Toon posts:

Huis gekocht met stookolieketel (in NL) tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.189 views

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03 13:27

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Onlangs heb ik een huis gekocht. Dat huis heeft een voor Nederlandse begrippen rare eigenschap en dat is dat er geen gas-aansluiting is. Deze is nooit aangelegd. Het huis is gebouwd 2 jaar voor er gas in de straat gelegd is. en de originele bouwers/bewoners hebben er tot hun dood gewoond en nooit gas laten aansluiten. Het huis ligt echter wel gewoon aan een grote doorgaande weg.

We hebben nu dus een huis met een flinke stookolie tank in de garage en een flinke ketel om het huis warm te stoken. Hij werkt en maakt flinke herrie als hij flink stookt in vergelijking met een moderne gas HR ketel. Naar mijn idee is dit in Nederland toch wel uitzonderlijk. Nu is er dus ook weinig te vinden over het hoe en wat. Je komt wel info uit belgie tegen en leveranciers die in Belgie leveren, maar ervaring van Nederlanders zijn zeldzaam lijkt het.

Nu komen er een aantal vragen naar voren waarbij misschien zowel Nederlandse als Belgische Tweakers misschien ervaring hebben:

- Je moet de tank laten vullen, maar in Nederland lijken er vrijwel geen leveranciers te zijn. Klopt dit?
kun je zomaar een Belgisch bedrijf laten langskomen? (woon dicht bij de grens in Limburg) Zijn er verschillende soorten olie? Hoe zit het met de prijzen? Die schijnen net als de benzine prijzen nogal te schommelen.

- Moet je ook regelmatig de schoorsteen laten schoonmaken met een stookolieketel? (de eerste keer dat we hem aanzetten om te testen zag de buurman vonkjes :X uit de schoorsteen komen. Hij staat nu uit, dus het lijkt me verstandig om een controle uit te laten voeren voor we hem weer aan zetten.

- Zou het op lange termijn "rendabel" (of verstandig) zijn om over te stappen naar Gas (dit zou aangelegd moeten worden tot aan de deur door Enexis a 1500-2000 euro ongeveer)

-Hoe vervuilend is het tegenover een gasketel?

This space is occupied

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:04
*knip* offtopic

[Voor 90% gewijzigd door AGee op 20-11-2015 14:04]

Anoniem: 604938

-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 604938 op 09-01-2016 19:01]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ik zou het al voor het comfort doen. Je zit nu met een oude ketel die een teringherrie maakt en waarschijnlijk niet helemaal brandveilig is. Daarnaast is het een hoop gedoe...

Leg die gaspijp aan :)

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-03 21:45

Baggeraar

Wat een gebagger..

Er zijn tegenwoordig ook HR stookolieketels (=Optimaz) die volgens mij zelfs een hoger rendement kunnen halen dan de gas varianten.
qua schoorsteen: die moet inderdaad eens per jaar worden geschoond, net zoals bij een houtkachel. In Belgïe is dit een toevoeging aan het branddossier bij de verzekering.

Het enige nadeel is volgens mij de brandstoftank (grootte) en de kost die er mee gepaard is voor het vullen (1x per jaar grote kost, bij gas is dit een prijs per maand).

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
wat ik me afvraag..waarom heb je je vragen niet laten beantwoorden voor en tijdens de koop?

(niet echt een antwoord op je vraag...maar ben nieuwsgierig :-) )

[Voor 27% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-11-2015 11:49]

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:34
Voor 2000,- gas laten aanleggen?, gelijk doen. Ik heb het ooit voor 5000,- laten doen en heb het er al lang en breed uit.
De voordelen zijn legio:

Beter stookverhouding liter brandstof/warmte. Op gas kunnen koken,

Er zijn/komen steeds minder monteurs/bedrijven die zo'n ketel kunnen/willen onderhouden

www.weitjerock.com

• RemcoDelft
  • Laatst online: 01-04 18:04
Alternatief voor gas: warmtepomp. Maar ik ga uit van een oud en slecht geisoleerd huis, terwijl warmtepompen meestal bij nieuwe huizen gebruikt worden. Dus even doorrekenen wat dat gaat verbruiken.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 17:27

Player1S

Formerly known as L1nt

als je voor €2000 gasleiding hebt zou ik er geen seconde over nadenken. Gezien de rest van je verhaal gok ik dat je nog wel meer verbouwingskosten hebt dan alleen gas aanleggen.

Nieuwe keuken of badkamer is al 2-3x zo duur mits je hem zelf aanlegt.

Player1s Twitch

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-04 15:39
2000 euro tot aan de deur. Dan moet je dus zelf nog aan de slag voor een gasleiding naar de garage en evt. keuken. Weet niet hoe duur/goedkoop dat allemaal is, maar lijkt me dat je voor die 2000 euro dus nog niet klaar bent. Of bedoelt Enexis dat ze tot de deur van de garage aanleggen?

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19

Saffie_time

Why use this? 42!

Komt natuurlijk ook nog oa een ketel bij dus staar je niet blind op het bedrag van Enexis.
Maar als je het huis gaat verbouwen dan zou ik deze keuze als eerste gaan maken aangezien dat voor het verbouwen nogal eens wat invloed op beslissingen kan gaan hebben.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:24
Gas is alweer ouddated en gaat nog een max. 10 jaar mee (net als de stookolieketel)
Beter is om te kijken hoe lang je er blijft wonen (zeg 15 jaar) en daar een goede casus van te maken. Wat heb je nodig om geen stookolie en geen gas te verbruiken?
Stap1. verlaag je energievraag> isolatie, isolatie, isolatie en kierdichting
Stap 2 kies voor de schoonste vorm van energie> pelletkachel/houtkachel? Zeker na het GOED(Rc<5) isoleren is je warmtevraag enorm laag.

diskeltische lurker

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Klinkt niet als een instapklare woning?

