Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Acces point die betrouwbaar is met een sterk signaal (nieuwbouwhuis, 3 verdiepingen)

Wat is je budget?
50-100 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op de bovenste verdiepingen van het huis ook een goed signaal met goede snelheid te hebben. Hebben nu een simpele Ziggo router in de meterkast staan

Wat heb je zelf al gevonden?
Netgear WAC120, weet niet of dit de beste is in zijn categorie en of dit zin heeft voor meerder verdiepingen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Kabel is al getrokken naar 2e verdieping (UTP 6). Heb de Ziggo ROuter Technicolor TC7210. Moet compatibel zijn met deze router.

Alvast bedankt voor advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Simpele Ziggo router"? Je hebt een TC7210. Dat ding is voor de afwisseling bijzonder goed op WiFi-vlak, niks 'simpele' router. Hoe is de dekking nu daarmee? Als je daarmee de 1e verdieping ook redelijk bereikt, dan gaat een enkele AP erbij op 2e verdieping goed werken. Als die TC7210 totaal niet te detecteren is op 1e verdieping, dan zul je toch naar twee extra AP's moeten kijken, een per verdieping.

Wat verder zin heeft hangt af van je eisen en de situatie, dus:
- is er sprake van interferentie op 2.4GHz?
- kunnen je devices beide banden aan?
- heb je devices die WiFi-ac aankunnen?
- wat is de miniale performance (in Mbps) die je op de verst afgelegen plek wilt hebben?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet echt een expert op dit gebied vandaar dat sommige van je vragen mij niet echt bekend klinken.

Hij staat in de meterkast, op de begane grond (+/- 10 meter van de router) is het bereik nog 2/3 van de 5.
Boven hebben we maximaal 1 streepje.

Ik heb al verschillende kanalen gebruikt en het komt het signaal niet ten goede.
Al mijn apparaten kunnen beide banden aan.
Apparaten voor boven zijn smartphones, iPads en laptops.
Minimale performance is nog met fatsoenlijke snelheid kunnen surfen.

Hoop dat dit genoeg info is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:47:
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet echt een expert op dit gebied vandaar dat sommige van je vragen mij niet echt bekend klinken.

Hij staat in de meterkast, op de begane grond (+/- 10 meter van de router) is het bereik nog 2/3 van de 5.
Boven hebben we maximaal 1 streepje.
Het aantal 'streepjes' zegt heel weinig, geen twee apparaten (zelfs van zelfde vendor met zelfde OS!) die dat exact hetzelfde ijken.
Ik heb al verschillende kanalen gebruikt en het komt het signaal niet ten goede.
OK, dan is het waarschijnlijk geen interferentie.
Al mijn apparaten kunnen beide banden aan.
Mooi, heb je volop vrijheid om te kiezen dus. Op zich minder relevant gezien vermoedelijk geen/weiing inteferentie- dat is juist wanneer je 5GHz nodig hebt.
Apparaten voor boven zijn smartphones, iPads en laptops.
En die kunnen allemaal 5GHz aan. Mooi :)
Minimale performance is nog met fatsoenlijke snelheid kunnen surfen.

Hoop dat dit genoeg info is :-)
Half. "Met fatsoenlijke snelheid kunnen surfen" is niet erg hard, maar op zich helder wat je bedoelt; je hoeft in ieder geval niet overal honderden Mbit per seconde. Ik zou aanraden om het alsnog in een getal uit te drukken, dat is makkelijker meten. Als ik een voorzetje mag geven: 30Mbps. Waarom? Omdat je dan twee HD streams tegelijk kunt kijken met een redelijke marge. Misschien doe je dat nu nog niet, maar het zou zonde zijn om morgen alweer tegen problemen aan te lopen. Bovendien kun je met goedkope apparatuur nog zo'n snelheid halen, mits je het goed plaatst.

En dat is wat ik nog mis: waar houdt nu exact op waar het acceptabel is...

De hamvraag is of die ene extra AP het gaat trekken of dat je een tweede nodig hebt. Dat gezegd, beste manier om daar achter te komen is die ene te plaatsen, maar om genoeg budget over te laten om evt een tweede te kopen als dat nodig blijkt.

Gelukkig heb je geen eisen die je hele budget hoeven op te slokken. Dure AP's leveren vooral meer snelheid bij goed signaal, zolang je maar goede antennes hebt kun je met een eenvoudig, relatief oud ding evenveel dekking halen (er zijn uitzonderingen, maar dan zit je rond de EUR 200/stuk voor significant meer dekking en snelheid, dat is veel te duur voor jullie en met jullie eisen nergens voor nodig). Ik zou wel aanraden om alvast 5GHz support erin te nemen mocht interferentie ooit een issue zijn en bovendien voor betere performance waar nodig (5GHz is meestal ongeveer anderhalf keer zo snel als 2.4GHz, maar het penetreert slechter door muren en vloeren, dus je raakt het sneller kwijt) aangezien je apparaten het toch allemaal ondersteunen.

Ik kom dan snel richting de TP-Link WDR4300. Aangezien het 'oud' is wordt het stukken goedkoper, EUR 53 momenteel in Pricewatch. De kans dat een veel duurdere nieuwer apparaat betere dekking geeft is klein. Enige wat je mist is WiFi-ac (maar dat is voor je performance eisen niet nodig) en DFS (waardoor je maar 4 ipv 19 kanalen hebt in 5GHz - maar bij WiFi-n is dat minder dramatisch dan bij ac, bovendien kun je het indien nodig alsnog krijgen door DD-WRT erop te flashen). Voordeel van lage prijs is dat als nog een AP op 1e verdieping nodig blijkt je daar nog geld voor hebt.

