Jaloezieën electrisch bedienen - welke motor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duggel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Ik wil graag mijn bestaande jaloezieën kunnen bedienen via domoticz (vooral het kantelen gaat het mij om, omhoog/omlaag hoeft niet eens perse, mag wel)
Via de Fibaro rolluik schakelaar moet dit mogelijk zijn.
Enige probleem: mijn jaloezieën zijn nog niet electrisch. Op YouTube staan er zat voorbeelden van doe het zelf projecten, maar bijna overal gebruiken ze motortjes die ze 'toevallig hebben liggen'.
Toevallig heb ik geen kastje met motortjes dus zal ik er een moeten aanschaffen.
Ik heb alleen geen idee wat voor een soort motor ik nodig heb (soort/spanning/kracht/enz).
Alvast bedankt voor de tips!

Iemand ervaring met het inbouwen van een motortje in een jaloezie-behuizing?
Waar moet ik op letten?

[ Voor 6% gewijzigd door Duggel op 19-11-2015 01:01 ]

• Duggel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Ik zal het in deze opties meenemen, maar in eerste instantie heeft mijn voorkeur een stappenmotor (o.i.d.) ingebouwd in de 'behuizing' van de jaloezieën.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
Misschien kun je hier voor servo motoren uit de modelbouw gebruiken, deze hebben vaak relatief veel koppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
"Somfy lw25" is een type dat hiervoor vaak wordt toegepast, misschien kun je hier wat specs van googlen, dit zijn wel laagspanning motoren

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 21:11
Duggel schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:46:
[...]

Ik zal het in deze opties meenemen, maar in eerste instantie heeft mijn voorkeur een stappenmotor (o.i.d.) ingebouwd in de 'behuizing' van de jaloezieën.
Deze guides gebruikens stappenmotoren volgens mij:
http://www.diyourself.ru/...torized-window-blind.html
http://www.instructables....ow-blind-/step3/Assembly/

Dit projectje staat bij mij ook al heel lang op het lijstje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372738

Hier is nog een mogelijke oplossing op de MySensors forum.
http://forum.mysensors.or...o-blind-control-project/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energieweg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik stuitte op dit topic tijdens een zoektocht naar een oplossing voor het bedienen van de horizontale jalousien.
Omdat ik het niet helemaal de moeite waard vind om een nieuw topic te openen voor dit kleine beetje info, hier een tip: https://www.jalousiescout...endemotor-funk-weiss.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Even een kick op een oud topic. We zijn inmiddels wat jaartjes en domotica ontwikkelingen verder en er moeten vast wel tweakers zijn die dit inmiddels draaiende hebben :)

Mijn situatie is als volgt: heb een nieuwbouwwoning gekocht (wordt nog gebouwd) en uiteraard moet het e.e.a. middels domotica aangestuurd worden, waaronder de houten jaloezieën (die we overigens nog niet hebben besteld). Ik zou graag willen dat de jaloezieën automatisch dichtgaan wanneer het begint te schemeren (omlaag en kantelen). Het liefst werkend op een permanente voeding omdat ik geen zin heb in batterijen opladen of een lelijk zonnepaneel tegen de gevel/het raam.

Volgens mij kan dit met de Somfy Tilt & Lift 25 RTS. Ik kan me niet voorstellen dat Somfy de enige is die dit levert. Kent iemand nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 10:29

NDF82

Doomed Space Marine

Ook geïnteresseerd. De meerprijs was bij ons op 4 stuks Sunway jaloezieën 2.000 euro! Sunway schrijft hierover:
Elektrisch 24V (16 mm en 25 mm)
De geïntegreerde 24V motor bevindt zich in de bovenbak. Bediening gaat via een schakelaar of een afstandsbediening.
https://www.sunway.nl/product/horizontale-jaloezieen/

Maar weet verder geen details aangezien de prijs toch veel te hoog is.