Aanleggen gas moet prio 1 worden. Komt nogal wat bij kijken. en ondanks de investering heb je die wel terugverdient binnen 10 jaar lijkt me? Zelfs nog veel eerder als ik sommige genoemde kosten van olie hier zo lees.

Wellicht idee om als je toch een gasketel neemt om die dan in de schuur te hangen? heb je er in huis ook geen dol mee.

Edit:
En waarom weet je niet hoe zo'n ding werkt? Dat vraag je dan toch aan de makelaar?

[Voor 10% gewijzigd door readytoflow op 18-11-2015 13:15]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
technopeuter schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:12:
Gas is alweer outdated en gaat nog een max. 10 jaar mee (net als de stookolieketel)
Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook over benzine- en dieselauto's.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 17:27

Player1S

Formerly known as L1nt

Jaaap schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:37:
[...]

Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook over benzine- en dieselauto's.
Als dat werkelijk zo zou zijn dan werd je inmiddels wel doodgegooid met reclame om je huis toekomst proof te maken want "dat gas is er over 10 jaar niet meer dus wees er snel bij...." en ik zie ze nog niet.

Player1s Twitch

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Belgie is het inderdaad vrij gebruikelijk, veel huizen hebben een mazouttank. Als je dicht bij de grens woont kun je natuurlijk ook gewoon Belgische bedrijven benaderen. Zoek op mazout en niet op stookolie :p

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 18-11-2015 13:46]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Welke basisvoorziening? Warmte hebben we gewoon, alleen van een andere bron.. Die is in Nederland wat apart maar bij onze ooster en zuiderburen absoluut niet.
readytoflow schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:14:
Edit:
En waarom weet je niet hoe zo'n ding werkt? Dat vraag je dan toch aan de makelaar?
Ik weet dat hij er in zit en dat hij werkt. De vragen die ik hier stel zijn geen vragen voor de makelaar en de originele bewoners kan ik het niet meer vragen (RIP). Kwestie van zelf uitzoeken. Daar kies je voor. Heeft ook zeker in de verkoopprijs meegewogen natuurlijk
Er zit ook nog genoeg stookolie in de ketel om de winter mee door te komen, dus het is niet heel dringend.
Yankovic schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:52:
2000 euro tot aan de deur. Dan moet je dus zelf nog aan de slag voor een gasleiding naar de garage en evt. keuken. Weet niet hoe duur/goedkoop dat allemaal is, maar lijkt me dat je voor die 2000 euro dus nog niet klaar bent. Of bedoelt Enexis dat ze tot de deur van de garage aanleggen?
De deur is in dit geval de garage, waar ook nu de tank en ketel staan. 8) (oprit van het huis komt uit op garage, huis zit erboven :) Er komt natuurlijk nog wel een boel bij voor een nieuwe gas ketel en het aanleggen binnen het huis (van deur naar ketel) De boiler is overigens electrisch.
L1nt schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:38:
als je voor €2000 gasleiding hebt zou ik er geen seconde over nadenken. Gezien de rest van je verhaal gok ik dat je nog wel meer verbouwingskosten hebt dan alleen gas aanleggen.

Nieuwe keuken of badkamer is al 2-3x zo duur mits je hem zelf aanlegt.
De rest van het huis is inmiddels geheel opgeknapt. Alle muren, plafonds en vloeren er uit gehaald. Nieuwe plafonds geisoleerd. Alles gestuct. Keuken er uit gesloopt. Nieuwe keuken is onderweg. Huidige verwarmingselementen zijn zojuist weer aangesloten in alle kamers en alles werkt naar behoren.

Op gas koken willen we overigens sowieso niet! Dat is geen overweging geweest. We gaan voor inductie.
Marzman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:46:
In Belgie is het inderdaad vrij gebruikelijk, veel huizen hebben een mazouttank. Als je dicht bij de grens woont kun je natuurlijk ook gewoon Belgische bedrijven benaderen. Zoek op mazout en niet op stookolie :p
Zo ver was ik inderdaad ;) Maar voor de duidelijkheid (voor Nederlanders) even zo omschreven. Ik kwam wel wat artikelen tegen over "rode diesel" is dit dan weer iets anders?

[Voor 1% gewijzigd door AGee op 20-11-2015 14:05]

This space is occupied

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rode diesel is volgens mij voor de landbouw. Maar misschien dat het inderdaad wel mag, je mag er vooral niet op autorijden.

[Voor 47% gewijzigd door Marzman op 18-11-2015 13:57]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03 16:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Marzman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:56:
Rode diesel is volgens mij voor de landbouw. Maar misschien dat het inderdaad wel mag, je mag er vooral niet op autorijden.
Niet meer. Enkel nog voor de binnenvaart.

This footer is intentionally left blank

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 09:31
Ik zou dan gaan voor een meer toekomstgerichte oplossing.

Zonne boilers in combinatie met zonnepanelen kunnen voor een substantieel deel zorgen voor de electra en warm water benodigdheden, afhankelijk van panelen en energievraag.
Een investering is initieel wellicht hoog maar meestal is er binnen de gemeente hiervoor een nette subsidie te vinden, zeker voor het tegelijk (of in hetzelfde proces) isoleren van de woning.
Een combo met een HR ketel is dan een (op lange termijn) goedkope oplossing.