Ander tip: die TC7210 hangt/ligt diep in de meterkast. Het moet daar wel in de buurt zijn voor de coaxkabel, maar probeer hem hoog in de kast en vrij van kabels en buizen te plaatsen (bijv aan binnenkant van de deur hangen!) - dat kan je zo een flink hoeveelheid signaal extra geven, misschien genoeg om geen extra AP op 1e verdieping te hoeven hangen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide respons :-). Boven kunnen streamen zou idd handig zijn, had ik even niet aan gedacht (netflix, horizon tv etc. max 2 ipads)

Wanneer ik voor de Netgear WAC120 kies, maak ik dan een slechte keuze? Ik investeer liever (mocht het nodig zijn, ik denk het niet en als het wel zo is dan komt dit later) 2x in iets wat matcht met de huidige standaarden dan iets wat iets ouder is.
Ik heb hele goede ervaringen met Netgear vandaar dat ik naar Netgear nijg.

Hoor graag wat je / jullie van deze Netgear vinden / of een goed alternatief hebben voor deze.

Bedankt voor je laatste tip, hij hangt op het moment al aan de deur helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:39:
Bedankt voor je uitgebreide respons :-). Boven kunnen streamen zou idd handig zijn, had ik even niet aan gedacht (netflix, horizon tv etc. max 2 ipads)
Dat is gelijk ook zwaarste real-time toepassing die meeste mensen hebben. Netflix en Horizon TV doen trowens nog niets boven de 3Mbps, maar dat gaat zeker in de nabije toekomst omhoog - en dan wil je niet gaan blokken en haperen.
Wanneer ik voor de Netgear WAC120 kies, maak ik dan een slechte keuze? Ik investeer liever (mocht het nodig zijn, ik denk het niet en als het wel zo is dan komt dit later) 2x in iets wat matcht met de huidige standaarden dan iets wat iets ouder is.
Ik heb hele goede ervaringen met Netgear vandaar dat ik naar Netgear nijg.

Hoor graag wat je / jullie van deze Netgear vinden / of een goed alternatief hebben voor deze.
Ken hem niet persoonlijk, maar als ik de specs zie is het een prima apparaat, zelfs als ik als techneut ernaar kijk (en ik ben momenteel bezig met selectieproces van een AP met vergelijkbare specs voor m'n werk) zie ik eigenlijk niets waar ik ontevreden mee ben. Dingen waar ik blij van word: DFS niet bij naam genoemd, maar volgt uit de frequentieoverzicht achteraan handleiding, band steering dus dat apparaten die 5GHz kunnen automatisch die kant op verplaatst worden als het signaal goed genoeg is en terug naar 2.4GHz als er te weinig over is, minimum ontvangststerkte zakt een client daaronder, dan wordt de verbinding verbroken - een duidelijke pre bij meerdere AP's, al moet je beetje puzzelen om beste waarde te bepalen zodat je nooit in het niets komt te hangen. Oh, en het ondersteunt WiFi-ac (en wel met een Qualcomm chip als ik het zo zie, ws de QCA9882, wat momenteel m'n favoriet is qua stabiliteit en compatibility)

Enig minpunt is dat het 'maar' een 2x2 systeem is, dus twee radio's en twee antennes. Dat levert minder gevoeligheid op en dus minder dekking dan een 3x3 AP.

Als je het met de eerder genoemde WNR4300 vergelijkt:
Voordelen WAC120:
- out-of-the-box AP (dus geen instellingen nodig)
- out-of-the-box DFS support (m.i. een must zodra je WiFi-ac doet)
- betere soft specs (band steering, min signaalsterkte enzo)
- hogere performance met apparaten die WiFi-ac aankunnen
Nadelen WAC120:
- 2x zo duur
- 2x2 MiMo is minder gevoelig dan 3x3, dus meer kans op dode plekken

Voordelen WNR4300:
- 3x3 MiMo en antenna diversity levert hogere gevoeligheid om beste dekking te hebben
- prijs, je kunt twee van deze kopen voor prijs van een WAC120
Nadelen WNR4300:
- per default een router, dat moet je uitzetten om als AP te gebruiken
- geen DFS met default firmware, al is impact daarvan bij WiFi-n nog te overzien
- minder elegante soft specs
- geen ac

Nu, er is een alternatief die EUR 20 goedkoper is dan de WAC120 en toch vrijwel alle voordelen daarvan heeft plus ook nog 3x3 MiMo:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Ding is alleen rechtstreeks bij KPN te bestellen, maar voorzover ik kan zien hoef je daar geen internetklant te zijn om het te kunnen kopen.
Bedankt voor je laatste tip, hij hangt op het moment al aan de deur helaas...
Dan valt daar weinig meer te winnen ben ik bang. Prima apparaat, doodzonde dat het vast zit aan waar je coax zit :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hartstikke bedankt voor deze nieuwe respons :)

mij is het nu een stuk duidelijker geworden dat ik met de Netgear dus eigenlijk geen verkeerde koop doe. ik ga die gewoon bestellen en dan laat ik wel weten hoe het bereik is in het hele huis.

ik ga hem op een strategische plek in het huis installeren dus ik denk dat de 2x2 voldoende moet zijn om in de tuin en het huis bereik te hebben.

ik ga hem bestellen en wanneer het me gelukt is om te installeren en wat te testen zal ik mijn comments nog even posten.

nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
en anders een engenius ap bestellen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1