Heb naast de Somfy motoren ook niks kunnen vinden...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-04 15:59
Ben je hier ooit iets verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Nog maar eens een topic kick

Ben ook op zoek. Wij hebben in onze nieuwe woning 1 raam van 220cm bij 70cm op 4m hoogte. Daar moet een horizontale jaloezie in en die moet electrisch bediend worden, maar er is daar ook geen stroom. Batterijen is denk ik geen optie: het raam zit hoog boven onze keukenkasten, daar kun je niet fatsoenlijk bij (moet bijna met een steiger) en dat om de paar maanden? (geen idee hoe lang e.e.a. meegaat)

(Ik had daar gewoon een stroompunt moeten maken, i know...stom achteraf)

De enige optie die ik kan vinden is een Somfy tilt/lift RTS met een zonnepaneel

https://www.rolluikstore....sult/?cat=0&q=zonnepaneel
https://www.rolluikstore....rts-jaloezieen-basis.html

Qua prijs prima echter het probleem is dat de winkel waar wij de jaloezien willen bestellen twee opties heeft:
- huismerk jaloezien met en Somft tilt/lift RTS, maximale breedte 200cm
- duur merk jaloezien met een "andere motor", specificatie onduidelijk, er loopt een vraag wat voor motor dit is en wat voor stroomopties er zijn

Mijn vragen zijn nu dus, waarom kan dat huismerk jaloezie icm Somfy tilt/lift niet breder dan 200cm? Kan door winkel niet beantwoord worden.
https://www.somfypro.nl/d...+Lift+25+WF+RTS_NL_04.pdf
HIer staat wel iets over maximale lengte 200cm, maar niet waarom dat max

En wat voor motor is die andere motor dan? Winkel gaf aan Somfy rollup 28 RTS, maar dat is volgens google een rolgordijnmotor...

Op zich is het geen probleem om voor dit raam het dure merk te nemen, echter moet er een zonnepaneel op kunnen.

Ergens kan ik me niet voorstellen dat 215cm niet gaat werken. Wel kan ik me indenken dat een jaloezie doorgaans bij die breedte nogal zwaar wordt, maar meestal zijn ramen van dergelijke breedte niet slechts 70cm hoog...
Of is de constructie van die motor zelf max 200cm? Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 18:38
dat heeft te maken met de kracht [nm] van de motor
heeft te maken met oppervlakte dus breedte en hoogte van het product
en welk type product een jal is zwaarder als een rolgordijn
wil je meer info ff contact op te nemen met somfy Nederland hebben ook particulieren telnr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja oke, maar dan lijkt het me dat een jaloezie van 216 bij (slechts) 70 niet al te zwaar moet zijn?
Want 200*180 bijv kan wel volgens de website van de jaloezieën maar is veel groter.

Het is dan dus niet zo dat die motor technisch gezien niet gemonteerd kan worden in 215cm?

Heb somfy al gebeld maar ik kreeg iemand aan de lijn die alleen mijn vragen kon herhalen...
Uiteindelijk een nummer gekregen van een bedrijf poweredblinds.nl maar die waren gisteren niet open. Ik probeer het vandaag nog eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
heb je ff pb gedaan ivm reclame
als hun het zeggen dat het niet kan dan kan het ook niet vaak met garantie te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

4m hoogte is toch prima te doen met een huis-tuin-keuken ladder? En voor zover ik kan zien zijn de meeste accupacks via usb oplaadbaar, dan kun je er zelfs nog wel een tactisch verstopte usb verlengkabel aan hangen en dan zit je alweer twee meter lager.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, want onze keukenwand staat ervoor. Je kunt daar geen (moeilijk) ladder plaatsen. En het raam zit midden op een grote witte wand (boven de keuken) dus kabels zijn niet tactisch weg te werken.

1x per jaar de batterijen vervangen is misschien nog wel te doen, maar dat is het probleem niet. Dat kun je oplossen met zonnepaneeltjes

Ze leveren dus op de duurdere jaloezien wel een motor tot 215 breedte, maar het is onduidelijk welke motor dat is (en wat voor voeding die gebruikt, mogelijk zonder batterijen en ws. al helemaal niet met zonnepaneel)

(edit: het probleem is niet de hoogte ;) )
herian10 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:33:
heb je ff pb gedaan ivm reclame
als hun het zeggen dat het niet kan dan kan het ook niet vaak met garantie te maken
Snap ik, de leverancier van de jaloezien heeft een richtlijn niet breder dan 200cm, dus als ze dat wel doen vervalt garantie. Maar een jaloezie van 200x200 kan wel en die is veel groter en zwaarder (4m2) dan 215x69 (1,5m2) dus technisch gezien zou het volgens mij gewoon moeten kunnen

Dus, ik zou de jaloezie zonder motor kunnen bestellen, dan de Somfy RTS zelf ergens bestellen en inbouwen. Tenzij je het systeem gewoon niet kunt koppelen/inbouwen in een jaloeziecassete van 215cm om de een of andere reden, ongeacht het gewicht van de jaloezie (heb zoiets nog nooit van dichtbij bekeken)

[ Voor 106% gewijzigd door Stefke op 30-07-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05 09:26
Ik ben hier zelf ook mee bezig, mijn inziens, hier heb ik dus geen ervaring mee, kan die Somfy ook op bredere jaloezieën. Het lijkt erop dat je 2 assen hebt die je los van elkaar aanstuurt, onafhankelijk van de breedte, uiteraard wel beperkt door het gewicht, zoals je zelf ook al aangaf.

