Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-08 19:55
Beste tweakers,

Ik wil een 2-bay NAS gaan kopen om als centrale opslag en downloadserver te werken. Ik twijfel met name tussen de Zyxel NSA325 v2, de QNAP TS-212P en de Synology DS215j.

De volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
1) De NAS moet geautomatiseerd kunnen downloaden met torrents en nieuwsgroepen,
2) De NAS moet Sickbeard kunnen draaien en
3) Liefst ook mogelijkheid bieden om een derde, externe harde schijf via USB of eSATA te koppelen.
4) Overige zaken zijn meer vanzelfsprekend: hij moet backups kunnen maken, Windows shares op het netwerk kunnen weergeven en, minder belangrijk, Twonky of Plex mediaserver kunnen draaien.
5) Tot slot is het ook belangrijk dat de NAS gewoon stabiel en simpel werkt. Ik ben best bereid om eenmaal tijd te steken in de configuratie, maar daarna wil ik er geen omkijken meer naar hebben.

Hij hoeft niet razendsnel te zijn. Hij wordt bedraad aangesloten op het netwerk en zal in de meterkast staan. Er komen vooral videobestanden op te staan. Deze worden met XBMC via een HTPC afgespeeld op de televisie. In die toekomst zal die HTPC vermoedelijk worden vervangen door een Chromecast, Minix of andere Android speler.

De vraag is dus of de NSA325 v2 aan deze eisen voldoet. Zo ja, dan lijkt dat me de beste keuze, gelet op de prijs.

Alvast bedankt voor de input.

Bram

P.S. Aanvullende vraag: ik heb nog een HDD uit een oude OpenMediaVault zelfbouw-NAS (NAS overleden, schijf niet) waar wat mappen op staan met een hoop content. Is het bij het plaatsen van een HDD in een NAS nodig dat je ze formatteert, of kan die gewoon gemount worden en de content beschikbaar maken?

[ Voor 0% gewijzigd door BramSd op 13-11-2015 20:07 . Reden: Qnap toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooraf: met QNAP en Zyxel nas-servers heb ik geen ervaring, dus wees kritisch op mijn verhaal.

Waarschijnlijk kreeg je tot nu toe geen reacties, omdat je weliswaar uitstekende vragen formuleerde, maar niet zichtbaar zelf onderzoek naar antwoorden deed of niet weet waar te beginnen. Laat ik je voor Synology op weg helpen.
BramSd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:09:
1) De NAS moet geautomatiseerd kunnen downloaden met torrents en nieuwsgroepen,
Daarvoor zijn legio handleidingen te vinden, ik lees positieve verhalen over http://snelrennen.nl.
2) De NAS moet Sickbeard kunnen draaien en
Sickbeard, maar ook alternatieven zijn beschikbaar via derden: o.m. SynoCommunity en cphub.net zijn actieve ontwikkelaars. Instellen als bron via Package Center configureren. Achter die laatste link gaat de online help van Synology schuil, grasduin daar eens in om je vertrouwd te maken met DiskStation Manager (DSM 5.2 is het actuele OS)
3) Liefst ook mogelijkheid bieden om een derde, externe harde schijf via USB of eSATA te koppelen.
Dat is eenvoudig te achterhalen via de productspecifacties. Op die pagina zijn vergelijkingen met andere modellen te maken en kun je verder kijken in de sectie Ondersteuning - Download Center voor de snelle installatiegids, de handleiding voor DSM 5.2 en welke softwarepakketten standaard worden meegeleverd met de DS215j.
4) Overige zaken zijn meer vanzelfsprekend: hij moet backups kunnen maken, Windows shares op het netwerk kunnen weergeven en, minder belangrijk, Twonky of Plex mediaserver kunnen draaien.
Van Twonky weet ik het niet, maar Plex op een DS215j is voorhanden. Alleen transcoderen is zwak/afwezig. Informeer je op de site van Plex.tv verder over de mogelijkheden of zoek in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 naar ervaringen. Video Station en DS video (app voor Android, iOS en Windows) worden vaak als alternatieven genoemd.

Voor backups verwijs ik je naar [Synology] Backup strategieën en tools en de eerder gelinkte online help (Back-up en replicatie, Cloud Sync of een van de andere cloudopslagopties).
5) Tot slot is het ook belangrijk dat de NAS gewoon stabiel en simpel werkt. Ik ben best bereid om eenmaal tijd te steken in de configuratie, maar daarna wil ik er geen omkijken meer naar hebben.
Elk computersysteem blijft onderhoud nodig hebben. Ik snap je behoefte om er weinig omkijken naar te hebben, maar security-updates zijn nu eenmaal nodig voor aan het boze internet gekoppelde systemen. Mijn ervaring bij Synology is dat zij redelijk kort op de bal spelen en acceptabel vlot ontdekte zwakheden oplossen. Je kunt instellen dat zowel de extra softwarepakketten als het OS automatisch worden geüpdatet. Ik houd liever wat controle daarover en laat het systeem mij informeren via app of mail dat er een update gereed staat. Dan mogen anderen eventuele problemen in de eerste dag na vrijgave ervaren, waarna ik de zaak bijwerk.
Hij hoeft niet razendsnel te zijn. Hij wordt bedraad aangesloten op het netwerk en zal in de meterkast staan. Er komen vooral videobestanden op te staan. Deze worden met XBMC via een HTPC afgespeeld op de televisie. In die toekomst zal die HTPC vermoedelijk worden vervangen door een Chromecast, Minix of andere Android speler.
Omdat je hierdoor geen behoefte hebt aan transcoderen zou de DS215j het perfecte instapmodel voor je kunnen zijn. Kijk via de Pricewatch naar de reviews over dit model en lees ook de overige gekoppelde berichten in het forum (apart tabje daar).
De vraag is dus of de NSA325 v2 aan deze eisen voldoet. Zo ja, dan lijkt dat me de beste keuze, gelet op de prijs.
Geen kennis over NSA325 v2, maar Synology's sterke punt is hun OS.
P.S. Aanvullende vraag: ik heb nog een HDD uit een oude OpenMediaVault zelfbouw-NAS (NAS overleden, schijf niet) waar wat mappen op staan met een hoop content. Is het bij het plaatsen van een HDD in een NAS nodig dat je ze formatteert, of kan die gewoon gemount worden en de content beschikbaar maken?
In het geval van Synology wil de nas een kopie van het besturingssysteem plaatsen op elke harde schijf. Dat is om bij uitval altijd de laatste configuratie voorhanden te hebben. Helaas is daarvoor nodig dat de schijf geformatteerd wordt. Je maakt meer kans om met een Ubuntu-live-CD de data uit te lezen via een usb-dock aan een gewone computer of laptop. Het kan ook via de usb-poort aan de Synology-nas, maar daarvoor zul je moeten leren werken met de CLI (bijv. http://forum.synology.com...was_part_of_a_RAID1_array).

Succes gewenst met de vergelijking.