Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:52
Beste allemaal

Ik heb sinds enige tijd geleden besloten om mijn stereoinstallatie die ik op de pc heb aangesloten te vervangen door een degelijke audio monitorset. Nu heb ik hier verschillende vragen over.
  • Allereerst wil ik mijn huidige audio-opstelling verkopen. Ik heb hier een panasonic SC-AK250 stereoinstallatie staan. Het bevat een speakerset met 5 cd-ingangen, een casetterecorder (old school), ... Volledige specs staan hier (p19): https://www.gebruikershan...08715.html?page=0020#af20
    Deze installatie is ondertussen 9 jaar oud, maar haast niet gebruikt. Het totaalgebruik ligt in die 9 jaar samen niet boven de 50 uren. Ik heb de speakers toen vooral gekocht o.w.v. esthetische redenen en niet zozeer o.w.v. de prestatie. De stereo-miniketen heeft me in totaal toen 180 euro gekost. Kan iemand mij zeggen hoeveel deze installatie vandaag nog waard zou zijn? Er is geen enkel teken van gebruik te bekennen, buiten een handvol kleine krassen op de plastic zwarte cover van de versterker, waar je al met je neus tegen moet zitten om ze te zien. Na de speakers wat afgestoft te hebben zien ze er nog gloednieuw uit. Een goede prijsindicatie zou me erg vooruit helpen. Ik dacht zelf iets van 100 euro ervoor te kunnen vragen, of is dit te positief gezien? Indien ik foto's moet uploaden om een duidelijke indicatie te geven, doe ik dit graag!
  • Dan mijn speakersset die ik op het oog heb. Het betreft een audioengine A5+ monitorsetje, waar ik zeer goede verhalen over heb gehoord. Ik vermoed dat het geluidsverschil een grote verbetering zal geven tov de stereo die ik heb. Ik heb daar enkel nog een vraagje over; Moet ik een dac aansluiten om dit setje op de pc werkende te krijgen? Mijn moederbord is een Gigabyte H97-D3H waar er dus geen optische audio-ingang of coax ingang aanwezig is. Hoe zou ik de speakers dan het beste kunnen aansluiten? Is het mogelijk deze speakers via de usb-powercable aan te sluiten?
  • Als laatste vraag wou ik weten of een dac aansluiten een echte meerwaarde biedt aan de stereoset. Ik had iets als de fiio D3 (D03K) in gedachten. Iemand bekend met deze combinatie of die andere tips/aanbevelingen kan geven? Alvast bedankt voor de moeite! Op vlak van audio heb ik me al aardig ingelezen, maar zelf heb ik nog maar weinig ervaring met dure audioapparatuur
Ik wil iedereen alvast bedanken voor de moeite bij het lezen van mijn topic en het helpen oplossen van mijn desbetreffende vragen.

Met vriendelijke groet

Dietaahhhpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:55
"Het betreft een audioengine A5+ monitorsetje, waar ik zeer goede verhalen over heb gehoord. Ik vermoed dat het geluidsverschil een grote verbetering zal geven tov de stereo die ik heb."

Ik zou ze persoonlijk eerst luisteren voordat je dergelijke speakers aanschaft. Speakers moet je horen voordat je een oordeel kan vellen. Wat voor de een super klinkt, daar kan de anders bijna niet naar luisteren.
Dat is erg persoonlijk. Zelf heb ik ook een tijdje getwijfeld over monitor speakers. Ook op basis van reviews en video's online een keuze gemaakt. Een set aangeschaft en vervolgens vond ik ze helemaal nergens naar klinken. Dat was een echte miskoop. Die zijn dus ook terug gegaan.
Punt wat ik wil benoemen is dat geluid erg persoonlijk is en dat je absoluut even moet gaan luisteren ergens voordat je zulke bedragen gaat uitgeven.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
panasonic SC-AK250: Niemand gelooft dat die maar 50 uur gedraait heeft. Ik ook niet. Max 15 euro zou ik zeggen. Mischien 20 als je geluk hebt.
De digitaal analoog conversie moet ergens gedaan worden. In een dac of een geluidskaart. Kijk even goed of je nu audio ingang of uitgang bedoelt. Een PC heeft meestal alleen een uitgang. Zelf zou ik een DAC met USB ingang zoeken. Die kan je dan vanaf een USB uitgang van je PC aansturen. Een goede DAC heeft zeker invloed op het geluid, maar dan gaat het over een andere prijsklasse dan waarnaar jij aan het kijken bent.
Kijk dit topic eens door zou ik zeggen:
HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12

@hieronder. Blijkbaar zit er audio op het moederboard. Dat had TS wel kunnen vermelden. En dan is inderdaad een 3.5 jack naar RCA snoertje de beste oplossing. Dan kan er later altijd nog een losse DAC tussen.

[ Voor 13% gewijzigd door pacificocean op 11-11-2015 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:35
Dietaahhhpro schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:15:
Dan mijn speakersset die ik op het oog heb. Het betreft een audioengine A5+ monitorsetje, waar ik zeer goede verhalen over heb gehoord. Ik vermoed dat het geluidsverschil een grote verbetering zal geven tov de stereo die ik heb. Ik heb daar enkel nog een vraagje over; Moet ik een dac aansluiten om dit setje op de pc werkende te krijgen? Mijn moederbord is een Gigabyte H97-D3H waar er dus geen optische audio-ingang of coax ingang aanwezig is. Hoe zou ik de speakers dan het beste kunnen aansluiten? Is het mogelijk deze speakers via de usb-powercable aan te sluiten?
Mogelijk kun je gewoon iets als dit gebruiken om je monitors aan te sluiten, maar ik vraag me af of dat goed geluid oplevert. Een DAC als dit lijkt me geen overbodige luxe. Daar kan je later dan nog eventueel een Sys en een Magni aan toe voegen als je wil switchen tussen je monitors en een koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bedankt voor je antwoord iBasch, hier kan ik zeker wat mee!

