i5 of i7?

Pagina: 1
Acties:

• El Toro
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Ik wil een computer zelf in elkaar zetten alleen ik weet niet of ik een i5 of een i7 processor moet kopen bij deze videokaart (GeForce GTX 970).

Ik heb niet echt een budget, maar welke processoren van zowel i5 en de i7 hebben de beste prijs-prestatie verhouding?

Ik heb geen voorkeur voor merk.

Systeem bevat verder standaard componenten , goedkope behuizing, 8 GB DDR, moederbord weet ik nog niet waarschijnlijk de asrock anniversary.

Alvast bedankt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Zonder te omschrijven wat het doel van je pc wordt, kan het advies natuurlijk alle kanten op...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:37
Wat ga je überhaupt doen met je pc?

Voor alleen gamen is een i5 meer dan genoeg.
Daarnaast, welk socket wil je gebruiken?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:19
(jarig!)
Voor alledaags gebruik is een I5 meer dan genoeg.
De laatste BBG kan je daarvoor mooi lezen.
Daarin is zo ongeveer de sweet spot bepaald.

De vraag is meer voor welk socket wil je gaan. De oude of de nieuwe.
Wat voor programma's draai je op de pc.
Zijn er zware programma's bij die baat hebben bij hypertreading dan valt een I7 te overwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door D-dark op 12-11-2015 20:52 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je vooral gaat gamen ivm je jou videokaart beschrijft. Ik weet je budget niet maar een i5 4460 of i5 6500/6600 is een heel leuk setje!

• El Toro
  • Niet online
Ik wil inderdaad gaan gamen, ik denk dat ik voor socket 1150 of 1151 wil gaan. Ik wil graag een processor, waarschijnlijk een i5 dan, die de beste prijs-prestatie verhouding heeft.

Nog een vraagje is de GeForce GTX 970 niet te goed voor i5? Moet ik misschien een lichtere videokaart nemen?

Dank voor de reacties.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Je postte net een chipset-vraag-topic wat misschien hiervan op toepassing is. Ik denk dat je beter je startpost kan gaan aanpassen en het template wat je te zien krijgt bij een nieuwe post kan gaan invullen:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Een GTX970; of zelfs een 980, of zelfs een R9 FURY-X zijn niet te sterk voor de i5. Wat verwacht je dat die videokaart met die i5 gaat doen? Wat verwacht je dat voor jou je bottleneck gaat zijn?

Nogmaals, kijk eens naar de best buy guide, kijk eens naar je wensen, naar je budget, en vul het template eens in; en belangrijker: doe eens een voorzetje.

Tevens: hou op met topics maken over een klein stukje. "i5 of i7"... dat is geen los topic waard. "uit welk jaar moet mijn chipset komen". Ook niet. "welke videokaart voor mijn raspberry pi"... ook niet. Je wilt een nieuwe PC, dus je maakt één topic. Klaar. Daar vul je het template in (zie mijn quote...); haalt de cursieven weg en zet er je eigen tekst neer, en maakt door middel van het wenslijstje een mooi componenten lijstje.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Afhankelijk van de situatie kan een i5 zeker wel een 970 bottlenecken, bv wanneer je een 1080p 120/144Hz scherm koopt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
mitsumark schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:09:
Afhankelijk van de situatie kan een i5 zeker wel een 970 bottlenecken, bv wanneer je een 1080p 120/144Hz scherm koopt.
dan is 9/10 keer alsnog de 970 een bottleneck. HT verandert daar niets aan. en 144hz met 60 fps is alsnog beter als 60 FPS op 60hz. dus in hoevere is het een bottleneck?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
mitsumark schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:09:
Uh neen, dan is de 970 de bottleneck, niet de i5. Een i5 is krachtig genoeg om een 980Ti aan te sturen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Er zijn games waarbij de i5 niet verder dan 80 fps komt waar de i7 wel 100 fps haalt, dan was de i5 dus de bottleneck. Als je aan 60fps genoeg hebt is de i5 prima.

Bedenk je ook dat je waarschijnlijk over 3 jaar de 970 nog wel een keer vervangt terwijl je met de processor wel 6 jaar wil doen.

Nu wil ik niet zeggen dat je de i7 moet kopen, maar in het geval dat je meer dan 60fps wilt houden komende 6 jaar is dat niet onverstandig.
Als je bij de huidige games kijkt naar bv 2500k vs 2600k dan zie je gewoon 20% verschil, de 2600k is gemiddeld net zo snel als de 4690k.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-02 20:13
Ligt er overigens ook heel erg aan, welke games je graag speelt. Games als City Skylines vragen bijvoorbeeld zo veel rekenkracht van de processor, dat deze eerder gaat bottlenecken dan de GPU. En zo zijn er ook weer games die amper CPU vragen maar zo de GPU vol trekken.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:16

The_Scarabial

MTB for life!