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-03 22:06

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Check ook of er een verplichting is tot periodieke keuring is van de olietank. De afgelopen jaren is de wet- en regelgeving behoorlijk aangescherpt. Ik zou kijken naar een transitie naar houtpellets of elektrische verwarming met behulp van een warmtepomp in combinatie met PV-panelen, het liefst bodem-water, en anders lucht-water. Maar dat laatste is een wat groter project. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Gas wordt in Nederland inderdaad uitgefaseerd, maar dat duurt nog wel even. Ik kom op steeds meer plaatsen tegen dat vanaf 2050 geen gas meer gebruikt mag/kan worden in Nederland. o.a. de Gasunie heeft hier nu al mee te maken omdat men nieuwe buizen neerlegt met een bepaalde exploitatieverwachting. Deze is nu te kort en daarom wordt het lastiger om dit te doen.

Het duurt nog wel even dus, maar gas gaat er zeker uit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ook mijn suggestie, in combinatie met een mooie set zonnepanelen en voldoende isolatie.
Juist in deze situatie (soort van schone lei) kun je direct voor duurzame oplossingen gaan. Zonde om anno 2015 de ene vervuilende oplossing (stookolie) te vervangen door een andere niet duurzame oplossing.
Waarom? Alles kan prima op elektriciteit.

[Voor 17% gewijzigd door Gizz op 18-11-2015 14:25]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43

Theo

moederbord

Een warmtepomp hoeft niet enorm prijzig te zijn. Een beetje airco installatie kan in de winter ook als warmtepomp werken en is qua verbruik dan goedkoper dan gas (meer warmte per euro dan op gas) Een warmtepompboiler is in gebruik ook geodkoper dan een gasboiler.
Warmtepompen zijn niet heel goedkoop. Echter; een nieuwe CV ketel en een gasaansluting zijn dit ook niet. Het zou mij echt niks verbazen als de investering in warmtepompen net zo duur is als de investering in gas. Kijkend naar mijn huis dan was ik voor twee warmtepompen inc installatie ongeveer 2500 euro kwijt. Een nieuwe CV ketel, gasaansluiting en alles werken krijgen is al snel het dubbele.

Gevolg is wel dat je heel veel stroom gaatr gebruiken (7500 kwh per jaar is niet ongewoon), echter hoef je geen gas en oliekosten te maken waardoor je goedkoper uitbent.

Als je daarnaast ook nog eens je dak vol kunt leggen met zonnepanelen (met een beetje zoekwerk en zelf installeren is de terugverdientijd 4 jaar van die dingen) dan heb je helemaal geen omkijken meer naar je energiekosten; je verbruikt dan 0 M3 aan gas, je stroomverbruik is nihil, en je verbruikt geen olie.

7400 Wp op het dak

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:01
wel oppassen: als je voor een warmtepomp gaat, zou het kunnen dat je je radiatoren ook mag vervangen (als je voor lage temperatuur gaat). HR stookolieketels bestaan ook, dat zou de minst "ingrijpende" oplossing zijn, maar alle nadelen van stookolie blijf je wel hebben.
Gas valt te overwegen, maar alles hangt af van je budget en de gewenste terugverdientijd voor je investering.

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Ik moet zeggen dat alle ouderen om ons heen (ouders, familie) juist de stookolie een voordeel vinden. Je bent relatief onafhankelijk (1 of 2 keer per jaar vullen tegenover continu afnemen) en het is een "degelijk" systeem. Ik hoor vaak zelfs dat het goedkoper is dan op gas stoken maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de olieprijs op het moment van vullen.

Zelf ben ik er niet zo weg van, maar zolang het werkt ga ik het er niet morgen meteen uitgooien. Maar ik denk wel alvast vooruit; volgend jaar ergens mag ik er ruim 1000 euro ingooien als ik het goed heb begrepen. Daarnaast natuurlijk mogelijk onderhoud en een ketel die in principe nog even mee kan.. maar alles kan stuk natuurlijk. Ik kijk dan liever naar een duurzame oplossing dan geld te blijven stoppen in de stookolie.

Gas is simpelweg vertrouwd en heeft iedereen, dus een hele veilige keuze. Kosten vallen mee imo, aanleggen tot de deur. (Huur of huurkoop) gas-ketel erbij en wat loodgieterswerk en je bent er eigenlijk.

In een ideale wereld zou ik geheel overgaan op electriciteit, maar daar zou ik meer onderzoek naar moeten doen. Het liefst natuurlijk icm zonnepanelen. Maar we hebben simpelweg niet genoeg budget om hele grote investeringen op dat gebied direct te doen (zou eventueel voor kunnen sparen)

Een warmepomp had ik nog nooit overna gedacht, dus daar kan ik zeker even naar kijken.

This space is occupied

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28
Je zou deze ook kunnen vervangen door een pelletcv ketel. Dat is goed leverbaar en een stuk minder aan prijsstijgingen onderhevig dan de stookolie. Dat combineren met groene technologie en zonneenergie.

Maar wat je zegt, het zit erin en het werkt. Zolang de prijzen goed zijn, lekker fikken :)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:23

Illusion

(the art of)

Houd in je eventuele berekening ook rekening met stilstandsverliezen van je electroboiler. Een degelijke daalderop 120L heeft een stilstandsverlies van 50W. 0,050kW * 24 uur * 365 dagen * 0,2 €/kWh = 88 €/jaar aan zuiver verlies.. En dan heb je nog geen druppel warm water gebruikt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jantje112 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:53:
Je zou deze ook kunnen vervangen door een pelletcv ketel. Dat is goed leverbaar en een stuk minder aan prijsstijgingen onderhevig dan de stookolie. Dat combineren met groene technologie en zonneenergie.