Misschien ook nog belangrijk om te melden; Ik gebruik de speakers voor allround gebruik; Klassieke muziek, maar ook voor films, youtube-video's en radio. Vandaar dat ik me afvroeg of een DAC een positief/negatief effect zou hebben op mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:14
Even een paar vragen;

Hoe vaak denk je gebruik te maken van de speakers? Persoonlijk zou ik een dergelijk bedrag niet uitgeven als je nu ook van plan bent om de komende 9 jaar niet meer dan 50 uur muziek te gaan luisteren.

Waarom mis je een optische ingang? De Audioengine kan volgens mij niet optisch aangesloten worden, maar alleen via tulpstekkers of 3,5mm jack.

En tot slot, wat denk je te winnen met het gebruik van een DAC? In theorie is een externe geluidskaart (DAC) minder/niet gevoelig voor eventuele storing vanuit de computer zelf. In de praktijk weet ik niet of je het verschil echt hoort. Of anders gezegd, of je de eventuele storing ook daadwerkelijk waarneemt. Ik heb zelf geen DAC, maar wel een losse geluidskaart (intern). Ik kan niet zeggen dat ik wat mis in de muziekweergave.

Mocht je naar een winkel gaan om wat speakers te gaan beluisteren, dan kan ik je aanraden om ook de Ruark Audio MR1 in je lijstje op te nemen. Tegenwoordig zijn ze helaas was duurder (€500,-), maar toen ik ben gaan kijken voor een speakerset hebben deze speakers het gewonnen t.o.v. de Audioengine a5+. Enerzijds vanwege het formaat en anderzijds vanwege de mogelijkheid muziek te "streamen" via blue-tooth. De geluidskwaliteit via blue-tooth (met APTX) is zeer acceptabel en komt dicht in de buurt van de bekabelde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
LA-384 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:11:
Hoe vaak denk je gebruik te maken van de speakers? Persoonlijk zou ik een dergelijk bedrag niet uitgeven als je nu ook van plan bent om de komende 9 jaar niet meer dan 50 uur muziek te gaan luisteren.
Nee, uiteraard wil ik de speakers nu vaker gaan gebruiken, maar je kan begrijpen dat een stereoinstallatie niet echt optimaal klinkt voor het beluisteren van klassieke muziek of het afspelen van films. De audio-opstelling die ik op dit moment heb, is nog maar vrij recent in gebruik. Voordien gebruikte ik de stereoinstallatie alleen als radio, waarbij ik hem dus eigenlijk quasi niet gebruikte... Jullie moeten me maar vertrouwen op mijn woord over die 50 uren, het kunnen er wat meer zijn maar ik denk dat die schatting vrij accuraat is. Zoals ik eerder zei was het hoofdzakelijk een hebbedingetje in de tijd en voor esthetische redenen dat ik deze speakers heb aangeschaft. Daarna heeft dat jaren stof zitten vangen in een hoekje... Nu ik hem wou gebruiken voor films, klassieke muziek en tv bleek dat dit toch niet de beste combinatie was :). Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een setje dat niet zo vermoeiend is om naar te luisteren en waar ik urenlang zonder problemen plezier van kan hebben. Ik ben van plan dagelijks de speakers toch wel 2-3h te gebruiken, waar vooral de klassieke muziek zijn vruchten moet afwerpen. Tegenwoordig luister ik zoals voorheen weer met de hoofdtelefoon, maar ik wil dus graag een andere oplossing hebben dan de hoofdtelefoon. De hoofdtelefoon heb ik eigenlijk voornamelijk gekocht voor gaming/tijdens mobiel gebruik en voor allround had ik graag een gewone speakerset gehad. Ik heb heel veel ervaring met logitech en Hercules speakersetjes, maar nu wil ik echt eens wat fatsoenlijker geluid krijgen (warmer, helderder, niet vermoeiend). Sorry dat ik dit niet duidelijk heb aangegeven voorheen.
Waarom mis je een optische ingang? De Audioengine kan volgens mij niet optisch aangesloten worden, maar alleen via tulpstekkers of 3,5mm jack.
Ik weet niet hoe ik hem moet aansluiten. Via de coaxkabel die wordt meegeleverd gaat niet, daar heeft de pc geen aansluiting voor. Via de 3.5mm jack ben ik bang dat ik verlies op kwaliteit door de speakers zo aan te sluiten. Dus vandaar mijn vraag op welke manier ik deze moet verbinden met de pc. De pc bevat inderdaad een geluidskaart (ALC 1150 met HDA audio functie) aanwezig op het moederbord.
En tot slot, wat denk je te winnen met het gebruik van een DAC? In theorie is een externe geluidskaart (DAC) minder/niet gevoelig voor eventuele storing vanuit de computer zelf. In de praktijk weet ik niet of je het verschil echt hoort. Of anders gezegd, of je de eventuele storing ook daadwerkelijk waarneemt. Ik heb zelf geen DAC, maar wel een losse geluidskaart (intern). Ik kan niet zeggen dat ik wat mis in de muziekweergave.
Qua hoofdtelefoon gebruik ik een sony MDR-10rc hoofdtelefoon en die bevalt me uitstekend. Ik moet zeggen dat ik op dat vlak niets tekort kom. De hoofdtelefoon sluit ik aan in de 3.5mm jack vooraan de pc. Het geluid uit mijn hoofdtelefoon komt er helder en warm uit, niet schertsend. Mijn speakers geven echter een heel scherp geluid, waardoor ik hier niet lang naar kan luisteren vooraleer ik het geluid uit de speakers als vermoeiend begin te ervaren. Ik weet niet of de speakers dus een storing geven en de headphone niet. Dit kan misschien ook te maken hebben met dat ik de headphone rechtstreeks in de pc inplug, terwijl het geluid van de miniketen een omweg maakt (eerst 1meter naar de versterker/regelaar van de installatie en dan via een 3.5mm jack van 2meter naar de achterkant van de pc). Zelf heb ik ook nog nooit ervaring met een dac opgedaan, wel met (goedkope) receivers/versterkers van sony/panasonic.

