PC audio naar ChromeCast Audio

Pagina: 1
Acties:
  • 12.601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 20:55

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Beste medetweakers,

Na flink wat te googlen en deze forums te lezen kom ik er helaas nog niet uit: Is het mogelijk het geluid van een PC 1 op 1 over te zetten naar de Chromecast Audio.

Ik heb deze twee weken geleden aangeschaft ter vervanging van onze bluetooth ontvanger. Deze gebruikte we voornamelijk icm telefoon en laptops om muziek te streamen, maar toen er wegens een defect vervanging nodig was leek het me handig om voor een wifi oplossing te gaan. Buiten het feit dat we dan geen zorgen meer hebben over gelimiteerde range van bluetooth etc vooral omdat de hoofdcomputer (met alle muziek) net buiten bereik was van het bluetooth signaal.

Helaas kwam ik erachter dat de Chromecast audio enkel werkt met daarvoor gemaakte apps. Wel is het mogelijk om alle audio van een android of iphone telefoon te mirroren, maar tot nog toe is me dat niet gelukt met een PC/Laptop.

Ik gebruik zelf foobar2000 als audiospeler, en hoop eigenlijk dat ik deze gewoon kan blijven gebruiken. Deze is op afstand eenvoudig te besturen met androidremote etc, en dat leek me eigenlijk wel ideaal.

Natuurlijk heb ik gekeken naar verschillende serveroplossingen, zoals plex en bubbleUPNP, maar buiten dat ik het niet perse zie zitten om steeds servers te laten draaien voor dat soort dingen vond ik de interface om audio af te spelen vele malen minder prettig dan gewoonweg Foobar of...als het moet...zelfs windowsmediaplayer oid.

Heeft iemand hier een passende oplossing voor? Dat zou de aanschaf van de Chromecast Audio van miskoop naar awesome apparaat weten te verheffen!

PS: voor mobile devices werkt het dus wel prima en is er niets aan de hand, maar daar staat vaak niet zoveel muziek op

[ Voor 3% gewijzigd door Bombtrack op 13-11-2015 13:34 ]

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14
En dit topic had je nog niet gevonden?
Google Chromecast - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Jawel, maar omdat dat topic over de chromecast gaat en niet de chromecast audio is de informatie niet altijd toepasbaar. Zo is de functie 'cast screen' om hele desktops te mirroren niet van toepassing op de CC Audio. Dat topic heeft het uberhaupt voornamelijk over videotoepassingen en mediaservers. De vraag die ik hier stel lijkt me dan ook wat misplaatst in dat topic?

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 18:14
Bombtrack schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:09:
Jawel, maar omdat dat topic over de chromecast gaat en niet de chromecast audio is de informatie niet altijd toepasbaar. Zo is de functie 'cast screen' om hele desktops te mirroren niet van toepassing op de CC Audio. Dat topic heeft het uberhaupt voornamelijk over videotoepassingen en mediaservers. De vraag die ik hier stel lijkt me dan ook wat misplaatst in dat topic?
Dat topic gaat inderdaad over de Chromecast en dus ook over de Chromecast Audio. Dus de vraag lijkt mij daar zeker niet misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:23

M-ThijZ

Riding on Rails

Voor zover ik weet is het alleen mogelijk om een Chrome Tab te casten. Voor mijn use case, Spotify, was dit voldoende, omdat ik gewoon de webversie van Spotify kan gebruiken.

Ik sluit mij helemaal aan bij je behoefte. En als een audio stream vanuit een browser tab doorgestuurd kan worden, moet het met wat reverse engineering ook wel vanuit een desktop applicatie kunnen.

