Advies behuizing NAS

Pagina: 1
Acties:

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste leden,

Ik wil een NAS samenstellen wat zo goedkoop en zuinig mogelijk moet zijn en moet voldoen aan de volgende eisen:

- Twee 3,5 inch hardeschijven (of meer voor in de toekomst maar is geen vereiste)
- Op de hardeschijven na geen bewegende onderdelen
- ZFS icm Freenas

Na wat zoekwerk kwam ik uit op het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 104,-€ 104,-
1WD Green HDD, 3TB€ 94,95€ 94,95
1Crucial CT102464BF160B€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,90

Echter loop ik te sparren met het vinden van een geschikte behuizing. Een tower zoals de Zalman T3 heeft ruimte voor een ATX voeding wat ik niet nodig heb en daardoor het open gedeelte van de voeding niet kan afdekken.Compacte behuizingen hebben doorgaans ruimte voor twee of meer 2,5 inch bays en één 3,5 inch bay. Enige geschikte behuizing wat ik heb gevonden is de F7C ALPHA CHASSIS alhoewel ik nog steeds niet zeker van ben of deze behuizing hiervoor geschikt is. Echter vind ik deze aan de prijzige kant (>80 euro) dus ik vroeg mij af of er andere geschikte behuizingen zijn.

pricewatch: Streacom F7C Alpha Chassis Zwart

Wat voor behuizing zouden jullie mij aanraden voor dit systeem voor ongeveer 50 euro of is dit F7C case de beste oplossing?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste vraag is: waarom Freenas / ZFS en geen kant en klare Synology / Qnap / whatever? Is er iets speciaals dat je er mee wilt doen?
Verder: is een HP Microserver niks voor je dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

The Eagle schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:01:
Het grote HP Proliant Microserver topic

:9

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9S/8G€ 62,50€ 62,50
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 222,90€ 222,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,40

Afbeeldingslocatie: http://product-images.www8-hp.com/digmedialib/prodimg/lowres/c03760124.png
Afbeeldingslocatie: http://h20386.www2.hp.com/AustraliaStore/html/MicroServer/Promo/OLS/images/profile_3_big.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 11-11-2015 22:13 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25
Mijn eerste vraag is: waarom Freenas / ZFS en geen kant en klare Synology / Qnap / whatever? Is er iets speciaals dat je er mee wilt doen?
Omdat TS ZFS wil. Dat levert Synology/Qnap niet.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• magnifor
  • Niet online
Ik heb momenteel een DS212j echter heeft deze geen bescherming tegen bitrot. Dat is de voornaamste reden om voor filesystem te gaan wat bitrot detecteert en repareert. DM415+ krijgt ondersteuning voor BTRFS maar alleen de NAS zelf kost meer dan 500 euro. Voor mij te prijzig.

Werkt Microserver ook op een 65W laptop adapter? Is de Microserver ook zo stil aangezien deze fans bevatten?

• Q

Q

Ik denk dat hier je vragen mooi worden beantwoord.

http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html

Het is niet het zuinigste bakje allertijden, maar wel stil.

Ik heb er 3 ;)
Ik knuffel ze alle 3 voor het slapen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQthBNmNhTw5Ee5RvI6uQMM_9zw6mkH1AOla9ku5XfBZy-Q63x81A

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 11-11-2015 22:41 ]

• magnifor
  • Niet online
Q schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:38:
Ik denk dat hier je vragen mooi worden beantwoord.

http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html

Het is niet het zuinigste bakje allertijden, maar wel stil.

Ik heb er 3 ;)

[...]

Ik knuffel ze alle 3 voor het slapen gaan.

[afbeelding]
Powerconsumptie is in mijn ogen al te hoog, zeker als je beseft dat het systeempje wat ik heb samengesteld passief gekoeld wordt en dus helemaal geen fans nodig heeft. Daarnaast werkt het op een 65W laptop adapter wat het zeer zuinig maakt. Volgens mij werkt het gehele apparaat ongeveer op 20 watt wat flink zuiniger is dan de Microserver.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25
magnifor schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:48:
[...]

