Projector lamp vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Mijn vriendin heeft 2 LEICA PRADO 250 DIMARON projectoren of in ieder geval 2 projectoren die er exact op lijken. Deze gebruikt ze om een dia op de muur te projecteren voor een Escape Room die ze runt. Nu zijn de lampen van beide projectoren stuk gegaan. Er moet een Philips 6070C/05 250W 220V P28S lamp in of een equivalent maar een nieuwe lamp kost tussen de 35-50 euro. Nu is mijn vraag of ik ook de fitting kan vervangen en dan een ander soort lamp met bv een E27 fitting erin kan plaatsen om een gangbaarder formaat te hebben zodat mocht ie weer stuk gaan we geen 50 euro voor een lamp moeten betalen? Moet ik letten op speciale lampen of licht die hiervoor worden gebruikt ik heb er weinig verstand van en helaas is het een oud model, wel mooie retro look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Zo'n projectorlamp geeft de hoeveelheid licht van een middelgrote bouwlamp - op een paar cm². Dat boots je niet zomaar na met een goedkope lamp!
En iedere lamp straalt het licht weer volgens z'n eigen patroon uit, dus moet je de reflector/lenzen aanpassen om de dia weer egaal uit te lichten. Kortom: een klus voor gevorderden. (Aanbevolen leesvoer: het Beamers omgebouwd naar goedkopere lampen-topic)

[ Voor 9% gewijzigd door kELAL op 10-11-2015 14:45 ]

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Nu online
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat het dan verstandiger is om de lamp gewoon netjes te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00

Illusion

(the art of)

Gezien de prijs van de lampen kan het verstandig zijn om ze aan te sluiten op een dimmer met softstart. De softstart icm dimmen naar ca 95% kan de levensduur enorm verbeteren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

Rmg

Aan de andere kant, hoe scherp moet het beeld zijn en is distortion heel erg?

Je kan altijd eens een 10w led module (koeling) er achter hangen en kijken hoe het beeld is.

Zal de dia fijn vinden want die zal minder heet worden met een led lamp er in. Daarnaast gaan die nog veel langer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Nu online
Ja het moet wel een dia projecteren op een muur 3/4 meter ver weg. Het hoeft niet exact scherp te zijn maar wanneer het niet scherp is, kijkt het voor de escapisten (?) niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kELAL schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:40:
Zo'n projectorlamp geeft de hoeveelheid licht van een middelgrote bouwlamp - op een paar cm². Dat boots je niet zomaar na met een goedkope lamp!
En iedere lamp straalt het licht weer volgens z'n eigen patroon uit, dus moet je de reflector/lenzen aanpassen om de dia weer egaal uit te lichten. Kortom: een klus voor gevorderden. (Aanbevolen leesvoer: het Beamers omgebouwd naar goedkopere lampen-topic)
Inderdaad een beetje gedetailleerd uitgelegd, een goede projector heeft net zoals een cameralens meerdere lenzen. Maar rekenkundig kun je ze samenvatten tot één lens en de lamp wordt daarbij zo klein mogelijk gehouden omdat het midden van de lamp precies in het brandpunt van de lens zit. Een afmeting van slechts een punt zou dan ook ideaal zijn, hetgeen natuurlijk onmogelijk is. Een goedkopere lamp zal dan ook soms best voldoen, als hij maar evenveel licht geeft èn de zelfde afmetingen heeft. Voldoet hij daar m.b.t. plaatsing in het brandpunt van de lens niet aan, dan lever je in op beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

Rmg

Fugitive2008 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 08:58:
Ja het moet wel een dia projecteren op een muur 3/4 meter ver weg. Het hoeft niet exact scherp te zijn maar wanneer het niet scherp is, kijkt het voor de escapisten (?) niet fijn.
Vage dia kan juist een feature zijn van de escape :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Nu online
Rmg schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:37:
[...]

Vage dia kan juist een feature zijn van de escape :P
True words! Maar kun je me een zetje in de juiste richting geven wat betreft het vervangen van die lamp door een led? Maar goed mss kom ik uiteindelijk uit op dezelfde kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 15:30
Zijn beide lampen "tegelijk" kapot gegaan? Kan het zijn dat dit bijvoorbeeld door een spanningspiek is gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 01:27

auto660

1991 240 GL Brick

Ben ik nu de enigste die €40 nou helemaal niet zo veel vind voor een projector lamp? Normaal gesproken zijn die dingen 100+ euro per stuk....