Voor Airplay devices gebruik ik Airfoil. Jammer dat er nog niets vergelijkbaars is voor de Chromecast Audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10

The Zep Man

🏴‍☠️

Helaas kwam ik erachter dat de Chromecast audio enkel werkt met daarvoor gemaakte apps. Wel is het mogelijk om alle audio van een android of iphone telefoon te mirroren, maar tot nog toe is me dat niet gelukt met een PC/Laptop.
Mirroren van het hele scherm van een PC naar een gewone Chromecast gaat via Chrome en een plugin. Is hetzelfde misschien mogelijk met de Chromecast Audio voor al het geluid vanaf de PC? Zo ja, dan moet je misschien alleen Chrome op de achtergrond draaien en kan je je favoriete mediaspeler gebruiken.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Spotify kan tegenwoordig wel gewoon naar een chromecast, ook vanaf je pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
The Zep Man schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:53:
[...]
Mirroren van het hele scherm van een PC naar een gewone Chromecast gaat via Chrome en een plugin. Is hetzelfde misschien mogelijk met de Chromecast Audio voor al het geluid vanaf de PC? Zo ja, dan moet je misschien alleen Chrome op de achtergrond draaien en kan je je favoriete mediaspeler gebruiken.
Helaas geeft die functie steeds een error. Waarschijnlijk omdat het (nog) niet compatibel Is met de CC audio.

Wat Spotify betreft: dat klopt, evenals verschillende andere web/streaming apps, maar ik ben juist niet op zoek naar mogelijkheden de Offline content van mijn pc af te spelen.

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij zoekt is een omzetting van je audio out naar DLNA, zodat je die DLNA stream weer met je Chromecast op kunt pikken.
Ik vond http://www.streamwhatyouhear.com voor je. Zelf geen ervaring mee, maar doet volgens mij exact wat jij wilt. Kun je ook je foobar etc blijven gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Dat klinkt veelbelovend! Nu helaas niet thuis om te testen, maar zal er zeker eens naar kijken! Thanks!

UPDATE: Helaas is Streamwhatyouhear niet compatible met the Chromecast audio. Wel heeft het de mogelijkheid om httplivestreaming te gebruiken, wat dan weer via een app afgespeeld zou kunnen worden op de CCA.

Tijdens de zoektoch naar die functie kwam ik echter tot de conclusie dat Bubbleupnp icm de foobarplugin daarvan een livestream rechstreeks van Foobar kan ontvangen. Deze kan dan weer doorgezet worden naar de CCA. Met enkele seconden vertraging is dit voorlopig een prima oplossing!

Helaas is mijn android remote voor foobar er wel mee opgehouden. Waarom is nog niet duidelijk. Ik ben er dus nog niet helemaal, maar het lijkt de goede weg in te gaan.

Enig nadeel is dat ik nu alsnog verschillende apps op meerdere devices moet draaien om uberhaupt muziek uit de CCA te krijgen. Een rechtstreekse verbinding van de PC naar de CCA zou absoluut de voorkeur hebben.

[ Voor 81% gewijzigd door Bombtrack op 14-11-2015 02:17 ]

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel050
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-07-2023
Ben benieuwd of je al iets gevonden hebt om direct van je PC/Laptop naar de CC audio te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb toevallig laatst even zitten experimenteren met dat spul. Prove of concept had ik werkend, here's how:
- start windows media player, zet streaming aan
- voeg de directories waar je muziek in staat toe aan je library voor muziek
- laat de GCA je PC vinden en stream de muziek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 15:06
The Eagle schreef op zaterdag 2 januari 2016 @ 12:10:
Heb toevallig laatst even zitten experimenteren met dat spul. Prove of concept had ik werkend, here's how:
- start windows media player, zet streaming aan
- voeg de directories waar je muziek in staat toe aan je library voor muziek
- laat de GCA je PC vinden en stream de muziek :)
Interessante bevinding, alleen kan je mij de laatste stap uitleggen. Hoe kan ik de GCA de PC laten vinden?

Mocht iemand nog een andere manier weten om audio van de PC te streamen, dan hoor ik dat graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 20:13

switchboy

-ruimte te huur-

Je kan met bubbleUPNP server je chromecast (of chromecast groep O+) als UPnP/DLNA apparaat gebruiken. Hierna kan je met iedere app die je PC audio naar een UPnP/DLNA apparaat kan streamen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld http://www.streamwhatyouhear.com/ . Hiermee heb je dus alleen je PC en chromecast nodig.

https://www.bubblesoftapps.com/bubbleupnpserver/

Als je bubbleUPNP hebt geinstalleerd
ga je naar: http://localhost:58050/#main
hier ga je naar 'media renderers'
hier klik je op je chromecast of op je chromecast groep
vink nu 'create a DLNA renderer' aan
druk op ok