Powerconsumptie is in mijn ogen al te hoog, zeker als je beseft dat het systeempje wat ik heb samengesteld passief gekoeld wordt en dus helemaal geen fans nodig heeft. Daarnaast werkt het op een 65W laptop adapter wat het zeer zuinig maakt. Volgens mij werkt het gehele apparaat ongeveer op 20 watt wat flink zuiniger is dan de Microserver.
Je hebt deels gelijk, maar je moet wel rekening houden met het feit dat die HP MicroServer ECC ram heeft en een soort van IPMI. Dat laatste vreet stroom, maar het brengt wel enorm gemak/comfort met zich mee.

• magnifor
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:56:
[...]

Je hebt deels gelijk, maar je moet wel rekening houden met het feit dat die HP MicroServer ECC ram heeft en een soort van IPMI. Dat laatste vreet stroom, maar het brengt wel enorm gemak/comfort met zich mee.
Maar ECC vind ik voor thuisgebruik overkill en niet nodig vind ik. Helaas wordt dit topic nu mijn eigen systeem vs microserver wat ik eigenlijk niet wil. Mijn keuze is gevallen op zelfbouw en zoek een geschikte behuizing.

• Q

Q

ZFS is voor thuis zeker met jouw kleine aantal schijven net zo'n overkill als ECC geheugen dus waarom dan niet gewoon een Qnap?

Stuk goedkoper en zuiniger en geen gepriek met zelfbouw. :?

Overigens heeft een monteur van HP een paar weken geleden een van de twee storage controllers van onze proctie SAN mogen vervangen op het werk omdat het ding (gelukkig) recoverable ECC bit errors gaf op een bepaald geheugen adres.

Maar dat soort dingen gebeuren thuis natuurlijk nooit want daar gelden andere natuur wetten. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Q op 11-11-2015 23:45 ]

• magnifor
  • Niet online
Waarom zou ZFS overkil zijn voor thuisgebruik? Je piept wel anders wanneer je foto's niet meer te openen zijn op de qnap omdat er corruptie is opgetreden. Je hebt backups maar de corrupte bestanden zijn ook daar meegenomen omdat raid geen bitrot kan detecteren. ECC daarin tegen is wel overkill.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor zo'n systeem is deze erg mooi
pricewatch: Chenbro Compact Server Chassis SR30169

Maarja, die prijs...

Je moet overigens wel rekenen dat je voor je harde schijven ook voeding nodig hebt, dat gaat niet allemaal via de DC adapter die op het mobo kan. Met het oog op mogelijk 4 harde schijven zou ik sowieso een stille ATX voeding meerekenen.

[ Voor 36% gewijzigd door wagenveld op 11-11-2015 23:56 ]

• Q

Q

magnifor schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:49:
Waarom zou ZFS overkil zijn voor thuisgebruik? Je piept wel anders wanneer je foto's niet meer te openen zijn op de qnap omdat er corruptie is opgetreden. Je hebt backups maar de corrupte bestanden zijn ook daar meegenomen omdat raid geen bitrot kan detecteren. ECC daarin tegen is wel overkill.
Waarom zou ECC overkil zijn voor thuisgebruik? Je piept wel anders wanneer je foto's niet meer te openen zijn op de qnap omdat er corruptie is opgetreden. Je hebt backups maar de corrupte bestanden zijn ook daar meegenomen omdat ZFS geen bitrot in het geheugen kan detecteren. ZFS daarin tegen is wel overkill.

Ik heb gewoon moeite om de logica van mensen te begrijpen: aan de ene kant totale paniek over ZFS, om dan zonder met hun ogen te knipperen hun data toe te vertrouwen aan zelfbouw knutseltjes gebaseerd op de meest goedkope consumenten-kwaliteit hardware die je maar kunt vinden. :?

En dan uiteindelijk ook nog duurder uit zijn dan een microserver ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 12-11-2015 00:21 ]

• magnifor
  • Niet online
wagenveld schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:51:
Voor zo'n systeem is deze erg mooi
pricewatch: Chenbro Compact Server Chassis SR30169

Maarja, die prijs...