Maar wat je zegt, het zit erin en het werkt. Zolang de prijzen goed zijn, lekker fikken :)
^^ Dit.

Zolang het werkt, dan werkt het. Wil je het toch vervangen, dan is een PelletCV ketel de meest logische keuze. De stookkosten zijn vrijwel gelijk aan gas, de investering is wel hoger vergeleken met een HR gasketel. Maar als de gasleiding eerst aangelegd moet worden, is de business case voor een PelletCV niet moeilijk.

Koop je gecertificeerd hout, dan ben ook je ook nog 100% duurzaam.

Een warmtepomp is absoluut geen optie, tenzij je het hele huis gaat inpakken (isoleren). Een warmtepomp levert alleen lage temperaturen. Een PelletCV kan, net zoals de HR ketel, gewoon temperaturen van 90 graden celsius leveren.

[Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 18-11-2015 16:09]

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Skyaero schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:08:
Een warmtepomp is absoluut geen optie, tenzij je het hele huis gaat inpakken (isoleren). Een warmtepomp levert alleen lage temperaturen.
Hangt van het type warmtepomp af. Een lucht/lucht warmtepomp levert gewoon warme lucht. Daar hoef je helemaal geen vloerverwarming of dure radiatoren voor te kopen. Sterker nog, de lelijke radiatoren kunnen van de muur af!

Ik zou ook voor de warmtepomp gaan. Als gas al 2000 euro kost om aan te leggen en je daarnaast ook nog een nieuwe ketel zou moeten kopen (denk hier aan weer ongeveer 2000 euro met installatie) plus de kosten voor het aanleggen van de gasleiding binnenshuis dan kun je al een hele deftige lucht/lucht warmtepompinstallatie laten ophangen.

Dat is - buiten de eenmalige kosten - ook nog eens een stuk voordeliger per maand. Koop je er zonnepanelen bij en je gaat helemaal flink besparen.

[Voor 32% gewijzigd door cyberstalker op 18-11-2015 17:00]

Ik ontken het bestaan van IE.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Misschien handig om je op de feiten te baseren: rekenen dus.

Hier een voorzetje:

(Lichte) huisbrandolie

Energie: 11,53 kWh / liter
Prijs: EUR 0,52 / l (in België bij afname <2000 l)
Prijs per kWh: EUR 0,045

Aardgas

Energie: 8,79 kWh / m3
Prijs: EUR 0,65 / m3
Prijs per kWh: EUR 0,073

Stoken met huisbrandolie lijkt dus momenteel een stuk goedkoper dan met gas. Verschil is minimaal als je naar bovenstaande prijzen kijkt, maar het is wel meer dan 60% / kWh... En er zijn aan aardgas natuurlijk nog meer kosten verbonden, vastrecht, meterhuur, e.d. Dat maakt het nog duurder.

Ook de olie-oplossing is niet zaligmakend. Gezien de leeftijd van de ketel is het rendement vast beroerd en op termijn zul je hier kosten voor moeten maken. Ook de tank mag niet leeg en ongebruikt in de grond blijven: die moet je (aantoonbaar) laten afvoeren of laten)reinigen en afvullen met zand en de grond moet gecheckt en evt. gesaneerd worden, als ik mij niet vergis.

Je zou kunnen overwegen om door te stoken, totdat de hogere olieprijs het oninteressant maakt. Of- en wanneer dat zo is, is lastig te voorspellen.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Op olie stoken is ook in Duitsland nog heel gebruikelijk. Hier heet het Heitzöl.

• begintmeta
  • Niet online
Heizöl, stookolie inderdaad

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik woon nu ruim 12 jaar in .be en heb ook een huis met oliegestookte verwarming. In .be is het zo dat er een door de overheid vastgestelde maximum prijs is voor brandstof. De ontwikkeling van de prijs tot 5 jaar terug kan je oa vinden op http://www.mazout-on-line.be/EvoPrix.asp
Op dit moment kost de stookolie dus ongeveer 50 eurocent per liter bij afname van >2000 liter.
Ik heb een huis met een inhoud van ongeveer 450m^3 en verbruik op jaarbasis ongeveer 1600liter stookolie. Verder komt er nog het jaarlijks onderhoud van de ketel bij van ongeveer EUR150,-
Buiten het feit dat gas niet beschikbaar is in het dorp waar ik woon (tenzij flessengas) is stoken op stookolie voor mij gewoon de goedkoopste manier.
Mijn huis heb ik overigens 12 jaar geleden als nieuwbouw gekocht.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Kijkende naar de prijzen zou ik op dit moment hoe dan ook niet overgaan naar gas. Zelf zou ik al helemaal geen gebruik willen maken van gas als ik een goed alternatief heb. Onze woning wordt straks opgewarmd door een warmtepomp in combinatie met boilers en zonnepanelen. Het is een investering, maar in jou situatie zou ik voor zoiets gaan sparen en het gas laten voor wat het is. Ook zou ik zelf zeer nieuwsgierig zijn wat een nieuwe olie installatie kost en oplevert bij je woning.

[Voor 19% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 19-11-2015 11:32]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 13:10
Hoe oud is de stookolieketel en ken je het rendement? Als hij een goed rendement (+80%) heeft en hij is nog in degelijke staat dan kan je hem beter houden. Als hij dan het loodje legt, pas dan investeren in gas. Als de ketel al in slechte staat is of een lager rendement heeft, direct vervangen door gas.

Stookolieketel zal schouw harder vervuilen dan gasketel. Bij stookolieketel best elk jaar schouw poetsen.

