Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:03

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Zit al heel wat tijden te knoeien om ons wifi netwerk hier goed werkend te krijgen. Onlangs heb ik 2 pricewatch: TP-Link RE200 gekocht. Maar dat werkt totaal niet bij ons, wegvallend wifi en het lijkt wel of ze met elkaar in conflict komen.

Heb even snel een plattegrond gemaakt om het iets duidelijker te maken:

Begane grond

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/lpVst/3438637a8e.png

Zolder

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/lpVIn/3777fa792f.png

De 1e verdieping staat er niet bij, omdat we daar redelijk wifi verbinding hebben (kan beter)

Nu zit mijn meterkast aan het begin van het huis, daar zit ook ons modem: Huawei HG659 van Vodafone. Het bereik in de Woonkamer, en Keuken/Eethoek is prima. Maar in Kantoor, Tuin, Berging en Zolder gewoon te slecht voor woorden.

Eerder dus met die 2 TP-link repeaters gewerkt maar die komen er hier niet meer in. Hoe krijg ik nu overal even stabiele wifi?

Dacht zelf aan zoiets: Zolder heeft totaal geen wifi bereik, daar een Acces point neer te zetten(bij het pijltje) in de dakkapel die dan ook richt naar buiten(Tuin) toe, zou dat signaal door het platte dak gaan zodat het Kantoor ook wifi heeft?

Als dat zou werken, wat voor Acces point heb ik daar voor nodig?

Als er betere opties zijn dan hoor ik het graag.

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 22:06
Het ligt er met name aan wat er tussen staat (aan apparaten wat wifi kan verstoren, denk aan magneton/koelkast). Ook hangt het er sterk vanaf wat voor vloeren je hebt. Ik had in een ouder huis gewapend betonnen vloeren.. Wifi daar doorheen? forget it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Waarom altijd de meterkast. Ik heb mijn router in het midden van mijn huis.
Tussen modem in meterkast zit een cat5 kabel.
Netwerkkabel in een goot weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
wallywally schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:21:
Het ligt er met name aan wat er tussen staat (aan apparaten wat wifi kan verstoren, denk aan magneton/koelkast). Ook hangt het er sterk vanaf wat voor vloeren je hebt. Ik had in een ouder huis gewapend betonnen vloeren.. Wifi daar doorheen? forget it.
Wel, er staan allemaal apparaten die het verstoren dus. Onze vloeren zijn van hout, maar de zolder heeft dan nog steeds geen wifi bereik.
tweakerharrie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:25:
De modem verplaats je niet zomaar denk ik? En dan nog is de wifi bereik niet opgelost, omdat deze modem lang niet alles kan bereiken. Het is nog een aardig groot vrijstaand huis...

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tammesp schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:31:
[...]Onze vloeren zijn van hout,[...]
Dan is het trekken van een kabeltje naar de eerste en tweede verdieping ook niet zo'n probleem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

tweakerharrie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:25:
Inderdaad, een leuk AP met een POE adapter(Of POE switch) geeft je gewoon veel meer opties.

Je kan eens bij Engenius kijken, ben er zeer over te spreken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02
Erg lastig als wifi niet vlekkeloos draait. Hier zat ik zelf ook al 4 jaar mee te experimenteren en tips te volgen die mensen me in forums gaven. Hier ben ik iedereen erg dankbaar voor, maar bij mij zat het gewoon in de router die niet genoeg capaciteit had. Mijn modem router van de provider is qua wifi erg onstabiel en slecht ontvangst. Na het daaraan een router te koppeling was er verbetering, maar regelmatig apparaten die geen verbinding kregen, en in de tuin slecht ontvangst. Er hangen bij mij 17 apparaten aan de wifi.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring. Sinds maandag heb ik een TP link Archer C2600 aan mijn modem gehangen. tot nu toe geen enkel apparaat die niet geconnect blijft. Het wifi signaal is zo krachtig, dat op plekken waar ik met mijn vorige router geen ontvangst had, nu gewoon volle bak heb. Het apparaat is niet goedkoop, maar werkt bij mij zorgeloos.

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Dank voor de tips allemaal.

Heb even gezocht naar Acces Points en deze komt wel goed uit de bus:

pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

Dan is mijn plan deze ergens halverwege het huis neer te zetten, zodat de tuin kantoor en hopelijk de zolder ook wifi hebben.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 18 november 2015 @ 23:43:
[...]

Dan is het trekken van een kabeltje naar de eerste en tweede verdieping ook niet zo'n probleem
Er liggen al Cat5E kabels op de 1e verdieping en de zolder. Maar dan heb je nog geen wifi netwerk..!