Ik ben al van voor de zomervakantie op zoek naar een leuk audiosetje, maar ik weet dus niet wat ik moet nemen gezien de vele keuze en mogelijke combinaties. Ik heb gezien dat JBL, Keff, bowers&wilkins, focal, klipsch, canton en audioengine leuke boekenplankspeakers aanbieden, maar er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
Een amp is niet nodig voor de pc/headphone, een dac weet ik dus niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat ik liefst nog voor de kerst een nieuwe speakerset op de bureau wil zetten haha :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Dietaahhhpro schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:29:
Via de 3.5mm jack ben ik bang dat ik verlies op kwaliteit door de speakers zo aan te sluiten.
Qua hoofdtelefoon gebruik ik een sony MDR-10rc hoofdtelefoon en die bevalt me uitstekend. Ik moet zeggen dat ik op dat vlak niets tekort kom. De hoofdtelefoon sluit ik aan in de 3.5mm jack vooraan de pc. Het geluid uit mijn hoofdtelefoon komt er helder en warm uit, niet schertsend. Mijn speakers geven echter een heel scherp geluid, waardoor ik hier niet lang naar kan luisteren vooraleer ik het geluid uit de speakers als vermoeiend begin te ervaren. Ik weet niet of de speakers dus een storing geven en de headphone niet. Dit kan misschien ook te maken hebben met dat ik de headphone rechtstreeks in de pc inplug, terwijl het geluid van de miniketen een omweg maakt (eerst 1meter naar de versterker/regelaar van de installatie en dan via een 3.5mm jack van 2meter naar de achterkant van de pc).
Ik denk echt dat het een tekortkoming is van de gebruikte speakerkabel of de speakers/versterker zelf. Ik heb ook eens een verlengsnoer (jack 3,5) gebruikt met een kil en weinig dynamisch geluid als gevolg. Dit was dus duidelijk een beperking van de kabel en niet van de aansluiting.

Mijn Ruark Audio is aangesloten met een Audioquest Evergreen kabel van 1 meter (jack 3,5). En dat klinkt perfect. Daarvoor had ik een simpele audiokabel welke hoogstwaarschijnlijk eens bij een pc, geluidskaart of speakerset was geleverd. Kwalitatief ook niet slecht, maar na die Audioquest gehoord te hebben, wel minder in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
LA-384 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:45:
Mijn Ruark Audio is aangesloten met een Audioquest Evergreen kabel van 1 meter (jack 3,5). En dat klinkt perfect. Daarvoor had ik een simpele audiokabel welke hoogstwaarschijnlijk eens bij een pc, geluidskaart of speakerset was geleverd. Kwalitatief ook niet slecht, maar na die Audioquest gehoord te hebben, wel minder in kwaliteit.
Bedankt voor je efficiënte antwoord. De audiokabel heb ik inderdaad eens bij een audiosetje gekregen, deze ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.buildcomputers.net/images/audio-jack.jpg

Het nadeel is dat ik de speakers van de stereoinstallatie niet rechtstreeks kan aansluiten op de pc. Het gaat om vertinde? aansluitingen die met een klem vastgezet moeten worden. Er is dus nog geen coax uitgang op aanwezig waarmee ik de speakers kan verbinden met een audioapparaat. Om een indicatie te hebben van hoe het er aan de achterkant uitziet:Afbeeldingslocatie: https://img0.sprzedajemy.pl/540x405_panasonic-saak-1031005.jpg

Ik zie nu dat ik toentertijd beter het duurdere broertje (330) had gekocht, die wel coaxuitgangen heeft. Maarja, toen wist ik vrijwel niets van audio af... Enige tip om dit probleem op te lossen? Ik denk dat de enige mogelijkheid is om een nieuw setje aan te schaffen... Hoeveel zou ik er nog voor kunnen krijgen? Op moment van schrijven is deze nog steeds voor een prijs van 140 euro te koop, toentertijd dus 180 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:50
Als ik het goed zie heb je in jouw huidige setup een 3.5mm Line-in ingang aan de voorkant van het torentje.