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
In mijn woning heeft ooit ook een olieinstallatie gezeten. Deze is door de vorige bewoner vervangen door een HR-Ketel. Deze draait gedeeltelijk nog op hetzelfde dikwandige buizen- en radiatorcircuit. Ook heb ik op dit circuit een houtCV aangesloten, werkt allemaal prima. Voor de €2000 voor de aanleg plus het gasverbruik daarbovenop, kan je een hele hoop olie verstoken. Ik zou eerst voor een complementaire houtkachel gaan.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De geleverde arbeid bij gas ligt rond de 9.43kWh/m3 (België) en 10.76kWh/m3 (Nederland).
Bij stookolie is das ongeveer 10kWh/l. Dus laten we erop houden dat je in België 6% meer gas nodig hebt bij gelijk rendement en in Nederland je 7% minder nodig hebt bij gas.

De vraag is hoeveel duurder/goedkoper gas is tov stookolie. Beiden zijn wel aan elkaar gekoppeld voor het moment meen ik. (of was het nu gekoppeld aan de elektriciteit?).

Om de berekening even te maken gaan we uit van rond de 3000l aan stookolie.
Dus 3000 * 0.49 euro (huidige dagprijs) dus betaal je 1470 euro.

Bij laag calorisch gas betaaal je
3000 * 1.06 (compensatie arbeidsverschil) * [0,351 (gasprijs) + 0.02 (netvergoeding) + 0.01 (tax)] + 66.55 euro vaste vergoeding.
Dat komt neer op 1341.73 Euro.

Gas is 130 euro goedkoper per jaar vandaag in de pure zin van de brandstof bji gelijk rendement.
Dus na 11.5 jaar heb je de gasleiding tot aan de voordeur terugbetaald in het geval van laag calorisch gas.
In geval van hoog calorisch gas: dat mag je zelf uitrekenen want daar heb ik geen getallen van.

Bij beiden moet je jaarlijks laten controleren en de prijzen zijn gelijk.
De levensduur van een stookoliebrander is ongeveer het dubbele van een HR ketel, installatie zal voor beiden hetzelfde zijn.

Kortom: blijf gewoon lekker doorgaan met de kachel.

Joepla schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:06:
Misschien handig om je op de feiten te baseren: rekenen dus.
Waarom kom je aan die waardes voor aardgas? Is dat toevallig Frans gas?
De prijs voor de aardgas is overigens wel aan de hoge prijs.
26779 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 18:22:
Ik heb een huis met een inhoud van ongeveer 450m^3 en verbruik op jaarbasis ongeveer 1600liter stookolie. Verder komt er nog het jaarlijks onderhoud van de ketel bij van ongeveer EUR150,-
Ongeveer 1600l? Welk vermogen heeft jouw brander dan? Dat is wel heel weinig.

Overigens is een stookoliebrander afkeur (in België) indien deze minder als 90% rendement heeft.
Alle modellen qua terugverdientijd gaanuit van 65% (om het rooskleuriger te maken).
Een nieuwe ketel moet van het condenserende type zijn dus mag je ook een nieuwe schouwvoering a 800 euro tellen (ook als je gas gaat kiezen, deze rookkanaalvoering is noodzakelijk).

Als wij onze oliebrander zouden laten vervangen dan zijn is de terugverdientijd.... 70 jaar want afkeur is minder als 90%, de modellen gaan uit van 65% en recht hebt op subsidies waarna je na 5 jaar winst hebt.

Mijn advies: neem een pellet kachel erbij en zorg voor een goede verticale rookafvoer.
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:31:
Ook zou ik zelf zeer nieuwsgierig zijn wat een nieuwe olie installatie kost en oplevert bij je woning.
Reken rond de 8000 euro + BTW. Gas in België is 4500 +BTW + aanleg leiding.
En dan niet vergeten dat de gaskachel minder lang meegaat als een stookoliebrander, die gaan gemakkelijk 20 jaar mee zonder problemen (lees: afkeur op rendement van 90%).

Wij gaan hier thuis gewoon door op stookolie en kijken hoever de technologie van Viessmann staat qua brandstofcel. Deze zet gas om in warmte en stroom, dat is een mooie investering als je geen zonnepanelen hebt op dit moment.

Zonnepanelen is ook zo een klucht qua terugverdientijd maar wel het meest rendabele. 8000 euro voor 4000kWh met 500 euro besparing per jaar. Kan je nagaan hoe absurd de andere maatregels dan niet zijn _o-

[Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 19-11-2015 15:12]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:13:
Ongeveer 1600l? Welk vermogen heeft jouw brander dan? Dat is wel heel weinig.
Ik zie op de brander dat het in ieder geval een HR brander is. Verder staat er op Stella 3030. Maar heb daar verder geen documentatie over kunnen vinden.

Verder is het een nieuw huis (12 jaar geleden als nieuwbouw gekocht) dat goed is geisoleerd. Op de zuidkant heb ik een grote glaspui (7 m breed). Deze zorgt er in ieder geval voor dat zodra de zon maar even doorkomt ik niet hoef te stoken. De gehele woonverdieping is dan voldoende verwarmd door de zon. Ook hoef ik pas in oktober de ketel van de zomerstand af te halen. Zodra in het voorjaar de zon weer doorkomt gaat de winterstand er weer af.

Verder stook ik niet tot 21 graden. Dat is me veel te warm. De thermostaat staat overdag op 19,5 graden.

• Joepla

Joepla

Chevy454 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:13:
Waarom kom je aan die waardes voor aardgas? Is dat toevallig Frans gas?
De prijs voor de aardgas is overigens wel aan de hoge prijs.
[...]
Hier, zoals ook in de link in mijn post te zien is.
http://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm

Inderdaad een wat hoge waarde voor NL gas... Dat maakt de keuze voor huisbrandolie nog aantrekkelijker.