[ Voor 32% gewijzigd door Tammesp op 19-11-2015 20:24 ]

Verwijderd

Misschien is het beter te kijken naar iets moderners met 802.11ac. KPN biedt een mooi AP voor €50. Daar is zelfs een eigen topic voor: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99. Zie ook de ervaringen: pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:50:
Misschien is het beter te kijken naar iets moderners met 802.11ac. KPN biedt een mooi AP voor €50. Daar is zelfs een eigen topic voor: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99. Zie ook de ervaringen: pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand.
Dank voor je suggesties. Is dit ook wat:

pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point

Wel wat duurder, maar lijkt me wel een degelijk product met antennes erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik geen AP aanschaffen dat wel 802.11ac heeft maar niet beschikt over DFS/TPC (zie: Dav1d in 'productreview: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point review...). Maar verder heb ik geen ervaring met dit AP of producten van D-Link, dus kan ik dit access point noch aanbevelen, noch expliciet afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:49:
Persoonlijk zou ik geen AP aanschaffen dat wel 802.11ac heeft maar niet beschikt over DFS/TPC (zie: Dav1d in 'productreview: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point review...). Maar verder heb ik geen ervaring met dit AP of producten van D-Link, dus kan ik dit access point noch aanbevelen, noch expliciet afraden.
Wat is precies de toewaarde van DFS/TPC? We gebruiken wifi puur voor mobieltjes en tablets. Dus zoveel verkeer gaat er niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste fabrikanten beperken zich in de 5 GHz-band tot de laagste kanalen (36 - 64, soms zelfs tot 36 - 48; zie: Wikipedia: List of WLAN channels). Een van de voordelen van de 5 GHz-band ten opzichte van de 2,4 GHz-band is juist dat er meer en niet-overlappende kanalen in zitten (overlappende kanalen zijn een van de grote nadelen aan 2,4 GHz). Door zich vrijwillig te beperken besparen die fabrikanten op kosten voor certificatie (kijk maar op de wiki-pagina voor de verschillen wat er per regio is toegestaan). Maar ze doen de voordelen van 5 GHz daarmee ernstig tekort. Juist in drukke omgevingen waar 2,4 GHz een drama is, kan uitwijken naar 5 GHz gunstig uitpakken. Als al jouw buren alleen de onderste reeks kunnen pakken is de kans groter dat ook 5 GHz niet goed werkt. Idem als je meerdere AP's zou willen plaatsen.

In WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier worden meer AP's en routers (die je als AP kunt configureren) besproken.

Is je omgeving niet zo druk met 802.11ac dan kun je kiezen voor een toestel dat geen ondersteuning heeft voor DFS/TPC, maar ik zal het niemand aanraden als er even betaalbare alternatieven zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:26:
De meeste fabrikanten beperken zich in de 5 GHz-band tot de laagste kanalen (36 - 64, soms zelfs tot 36 - 48; zie: Wikipedia: List of WLAN channels). Een van de voordelen van de 5 GHz-band ten opzichte van de 2,4 GHz-band is juist dat er meer en niet-overlappende kanalen in zitten (overlappende kanalen zijn een van de grote nadelen aan 2,4 GHz). Door zich vrijwillig te beperken besparen die fabrikanten op kosten voor certificatie (kijk maar op de wiki-pagina voor de verschillen wat er per regio is toegestaan). Maar ze doen de voordelen van 5 GHz daarmee ernstig tekort. Juist in drukke omgevingen waar 2,4 GHz een drama is, kan uitwijken naar 5 GHz gunstig uitpakken. Als al jouw buren alleen de onderste reeks kunnen pakken is de kans groter dat ook 5 GHz niet goed werkt. Idem als je meerdere AP's zou willen plaatsen.

In WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier worden meer AP's en routers (die je als AP kunt configureren) besproken.

Is je omgeving niet zo druk met 802.11ac dan kun je kiezen voor een toestel dat geen ondersteuning heeft voor DFS/TPC, maar ik zal het niemand aanraden als er even betaalbare alternatieven zijn.
Ahaa en dat voorkom je dus als een AP DFS/TPC heeft, bijzonder! Bedankt voor de uitleg.

Alleen woon ik in een vrijstaand huis, en als ik scan op wifi netwerken krijg ik maar 1 5Ghz verbinding te zien en die is van ons.

De D-Link AP heeft deze frequenties:

Operating Frequency

5 GHz Band:
5.15 GHz to 5.35 GHz
5.47 GHz to 5.85 GHz

2.4 GHz Band:
2.4 - 2.4835 GHz

Deze kanalen:

Select the Channel Width:
Auto 20/40/80 MHz - Select this option if you are using a
combination of 802.11ac, 802.11n, and other wireless devices.
Auto 20/40 MHz - Select if you are using both 802.11n and
non-802.11n wireless devices.
20 MHz - Select if you are not using any 802.11n wireless clients.

[ Voor 8% gewijzigd door Tammesp op 20-11-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een vrijstaand huis is het inderdaad minder belangrijk. Omdat signalen in de 5 GHz-band minder ver reiken dan de 2,4 GHz-band zul je door die eigenschap al veel minder last van buren op hetzelfde kanaal hebben.

Maar zoals gezegd, over het D-Link AP heb ik verder geen mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tammesp schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:23:
...Er liggen al Cat5E kabels op de 1e verdieping en de zolder. Maar dan heb je nog geen wifi netwerk..!
En je hebt ook al geprobeerd om de TP-Link RE200's bedraad aan te sluiten?
Dus niet in repeater mode maar in AP-mode

'k Bedoel: ik denk dat je beter eerst kunt achterhalen wat het probleem precies is bij jou thuis, voordat je dure aankopen doet en er achter komt dat je nog steeds hetzelfde probleem hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Is het niet mogelijk om een kabel via de kruipruimte van de meterkast naar de berging te trekken. In de berging vervolgens een accespoint neerzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 20-11-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:58:
[...]