Ik zie in de handleiding dat er voorinstellingen zijn voor equalizer (Heavy, soft, clear, vocal, disco flat)
en ik dat de equalizer handmatig in te stellen is. Daarnaast is ook nog een H.Bass instelling aanwezig (bassboost)

In de handleiding staat ook dat je geluidsverbeterende opties op het externe line-in apparaat moet uitzetten om vervorming te voorkomen.

Nu uiteraard de vragen:
1: staan de equalizer instellingen van de toren op neutraal?
2: klinkt een klassieke cd in de set wel goed?
3: klinkt een voor jou bekende (pop) cd ook goed op de toren?
4: Ik neem aan dat je de toren en de pc hebt aangesloten op de line-out of speaker uitgang van jouw moederbord? Hoe staat het volume van die uitgang ingesteld? (verbetert het geluid als je daar varieert tussen 50%, 75% en 100% (met bijpassende volume aanpassing op de toren.))
5: staan alle geluidsverbeterende opties uit in jouw besturingssysteem van computer?
6: heb je al een andere 3.5mm - 3.5mm jack kabel geprobeerd tussen toren en computer?
7: Je hebt niet per ongeluk de pc aangesloten op de microfoon-ingang van de toren?

Ik acht de kans groot dat als 2 & 3 &/of 7 met ja beantwoord kunnen worden dat een directe upgrade naar meer audiofiel nog even uitgesteld kan worden. ( en dat daarmee het probleem van kaal blikken geluid ligt bij de aansluiting tussen pc en toren (al dan niet aan de driverkant))

• LA-384
Wat je misschien ook nog kan proberen is om je telefoon op de speakers aan te sluiten (met dezelfde Jack 3,5mm kabel die nu aan je PC hangt). Het zal geen ideale situatie opleveren, maar mocht dat al beter klinken, dan weet je iig dat het probleem niet aan de PC ligt.

Begrijp ik het nu goed dat er een Jack kabel van de PC naar een versterker gaat en van daaruit een coax kabel naar de stereo-set? Dat lijkt mij ook niet ideaal aangezien er dan drie apparaten zijn die het geluidssignaal bewerkt/versterkt kunnen doorsturen. Ik weet dus niet zeker of het probleem moet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 12-11-2015 06:29 ]

• Flipking94
@nachtnet inderdaad. Helemaal vooraan de stereoinstallatie heb ik een microfooningang en hoofdtelefooningang. Ik heb met een 3.5mm jack kabel van 2 meter de microfooningang aangesloten aan het I/O-paneel aan de achterkant van de pc. Ik heb dit in de groene 3.5mm audioplug gestoken, gezien de kabel en de plug dezelfde kleur hebben. Na even de handleiding van mijn moederbord doorgeneust te hebben, blijkt dat de stereoinstallatie zo correct is aangesloten. De groene plug is de Line-out voor speakers/headphones.

De equalizer is uitgezet, maar dan klinkt het geluid nog scherper dan dat ik deze regel. H. Bass zet ik normaal aan, maar heb ik nu ook uit gezet, met hetzelfde gewenste resultaat. Enige verschil is dat de bass minder fel naar voren komt.

De vragen:
1. Ja

2. Nu ik het geprobeerd heb, klinkt klassieke muziek inderdaad prima als ik deze op de stereoinstallatie aansluit via cd dus. Als ik dezelfde cd op de pc afspeel, klinkt het geluid veel 'holler', bas is meer boomy en de hoge tonen zijn vrij scherp. Terwijl ik bij cd's op de stereoinstallatie zelf dus vrij helder geluid krijg. Nog altijd niet zo goed als op mijn hoofdtelefoon waar de klanken nog iets 'voller en helderder' zijn, precies alsof de klanken versterkt worden, maar het geluid daarom niet harder hoeft te staan.

3. Ja, ik heb bijvoorbeeld van taio cruz dynamite en die klinkt prima. Ook Milc Inc Promise klinkt gewoon heerlijk.

4. Ja, zie boven :). Ik kan het volume van de pc niet op 100% zetten, het volume van de speakers gaan wel zonder problemen op 100%. Als ik het volume van de pc boven de 70% zet, vallen de speakers uit. Ik heb dat maar 1x gehad en ik wou dat niet nog eens hebben voor het geval ik iets zou stuk maken. Het geluid was toen niet verschrikkelijk hoog, op de speakers zelf stond het volume op 40%. Ik kreeg de speakers toen op geen enkele manier terug aan, buiten de stereoinstallatie opnieuw op te starten (uit en aan zetten). Wat ik momenteel doe is de stereoinstallatie op 80% zetten en het volume te regelen op de pc niet hoger dan 50%. Vaak heb ik genoeg met het volume op de pc rond de 15-20% te zetten.

5. Dit weet ik niet hoe ik dit moet doen. Bij het inpluggen van audio, kan ik het geluid regelen via realtek HD audio. Ik heb geen geluidseffecten, geen kamercorrectie whatsoever aanstaan. Ik wou een printscreen uploaden van de situatie, maar blijkbaar gaat dit niet? Ik denk dus dat alles uitstaat, maar daar ben ik niet zeker van.

6. Ja, zelfde resultaat helaas. De kabel lijkt wel heel erg op de kabel die ik eerder heb gebruikt, nu echter met een L-plug ipv een rechte plug.

7. Jawel, in de microfooningang (music port staat erop) en niet de hoofdtelefooningang is deze aangesloten. Ik heb deze eens in de hoofdtelefooningang proberen aan te sluiten, maar daar krijg ik geen geluid uit. Als ik de microfooningang van de pc verbind met de music port ingang van de stereoinstallatie krijg ik quasi geen geluid eruit, zelfs met 100% volume hoor ik het geluid amper. Ook dan krijg ik die doffe, holle klank, boomy bass en scherpe hoge tonen.