Waar ik echter naar op zoek ben, is een oplossing, die ik geheel lokaal kan aansturen zonder tussenkomst van de cloud.
Enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
kan ook zijn als ze breder zijn dat ze niet goed willen kantelen dat ene kant niet wil sluiten
eigenlijk kan alles maar als het product niet goed werkt zit een bedrijf met de garantie problemen
kan ook zo zijn als 35mm neemt dat je bv wel 3.5 meter kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Waarom zou dat zijn? Voor zover ik weet loopt er een lange as door zo'n cassette, waar normaliter aan 1 kant via een draad bedient wordt. Die as wordt doorgesneden en daar wordt een motor tussen gezet. Ik snap niet waarom hij dan aan 1 kant niet goed zou kantelen?
Ron168 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:49:
Ik ben hier zelf ook mee bezig, mijn inziens, hier heb ik dus geen ervaring mee, kan die Somfy ook op bredere jaloezieën. Het lijkt erop dat je 2 assen hebt die je los van elkaar aanstuurt, onafhankelijk van de breedte, uiteraard wel beperkt door het gewicht, zoals je zelf ook al aangaf.

Waar ik echter naar op zoek ben, is een oplossing, die ik geheel lokaal kan aansturen zonder tussenkomst van de cloud.
Enige suggesties?
Werkt somfy met een cloud dan? Niet dat me dat iets uitmaakt, ik wil hem met een homey gaan besturen

Ik kan om eerlijk te zijn geen enkele andere (commercieel beschikbare) oplossing vinden buiten somfy

edit: nou ja, als ik op amazon bijv zoek dan vind je allerlei oplossingen, maar veelal alleen rolgordijnmotoren zonder tiltfunctie (de termen shades en blinds worden ook door elkaar gebruikt, meestal gaat het om rolgordijen)

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 31-07-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand nog iets gevonden..Of werkend?

Ik wil eigenlijk die jaloezieën alleen kantelen..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:04

Carnifex

auch

Iemand ervaring met Brel? Ik ben ook op zoek naar een mogelijkheid om jaloezieen aan te kunnen sturen en alleen kantelen is inderdaad voldoende. Zeker als dat de mogelijkheid geeft om het met een accu te kunnen doen.
Brel heeft een bi-directionele motor die dat kan, de BTE50. Met het bi-directionele protocol is het ook mogelijk de stand in percentage in te stellen, in tegenstelling tot de open-dicht-voorkeursstand die bijvoorbeeld Somfy biedt.

Het doel is om het geheel aan te sturen met home-assistant, naast de bestaande zigbee verlichting, sensoren, verwarming en z-wave aansturing voor zonwering buiten. Een afstandsbediening heb ik ook niet echt nodig, als alles goed te bedienen is vanuit de home-assistant app. Via een plattegrond van je huis is alles 100x sneller te vinden dan de afstandsbediening zoeken en dan bedenken op welke kanaal/nummertje ook al weer die ene jaloezie zat, etc.

Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. Het zou wel fijn zijn als iemand al ervaring heeft met Brel en Home-Assistant. Brel lijkt wel een beetje de goedkopere oplossing in de markt (naast Luxaflex Powerview en Somfy), maar de features zijn misschien wel beter.

[ Voor 2% gewijzigd door Carnifex op 22-09-2020 21:48 . Reden: zin wat vlotter laten lopen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik heb wat gevonden, wat naar mijn smaakje is:
https://github.com/thehookup/Motorized_MQTT_Blinds

Mss iemand ie met NR flows kan helpen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Knoop doorgehakt: Jaloezien besteld met Brel motor BTE50 en 1 met een BLE35.

Zodra ik het heb opgehangen (paar weken levertijd) en gekoppeld aan mijn home-assistant, post ik een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 21:58
Ben benieuwd, we krijgen jaloezien en het zou wel top zijn als ik op timer of via voice kan sluiten en openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-05 12:54
Carnifex schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:09:
Knoop doorgehakt: Jaloezien besteld met Brel motor BTE50 en 1 met een BLE35.