Je moet overigens wel rekenen dat je voor je harde schijven ook voeding nodig hebt, dat gaat niet allemaal via de DC adapter die op het mobo kan. Met het oog op mogelijk 4 harde schijven zou ik sowieso een stille ATX voeding meerekenen.
Volgens de handleiding heb je voor 1 ram-module en 2 hdd een adapter nodig van 45 watt. 2 ram-modules en 4 hdd voldoet een adapter van 79 watt. Geen ATX-voeding nodig dus. :)

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-01 18:02
magnifor schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:50:
Echter loop ik te sparren met het vinden van een geschikte behuizing. Een tower zoals de Zalman T3 heeft ruimte voor een ATX voeding wat ik niet nodig heb en daardoor het open gedeelte van de voeding niet kan afdekken.Compacte behuizingen hebben doorgaans ruimte voor twee of meer 2,5 inch bays en één 3,5 inch bay. Enige geschikte behuizing wat ik heb gevonden is de F7C ALPHA CHASSIS alhoewel ik nog steeds niet zeker van ben of deze behuizing hiervoor geschikt is. Echter vind ik deze aan de prijzige kant (>80 euro) dus ik vroeg mij af of er andere geschikte behuizingen zijn.
magnifor schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:04:
Helaas wordt dit topic nu mijn eigen systeem vs microserver wat ik eigenlijk niet wil. Mijn keuze is gevallen op zelfbouw en zoek een geschikte behuizing.
Het is mijns inziens een beetje vreemd waarom je dan een 19V DC (Thin) Mini-ITX moederbord wilt, ipv een ATX12V voeding. Je zult de harde schijven toch van stroom moeten voorzien als je een zelfbouw NAS wilt.
  • Er zijn niet zoveel behuizingen voor Thin Mini-ITX met 3.5" interne bays (filter).
  • Mini-ITX behuizingen met 3.5" interne bays hebben doorgaans ruimte voor een ATX voeding, anders moet je idd met een PicoPSU of NanoPSU in de weer (filter).
Overigens klopt de filter voor de DC voedingsconnector ook niet echt, tenminste niet voor de ASRock Q1900DC-ITX :S

Je kan beter WD Red ipv Green nemen voor een ZFS NAS (vergelijk).
• 43401583 Verwijderd in "Het grote ZFS topic"

Alhoewel, er zou niet zoveel verschil tussen Red en Green moeten zitten.
• 44092468 Verwijderd in "Het grote ZFS topic"

productreview: Cooler Master Elite 110 review door Foritain

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,26€ 34,26
1ASRock H81M-ITX -- Mini-ITX, 2x SATA-600€ 58,95€ 58,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU -- 8GB DDR3-1600€ 39,95€ 39,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 112,95
1be quiet! System Power 7 300W -- ATX12V€ 32,95€ 32,95
1Cooler Master Elite 110 -- HTPC, 2.5", 3x 3.5"€ 40,-€ 40,-
Importeer productenTotaal€ 319,06

[ Voor 27% gewijzigd door Ketho op 12-11-2015 01:48 ]

Verwijderd

Ketho schreef op donderdag 12 november 2015 @ 01:25:
Het is mijns inziens een beetje vreemd waarom je dan een 19V DC (Thin) Mini-ITX moederbord wilt, ipv een ATX12V voeding. Je zult de harde schijven toch van stroom moeten voorzien als je een zelfbouw NAS wilt.
Maar dat kan toch? De DC-DC bordjes zoals Q1900DC-ITX en N3150DC-ITX hebben een speciale stekker op het moederbord waarmee je meerdere hardeschijven van stroom kunt voorzien. Vier Green schijven opspinnen zou denk ik geen probleem mogen zijn. Ik heb met een 60W power brick 5 Seagate 7200.14 schijven opgespint en dat ging prima; de load ging best wel ver over de 60W AC heen. Tijdelijk kan dat best denk ik; het is vooral thermisch gelimiteerd - dus je moet niet continu zoveel belasting hebben. Maar enkele seconden voor het opspinnen kan denk ik prima. Althans in mijn geval ging het prima. Tegenwoordig gebruik ik één ATX voeding die iets van 8 systemen van prik voorziet - sommigen met PicoPSU en anderen met DC-DC.