• Chevy454
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:32:
Hier, zoals ook in de link in mijn post te zien is.
http://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm

Inderdaad een wat hoge waarde voor NL gas... Dat maakt de keuze voor huisbrandolie nog aantrekkelijker.
Integendeel. Nederland heeft hoog calorisch gas waardoor er minder nodig is. Het hangt alleen af van de prijs.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 22:28
Nee, Gronings gas is laag calorisch, daar zit iets van 15% stikstof in.
Voor de gasprijs in NL wordt uitgegaan van Gronings gas, indien er in jou regio bijgemengd wordt met ander gas dan vind er een correctie van de calorische waarde plaats, maar het uitgangspunt is gronings gas.

Die €2000 voor gasaanleg is dat een aanname/schatting of hebben ze je dat verteld van de netbeheerder ?(Enexis in jou regio)
Hier http://www.synfra.nl/nl-nl/aansluitingen.aspx kun je dat met postcode en huisnummer aanvragen.

Een ketel is iets van €1500/1800 incl. installatie

• Skyaero
  • Niet online
Nederlands gas heeft een calorische (boven)waarde van 35,17 MJ/m3

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
bluemoon23 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:46:
Die €2000 voor gasaanleg is dat een aanname/schatting of hebben ze je dat verteld van de netbeheerder ?(Enexis in jou regio)
Hier http://www.synfra.nl/nl-nl/aansluitingen.aspx kun je dat met postcode en huisnummer aanvragen.

Die 2000 euro is een ruwe schatting op basis van de afstand van de weg (dus de lengte die aangelegd moet worden tot aan de deur) Er staan wat formules van online bij Enexis.
Galactic schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:19:
Hoe oud is de stookolieketel en ken je het rendement? Als hij een goed rendement (+80%) heeft en hij is nog in degelijke staat dan kan je hem beter houden. Als hij dan het loodje legt, pas dan investeren in gas. Als de ketel al in slechte staat is of een lager rendement heeft, direct vervangen door gas.

Stookolieketel zal schouw harder vervuilen dan gasketel. Bij stookolieketel best elk jaar schouw poetsen.
We hebben gister een schoorsteenveger langs laten komen voor een controle/onderhoud. Schoorsteen zelf was in goede staat. Er waren wel wat tips en verbeteringen die niet direct nodig waren maar wel verstandig voor langere termijn dak/roostertje op schoorsteen.

De ketel is van 2001, wel in goede staat maar toch al redelijk oud imo.

This space is occupied

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

Nomad

a.k.a. Martijn

Voor de gasprijs in NL wordt uitgegaan van Gronings gas, indien er in jou regio bijgemengd wordt met ander gas dan vind er een correctie van de calorische waarde plaats, maar het uitgangspunt is gronings gas.

Dat is vrij optimistisch als er nu nog geheel geen gas-ketel hangt. Dan heb je een nieuwe dakafvoer nodig etc. 1500 euro is een nieuwe ketel qua kosten, als je al een oude ketel hebt hangen die 1 op 1 omgeruild kan worden. Maar afhankelijk van de locatie waar de ketel komt te hangen is een dubbele dakafvoer + pijpwerk onder en op dak, plus netjes afwerken wel duurder dan 300 euro.

Maar goed, ik denk ook dat als de olie-ketel het nu nog goed doet, je beter eerst kan sparen en dan kan gaan voor een pellet-cv. Snelle warmte en inderdaad al lange tijd stabiele kosten voor brandstof.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Joepla

Joepla

Chevy454 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:14:
[...]
Integendeel. Nederland heeft hoog calorisch gas waardoor er minder nodig is. Het hangt alleen af van de prijs.
Gronings gas zit er tussenin, niet hoog- niet laagcalorisch dus.
Skyaero schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:22:
Nederlands gas heeft een calorische (boven)waarde van 35,17 MJ/m3
Ok, daarvan uitgaande bevat ons aardgas dus 9,77kWh / m3.

Dan komt verwarmen met aardgas dus op EUR 0,067 / kWh.

Edit: energie m3 gas aangepast en prijs/kWh.

[Voor 5% gewijzigd door Joepla op 20-11-2015 12:06]

• Chevy454
  • Niet online
Is dat met of zonder de aarbevingsvergoeding? :+

Ik dacht dat gas uit Groningen hoog calorisch was want de rendementen worden op basis van hoog calorisch gemaakt in NL en op laag calorisch in België.

[Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 20-11-2015 10:26]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:44
Russisch gas oa dat is hoogcalorisch, daarom mengen ze er in Groningen stikstof bij. Je wil namelijk een continue kwaliteit gas leveren.

My favorite programming language is solder.

• Galactic
Collaborator schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:24:
[...]

Die 2000 euro is een ruwe schatting op basis van de afstand van de weg (dus de lengte die aangelegd moet worden tot aan de deur) Er staan wat formules van online bij Enexis.

[...]

We hebben gister een schoorsteenveger langs laten komen voor een controle/onderhoud. Schoorsteen zelf was in goede staat. Er waren wel wat tips en verbeteringen die niet direct nodig waren maar wel verstandig voor langere termijn dak/roostertje op schoorsteen.

Ik tegenstelling tot wat de industrie wil doen geloven is 14 jaar helemaal niet zo oud. Degelijke stookolieketel moet toch vlot 20-25 jaar meegaan. Aangezien hij van 2001 schat ik bovendien in dat het rendement ook niet zo heel slecht is. Mijn advies zou dan zijn om voorlopig niet te vervangen. Zeker nu niet nu de stookolieprijs zo goedkoop is en je geen grote stukken hebt aan de installatie.