Zodra ik het heb opgehangen (paar weken levertijd) en gekoppeld aan mijn home-assistant, post ik een update.
Hoe ga je deze aansturen? Middels de brel home app of op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Jerry_bboy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:46:
[...]

Hoe ga je deze aansturen? Middels de brel home app of op een andere manier?
Sowieso eerst even proberen met de Brel home app, maar doel is integratie met home-assistant. Daar heb ik alles nu in zitten: lampen van IKEA, hue, innr, temp-, deur-, en bewegings sensoren van xiaomi/hue/ikea, neato stofzuiger, plugwise verwarming, IKEA rolgordijnen... Het mooie aan home-assistant is dat je echt alles aan elkaar kunt koppelen. Naast zigbee ook z-wave (zonwering). Alles op een plattegrond en bediening is snel te vinden.

Nu de Brel spullen nog (moet het nog ontvangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Reden dat ik het vroeg is omdat het waarschijnlijk niet rechtstreeks werkt via bijvoorbeeld een rfxcom. Wat wel zou kunnen is wellicht via een api. Maar weet niet of ze die al gereleased hebben. En via IFTTT. Maar daar moet je sinds kort een abonnement voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Ik ben eveneens op zoek naar jaloezieen met elektrische tilt en lift bediening. Hierbij uitgekomen bij Brel motors.

Je kunt de hub eventueel met de seriele aansluiting uitlezen en bedienen, hierover heb ik contact gehad met Brel en tevens wat documentatie ontvangen. Mogelijkheid bestaat dus om op die manier met bijvoorbeeld Home Assistant te integreren zonder de noodzaak voor eventuele cloud diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Dat is wel interessant. Staat in die documentatie het protocol beschreven voor die seriële connectie?

Ik kan me goed redden in Java, maar python is net weer een beetje anders. Zou een home-assistant integratie direct moeten kunnen communiceren over die seriële verbinding, of moet je dan ook nog een driver hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
In de volgende update van Home Assistant zit ook een update voor motion blinds, dit zijn ook motoren voor binnenzonwering waaronder ook voor jaloezien. Zowel tilt & lift, maar ook alleen tilten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Carnifex schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:29:
Dat is wel interessant. Staat in die documentatie het protocol beschreven voor die seriële connectie?

Ik kan me goed redden in Java, maar python is net weer een beetje anders. Zou een home-assistant integratie direct moeten kunnen communiceren over die seriële verbinding, of moet je dan ook nog een driver hebben?
Dit is wat ik in September van Brel terug kreeg a.d.h.v. een aantal vragen:

Op dit moment is er nog geen API mogelijkheid aanwezig. Wel hebben we een RS485 poort op onze Brel-Home Box zitten die we kunnen aansturen in de programmeertaal C++
Deze poort geeft dan ook de locatie van de motor weer door zodat deze kan worden gebruikt in bijvoorbeeld een gebouw beheer systeem.

We zijn voornemens om tegen het einde van het jaar de mogelijkheid van de API in te bouwen.
Echter hier is nog geen release datum van bekend.

---

De API zou overigens in de cloud beschikbaar gesteld gaan worden en niet direct op de Home Box waardoor mijn voorkeur nog steeds uit zou gaan naar de RS485 poort. Uiteindelijk zou het mooi zijn om bijv. een Raspberry Pi met een seriële verbinding op de Home box aan te sluiten waar bijv. middels MQTT commando's heen en weer gestuurd kunnen worden tussen Home Assistant en de Jaloezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-04 12:49
Hmm als ik het topic zo lees is dit nog best een dingetje, er is blijkbaar niet echt een kant en klare uit de doos oplossing..

Ik was van plan om nieuwe houten jaloezieën te kopen en die dan gelijk te automatiseren dmv een Amazon Echo.. maar de moed is me al in de schoenen gezakt :')

• Jerry_bboy
@vinno86 als je me een dm stuurt kan ik je wel het één en ander aan tips geven. Zit namelijk in de zonweringmarkt en kan wel redelijk wat tips geven. Maar denk niet dat het handig is om dat hier te doen i.v.m. wellicht reclame maken. Mochten anderen ook vragen hebben ben je natuurlijk van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Inmiddels jaloezieën opgehangen. BTE50 werkt naar behoren: de twee grootste jaloezieën kan ik kantelen met een afstandsbediening en met de Android app (via Brel bridge). Koppelen ging vrij goed, alleen moest de bridge wel vrij dichtbij zijn, anders ging de koppel procedure niet goed (bridge zag de motor niet).