Bij deze denk ik dus dat je gelijk hebt en er niet zozeer iets met de stereoinstallatie aan de hand is, maar wel aan de verbinding van de stereo met de pc.
@LA-348 Ik heb de foon inderdaad via de 3.5mm jack aan de stereoinstallatie aangesloten en het geluid klinkt inderdaad een stuk beter. Veel helderder geluid, de bass komt er puurder uit, alsook de hoge tonen zijn helder en lang niet zo scherp als via de pc. Ook hier weer is het geluid vergelijkbaar met mijn hoofdtelefoon, waarbij het geluid bij de hoofdtelefoon precies versterkter wordt weergegeven, waar de bass en de hoge tonen nog iets meer tot zijn recht komen. Eigenlijk ongeveer dezelfde verschilervaring als met de cd in de speakers beluisteren en via de pc die cd beluisteren.

Dus om nog eens kort samen te vatten: De stereoinstallatie zelf klinkt eigenlijk prima. Via de radio, de cd's en via de gsm. Maar vanaf ik de stereoinstallatie verbind met de pc krijg ik een achteruitgang in de geluidskwaliteit. Er is dus iets mis met de connectie naar de pc toe, of omgekeerd. Nu de vraag, hoe kan ik dit oplossen :*) .

@LA-348 voor de duidelijkheid; Er is geen coaxverbinding aanwezig. Er zijn geen mogelijke connectors om via coax aan te sluiten. Noch op de pc, noch op de stereoinstallatie. Er gaat inderdaad een 3.5mm jack van de pc naar de versterker, maar van de versterker naar de speakers worden er vertinde? kleine kabeltjes gebruikt. Het is hetzelfde principe als dat de audioengine a5+ de linker en de rechterspeaker met elkaar verbindt, maar het grote verschil is dat de kabeltjes veel kleiner zijn +-1mm diameter, zie hier voor een voorbeeld van het principe:
Afbeeldingslocatie: http://aphnetworks.com/review/audioengine_a2_plus/005.JPG

Er is dus (denk ik) geen enkele mogelijkheid om de speakers rechtstreeks op de pc aan te sluiten, moest dat een oplossing zijn.

Alvast bedankt iedereen voor jullie inbreng, dat helpt me enorm vooruit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Dietaahhhpro schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:25:
@LA-348 voor de duidelijkheid; Er is geen coaxverbinding aanwezig.
Wat is die "coax" die haast in elke post van je terug komt? COAX zit wel op SC-AK250, maar dat is om de tuner van signaal te voorzien. De andere vorm is Digitale Coax, maar dat zie je eigenlijk alleen op bronnen (out) dan wel op receivers (in) om digitale signalen (tot max DTS/DD 5.1) bitstream door te sturen. bedoel je niet gewoon RCA (zoals ook te zien op de foto van de A5)?
Er is dus (denk ik) geen enkele mogelijkheid om de speakers rechtstreeks op de pc aan te sluiten, moest dat een oplossing zijn.
Passieve speakers kan je nooit rechtstreeks op een PC aansluiten aangezien de geluidskaart van de PC niet genoeg vermogen kan leveren. Er zal sowieso een versterker tussen moeten. Hoeft niet duur te zijn, iets als een T-amp of een tweedehands (stereo)versterker heb je al voor een paar tientjes.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
bedankt voor alle antwoorden:

Het vermoeden is dan ook dat je een te groot signaal voert aan de verkeerde ingang van jouw torentje. Dat merk je o.a. aan het uitschakkelen bij grote volume's vanuit de pc.

Afbeeldingslocatie: http://mla-s1-p.mlstatic.com/equipo-minicomponente-panasonic-mod-sa-ak250-713501-MLA20343148244_072015-F.jpg

even een plaatje, omdat ik denk dat het daarmee duidelijke kan worden.

sluit je de pc aan op de aansluiting links? musicport? of op de aansluiting rechts onder microfooningang?

music port is de gewenste optie.

2 een verloop van 3.5mm jack naar 2x rca (tulp) is voldoende om de door jouw getoonde actieve speakers te kunnen aansluiten op de pc. (is een kabeltje van €1,19 bij de action)
Afbeeldingslocatie: http://www.locasono.fr/437-762-thickbox/cordon-mini-jack-35mm-2-rca-120m-standard-.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door nachtnet op 12-11-2015 11:43 ]

• Flipking94
@FeaR, ja dat bedoel ik inderdaad, is dat niet dezelfde kabel? Een foutje dus van mij voor het gebruik van verkeerde begrippen, excuses...

@Nachtnet ik sluit de pc inderdaad aan op de music port links. Rechts heb ik geprobeerd om een verschil te horen, maar rechts krijg ik geen geluid uit. Links is dus mijn enige (juiste) optie.

Maar die RCA (heb ik het nu juist?) kan ik niet op de pc aansluiten of wel? Ik heb alleen 3.5mm jacks om aan te sluiten, zowel op de pc als op de stereoinstallatie.