• Skyaero
  • Niet online
Joepla schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:05:

Ok, daarvan uitgaande bevat ons aardgas dus 12,2 kWh / m3.
Huh wat? Een kWh bevat 3.6 MJ.

(35.17 MJ/m3) / (3.6 kWh/MJ) = (9.77 kWh/m3)

• Chevy454
  • Niet online
Collaborator schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:24:
Die is zo goed als nieuw. De ketel van mijn van mijn vader is van 1998 en heeft een rendement van 94.1%
Mijn ketel is van 1989 (en was een dure ingewikkelde installatie) en die haalde 92%.

Pas vanaf minder dan 90% is het afkeur.

• Joepla

Joepla

Oops, je hebt gelijk. Aangepast! Er veranderd dan weinig aan de berekening.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 22:28
Collaborator schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:24:Die 2000 euro is een ruwe schatting op basis van de afstand van de weg (dus de lengte die aangelegd moet worden tot aan de deur) Er staan wat formules van online bij Enexis.
Hmmm, ik zou eerst eens een winter of nog beter een heel jaar afwachten wat je olieverbruik is.
Misschien is die olieketel helemaal niet zo onzuinig als je dacht.
En je hebt het voordeel dat de olieprijs nu spotgoedkoop is.
Dan duurt het wel erg lang voordat je die gasketel hebt terugverdiend.

Wat je ook in je overweging moet meenemen is dat je nu een elektrische boiler hebt, dat zijn ook erkende stroomvreters.
Hoe is die boiler aangesloten ?
Zit daar een tijdschakeling tussen, of houdt hij gewoon alles 24/7 warm.

[Voor 12% gewijzigd door bluemoon23 op 20-11-2015 15:19]

• Chevy454
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:31:
Ook zou ik zelf zeer nieuwsgierig zijn wat een nieuwe olie installatie kost en oplevert bij je woning.
Ik heb een prijsofferte ontvangen voor een ketel van 21kW (de huidige is 23kW van 1989 en waarschijnlijk overgedimensioneerd zoals ze vroeger deden).

Inclusief verwijderen van de oude, een nieuwe draadloze thermostaat en installatie met 6% BTW kwamen we uit op 6200 euro. Nieuwe circulatiepompen niet inbegrepen.

Rendement gaat dan van 90% naar 104% (door de latente warmte). Wat een energiebesparing zou zijn van 15% -> scheelt ongeveer 190 Euro per jaar aan minder stookkosten (bij een oud verbruik van 2500l).

Dus na 30 jaar heb je de nieuwe ketel terug verdiend :+

[Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 01-12-2015 16:46]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nadeel/risico is dat er lekkage kan zijn bij het vullen van de tank waardoor je dus verontreinigde grond hebt op je perceel. Ik zou er zelf z.s.m. vanaf stappen, want een pand verkopen met verontreinigde grond is geen pretje later.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Alhoewel een beste investering valt het mij prijstechnisch mee. Ik had hogere kosten verwacht. De offerteprijs die je nu hebt is nagenoeg gelijk aan een nieuwe luchtverwarmingsunit (hebben wij op dit moment). Wij hebben voor onze woning echter gekozen om over te gaan naar een lucht warmtepomp met boilers. Alleen prijs als uitgangspunt nemen zou dit ook binnen je bereik vallen van je offerte. Weet alleen niet of je dan ook nieuwe radiatoren moet hebben voor je woning (geen idee hoe zo'n systeem wat jij nu hebt staat inhoudelijk werkt).
theHoff schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:49:
Nadeel/risico is dat er lekkage kan zijn bij het vullen van de tank waardoor je dus verontreinigde grond hebt op je perceel. Ik zou er zelf z.s.m. vanaf stappen, want een pand verkopen met verontreinigde grond is geen pretje later.
Ik snap je punt, maar moet er altijd van het slechtste worden uitgegaan? Bij onze oosterburen gaat / is het volgens mij altijd goed gegaan. Zit er geen opvangbak onder zo'n unit. Een lekkende gasleiding en vuur kan ook resulteren in een ramp om maar even wat te noemen.

[Voor 38% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 01-12-2015 16:56]

• Galactic
Chevy454 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:43:
[...]

Ik heb een prijsofferte ontvangen voor een ketel van 21kW (de huidige is 23kW van 1989 en waarschijnlijk overgedimensioneerd zoals ze vroeger deden).

Inclusief verwijderen van de oude, een nieuwe draadloze thermostaat en installatie met 6% BTW kwamen we uit op 6200 euro. Nieuwe circulatiepompen niet inbegrepen.

Rendement gaat dan van 90% naar 104% (door de latente warmte). Wat een energiebesparing zou zijn van 15% -> scheelt ongeveer 190 Euro per jaar aan minder stookkosten (bij een oud verbruik van 2500l).

Dus na 30 jaar heb je de nieuwe ketel terug verdiend :+
Je snapt zelf toch ook wel dat je nooit meer dan 100% rendement kan halen toch :F Weer zo een typische berekening in het voordeel van de nieuwe installatie (waar uiteraard goed aan kan worden verdient). Als die gasketel volgens het label/installateur 104% rendement kan halen, dan is dat het rendement op de bovenwaarde. Het echte rendement zal dan rond de 94-96% liggen. Het rendement van je stookketel bijvoorbeeld 90-92% want daar berekenen ze het met het echte rendement en niet de bovenwaarde. Met andere woorden, die bespraing van 190 euro per jaar is in werkelijkheid slechts enkele 10tjes.

[Voor 3% gewijzigd door Galactic op 02-12-2015 08:53]

• begintmeta
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:52:
...