Nu moet stream what you hear je chromecast DLNA apparaat zien. Hier werkt het in iedergeval met Foobar2000 als een zonnetje. (je moet wel bij settings je chromecast als output kiezen) ;)

Edit: Ik heb het net even voor je getest en het werkt hier perfect met 'streamwhatyouhear'. Er zit wel een delay van 1-2 seconden in.Maar dat is met het transcoden en bufferen van de chromecast natuurlijk te verwachten. Het zou je met muziek geen problemen moeten geven. En voor films moet je even met de delays experimenteren. Als het je alleen om muziek te doen is zou ik direct vanuit Foobar2000 streamen, dan transcode bubbleUPNP namelijk niet als je chromecast het formaat ondersteund en dat is kwalitatief beter)

Edit 2: Ik bedenk me net dat je wel deze plugin voor foobar2000 nodig hebt om naar DNLA apparaten te kunnen streamen http://www.foobar2000.org/components/view/foo_upnp

[ Voor 39% gewijzigd door switchboy op 11-01-2017 15:31 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duim
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01

Duim

Thumbs up!

Ik was bij mijn onderzoek dit tegengekomen: https://github.com/acidhax/chromecast-audio-stream

ga ik binnenkort eens even uitproberen (spulletjes besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
  • Laatst online: 13-03-2024
Het blijft een vreemde gewaarwording.
Upgrade van Windows 7 naar Windows 10.
In 10 kon ik vanaf desktop streamen naar mijn chromecast audio via een tooltje gevonden via onderstaande link:
https://pcmweb.nl/artikel...udio-vanaf-windows-macos/
In windows 10 werkt dat niet helaas.
Uiteraard kan ik een of andere Android emulator gebruiken maar dat zoek ik niet, gewoon audio vanaf desktop naar chromecast.
De enige manier waarop ik er nu geluid uit krijg is via de chrome browser, dan kan ik een tabje naar de audiocast streamen.

Voor de rest wordt er wel contact gelegd door bijvoorbeeld "Music streamer for Chromecast" maar die wil gelijk als dj optreden en streamt dus geen spotify, winamp of andere applicatie audio.
Airfoil en "Stream what you hear" herkennen de chromecast niet als play back device.

Is er iemand die succesvol zijn/haar audio vanaf de desktop naar een chromecast audio heeft weten te casten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
Aanvulling:
https://weblog.rogueamoeb...t-airfoil-and-chromecast/
Airfoil ondersteunt nog geen casten vanuit windows

Enjoycast.tv streamt alleen web content of files.. geen spotify oid

[ Voor 17% gewijzigd door Nitrohoss op 14-02-2018 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
OK... beetje een omweg maar here goes...
https://github.com/acidhax/chromecast-audio-stream/releases

Voor installatie de png files vervangen met degenen die hier genoemd worden:
https://blog.medienman.de...o-ueber-windows-streamen/

Daarna gaat installatie niet helemaal geweldig..
Dirty oplossing is om de ge-extracte folder lokaal te plaatsen, een shortcurt naar de .exe maken en die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik zat met dezelfde vraag.

Voor mij is dit de oplossing, oude draad, maar wellicht helpt het iemand.

https://github.com/acidhax/chromecast-audio-stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
BeyondThunder schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:12:
Ik zat met dezelfde vraag.

Voor mij is dit de oplossing, oude draad, maar wellicht helpt het iemand.

https://github.com/acidhax/chromecast-audio-stream
Oud topic, maar volgens mij kan dit draadloos gecast worden met TuneBlade, Bij mij perfecte cast van PC naar netwerkspeler. Zou met een chromecast audio ook moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Die Chromecast Audio Stream werkt ook perfect, alleen niet real-time. Maar dat doet geen enkele tool met CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 07:23
Jag schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:15:
Spotify kan tegenwoordig wel gewoon naar een chromecast, ook vanaf je pc
Niet direct helaas, moet je eerst de spotify webplayer opstarten en deze casten, daarna pakt de windows app het over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12

FeaR

In GoT we trust

Een topic kicken kan altijd maar om dan te reageren op een post uit 2015....

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.