Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik wil mij volgende Nas aanschaffen: Synology DiskStation DS1515+

Ik wil deze gebruiken als server waar 4 computers op draaien.

Mijn vraag is: hoe kan ik de schijven in deze Nas backuppen?
Kan ik bijvoorbeeld 2 schijven spiegelen naar twee andere schijven in diezelfde Nas, of dien ik een tweede Nas te kopen die de eerste Nas kopieert?

Ik ben een nieuweling op dit gebied en ken er niet zoveel van

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:43
Dit is allemaal te vinden op de site van synology, inclusief mooie handleidingen.

Maar om antwoord te geven op je vraag;
Ja je kan de schijven gewoon spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Nog even een opmerking. RAID configuratie is geen Backup.
Je kan in de NAS idd kiezen voor een RAID 1 / 5 oplossing.
Maar dit is voornamelijk handig om productiviteit te waarborgen. Dus als er een HDD defect raakt. Dat je nog steeds bij je data kunt komen. En door kan werken terwijl je wacht op een vervangende HDD.

Het is geen backup oplossing. Omdat eventueel corrupte bestanden, verwijderde bestanden of wat er dan ook gebeurt met je bestanden 1 op 1 overgenomen wordt op de "backup" disk in je RAID configuratie.

Het is zeker buiten een RAID oplossing goed om na te denken over een backup strategie.
Al is het alleen maar dat bij brand of wat dan ook al je schijven stuk kunnen gaan en dan ben je al je data kwijt! Kijk dus zeker naar een offsite backup of een cloud backup oplossing.
Ook kan een backup programma werken met versioning waardoor je makkelijk terug in de tijd kan.
Een corrupt RAW bestand bv kan je zo makkelijk terughalen. Terwijl hij anders ook corrupt is op je RAID set.

Er is een Online Backup topic hier op GoT waar je veel informatie uit kunt halen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste 4011richard,

Dit soort kleine vraagjes kunnen prima in: [Synology] Vraag en antwoord - deel 2. Bovendien wordt op Tweakers.net verwacht dat je eerst zelf moeite doet om een antwoord op je vraag te vinden, bijvoorbeeld middels de zoekfunctie of de online handleiding. Probeer dit de volgende keer ter harte te nemen. Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT

Dit topic is gesloten.