Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis gekocht met stookolieketel (in NL) tips?

Pagina: 1
Acties:

• Collaborator
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-10 10:25

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Onlangs heb ik een huis gekocht. Dat huis heeft een voor Nederlandse begrippen rare eigenschap en dat is dat er geen gas-aansluiting is. Deze is nooit aangelegd. Het huis is gebouwd 2 jaar voor er gas in de straat gelegd is. en de originele bouwers/bewoners hebben er tot hun dood gewoond en nooit gas laten aansluiten. Het huis ligt echter wel gewoon aan een grote doorgaande weg.

We hebben nu dus een huis met een flinke stookolie tank in de garage en een flinke ketel om het huis warm te stoken. Hij werkt en maakt flinke herrie als hij flink stookt in vergelijking met een moderne gas HR ketel. Naar mijn idee is dit in Nederland toch wel uitzonderlijk. Nu is er dus ook weinig te vinden over het hoe en wat. Je komt wel info uit belgie tegen en leveranciers die in Belgie leveren, maar ervaring van Nederlanders zijn zeldzaam lijkt het.

Nu komen er een aantal vragen naar voren waarbij misschien zowel Nederlandse als Belgische Tweakers misschien ervaring hebben:

- Je moet de tank laten vullen, maar in Nederland lijken er vrijwel geen leveranciers te zijn. Klopt dit?
kun je zomaar een Belgisch bedrijf laten langskomen? (woon dicht bij de grens in Limburg) Zijn er verschillende soorten olie? Hoe zit het met de prijzen? Die schijnen net als de benzine prijzen nogal te schommelen.

- Moet je ook regelmatig de schoorsteen laten schoonmaken met een stookolieketel? (de eerste keer dat we hem aanzetten om te testen zag de buurman vonkjes :X uit de schoorsteen komen. Hij staat nu uit, dus het lijkt me verstandig om een controle uit te laten voeren voor we hem weer aan zetten.

- Zou het op lange termijn "rendabel" (of verstandig) zijn om over te stappen naar Gas (dit zou aangelegd moeten worden tot aan de deur door Enexis a 1500-2000 euro ongeveer)

-Hoe vervuilend is het tegenover een gasketel?

This space is occupied

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
quote:
Welke basisvoorziening? Warmte hebben we gewoon, alleen van een andere bron.. Die is in Nederland wat apart maar bij onze ooster en zuiderburen absoluut niet.
quote:
readytoflow schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:14:
Edit:
En waarom weet je niet hoe zo'n ding werkt? Dat vraag je dan toch aan de makelaar?
Ik weet dat hij er in zit en dat hij werkt. De vragen die ik hier stel zijn geen vragen voor de makelaar en de originele bewoners kan ik het niet meer vragen (RIP). Kwestie van zelf uitzoeken. Daar kies je voor. Heeft ook zeker in de verkoopprijs meegewogen natuurlijk
Er zit ook nog genoeg stookolie in de ketel om de winter mee door te komen, dus het is niet heel dringend.
quote:
Yankovic schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:52:
2000 euro tot aan de deur. Dan moet je dus zelf nog aan de slag voor een gasleiding naar de garage en evt. keuken. Weet niet hoe duur/goedkoop dat allemaal is, maar lijkt me dat je voor die 2000 euro dus nog niet klaar bent. Of bedoelt Enexis dat ze tot de deur van de garage aanleggen?
De deur is in dit geval de garage, waar ook nu de tank en ketel staan. 8) (oprit van het huis komt uit op garage, huis zit erboven :) Er komt natuurlijk nog wel een boel bij voor een nieuwe gas ketel en het aanleggen binnen het huis (van deur naar ketel) De boiler is overigens electrisch.
quote:
L1nt schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:38:
als je voor €2000 gasleiding hebt zou ik er geen seconde over nadenken. Gezien de rest van je verhaal gok ik dat je nog wel meer verbouwingskosten hebt dan alleen gas aanleggen.

Nieuwe keuken of badkamer is al 2-3x zo duur mits je hem zelf aanlegt.
De rest van het huis is inmiddels geheel opgeknapt. Alle muren, plafonds en vloeren er uit gehaald. Nieuwe plafonds geisoleerd. Alles gestuct. Keuken er uit gesloopt. Nieuwe keuken is onderweg. Huidige verwarmingselementen zijn zojuist weer aangesloten in alle kamers en alles werkt naar behoren.