• nachtnet
Dietaahhhpro schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:41:
Maar die RCA (heb ik het nu juist?) kan ik niet op de pc aansluiten of wel? Ik heb alleen 3.5mm jacks om aan te sluiten, zowel op de pc als op de stereoinstallatie.
met een kabel zoals deze
3.5mm naar 2x RCA (tulp)
http://www.allekabels.nl/...6517/jack-tulp-kabel.html

kun je zonder problemen jouw pc aansluiten op deze actieve speakers.
Afbeeldingslocatie: http://aphnetworks.com/review/audioengine_a2_plus/005.JPG

Over het geluidsverschil in aansluiten van de telefoon versus pc, denk ik toch dat je moet gaan zoeken in volume en geluidsverbeterende opties in jouw pc.

Kun je de kabel tussen toren en pc ook aansluiten op de frontpanel uitgang? (waar je normaal je hoofdtelefoon in kunt doen?)
(mogelijk denkt de pc dat je een 5.1 set aansluit op de audiouitgangen aan de achterkant van de pc en stuurt deze alle bass (warmte.) door naar een subwooferuitgang.)

[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 12-11-2015 11:51 ]

• Flipking94
@Nachtnet, ja dat begrijp ik wel, maar jij denkt dus dat het probleem zich bij de speakers bevindt? Als ik nieuwe speakers koop is zo'n kabeltje inderdaad een oplossing, maar daar ben ik uiteraard nog niet :).

Ik dacht dat ik met een ALC1150 de beste onboard audiochip op de pc had gekocht. Blijkbaar verwacht ik er dan toch iets teveel van...

Ja, dat kan ik inderdaad doen. Als ik de kabel op de frontpanel hoofdtelefoonuitgang aansluit heb ik inderdaad hetzelfde geluid als dat ik ervaar met de foon, eigenlijk zelfs iets beter/helderder. Een stuk beter dan de line-out vanachter.
Zelf vind ik dit wel heel bizar, omdat het geluid nu nog een langere weg moet afleggen dan voordien, maar toch helderder klinkt. Het liedje waarmee getest is, is de game of thrones theme song, waar zowel hoge als lage tonen aan bod komen.

Nadeel is nu wel dat ik de kabel vooraan aan de pc en stereoinstallatie heb aangesloten, wat niet zo'n mooi gezicht is. Ik heb graag 'een cleane' setup :p. Maarja, ik mag eigenlijk niet meer klagen, het probleem is eigenlijk opgelost, niet?

Edit, ik wil je erg bedanken voor de hulp. Nu kan ik tenminste terug 'fatsoenlijke' muziek beluisteren, alhoewel dit uiteraard op amateuristisch vlak gezien moet worden ;). Als er nog enige tips naar de toekomst zijn, hoor ik die graag!

[ Voor 10% gewijzigd door Flipking94 op 12-11-2015 12:16 ]

• nachtnet
Dietaahhhpro schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:14:
@Nachtnet, ja dat begrijp ik wel, maar jij denkt dus dat het probleem zich bij de speakers bevindt? Als ik nieuwe speakers koop is zo'n kabeltje inderdaad een oplossing, maar daar ben ik uiteraard nog niet :).

Ik dacht dat ik met een ALC1150 de beste onboard audiochip op de pc had gekocht. Blijkbaar verwacht ik er dan toch iets teveel van...
Nee, ik denk dat de speakers en het torentje dat je nu hebt prima werken.

Wel denk ik dat je in windows (ga ik maar even vanuit) moet gaan zoeken naar de instellingen voor het geluid.

waarschijnlijk kun je d.m.v. rechtsklikken op het volume icoontje een menu openen met o.a. "playback devices" en waarschijnlijk kun je dan "default device" selecteren en "configure" aanklikken.
Dan zou een menu kunnen openen waarbij je kunt aangeven wat voor speaker setup je hebt.

het lijstje hier laat o.a. stereo, quadraphonic, 5.1 en 7.1 zien. Probeer hier stereo te selecteren en probeer dan geluid af te spelen.

Mogelijk heb je ook iets als HD Audio options in je icoontjes. daar kun je o.a. geluidsverbeteringen vinden en evt uitzetten. Ik heb geen idee welk programma realtek en/of jouw moederbord fabrikant hiervoor gebruikt heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 12-11-2015 12:48 ]

• Flipking94
Ik vind niets in windows waarmee ik alles op default kan zetten. Ik heb uiteraard de speakers op stereo staan. Hier het programma:

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/8apvrcn8b/image.png

• LA-384
Maak nu nog eens zo'n screenshot wanneer je ze achter in de pc hebt aangesloten. Puur om te kijken of er dan dingen anders ingesteld staan. Nu je de kabel en de speakers zelf hebt uitgesloten moet er dus idd in de pc iets mis gaan. Als dat software-matig niet op te lossen is, zou je mogelijk voor een fractie van het bedrag van nieuwe speakers gewoon een geluidskaartje (of DAC) kunnen kopen.

De belangrijkste vraag is natuurlijk, ben je tevreden met het geluid dat er uit komt wanneer de speakers wel hun potentie halen.

Overigens zie ik ook het kopje 'room correction' staan. Hier vindt je software matige aanpassingen om een bepaald effect te krijgen. Dat zou denk op neutraal moeten staan, als die optie er is.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 12-11-2015 19:02 ]

• Flipking94
Dat is geen screenshot die ik gemaakt heb, maar die foto is van het net gehaald. Ik kan hier blijkbaar geen sceenshots uploaden? Of hoe moet ik dit doen? (vrij nieuw op het forum :| )

Optie van kamercorrectie staat inderdaad op neutraal. Er is zelfs geen mogelijkheid om met stereogeluid deze roomcorrectie te gebruiken :).

