje uit ben geweest ;-)

Het betreft een:
cpu family : 6
model : 42
model name : Intel(R) Core(TM) i5-2400 CPU @ 3.10GHz

Helemaal niet gedacht aan ecc en buffering. Als ik dat uitsluit in de pricewatch, blijfven er nog wel wat over, maar is het (gek genoeg?) wel het duurdere spul.
Ik vraag me ook af of de specs voor die modules in de pricewatch misschien niet kloppen.

Jullie verhalen lezende, denk ik dat ik het wel kan vergeten.
Toch jammer dat even net niet scherp genoeg zijn bij aanschaf van een mobo later tot dit soort probleempjes leidt.

Bedankt in ieder geval!