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
auto660 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:07:
Ben ik nu de enigste die €40 nou helemaal niet zo veel vind voor een projector lamp? Normaal gesproken zijn die dingen 100+ euro per stuk....
Lijkt mij ook een prima prijs, het zoeken naar alternatieven en het ombouwen daarvoor etc zie ik ook niet snel veel goedkoper worden en dan heb je ook niet de garantie dat het naar tevredenheid werkt. Een e27 lamp zal niet zo snel een lichtopbrengst van in de duizenden lumen hebben, maar ook de kleurtemperatuur moet goed zijn.

Mijn advies zou daarom ook simpelweg zijn om die 4 tientjes te betalen voor een originele lamp... of 2x dan, dat zal dan iig redelijk pijn vrij zijn. Als je dan toch wat zou willen investeren dan kan je denk ik het beste kijken naar wat luchtkoeling tegen de hitte of zoals al genoemd het dimmen van het licht om de levensduur te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Nu online
MicGlou schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:42:
[...]

Lijkt mij ook een prima prijs, het zoeken naar alternatieven en het ombouwen daarvoor etc zie ik ook niet snel veel goedkoper worden en dan heb je ook niet de garantie dat het naar tevredenheid werkt. Een e27 lamp zal niet zo snel een lichtopbrengst van in de duizenden lumen hebben, maar ook de kleurtemperatuur moet goed zijn.

Mijn advies zou daarom ook simpelweg zijn om die 4 tientjes te betalen voor een originele lamp... of 2x dan, dat zal dan iig redelijk pijn vrij zijn. Als je dan toch wat zou willen investeren dan kan je denk ik het beste kijken naar wat luchtkoeling tegen de hitte of zoals al genoemd het dimmen van het licht om de levensduur te verlengen.
Ja opzich is de prijs prima en terecht daar hoor je mij ook niet over klagen maar goed het budget is er nog niet zo dat dit opties zijn. Maar goed als het niet anders kan dan moet het zo. Danku!

Zou dit mij er al aan helpen om de lamp op 95% te laten branden en te beveiligen tegen overspanning?:

Dimmer
beveiliging

[ Voor 4% gewijzigd door Fugitive2008 op 11-11-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
Fugitive2008 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:16:
[...]

Ja opzich is de prijs prima en terecht daar hoor je mij ook niet over klagen maar goed het budget is er nog niet zo dat dit opties zijn. Maar goed als het niet anders kan dan moet het zo. Danku!

Zou dit mij er al aan helpen om de lamp op 95% te laten branden en te beveiligen tegen overspanning?:

Dimmer
beveiliging
Ja dat zal absoluut helpen, maar warmte zal ook best een probleem zijn want ik denk niet dat die projectors erop gebouwd zijn om vele uren achter elkaar te branden en dat komt de lamp zeker niet ten goede. Uiteraard zal de warmte ook wat minder worden als je de lamp een beetje zal dimmen, maar een dergelijke lamp wordt simpelweg héél erg heet.

Zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...l?sc.ref=Search%20Results

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 11-11-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Nu online
MicGlou schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:37:
[...]

Ja dat zal absoluut helpen, maar warmte zal ook best een probleem zijn want ik denk niet dat die projectors erop gebouwd zijn om vele uren achter elkaar te branden en dat komt de lamp zeker niet ten goede. Uiteraard zal de warmte ook wat minder worden als je de lamp een beetje zal dimmen, maar een dergelijke lamp wordt simpelweg héél erg heet.

Zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...l?sc.ref=Search%20Results
Er zit al een ventilator ingebouwd die aanspringt wanneer de lamp aan gaat al is deze vrij oud en van metaal misschien heeft de ventilator die jij stuurt wellicht een betere airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De truck van de projectorlampen is ook dat nagegoen puntlichtbronnen zijn voor scherpe projecte. een "lange" gloeidraaid geeft licht uit meerdere hoeken (buiten het brandpunt)en dus ook een onscherper beeld

Iperf

Pagina: 1