Ik snap je punt, maar moet er altijd van het slechtste worden uitgegaan? Bij onze oosterburen gaat / is het volgens mij altijd goed gegaan. Zit er geen opvangbak onder zo'n unit. Een lekkende gasleiding en vuur kan ook resulteren in een ramp om maar even wat te noemen.
Het gaat dan meer om de kosten die een lek eventueel kan opleveren, maar daarvoor bestaan ook verzekeringen.

• Chevy454
  • Niet online
Galactic schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:52:
Je snapt zelf toch ook wel dat je nooit meer dan 100% rendement kan halen toch :F
Je vergeet 1 punt namelijk dat ik de latente warmte heb verrmeld.
Dit is energie die normaal verdwijnt bij reguliere ketels waardoor je hoger als 100% kan komen.
Het is maar net waar je 100% referentie ligt.
Weer zo een typische berekening in het voordeel van de nieuwe installatie (waar uiteraard goed aan kan worden verdient) Als die gasketel volgens het label/installateur 104% rendement kan halen, dan is dat het rendement op de bovenwaarde.
Als het effectief 104% zou zijn dan had ik diesel bijgemaakt :+ Uiteraard is het onzinnig, net als de berekeningen van de terugtijd waarbij men uitgaat van een oud rendement van 65% (wat niet klopt want minder als 90% is afkeur).

Ik ben het wel met jou eens: het is allemaal onzin die berekeningen qua rendementen om de verkoop te stimuleren.

[Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 02-12-2015 09:18]

• danielik
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Mooi man die stookolie. Ik ben half Duits en bij mijn opa en oma kwam tot 1998 ieder jaar een vrachtwagen met stookolie langs. In de kelder stond een reusachtige tank om een jaar op te kunnen stoken. Die installatie heeft er vanaf 1953 in het huis gezeten. Maar de kosten werden te hoog en toen is die overgegaan op gas/hout.

De kelder waar de tank en de ruimte erlangs waar de kachel stond waren ook helemaal brandveilig door asbestwanden, heeft die zelf geplaatst en geslepen en ook weer zelf verwijderd in 1998 en nu is ie 91 en kerngezond haha.

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Nu het volgende probleem, leveranciers van Mazout/Stookolie vinden in Nederland. Belgische bedrijven willen (mogen?) vaak niet over de grens leveren. In Nederland heeft zo goed als niemand het..

Iemand nog tips?

This space is occupied

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:39
Dit bedrijf verkoopt het ? http://www.loomanolie.nl/

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Deze hebben we gebeld. Ze leveren geen stookolie.. ookal claimt de website van wel. Ook al tig andere bedrijven die in de gouden gids onder "stookolie" staan gebeld. Allemaal geven ze aan geen stookolie te hebben/leveren 8)7 Google weet ook niks buiten belgische bedrijven die niet in NL leveren..

Iemand nog een adresje? (mag overal in NL zijn)

This space is occupied

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vastrecht voor gas is dermate hoog dat een olie tank bij laag verbruik al weer rendabel is.
Stookolie is het zware spul dat ze in schepen verstoken.
Je wil waarschijnlijk huisbrandolie / (voorheen rode) diesel. Maar in NL kan je sinds 2013 alleen nog maar witte diesel krijgen, rode met een lagere accijns is afgeschaft. Mazout levering vanuit België zal wel bij de Douane op problemen stuiten?

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
Je kunt biologisch stoken voor 85 ct/liter, wel zelf afhalen :)

• Chevy454
  • Niet online
bouwfraude schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:30:
Mazout levering vanuit België zal wel bij de Douane op problemen stuiten?
Ik denk dat hier het schoentje knelt.

We moesten 100l speciale winterdiesel vanuit Duitsland importeren.
Het heeft maanden geduurd voordat het papierwerk in orde was.

http://www.segers-teuwen.be/nederland-rode-diesel-tanken

[Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 12-01-2016 12:00]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kan het mijn pa eens vragen. Tot een jaar of 10 terug stookte hij ook op olie.
Maar dat werd te duur. Dus tegenwoordig over op hout. Die snippers kun je soms vrij voordelig verkrijgen. Misschien ook het overwegen waard? Zijn allerlei varianten in. Die van ons voert zelf de snippers aan op basis van zuurstof niveau.

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Inmiddels gevonden via de originele makelaar/erfgenaam van huis! Rijmar in Roermond. Leveren ook nog eens snel :)

This space is occupied

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
croxz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:39:
Je kunt biologisch stoken voor 85 ct/liter, wel zelf afhalen :)
Hmmm, m'n link was weg gevallen... Hier dan alsnog want het was een serieuze reactie:
http://www.2n-biofuels.nl/tarieven/

Ik ben benieuwd wat het prijsverschil met gewone stookolie is.

• Chevy454
  • Niet online
croxz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:13:
[...]

Hmmm, m'n link was weg gevallen... Hier dan alsnog want het was een serieuze reactie:
http://www.2n-biofuels.nl/tarieven/

Ik ben benieuwd wat het prijsverschil met gewone stookolie is.
Gewone stookolie is 42cent per liter

• steven VHB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-03-2022
We zijn 2022 en het zijn andere tijden tegenwoordig.
Staat je stookoliebrander er nu nog? Bij mij thuis wel (België) en die heeft me ondertussen al 1000-en euro's bespaard tov andere alternatieven. Gas is momenteel 3x duurder voor eenzelfde hoeveelheid warmte, warmtepomp 2,5 keer duurder ondertussen. :9 :9 :9

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het topic hiervoor omhoog halen is niet de bedoeling. Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee