Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke apparaten werken nog met een schakelklokken?

Pagina: 1
Acties:

• MrQuincle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2023
Vroeger werkte bij ons thuis alles op schakelklokken vanwege dag/nachttarieven. Is er ergens een website waar apparaten worden bijgehouden die op die manier valt te schakelen?

Tegenwoordig zit er zoveel elektronica in die apparaten dat dit soort handige dingen niet meer kan. Heb je alleen nog een uitstelfunctie van of 3 uur, of 6 uur, of dat soort grappen.

Een website met apparaten die compatibel zijn met tijdklokken/schakelklokken/timers is volgens mij op zich al een goed idee om fabrikanten dit aspect niet te laten vergeten. Of zouden fabrikanten de meerwaarde ervan niet zien?

De dag/nachttarieven verschillen nu natuurlijk niet meer zo veel, dus het gaat nu veel meer om comfort. Ik wil dingen aan kunnen zetten 3 uur voordat ik thuis kom, dat soort zaken.

Een website met een lijst van dit soort apparaten zou tof zijn, of anders iets wat me in die richting helpt!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

<aol>me too!</aol>

Ik had graag een wasmachine die z'n programma begint zodra hij stroom krijgt, zodat ik hem aan kan laten gaan als de zon schijnt en de panelen lekker knallen. Of mechanische ventilatie die niet op de maximale stand begint als de stroom er even af is geweest. En wat dacht je van een warmtepomp die meemoduleert met de pv-opbrengst.

[ Voor 11% gewijzigd door art op 10-11-2015 12:08 ]

l'art pour l'art

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Vroeger hadden apparaten nog een echte 'lastschakelaar', een schakelaar die de volledige spanning onderbrak. Denk maar aan oude versterkers bijv.

Tegenwoordig is het allemaal stand-by met tiptoetsen e.d. Dat nekt je niet alleen qua sluipverbruik (het zal altijd een klein beetje stroom blijven gebruiken i.t.t. oude apparatuur met zo'n harde aan/uit-knop), maar in dit geval ook met een tijdschakelaar i.d.d., er is eerst een druk op een toets nodig om een programma te starten o.i.d.

Wat voor apparatuur zit je trouwens aan te denken? Met domotica is ook een hoop mogelijk tegenwoordig, ook omdat veel modern spul (Smart TV e.d.) een API hebben waarmee je het spul kunt aansturen.

Oja en vergeet niet dat je voor zaken als een wasmachine niet genoeg hebt aan een schakelklok van een drietal Euro's uit de grabbelbak. Het relais daarin gaat een belasting zoals een wasmachine (2000W+) niet heel leuk vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2015 14:28 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In principe kan alles met een stekker zo uitgezet worden.
Welk gedrag hij vertoont bij weer inprikken is inderdaad wisselend :)

Vuistregels voor dingen die goed gaan:
* Dingen zonder knoppen. Denk aan kerstverlichting, vijverpompen
* Dingen die verder gaan waar ze gebleven zijn na spanningsuitval (droger/vaatwasser met mechanisch programma, ventilatoren, boilers, oplader voor elektrische auto)
* Dingen waar ook een batterij in zit (wekkerradio's, laptops, UPCs, noodverlichting etc) (maar dat heeft dus vaak geen zin).

Er zijn maar weinig dingen anders dan bovenstaand waarbij een aan/uit regeling wenselijk is. Vaak wil je dan wat iets slimmers doen. De wasmachine kan bijvoorbeeld eerst al spoelen, of het opwarmen langer of korter laten duren aan de hand van het beschikbare vermogen.

Uitzonderingen zijn de set-top boxen die nooit standby gaan en zo de wetgeving omzeilen. Die moet je niet achter een schakelaar zetten maar terugsturen als zijnde defect/milieudelict.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MrQuincle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2023
Ja, voor wasmachines moet je inderdaad oppassen.

Wat ik ook zat te denken. De meeste van die dingen draaien wel door als ze eerst zijn ingesteld. Dus dat betekent dat je ze eerst aanzet. Pas dan gebruik je de schakelklok om 'm direct uit te zetten en op de gewenste tijd weer aan te zetten. Als er dan de spanning weer op komt, wordt het hele programma gewoon afgedraaid.

Zijn er nog fabrikanten die no-nonsense apparaten leveren? :-)