Edit; Zelf ben ik vrij tevreden over het geluid als deze uit de front header komt. Echter ga ik dit weekend toch naar een audiowinkel om mijn oren wat te prikkelen ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Flipking94 op 12-11-2015 20:35 ]

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 00:19

bille

Don't call me Buff

Als je fatsoenlijk geluid wilt kan je het volgende doen:

- geluidskaart met redelijke DAC:
V&A aangeboden: Asus Xonar DX/XD

- stereo versterker
http://www.marktplaats.nl...n-pma-320-versterker.html

- redelijke speakers
http://www.marktplaats.nl...985347153-b-w-dm-602.html

of als je het iets gekker wilt maken:
http://www.marktplaats.nl...de-quad-11l-speakers.html
of
http://www.marktplaats.nl...tor-audio-bronze-br2.html

Dan ben je aanzienlijk minder geld kwijt dan met een paar nieuwe monitors en het zal denk ik ook wel beter klinken.

[ Voor 21% gewijzigd door bille op 12-11-2015 21:29 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• nachtnet
bille schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:01:
Als je fatsoenlijk geluid wilt kan je het volgende doen:

- geluidskaart met redelijke DAC:
V&A aangeboden: Asus Xonar DX/XD

- stereo versterker
http://www.marktplaats.nl...n-pma-320-versterker.html

- redelijke speakers
http://www.marktplaats.nl...985347153-b-w-dm-602.html

of als je het iets gekker wilt maken:
http://www.marktplaats.nl...tor-audio-bronze-br2.html

Dan ben je aanzienlijk minder geld kwijt dat de monitors en klink nog beter ook.
toon volledige bericht
onzinnig antwoord: heb je uberhaupt het topic gelezen? Topic starter heeft blijkbaar een stereosetje staan dat met voor nu goed genoeg werkt. De vraag is alleen hoe krijgt TS ook goed geluid uit de aansluitingen achter op de computer. Een nieuwe geluidskaart, een versterker en andere speakers zijn echt nog lang niet in beeld.

Wel is het voor TS belangrijk om de oorzaak van het slechte geluid dat nu uit de achteruitgangen lijkt te komen te achterhalen voordat deze (actieve-)monitors gaat proberen/kopen.

@Dietaahhhpro: welke kleur aansluiting gebruik je bij aansluiten op de achterluidsprekers?
&
welke windows versie gebruik je?
&
waarschijnlijk kun je d.m.v. rechtsklikken op het volume icoontje een menu openen met o.a. "playback devices" en waarschijnlijk kun je dan "default device" selecteren en "configure" aanklikken.
Dan zou een menu kunnen openen waarbij je kunt aangeven wat voor speaker setup je hebt.
Heb je met bovenstaande enig succes gehad? mogelijk lijkt de instelling in de realtek audi manager goed te staan, maar staat in de windows omgeving toch nog iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ojYVmS3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LdF722a.jpg

Hier het programma als ik de stereo aansluit vooraan (hoofdtelefooningang) de pc en via achterkant van de pc @LA-384. Bedankt voor je hulp mbt het uploaden ;).

@nachtnet, ik gebruik dus de groene uitgang achteraan de pc (line-out voor headphone/stereo staat in de handleiding). Ik gebruik momenteel windows 10 (zal ook wel duidelijk worden aan de uploads). Ik moet toegeven dat ik sinds windows 10 deze realtek HD audio configuratie pas krijg, voordien kon ik dit in de equalizer van windows zelf aanpassen (rechtermuisklik op geluidsicoontje, maar dat gaat nu niet meer). Met dat laatste heb ik dus ook je laatste vraag beantwoord. Bedankt alvast voor je hulp, deze waardeer ik erg!

Ik merk dat qua audio er op het forum heel wat leesvoer te rapen valt. Het grote computer audiotopic ben ik bijvoorbeeld met veel plezier beginnen lezen, alsook [FAQ]FAQ[/FAQ]Audio. Nu weet ik alvast waar ik mij in het weekend mee kan bezig houden ;). Ik lees erg graag om bij te leren, dus moesten jullie nog een aantal interessante linkjes hebben hoor ik het graag! Tot zover de uitwijding, nu terug naar mijn probleem ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Dietaahhhpro schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:30:
[afbeelding]

[afbeelding]

Hier het programma als ik de stereo aansluit vooraan (hoofdtelefooningang) de pc en via achterkant van de pc @LA-384. Bedankt voor je hulp mbt het uploaden ;).

@nachtnet, ik gebruik dus de groene uitgang achteraan de pc (line-out voor headphone/stereo staat in de handleiding). Ik gebruik momenteel windows 10 (zal ook wel duidelijk worden aan de uploads). Ik moet toegeven dat ik sinds windows 10 deze realtek HD audio configuratie pas krijg, voordien kon ik dit in de equalizer van windows zelf aanpassen (rechtermuisklik op geluidsicoontje, maar dat gaat nu niet meer). Met dat laatste heb ik dus ook je laatste vraag beantwoord. Bedankt alvast voor je hulp, deze waardeer ik erg!