Ik zou graag even een kleine vraag hier stellen over een Skylake i5 6600k processor. Er wordt geschreven dat deze cpu een gpu aan boord heeft, betekend dit dat je dus een systeem kan draaien zonder daarvoor speciaal een grafische kaart aan te schaffen?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

The_Scarabial schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:16:
Ik zou graag even een kleine vraag hier stellen over een Skylake i5 6600k processor. Er wordt geschreven dat deze cpu een gpu aan boord heeft, betekend dit dat je dus een systeem kan draaien zonder daarvoor speciaal een grafische kaart aan te schaffen?
Jeps dat kan inderdaad. Houdt er wel rekening mee dat de grafische kracht van deze chips beperkt is. Normale office taken en een filmpje kijken is echter geen probleem.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:16

The_Scarabial

MTB for life!

Switchie schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:24:
[...]

Jeps dat kan inderdaad. Houdt er wel rekening mee dat de grafische kracht van deze chips beperkt is. Normale office taken en een filmpje kijken is echter geen probleem.
Ah mooi, dan kan ik dus alvast het systeem bouwen en ondertussen nog een even nadenken over de videokaart :)

• El Toro
  • Niet online
Ik ga voor een i5 denk ik. Kan iemand een goede i5 processor aanraden?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Zonder op zijn minst te weten welk moederbord je hebt, niet.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:19
(jarig!)
2 opties

1 Oud 1150 platform. Voordeel goedkoop, Nadeel niet upgrade-baar meer in de toekomst.
2 Nieuw 1151 plaform. Voordeel Upgrade-baar met een nieuwe processor in de toekomst. Nadeel verhoudingsgewijs duurder.

Wat je wilt is jouw keuze. Dat kunnen wij niet voor je bepalen. Stel jezelf een budget en maak een opzet voor een systeem. Aan de hand daarvan kunnen we je helpen om het beste samentestellen.

Nu maak je de discussie te vaag ! Lees andere topics door over systemen en vooral de laatste best buy guides en de discussies die hieraan vooraf gingen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tegen de tijd dat je de 1151 moet vervangen kun je een nieuwe CPU op dat mobo ook wel vergeten. En ik zie een i5 6500 niet echt langer meegaan dan een i5 4460.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Klopt een i5 6500 zal niet heel veel langer uit houden ipv een 4460. het enige voordeel wat je hebt. is dat je gebruik kan maken van de m.2(pci-e 3.0x4). en dat kan een voordeel zijn in de toekomst. maar dan zullen ze wel sneller en goedkoer worden.

• El Toro
  • Niet online
Dit wordt tot nu mijn systeem:

Sandisk SSD Plus 240GB (geheugen)
500 GB HDD (geheugen)
GTX 970 (misschien 960) (grafisch)
Asus TROOPER H110 D3 (moederbord)
Intel Core i5-6600 Boxed (processor)
Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3 (werkgeheugen)
Corsair CX750M? (voeding)

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
En die schroef je zo tegen de muur? of bouw je het toch in een kast?
Overigens is een 750W voeding flinke overkill als je geen SLI of CFx gaat gebruiken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Die voeding vind ik een beetje... zonde. Moederbordje vind ik ook wat mager (letterlijk, het is een overpriced skinny-ATX bordje met slechts twee geheugensloten) en daarnaast: waarom zou je DDR3 willen met zo'n systeem?

Vervang die voeding, vervang dat moederbord, en zet er DDR4 in. Tevens, denk aan een goede kast. Gooi hem ook eens (met prijzen en wat jij betaald) in een mooi lijstje.

• El Toro
  • Niet online
Ik heb een aanbieding ontvangen, misschien beter?

Intel Core i5-6400 Boxed
Gigabyte GA-B150M-D3H
Crucial DDR4 Ballistix Sport 2x4GB 2400 CL16

Samen 350 euro. Ik weet niet de prijs van het DDR4 geheugen, de proccesor en het moederbord samen zijn 276 euro.

Voeding moet inderdaad wat minder, ik weet niet echt welke kast ik moet gaan kiezen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57

D4NG3R

kiwi

:)

Nee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 193,-€ 193,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 50,95€ 50,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,90

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• El Toro
  • Niet online
Combinatie is wel beter denk ik. Dit moederbord en geheugen past beter bij de processor.

[ Voor 46% gewijzigd door El Toro op 21-11-2015 20:17 ]

Pagina: 1