Op gas koken willen we overigens sowieso niet! Dat is geen overweging geweest. We gaan voor inductie.
quote:
Marzman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:46:
In Belgie is het inderdaad vrij gebruikelijk, veel huizen hebben een mazouttank. Als je dicht bij de grens woont kun je natuurlijk ook gewoon Belgische bedrijven benaderen. Zoek op mazout en niet op stookolie :p
Zo ver was ik inderdaad ;) Maar voor de duidelijkheid (voor Nederlanders) even zo omschreven. Ik kwam wel wat artikelen tegen over "rode diesel" is dit dan weer iets anders?

AGee wijzigde deze reactie 20-11-2015 14:05 (1%)

This space is occupied

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Ik moet zeggen dat alle ouderen om ons heen (ouders, familie) juist de stookolie een voordeel vinden. Je bent relatief onafhankelijk (1 of 2 keer per jaar vullen tegenover continu afnemen) en het is een "degelijk" systeem. Ik hoor vaak zelfs dat het goedkoper is dan op gas stoken maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de olieprijs op het moment van vullen.

Zelf ben ik er niet zo weg van, maar zolang het werkt ga ik het er niet morgen meteen uitgooien. Maar ik denk wel alvast vooruit; volgend jaar ergens mag ik er ruim 1000 euro ingooien als ik het goed heb begrepen. Daarnaast natuurlijk mogelijk onderhoud en een ketel die in principe nog even mee kan.. maar alles kan stuk natuurlijk. Ik kijk dan liever naar een duurzame oplossing dan geld te blijven stoppen in de stookolie.

Gas is simpelweg vertrouwd en heeft iedereen, dus een hele veilige keuze. Kosten vallen mee imo, aanleggen tot de deur. (Huur of huurkoop) gas-ketel erbij en wat loodgieterswerk en je bent er eigenlijk.

In een ideale wereld zou ik geheel overgaan op electriciteit, maar daar zou ik meer onderzoek naar moeten doen. Het liefst natuurlijk icm zonnepanelen. Maar we hebben simpelweg niet genoeg budget om hele grote investeringen op dat gebied direct te doen (zou eventueel voor kunnen sparen)

Een warmepomp had ik nog nooit overna gedacht, dus daar kan ik zeker even naar kijken.

This space is occupied

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
quote:
bluemoon23 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:46:
Die €2000 voor gasaanleg is dat een aanname/schatting of hebben ze je dat verteld van de netbeheerder ?(Enexis in jou regio)
Hier http://www.synfra.nl/nl-nl/aansluitingen.aspx kun je dat met postcode en huisnummer aanvragen.

Een ketel is iets van €1500/1800 incl. installatie
Die 2000 euro is een ruwe schatting op basis van de afstand van de weg (dus de lengte die aangelegd moet worden tot aan de deur) Er staan wat formules van online bij Enexis.
quote:
Galactic schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:19:
Hoe oud is de stookolieketel en ken je het rendement? Als hij een goed rendement (+80%) heeft en hij is nog in degelijke staat dan kan je hem beter houden. Als hij dan het loodje legt, pas dan investeren in gas. Als de ketel al in slechte staat is of een lager rendement heeft, direct vervangen door gas.

Stookolieketel zal schouw harder vervuilen dan gasketel. Bij stookolieketel best elk jaar schouw poetsen.
We hebben gister een schoorsteenveger langs laten komen voor een controle/onderhoud. Schoorsteen zelf was in goede staat. Er waren wel wat tips en verbeteringen die niet direct nodig waren maar wel verstandig voor langere termijn dak/roostertje op schoorsteen.

De ketel is van 2001, wel in goede staat maar toch al redelijk oud imo.

This space is occupied

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Nu het volgende probleem, leveranciers van Mazout/Stookolie vinden in Nederland. Belgische bedrijven willen (mogen?) vaak niet over de grens leveren. In Nederland heeft zo goed als niemand het..

Iemand nog tips?

This space is occupied

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Deze hebben we gebeld. Ze leveren geen stookolie.. ookal claimt de website van wel. Ook al tig andere bedrijven die in de gouden gids onder "stookolie" staan gebeld. Allemaal geven ze aan geen stookolie te hebben/leveren 8)7 Google weet ook niks buiten belgische bedrijven die niet in NL leveren..

Iemand nog een adresje? (mag overal in NL zijn)

This space is occupied

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Inmiddels gevonden via de originele makelaar/erfgenaam van huis! Rijmar in Roermond. Leveren ook nog eens snel :)

This space is occupied

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True