Ik merk dat qua audio er op het forum heel wat leesvoer te rapen valt. Het grote computer audiotopic ben ik bijvoorbeeld met veel plezier beginnen lezen, alsook [FAQ]FAQ[/FAQ]Audio. Nu weet ik alvast waar ik mij in het weekend mee kan bezig houden ;). Ik lees erg graag om bij te leren, dus moesten jullie nog een aantal interessante linkjes hebben hoor ik het graag! Tot zover de uitwijding, nu terug naar mijn probleem ;).
toon volledige bericht
Hoe ziet de tab configuratie van de luidspreakers er uit.
Met paint kan je makkelijk een crop maken van het plaatje. Dan worden ze wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bij configuratie van de luidsprekers kan ik het geluid kiezen; stereo, quadrofonisch, 5.1, 7.1. Momenteel staat deze instelling op stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 00:19

bille

Don't call me Buff

nachtnet schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:31:
[...]
onzinnig antwoord: heb je uberhaupt het topic gelezen? Topic starter heeft blijkbaar een stereosetje staan dat met voor nu goed genoeg werkt. De vraag is alleen hoe krijgt TS ook goed geluid uit de aansluitingen achter op de computer. Een nieuwe geluidskaart, een versterker en andere speakers zijn echt nog lang niet in beeld.
Volgens mij is het antwoord vrij ontopic m8. Ik quote letterlijk uit de openingspost:
Nu heb ik hier verschillende vragen over...
  • Allereerst wil ik mijn huidige audio-opstelling verkopen
  • Dan mijn speakersset die ik op het oog heb...
  • Als laatste vraag wou ik weten of een dac aansluiten een echte meerwaarde biedt aan de stereoset?...
...
Edit, ik wil je erg bedanken voor de hulp. Nu kan ik tenminste terug 'fatsoenlijke' muziek beluisteren, alhoewel dit uiteraard op amateuristisch vlak gezien moet worden ;). Als er nog enige tips naar de toekomst zijn, hoor ik die graag!
...
Zelf ben ik vrij tevreden over het geluid als deze uit de front header komt. Echter ga ik dit weekend toch naar een audiowinkel om mijn oren wat te prikkelen ...
En dan komt mijn antwoord, dus ik weet niet precies waarom je me flamed, maar mijn inziens is het een vrij ontopic antwoord waarbij ik de TS een suggestie doe voor een low-budget HiFi audio oplossing voor zijn computer.

Ik ben wel benieuwd wat de TS er zelf van vindt in plaats van een flame van iemand die vooral in gaat op het off-topic deel in de thread. Ik lees in de OP namelijk niets over de wens om het huidige torentje te behouden. ;w

[ Voor 7% gewijzigd door bille op 15-11-2015 22:31 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
bille schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:28:
[...]
Ik lees in de OP namelijk niets over de wens om het huidige torentje te behouden. ;w
Dietaahhhpro schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:25:
@nachtnet
2. Nu ik het geprobeerd heb, klinkt klassieke muziekinderdaad prima] als ik deze op de stereoinstallatie aansluit via cd dus. Als ik dezelfde cd op de pc afspeel, klinkt het geluid veel 'holler', bas is meer boomy en de hoge tonen zijn vrij scherp. Terwijl ik bij cd's op de stereoinstallatie zelf dus vrij helder geluid krijg. Nog altijd niet zo goed als op mijn hoofdtelefoon waar de klanken nog iets 'voller en helderder' zijn, precies alsof de klanken versterkt worden, maar het geluid daarom niet harder hoeft te staan.

[b]3. Ja, ik heb bijvoorbeeld van taio cruz dynamite en die klinkt prima. Ook Milc Inc Promise klinkt gewoon heerlijk.[/b]
[...]
Bij deze denk ik dus dat je gelijk hebt en er niet zozeer iets met de stereoinstallatie aan de hand is, maar wel aan de verbinding van de stereo met de pc.
[...]

Dus om nog eens kort samen te vatten: De stereoinstallatie zelf klinkt eigenlijk prima. Via de radio, de cd's en via de gsm. Maar vanaf ik de stereoinstallatie verbind met de pc krijg ik een achteruitgang in de geluidskwaliteit. Er is dus iets mis met de connectie naar de pc toe, of omgekeerd. Nu de vraag, hoe kan ik dit oplossen :*) .

Alvast bedankt iedereen voor jullie inbreng, dat helpt me enorm vooruit!
toon volledige bericht
Probleem uit de openingspost lijkt oplosbaar. ( een nieuwe set had het probleem van de aansturing niet opgelost.)

[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 15-11-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
OK, gezien de screens is er geen verschil voor wat betreft de equalizer. Wat zijn de opties onder het kopje kamercorrectie? Zitten daar verschillen tussen beide? Als ook dat gelijk is, durf ik niet te zeggen waar het aan kan liggen.

Je kan nog proberen de driver te updaten (via website moederbord fabrikant).

Het alternatief is om een geluidskaart of dac te kopen.
Andere speakers zal waarschijnlijk geen verschil maken. Hoe klinkt de headphone als je deze aan de achterzijde aansluit? Als dat net zo matig is als de speakers, dan weet je het zeker dat andere speakers geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Nee, de kamercorrectie werkt alleen bij 5.1 en 7.1 opstellingen staat erbij, zowel als ik de kabel vooraan als achteraan inplug.

Drivers zijn up to date, dat heb ik vorige maand nog gedaan :).

Als ik de hoofdtelefoon achteraan aansluit, krijg ik ook doffer geluid, maar het verschil is minder groot als bij de speakers.
Pagina: 1