In de app kan ik het percentage instellen als stand van de jaloezieën (0 of 100 is dicht, 50% is open). Ik heb nog 3 andere jaloezieën , die kleiner zijn. De fabrikant durft het blijkbaar niet aan die in te bouwen omdat het te smal zou zijn. De moter is echter maar iets meer dan 10cm breed. De accu ca 15, maar die is een stuk smaller. Dus die ga ik zelf nog proberen in te bouwen (als ik de motor kan krijgen).

Volgende stap is de koppeling met home-assistant. De API heeft Brel nog niet klaar, zo lijkt het. Andere optie is direct met de bridge communiceren, via de seriële verbinding. Kan iemand me daar tips (documentatie/info) bij geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03 13:50
Dus met de Brel motoren kan je de jaloezieën automatisch omhoog/omlaag EN kantelen?
Niet mogelijk met somfy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
Robbynho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:35:
Dus met de Brel motoren kan je de jaloezieën automatisch omhoog/omlaag EN kantelen?
Niet mogelijk met somfy?
ja dat kan vanaf een bepaalde breedte
vorige jaar bij een klant een paar kleine jaloezieen geplaats werd alleen een motor geplaats voor het kantelen en voor op en neer een handbediening
dat waren motoren met een losse accu die achter de jaloezieen geplaats werd
wat wel een probleem was dat brell 2 verschillende type motoren leverde
dat we heel wat handelingen moesten verrichten om ze met elkaar te laten communiceren
het advies was eerst alles op een handzender en dan via een hub ivm draairichting
let wel op de hub werkt alleen op 2.4ghz
https://www.brel-motors.nl/brel-app.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03 13:50
herian10 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:45:
[...]

ja dat kan vanaf een bepaalde breedte
vorige jaar bij een klant een paar kleine jaloezieen geplaats werd alleen een motor geplaats voor het kantelen en voor op en neer een handbediening
dat waren motoren met een losse accu die achter de jaloezieen geplaats werd
wat wel een probleem was dat brell 2 verschillende type motoren leverde
dat we heel wat handelingen moesten verrichten om ze met elkaar te laten communiceren
het advies was eerst alles op een handzender en dan via een hub ivm draairichting
let wel op de hub werkt alleen op 2.4ghz
https://www.brel-motors.nl/brel-app.html
Ik ben op zoek naar iets dat met domotica kan bediend worden (NHC - Niko).
Iemand een idee welke motor hiervoor kan gebruikt worden (jaloezie - omhoog/omlaag + kantelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

De BLE35 van Brel (kantelen en optrekken) zou ik bij mijn 1 van mijn jaloezieen krijgen, maar dat is niet doorgegaan. Bij het in elkaar zetten en testen bij de fabrikant bleek de motor een storing te geven en dat was na 3 weken nog steeds niet opgelost. Uiteindelijk heb ik deze zonder motor laten komen.

De jaloezieen hangen nu, waarvan 2 met BTE50 motor (alleen kantelen) en die werken goed met de afstandsbediening en de app. De app werkt wel prettiger, omdat ik daar kan instellen dat ze bijvoorbeeld bij zondopkomst 50% open moeten staan en als de zon onder gaat dicht moet gaan (0% of 100%, afhankelijk hoe je de jaloezieeen gekanteld wil hebben).
Voor de jaloezie waar de BLE35 niet goed werkte, heb ik nu gevraagd voor een BTE50 (alleen kantelen dus). Die verwacht ik volgende week. De fabrikant geeft aan dat het op eigen risico is, aangezien de motor eigenlijk niet geschikt zou zijn voor het formaat jaloezie (82cm breed). Maar ik begrijp dat niet en denk dat het me wel lukt om hem in te bouwen, nu ik heb gezien hoe hij is ingebouwd bij 2 grotere jaloezieeen die ik heb.

Ik zou nog wel graag meer info willen hoe ik die seriele poort op de Brel Home Hub kan koppelen aan een pc, want ik zou hem het liefst zonder cloud (API werkt ook nog niet) willen koppelen met mijn home-assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Wij gaan ook verhuizen binnenkort, en de vrouw wil daar natuurlijk ook Jaloezieën in hebben.
Prima, maar ik wil ze dan graag met de app bedienen.