En je hebt ook al geprobeerd om de TP-Link RE200's bedraad aan te sluiten?
Dus niet in repeater mode maar in AP-mode
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar volgens een reviewer (productreview: TP-Link RE200 review door Epep) kan dat niet. Ook de Quick Installation Guide (http://tplink.com/res/down/doc/RE200_V1_QIG.pdf) lijkt die mogelijkheid uit te sluiten. Daarom had ik er verder geen aandacht aan besteed. Een snelle scan van de handleiding (http://tplink.com/res/down/doc/RE200(EU_V1_UG.pdf) levert hetzelfde resultaat: aansluiten als ontvanger aan je computer of laptop is mogelijk, maar aansluiten met een kabel op je router wordt niet ondersteund (pag. 3 v.d. manual):
ETHERNET: One 10/100Mbps RJ45 Ethernet port used to add wireless connectivity to an Ethernet-enabled device such as Internet TV, DVR, Gaming console and so on. Please note that this port is not allowed to be connected with router.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Neefdave schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:05:
Is het niet mogelijk om een kabel via de kruipruimte van de meterkast naar de berging te trekken. In de berging vervolgens een accespoint neerzetten.
Helaas is dat niet mogelijk, kom bij sommige stukken niet onder de vloer. En als de AP in de berging zet heeft de zolder geen Wifi denk ik.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:23:
[...]

Daar had ik ook al aan gedacht. Maar volgens een reviewer (productreview: TP-Link RE200 review door Epep) kan dat niet. Ook de Quick Installation Guide (http://tplink.com/res/down/doc/RE200_V1_QIG.pdf) lijkt die mogelijkheid uit te sluiten. Daarom had ik er verder geen aandacht aan besteed. Een snelle scan van de handleiding (http://tplink.com/res/down/doc/RE200(EU_V1_UG.pdf) levert hetzelfde resultaat: aansluiten als ontvanger aan je computer of laptop is mogelijk, maar aansluiten met een kabel op je router wordt niet ondersteund (pag. 3 v.d. manual):
[...]
.
Ah, helaas dat kan dus ook niet. Denk toch maar de AP van D-link aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:23:
ETHERNET: One 10/100Mbps RJ45 Ethernet port used to add wireless connectivity to an Ethernet-enabled device such as Internet TV, DVR, Gaming console and so on. Please note that this port is not allowed to be connected with router.
TP-Link's website suggereert dat je er DD-WRT op zou kunnen draaien; dat zal die beperking wel wegnemen. Maar 't is maar de vraag of je dat traject in wilt; twee dagen kloten en priegelen of je verlies nemen en één of twee goeie routers aanschaffen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je _/-\o_ , zover had ik niet gezocht. Als je ze niet kunt terugbrengen naar de winkelier en ze ook niet aan een ander kunt slijten is dat nog te overwegen. Het zou jammer zijn als ze op de grote berg met elektroschroot terecht komen. Ik ben het wel eens met je laatste opmerking: leuk als het je hobby is, maar anders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:49:
Heb deze gekocht! Zonet aan het netwerk gehangen. Nu eens kijken hoe het bevalt. Als ik er niet tevreden over ben, mag ik het binnen 14 dagen weer terug brengen.

De instellingen staan zo:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ltnSE/7347a2a6f4.png

Moet hier nog aan gesleuteld worden, of staat het zo al goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Aloysxda schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:33:
Erg lastig als wifi niet vlekkeloos draait. Hier zat ik zelf ook al 4 jaar mee te experimenteren en tips te volgen die mensen me in forums gaven. Hier ben ik iedereen erg dankbaar voor, maar bij mij zat het gewoon in de router die niet genoeg capaciteit had. Mijn modem router van de provider is qua wifi erg onstabiel en slecht ontvangst. Na het daaraan een router te koppeling was er verbetering, maar regelmatig apparaten die geen verbinding kregen, en in de tuin slecht ontvangst. Er hangen bij mij 17 apparaten aan de wifi.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring. Sinds maandag heb ik een TP link Archer C2600 aan mijn modem gehangen. tot nu toe geen enkel apparaat die niet geconnect blijft. Het wifi signaal is zo krachtig, dat op plekken waar ik met mijn vorige router geen ontvangst had, nu gewoon volle bak heb. Het apparaat is niet goedkoop, maar werkt bij mij zorgeloos.
Heb je bewust voor de TP Link C2600 gekozen of was het een toevalstreffer?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02
De TP Link 2600 ligt nog maar net in de winkels, dus veel is hier niet over te vinden. Ik ging voor het vorige model,die een paar tientjes goedkoper is, maar omdat de 2600 een dualcore processor heeft kan die alle te verstouwen data veel sneller verwerken.
Ondertussen draait die al een maandje bij me en ben er erg Happy mee. Probleemloos !!!
Pagina: 1