Dat behuizingen altijd ruimte hebben voor een ATX-voeding is wel jammer. Eventueel kun je wat klussen om in plaats van die ruimte nog twee schijven kwijt te kunnen, ofzo. Maar dan mis je dan weer SATA poorten voor. Maar dat zou je dan weet kunnen oplossen door zoiets: Delock MiniPCIe 2x SATA/600 met ASMedia AHCI chipset

Afbeeldingslocatie: http://www.bilder.delock.de/produkte/thumb/5034f33ed744e8.87329634.jpg

Zo'n dingetje wil ik binnenkort gaan bestellen. Kun je je PCI-express poort vrijhouden. Let wel op het verschil tussen mSATA en MiniPCIe - de DC-DC bordjes van ASRock hebben volgens mij alleen MiniPCIe dus dat komt goed uit. Die ASMedia chipjes zijn ook erg low power in tegenstelling tot SAS controllers die al 8W verbruiken dus bijna evenveel als een hele computer.

Je kan beter WD Red ipv Green nemen voor een ZFS NAS (vergelijk).
• 43401583 Verwijderd in "Het grote ZFS topic"

Alhoewel, er zou niet zoveel verschil tussen Red en Green moeten zitten.
• 44092468 Verwijderd in "Het grote ZFS topic"
Ik schrijf volgens mij niet dat je beter Red kunt nemen ipv Green, zeker niet voor ZFS NAS. Ik vind het jaar extra garantie in elk geval niet overtuigend. Ik heb liever goedkope schijven. Daarnaast zou de studie van BackBlaze uitwijzen dat Green schijven juist het eerste jaar falen en in het 2e en 3e jaar een veel lager faalpercentage kent. Als dat klopt dan heb je niet bijzonder veel aan het jaar extra garantie. Bedenk ook dat buiten de EU het twee jaar extra garantie is (3 jaar versus 1 jaar) omdat de EU wettelijk minimaal 2 jaar op consumentenelectronica kent. Dus in de EU is het voordeel van de Red ook minder groot terwijl de meerprijs niet lager is dan buiten de EU.

Al met al denk ik: neem de Green. Schijven zijn al duur zat. :P

Ik moet wel zeggen dat ik enorm veel schik heb van mijn WD 6TB schijven, ipv de 3TB en 4TB die ik ook heb. Ik heb nu vooral één 24/7 NAS met slechts twee keer 6TB schijven actief. De andere servers moet ik even aanzetten als ik de data erop wil aanspreken, maar dat is niet al te vaak. Voordeel is dat ik enorm laag idle verbruik heb en de Green schijven zijn ook enorm stil. Beste schijven in mijn bezit en hun meerprijs zeker waard. Enig nadeel zou ik de langere rebuild tijd vinden, want ze zijn wel sneller dan de 2TB tot 5TB Greens omdat ze grotere platters hebben van 1200GB ipv 1000GB. Maar dat is niet genoeg om de hogere capaciteit bij te benen; kortom de rebuild duurt langer.

Zou je met slechts twee schijven overweg kunnen, dan kan dit invloed hebben op je keuze voor de behuizing. Want dan kun je voor een superkleine behuizing gaan. Je twee schijven kun je dan partitioneren zodat je een deel in mirror gebruikt voor de belangrijke dingen (documenten, persoonlijke foto's) en een stripe (RAID0) gebruikt voor de casual dingen. Backup kun je dan offline doen - dus iets wat niet altijd aanstaat. Allemaal met als doel een enorm laag idle verbruik te krijgen en ook volkomen stil te kunnen werken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Bitfenix progidy is misschien een goede. Zoek maar eens een review.

• magnifor
  • Niet online
Thanks voor de tips allen. Ik denk dat ik verder kan. :)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:26

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb een een Q1900DC-itx in een bitfenix prodigy, maar daar zijn een paar nadelen aan:

1) als je een ssd in de zijklep monteert, zoals de bedoeling is, kun je die zijklep bijna niet meer opendoen omdat de sata voedingskabels die je bij de Q1900DC krijgt zelf niet al te lang zijn en bovendien tussen de 2 connectoren een zeer korte afstand hebben

2) de plastic handgrepen die aan de bovenkant zitten, zijn prima, maar die aan de onderkant laten de hele kast wiebelen als je er enkel naar wijst - geen fijn idee dat de hele kast wiebelt omdat je een usb-stick er in stopt o.i.d.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1