Ik kwam Luxaflex Powerview tegen, deze kan je koppelen met diverse domotica systemen.

Iemand ervaring hiermee?

Prijs ook aan de hoge kant trouwens maar oke..

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
  • Laatst online: 18:29
frankwopereis schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:40:
Ik kwam Luxaflex Powerview tegen, deze kan je koppelen met diverse domotica systemen.

Iemand ervaring hiermee?

Prijs ook aan de hoge kant trouwens maar oke..
Geen jaloezie maar wij hebben nu een anderhalf jaar 2 rolgordijnen met Powerview, en ook de gen 2 hub erbij (later via Marktplaats gekocht). Deze is HomeKit compatible, wat ons systeem voor domotica bediening is. Werkt prima. Op AA lithium penlites, dagelijks open en dicht, gaat een maand of 9 mee tot de batterijen leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

jeroen11 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Geen jaloezie maar wij hebben nu een anderhalf jaar 2 rolgordijnen met Powerview, en ook de gen 2 hub erbij (later via Marktplaats gekocht). Deze is HomeKit compatible, wat ons systeem voor domotica bediening is. Werkt prima. Op AA lithium penlites, dagelijks open en dicht, gaat een maand of 9 mee tot de batterijen leeg zijn.
Oke, je kan ze ook met accu krijgen zag ik, of continue 24 volt in stopcontact.

Wat mij wel zorgen baart is dat ik overal zag dat de verbinding wel eens weg valt en het dus niet in 1x werkt. Hoe is jouw ervaring?

PS ik vind de stroomvoorziening wel lelijk, zo'n ding aan het kozijn gemaakt (ongeacht accu of batterij). Heb je hier wegwerk tips voor?

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
  • Laatst online: 18:29
frankwopereis schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:16:
[...]
Wat mij wel zorgen baart is dat ik overal zag dat de verbinding wel eens weg valt en het dus niet in 1x werkt. Hoe is jouw ervaring?
Nooit problemen gehad met de verbinding, dus dat herken ik niet.
PS ik vind de stroomvoorziening wel lelijk, zo'n ding aan het kozijn gemaakt (ongeacht accu of batterij). Heb je hier wegwerk tips voor?
Nee, het is inderdaad een nadeel; bij Somfy kunnen bijv de accu's in de rol van het rolgordijn, dat is mooier... Ik stoor me er niet zo aan maar ze zijn (vooral als rolgordijnen open zijn) wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Even een update (iets later dan beloofd)

Zelf inbouwen van de BTE50 was heel eenvoudig. Omdat het de eerste keer was, kostte het iets meer tijd, maar denk dat je het normaal in 10min moet kunnen doen.

Gelukkig wilde de leverancier mij tegen een goede prijs de motor los opsturen. Ik heb toen alles bij elkaar besteld bij https://www.raambekledingnederland.nl/. volgens mij besteden zij weer alles uit aan een partij die de jaloezieën maakt en dus eventueel de Brel motor inbouwt.

Er is (nog) geen home assistant integratie, maar ik heb al wel gegevens gekregen om de bridge met een API direct te benaderen (dus niet via internet!). Zie https://github.com/superjunky/Domoticz-Brel-Plugin. ik heb lokaal wat testjes gedaan (Brel hub kan ik benaderen en informatie opvragen), maar zelf een home assistant integratie bouwen was nog even te veel werk.

Uiteindelijk werkt de belangrijkste feature voor openen en sluiten via de Brel app ook al goed: sluiten bij zonsondergang/opkomst of eventueel op een bepaalde tijd. Het zou echter wel fijner zijn alle domotica met 1 app (home assistant) te bedienen. omdat je bijvoorbeeld op een plattegrond kunt kiezen welke jaloezie je open/dicht wil, of koppelen aan een scène 'tv kijken'

[ Voor 6% gewijzigd door Carnifex op 03-06-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 19:57
Carnifex schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:28:
Even een update (iets later dan beloofd)

Zelf inbouwen van de BTE50 was heel eenvoudig. Omdat het de eerste keer was, kostte het iets meer tijd, maar denk dat je het normaal in 10min moet kunnen doen.

