Zwak signaal: repeater/powerline-adapter met wifi/accespoint

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo Tweakers-experts,

Ik wil (nog) geen informatie over de aankoop van een specifiek product maar slechts info over het soort product dat ik moet gebruiken, dus daarom deze topic in dit subforum :)

Mijn probleem is het volgende.

Ik heb een huis met drie verdiepingen (begane grond, eerste en tweede etage). De router van Ziggo staat op de begane grond. Ik heb een heel zwak signaal op de eerste etage en eigenlijk geen signaal op de tweede.

Ik heb zelf ook al nagedacht:
- Een repeater heeft geen nut. Het signaal dat doorgestuurd zal worden naar de eerste etage, zal nog zwakker zijn dan nu en dan heb ik op de tweede etage nog steeds geen internet.
- Zo'n adapter lijkt me wel wat, maar ik weet niet of die wel sterk genoeg zal zijn.
- Een accespoint kan ook, daar heb ik veelover gelezen, onder andere hier: Access point, welke?
Maar je moet dan wel een netwerkkabel doortrekken naar de eerste etage. Mijn desktop is al verbonden met een lan-kabel, moet ik dan gewoon nog een kabel in de router stoppen en die doortrekken naar de eerste?

Graag hoor ik van jullie wat jullie gezien mijn woonsituatie en problemen de beste oplossing vinden.

Grtjs,

Negena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Van beste optie en hoogste tweakgehalte naar minste:
UTP kabel naar boven trekken en zelf een router met wifi ondersteuning aansluiten en een UTP kabel naar desktop vanaf de router.
Powerline naar boven daar een router met wifi ondersteuning aansluiten en een UTP kabel naar desktop vanaf de router.
Powerline met wifi accesspoint maar dan heb je nog niet een UTP kabel voor je desktop als die op de 1ste verdieping is aangesloten.

Staat je desktop nu op de begane grond of waar staat die anders?

Je zou ook een powerline kunnen aanschaffen er netjes mee omgaan en ruilen als die niet naar wens is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Op de eerste etage staat de desktop.

Utp en router: Ik heb nog wel n router liggen. Dat moet wel lukken.

Powerline en router en utp: waarom is dit minder goed dan eerste oplossing.

Nog n algemene vraag. Een powerline (zonder wifi) werkt toch zo dat je beneden de router via utp op n adapter aansluit en dan de adapter in het stopcontact stopt. En zo gaat je internet via het stroomnet. En daarom kan je boven ook zo'n adapter erin stoppen.
Verbruik je dan ook extra stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Omdat powerline never nooit niet dezelfde snelheid als regulier UTP biedt. Regulier UTP + router/switch/AP biedt 1gbit(=1000mbit) terwijl de beste (en duurste) powerline setjes volgens mij niet boven de 300mbit komen ofzo.

Daarnaast verschilt het van huis tot huis hoe goed powerline uberhaupt werkt. Je kunt wel een setje halen die in ideale omstandigheden 300mbit haalt maar het kan heel goed zijn dat je in jouw huis maar 50mbit haalt. Is het puur en alleen voor je internetconnectie en is je internetconnectie trager dan de snelheid die powerline in je huis haalt dan is het prima. Maar als je grote bestanden gaat kopieren van beneden naar boven ofzo dan baal je als je maar 50mbit haalt; dat is een factor 20 minder dan 1gbit. Als er dan ook nog iemand iets streamt a 10mbit heb je nog meer 40mbit enzovoort.

Zelf gebruik ik wel powerline maar alleen van mijn modem naar mijn router. Ik heb een 50/50 verbinding en die trek ik helemaal vol over powerline. Ik heb de set op de gok gekocht. Ik had geen zin om vanwege glasvezel gaten in muren te gaan boren voor UTP of de router + NAS naar een zeer onhandige plek te verplaatsen. Mijn gok heeft goed uitgepakt want ik trek dus de volledige internetverbinding dicht.

Als je zo een setje ergens kan lenen om eerst te testen (mocht je het overwegen) dan zou ik dat zeker doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JT schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:29:
Omdat powerline never nooit niet dezelfde snelheid als regulier UTP biedt. Regulier UTP + router/switch/AP biedt 1gbit(=1000mbit) terwijl de beste (en duurste) powerline setjes volgens mij niet boven de 300mbit komen ofzo.
Valt mee. Als je een volledig gefilterde stroomverbinding hebt haal je met de AV2 '1200' en G.hn MiMo setjes met gemak 400Mbps. Maar goed, meeste mensen gebruiken hun stroomnet ook om apparaten mee te voeden en dan gaat het mis :+
Daarnaast verschilt het van huis tot huis hoe goed powerline uberhaupt werkt. Je kunt wel een setje halen die in ideale omstandigheden 300mbit haalt maar het kan heel goed zijn dat je in jouw huis maar 50mbit haalt. Is het puur en alleen voor je internetconnectie en is je internetconnectie trager dan de snelheid die powerline in je huis haalt dan is het prima. Maar als je grote bestanden gaat kopieren van beneden naar boven ofzo dan baal je als je maar 50mbit haalt; dat is een factor 20 minder dan 1gbit. Als er dan ook nog iemand iets streamt a 10mbit heb je nog meer 40mbit enzovoort.

Zelf gebruik ik wel powerline maar alleen van mijn modem naar mijn router. Ik heb een 50/50 verbinding en die trek ik helemaal vol over powerline. Ik heb de set op de gok gekocht. Ik had geen zin om vanwege glasvezel gaten in muren te gaan boren voor UTP of de router + NAS naar een zeer onhandige plek te verplaatsen. Mijn gok heeft goed uitgepakt want ik trek dus de volledige internetverbinding dicht.

Als je zo een setje ergens kan lenen om eerst te testen (mocht je het overwegen) dan zou ik dat zeker doen.
Idd. Je kunt op basis van de resultaten van een set heel snel extrapoleren hoe het gedrag van andere gaat zijn. Wil je enigszins performance, zorg dan voor MiMo (wat natuurlijk nooit zo in de marketingblaat staat :X ), dus "1200+" of hoger. IRL kun je dan tussen de 50 en 250Mbps halen in de meeste situaties, en kun je verschillende groepen en zelfs fases (zij het met performance hit) overbruggen, tenminste zolang je aarding op orde is.

Geen fatsoenlijke randaarde? Dan is PLC echt een heel slechte keuze.

Oslik blyat! Oslik!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Je hebt een UTP kabel naar de eerste verdieping liggen. Dan kun je daar de wireless router als access point op aansluiten en je desktop computer aan de router.

Mocht je het access point op zolder willen maken dan moet je een switch op de eerste verdieping leggen en bij voorkeur een UTP kabel naar zolder trekken.
Pagina: 1