• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 14:24
Hallo,

Ik heb afgelopen week mijn systeem een upgrade gegeven.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,90€ 238,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 109,95€ 109,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,95€ 354,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 45,-€ 45,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 65,95€ 65,95
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,70

mijn GTX 770 is vervangen door een GTX970.
Daarnaast is de standaard Intel koeler vervangen door een Mugen 4.

Nu merk ik in game dat de CPU temps soms oplopen tot 90+ graden.
Dat kan volgens mij nooit goed zijn... bovendien had ik daar met de standaard koeler nooit problemen mee.
Ik heb de handleiding van de Mugen gevolgd en volgens mij is de koeler toch wel goed geïnstalleerd.
Weet iemand een manier om te checken of ik toch niet ergens een fout gemaakt heb?

Groet,
Han

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:47

M2M

medicijnman

wordt de koeler warm onder belasting? Zo nee, dan is de koeler niet goed gemonteerd :)

kijk vooral ook hoe snel de temperatuur oploopt. Mocht het ding binnen no time (secondenwerk) op 90C zitten, dan is het tijd om de koeler er vanaf te halen te remounten

[ Voor 50% gewijzigd door M2M op 07-11-2015 20:48 ]

-_-

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

90°C met een Mugen 4, daar is er inderdaad iets mis.
Heb je koelpasta gebruikt, en hoe heb je die aangebracht?

Android developer & dürüm-liefhebber

• hanvandijk
De koeler wordt zelf niet echt warm nee.

Ik heb inderdaad koelpasta aangebracht. er zat een zakje koelpasta bij de koeler, daarvan ongeveer een doperwt van in het midden van de CPU.

FF een dubbelcheck gedaan.
- De heatsink voelt koud aan.
- de Fans blazen beiden de zelfde kant op (de voorste naar binnen, de achterste naar buiten)

Idle is de temp 34 graden

[ Voor 33% gewijzigd door hanvandijk op 07-11-2015 20:57 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
hanvandijk schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:50:
De koeler wordt zelf niet echt warm nee.

Ik heb inderdaad koelpasta aangebracht. er zat een zakje koelpasta bij de koeler, daarvan ongeveer een doperwt van in het midden van de CPU.
Een doperwt is eigenlijk teveel. Meestal is een rijskorrel al voldoende. Check dit topic even voor de zekerheid om te kijken of je het wel goed hebt gedaan:
Koelpasta topic

Als het koelblok niet warm word is dat een teken van slecht contact. Dat kan de koelpasta zijn maar de kans is groter dat het koelblok niet strak genoeg vast zit of niet goed gemonteerd is.

Ik zou voor de zekerheid het koelblok opnieuw plaatsen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• hcQd
  • Laatst online: 01:36
Toch wel het folie van het koelblok verwijdert?

• hanvandijk
ChojinZ schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:59:
[...]
Als het koelblok niet warm word is dat een teken van slecht contact. Dat kan de koelpasta zijn maar de kans is groter dat het koelblok niet strak genoeg vast zit of niet goed gemonteerd is.

Ik zou voor de zekerheid het koelblok opnieuw plaatsen.
Okee thx. Dan haal ik maandag een tubetje nieuwe pasta en probeer het opnieuw.
hcQd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:02:
Toch wel het folie van het koelblok verwijdert?
8)7 yeah... Zo slim was ik dan wel weer :P

Ik heb trouwens de oude pasta van de intel koeler met behulp van een beetje 96% alcohol van de drogist op de hoek schoongemaakt. Ik had ergens gelezen dat je daarmee geen schade aan de onderdelen toebrengt. Klopt dat of moet ik ander materiaal gebruiken?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bijna puur alcohol 🍹 is geen probleem. Die het zelf met wasbenzine. Als je maar zorgt dat het er na goed droog is. Koelpasta is bedoeld om de oneffenheden en krasjes te vullen tussen de twee oppervlakken dus minimaal koelpasta is voldoende. Een rijstkorrel is voldoende en soms minder is beter. Zelf doe ik een rijstkorrel en maak ik cirkel vormige bewegingen met koeler over de cpu. Alles wat buiten het metaal komt verwijder ik. Met huidige koelers kom ik onder load nooit hoger dan 55-65 graden (Intel en AMD).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• hanvandijk
Thx voor de info.
ik maak maandag de boel schoon en installeer de koeler opnieuw.
Nog wel een vraagje daarover. Hoe strak moeten die schroefjes zitten (ongeveer)? ik ben bij dit soort dingen altijd bang dat ik zaken kapot maak door ze te strak aan te draaien..

• Mavamaarten
  • Laatst online: 20:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je ze niet heel vast hebt gedraaid dan kan het geen kwaad om ze wat vaster te draaien. Zolang je niet echt kracht zet "tot je ze niet vaster krijgt" dan mag je ze best wel vastdraaien.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De CPUs van tegenwoordig hebben metalen heatspreaders. Een CPU slopen door de koeler te strak te draaien komt daardoor niet meer voor (totaal moedwillig huftergedrag daargelaten).
Draai die schroefje rustig maar wat aan tot je een gevoel hebt dat het goed vast zit. Je hoeft niet te overdrijven, maar er ook niet lief voor te zijn. Gewoon vast is vast hanteren.

Als je wilt checken hoe het contact was met de CPU kun je de koeler ook verwijderen. Dan kun je aan de hand van de koelpasta en de verspreiding daarvan zien hoe goed/slecht de koeler op de CPU drukte.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00
Een doperwt pasta is wat teveel, maar kan op zichzelf de temperaturen niet verklaren - *ZO* slecht wordt het ook niet met teveel koelpasta.

Dus ik ga mee met het advies van Ultraman: verwijderen om te zien hoe goed het zicht nu verspreidt heeft, dan wel goed genoeg vastdraaien.

• hanvandijk
Vandaag de koeler los gehaald.

Er zat pasta op ongeveer 75% van de CPU. aan die kant van de CPU zat er ook behoorlijk wat pasta naast de CPU zelf. Ik denk dat ik de pasta op een of andere manier niet goed verspreid heb...

Nadat ik alles met een stuk keukenpapier en 96% alcohol schoongemaakt had de koeler opnieuw gemonteerd. Nu tijdens games Witcher 3 en Shadow of Mordor rond de 45 graden Celcius.

MSI Afterburner gaf aan dat de hoogste piek 51 graden was.

Ik ben helemaal tevreden, thx voor alle hulp.
Pagina: 1