Gelukkig wilde de leverancier mij tegen een goede prijs de motor los opsturen. Ik heb toen alles bij elkaar besteld bij https://www.raambekledingnederland.nl/. volgens mij besteden zij weer alles uit aan een partij die de jaloezieën maakt en dus eventueel de Brel motor inbouwt.

Er is (nog) geen home assistant integratie, maar ik heb al wel gegevens gekregen om de bridge met een API direct te benaderen (dus niet via internet!). Zie https://github.com/superjunky/Domoticz-Brel-Plugin. ik heb lokaal wat testjes gedaan (Brel hub kan ik benaderen en informatie opvragen), maar zelf een home assistant integratie bouwen was nog even te veel werk.

Uiteindelijk werkt de belangrijkste feature voor openen en sluiten via de Brel app ook al goed: sluiten bij zonsondergang/opkomst of eventueel op een bepaalde tijd. Het zou echter wel fijner zijn alle domotica met 1 app (home assistant) te bedienen. omdat je bijvoorbeeld op een plattegrond kunt kiezen welke jaloezie je open/dicht wil, of koppelen aan een scène 'tv kijken'
toon volledige bericht
Interssant! Mag ik vragen wat je hebt betaald voor de losse motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Ik dacht rond de 100€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
hoi allemaal,

ik ben momenteel bezig met verbouwen, en wil graag men jaloezieën en gordijnen elektrisch en ook slim (liefst via Alexa) maken.

het gaat over vrij grote vensters (telkens meer dan 3 meter)

Ik ben ondertussen al wat aan het inlezen, maar op het eerste zicht lijkt me voor gordijnen en jaloezieën het minder belangrijk dat er echt stroom is (i.t.t. bvb rolluikmoteren).

Of ben ik hier verkeerd in en moet ik aan de elektricien vragen dat hij telkens stroompunten voorzien bovenaan de gordijnen?

Een oplossing voor gordijnen lijkt me vrij snel te vinden (genre slide, switchbot of Aqara roller shade) maar voor houten jaloeziën lijkt het me iets moeilijker. Iemand die hier iets goed kan aanraden?

Dank bij voorbaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
ray_alcalde schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:34:
hoi allemaal,

ik ben momenteel bezig met verbouwen, en wil graag men jaloezieën en gordijnen elektrisch en ook slim (liefst via Alexa) maken.

Ik ben ondertussen al wat aan het inlezen, maar op het eerste zicht lijkt me voor gordijnen en jaloezieën het minder belangrijk dat er echt stroom is (i.t.t. bvb rolluikmoteren).

Of ben ik hier verkeerd in en moet ik aan de elektricien vragen dat hij telkens stroompunten voorzien bovenaan de gordijnen?

Een oplossing voor gordijnen lijkt me vrij snel te vinden (genre slide, switchbot of Aqara roller shade) maar voor houten jaloeziën lijkt het me iets moeilijker. Iemand die hier iets goed kan aanraden?

Dank bij voorbaat
toon volledige bericht
Voor slimme plissé kijk hier: Domotica - Plisse (duettes)
nb dit gelinkte topic is van iemand die een vraag had, heb je zelf een vraag dan even een eigen topic aanmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 06-01-2022 17:19 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digital-IMEI
ray_alcalde schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:34:
hoi allemaal,

Dank bij voorbaat
toon volledige bericht
Ik gebruik de RTS50 van Somfy voor je jaloezieën. Als je de kans hebt zou ik altijd vragen voor vaste spanning. Dat heeft altijd m’n voordeur boven het gebruik van batterijen.

Ik lees op internet ook vaker over gemotoriseerde jaloezieën, wellicht de moeite waard om naar te kijken. Ik had ze al hangen en heb later de motor toegevoegd.

Kijk ook even naar connectiviteit. Niet ieder merk integreerde makkelijk in andere platformen. Ik heb de Somfy in Home Assistant bijvoorbeeld. Als je afhankelijk bent van een telefoon app om je jaloezieën te openen is de toegevoegde waarde maar klein mijn inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Ben nog steeds tevreden met mijn Brel oplossing. Bijna een jaar in gebruik: iedere dag open en dicht op basis van de stand van de zon en heel incidenteel een keer met de app open/dicht. Ik heb de 3 accu's nog niet op hoeven laden.
Wel vervelend is dat de Brel hun soms van slag is als het internet er een tijd uit ligt (paar keer een stroomstoring gehad, waardoor ook internet even stuk was). Dan moet de hub even van de stroom af om het op te lossen. Maar daar hebben meer apparaten last van ;).

