Dat is gelijk ook zwaarste real-time toepassing die meeste mensen hebben. Netflix en Horizon TV doen trowens nog niets boven de 3Mbps, maar dat gaat zeker in de nabije toekomst omhoog - en dan wil je niet gaan blokken en haperen.
Wanneer ik voor de Netgear WAC120 kies, maak ik dan een slechte keuze? Ik investeer liever (mocht het nodig zijn, ik denk het niet en als het wel zo is dan komt dit later) 2x in iets wat matcht met de huidige standaarden dan iets wat iets ouder is.
Ik heb hele goede ervaringen met Netgear vandaar dat ik naar Netgear nijg.
Hoor graag wat je / jullie van deze Netgear vinden / of een goed alternatief hebben voor deze.
Ken hem niet persoonlijk, maar als ik de specs zie is het een prima apparaat, zelfs als ik als techneut ernaar kijk (en ik ben momenteel bezig met selectieproces van een AP met vergelijkbare specs voor m'n werk) zie ik eigenlijk niets waar ik ontevreden mee ben. Dingen waar ik blij van word: DFS
niet bij naam genoemd, maar volgt uit de frequentieoverzicht achteraan handleiding, band steering
dus dat apparaten die 5GHz kunnen automatisch die kant op verplaatst worden als het signaal goed genoeg is en terug naar 2.4GHz als er te weinig over is, minimum ontvangststerkte
zakt een client daaronder, dan wordt de verbinding verbroken - een duidelijke pre bij meerdere AP's, al moet je beetje puzzelen om beste waarde te bepalen zodat je nooit in het niets komt te hangen. Oh, en het ondersteunt WiFi-ac (en wel met een Qualcomm chip als ik het zo zie, ws de QCA9882, wat momenteel m'n favoriet is qua stabiliteit en compatibility)
Enig minpunt is dat het 'maar' een 2x2 systeem is, dus twee radio's en twee antennes. Dat levert minder gevoeligheid op en dus minder dekking dan een 3x3 AP.
Als je het met de eerder genoemde WNR4300 vergelijkt:
Voordelen WAC120:
- out-of-the-box AP (dus geen instellingen nodig)
- out-of-the-box DFS support (m.i. een must zodra je WiFi-ac doet)
- betere soft specs (band steering, min signaalsterkte enzo)
- hogere performance met apparaten die WiFi-ac aankunnen
Nadelen WAC120:
- 2x zo duur
- 2x2 MiMo is minder gevoelig dan 3x3, dus meer kans op dode plekken
Voordelen WNR4300:
- 3x3 MiMo en antenna diversity levert hogere gevoeligheid om beste dekking te hebben
- prijs, je kunt twee van deze kopen voor prijs van een WAC120
Nadelen WNR4300:
- per default een router, dat moet je uitzetten om als AP te gebruiken
- geen DFS met default firmware, al is impact daarvan bij WiFi-n nog te overzien
- minder elegante soft specs
- geen ac
Nu, er is een alternatief die EUR 20 goedkoper is dan de WAC120 en toch vrijwel alle voordelen daarvan heeft plus ook nog 3x3 MiMo:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
Ding is alleen rechtstreeks bij KPN te bestellen, maar voorzover ik kan zien hoef je daar geen internetklant te zijn om het te kunnen kopen.
Bedankt voor je laatste tip, hij hangt op het moment al aan de deur helaas...
Dan valt daar weinig meer te winnen ben ik bang. Prima apparaat, doodzonde dat het vast zit aan waar je coax zit