Homeassistant koppeling heb ik nog steeds geen tijd voor gehad. Maar ik zag dat ze bij Brel zelf een tussenoplossing bieden met node-red (plug in voor homeassistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 01:57
Ik ben zelf ook aan het kijken om jaloeziën aan te sluiten op Niko Home Control. Ben daarom ook aan het kijken geweest naar buismotoren die kunnen kantelen en liften. Echter ben ik op zoek naar motoren die met kabel kunnen worden aangesloten. En de Somfy tilt en shift is alleen verkrijgbaar met hun eigen RTS protocol.
Ben nu aan het kijken bij Geiger, ze blijken motoren te hebben voor kantelen en liften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-04 22:01
Timonator schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:13:
Ik ben zelf ook aan het kijken om jaloeziën aan te sluiten op Niko Home Control. Ben daarom ook aan het kijken geweest naar buismotoren die kunnen kantelen en liften. Echter ben ik op zoek naar motoren die met kabel kunnen worden aangesloten. En de Somfy tilt en shift is alleen verkrijgbaar met hun eigen RTS protocol.
Ben nu aan het kijken bij Geiger, ze blijken motoren te hebben voor kantelen en liften.
Ben je hier inmiddels wat verder mee? Ben zelf ook opzoek naar gemotoriseerde jaloezieën (het liefst 25mm). Meeste aanbod is tegenwoordig draadloos. Ik ben ook opzoek naar een bedrade oplossing om te integreren in Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 01:57
Ik heb nog altijd niks geplaatst, maar wat ik bedraad kon vinden was Diaz jaloezieën in België. Hier kun je kiezen voor een bedrade motor. Hier moet je wel zelf wat logica inprogrammeren. Er zit 1 motor die zowel de tilt als lift voor rekening neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Inmiddels wat tijd verder en kom toevallig nog in dit topic. De Brel aansturing zit in in Home-Assistant, via de volgende integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/brel_home/ (niet van mij ;)).

Om de API key te krijgen, moet je in de Brel app een keer of 5 tikken naast je eigen foto op de profiel-pagina in de Brel Home app.

De integratie werkt prima, Ik kan de jaloezieën goed aansturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Carnifex op 27-03-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik zoek nog steeds naar een oplossing voor het kantelen van mijn 50mm houten jaloezieen die met home assistant te integreren is.

Is de Brel BTE50 Bi-directionele 50 mm jaloezie motor geschikt? Is het nog steeds goed te integreren met home assistant? En wat gebruikt het (bluetooth, rf, ...)?

Ik heb tot nu toe meer info gezien over de Somfy tilt only. Deze schijn je aan te kunnen sturen via home assistant met een esphome oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door dumbo0001 op 19-07-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex

Carnifex

auch

Het lijkt me dat die geschikt is, maar je moet even goed kijken/meten van de afmetingen van de bak boven je jaloezieën en de Brel motor. Ook het stokje waarmee de jaloezieën gekanteld worden, moet goed passen (is wel een verloopstuk bij, dacht ik).
Tussen de Brel motor en de hub is het rf, tussen de hub en home-assistant wifi. De integratie gebruikt ook de hub voor de aansturing. Dan kun je ook de app van Brel gebruiken _en_ de home assistant interface.
Ik zie dat Brel ondertussen een mooie site heeft met details van alle producten. Daar kun je alle info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
dumbo0001 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:48:
Ik zoek nog steeds naar een oplossing voor het kantelen van mijn 50mm houten jaloezieen die met home assistant te integreren is.

Is de Brel BTE50 Bi-directionele 50 mm jaloezie motor geschikt? Is het nog steeds goed te integreren met home assistant? En wat gebruikt het (bluetooth, rf, ...)?

Ik heb tot nu toe meer info gezien over de Somfy tilt only. Deze schijn je aan te kunnen sturen via home assistant met een esphome oplossing.
Ik kan bevestigen dat de Singh tilt 50 oplossing prima werkt. Ik stuur het overigens aan met RFXCOM vanuit HA. Het was een puzzel om werkend te krijgen maar nu uiterst stabiel dagelijks vanzelf open en dicht.
Ook handig tijdens de vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
Voor Brel is er dus een hub nodig en voor de somfy tilt 50 een RFXCOM dingetje (of DIY).
Bedankt voor de info.. nog even over de drempel heen van de aankoopprijs :-)
Pagina: 1